1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ITW Slovakia, s.r.o.

ITW Slovakia 20Cieľom je špecializovať sa na jeden automotive produkt

Spoločnosť ITW Slovakia, s.r.o., je súčasťou nadnárodnej korporácie ITW (Illinois Tool Works Inc.), ktorá bola založená v Chicagu v roku 1912. Celá sieť pokrýva 57 krajín sveta a zamestnáva 51-tisíc ľudí. Produkty a riešenia korporácie ITW nachádzajú uplatnenie na miestach ako sú ropné plošiny, mosty, veterné turbíny, domácnosti, pracoviská či mobilné zariadenia. Využíva ich mnoho odvetví, ako je napríklad letectvo, kozmonautika, zdravotníctvo a automobilový priemysel.

ITW Slovakia je jedným z popredných výrobcov lisovaných plastových komponentov a zostáv v automobilovom priemysle. Firma, ktorá pôsobila pod názvom TRW, prešla v roku 2016 veľkými zmenami, keď závod v Bytči kúpil koncern ITW. Prinieslo to veľké investície, reorganizáciu výroby, zmenu zákazníkov aj zavedenie ITW biznis modelu. V závode ITW Bytča pracuje 460 zamestnancov. Reštrukturalizácia a investície v roku 2016 priniesli reorganizáciu a automatizáciu výroby a nástup nových vysokoobjemových projektov. O nich, ale aj o tom, aké je to byť súčasťou celosvetového koncernu, sme sa rozprávali s riaditeľom závodu Ing. Martinom Horákom.

Čo pre vás znamená, že ste 100-% dcérskou spoločnosťou koncernu ITW?

Korporácia ITW má 84 divízií na celom svete. My sme súčasťou Air Flow divízie, ktorá má závody na Slovensku, v Česku a Nemecku. Aktuálne je závod Bytča najväčší v rámci celej divízie. Ak sa nám bude dariť, očakávame ďalší príliv investícií priamo do nášho závodu. Hoci sme súčasťou korporácie, slovenský manažment má voľné ruky ako sa dostať k pozitívnym výsledkom. Samozrejme, musíme plniť očakávané výsledky, pravidelne reportujeme na európskou centrálu, ale sme plne autonómni a náš lokálny tím je úplne samostatný. Je to obrovská výhoda, pretože veľa vecí môžeme riešiť v rámci regiónu. Zodpovednosť za výsledky má len slovenský manažment.

Vysoká autonómnosť prináša aj veľkú zodpovednosť. Ako to zvládate?

V rámci regiónu a korporácie má Slovensko veľmi dobrý zvuk. Západná Európa začína zaraďovať strednú Európu medzi vysokokvalifikované závody s veľmi schopnými ľuďmi. Smerujeme ekonomicky nahor. Sme úplne spôsobilí zvládnuť každý nový projekt s vysokou pridanou hodnotou, čo bola v minulosti doména producentov v západných krajinách. Dnes dokáže dobrý slovenský tím zrealizovať prakticky všetko. Zákazníci to kvitujú a vnímajú nás ako silnú stabilnú stredoeurópsku spoločnosť.

Aké produkty tvoria výrobný program podniku?

Výrobný program v ITW Bytča je na 100 % zameraný na automotive segment. Nosným produktom sú plastové funkčné a dizajnové interiérové diely, ktoré sú súčasťou palubných dosiek. Stratégiou ITW je zamerať sa vo výrobe na jednu produktovú oblasť. Závod v Bytči sa zameriava na Air Flow manažment, teda výrobu ventilátorov (ofukovačov). Slúžia na prúdenie vzduchu v aute a zároveň ako dizajnový prvok v palubnej doske. Výroba predstavuje lisovanie plastov, lakovanie a finálnu montáž komponentov do výsledného produktu, ktorý putuje priamo do automobilky. Z ďalších technológií využívame hot stamping, lepenie plastov alebo tampoprint (tlač na plasty). Podľa požiadaviek automobiliek vyrábame rôzne car sety pre jednotlivé typy áut. Car set pre jedno auto môže obsahovať šesť a viac výrobkov. Denne vyrobíme asi 30-tisíc kusov finálnych dielov.

Kam smeruje vaša produkcia? Kto patrí medzi vašich najvýznamnejších zákazníkov?

Aktuálne dodávame primárne pre automobilky, pričom ich portfólio je pomerne široké. Medzi našich najväčších zákazníkov patria Daimler, Peugeot, Hyundai, Fiat, Jeep, Citroen a ďalšie. Najvýznamnejšia časť produkcie, asi 20 %, je určená pre automobily Mercedes-Benz. Vyrábame pre ne všetky pohľadové ofukovače pre A-čkovú a B-čkovú triedu, a zabezpečujeme tiež dodávky pre Jeep 520, Fiat 500 a pre Volvo. V súčasnosti máme rozpracované ďalšie veľké projekty pre francúzske automobilky, primárne skupinu Renault. Na Slovensku pracujeme pre žilinský závod KIA.

Ako sa vám darí udržiavať vysokú kvalitu produktov?

Nakoľko vyrábame pohľadové diely, na kvalitu sú kladené extrémne nároky. Zákazník neodpustí ani najmenší nedostatok. Kvalitu dokážeme zabezpečiť správnou technológiou a maximálnou automatizáciou výrobného procesu, ku ktorej smerujeme. V nových projektoch máme všetko doladené, takže v oblasti kvality sa nám začína dariť. Významný je vplyv lakovania, kde sa vždy môže niečo stať, ale aktuálne je kvalita stabilizovaná. V nekvalite sa dostávame pod jedno percento, čo je veľmi dobrý výsledok.

Na čo sa zameriavate pri modernizácii technologických zariadení?

Pôvodný koncept projektov bol zameraný na manuálnu prácu operátora. Operátorov budeme ďalej využívať, ale zameriame sa primárne na poloautomatické linky. Nejde o 100-% automatizáciu, ktorá má veľké nároky v oblasti mechatroniky. Naša stratégia je dosiahnuť maximálnu automatizáciu v rámci poloautomatických liniek, ktoré sú čiastočne obsluhované operátorom, pričom väčšina operácií je podľa možností v rámci komponentov prevádzaná automaticky. Vo firme chceme zaviesť nový interný softvér slúžiaci na kontrolu efektívnosti a kvality. Naším plánom je minimalizovať papierovú prácu vo výrobe prechodom na tablety.

Slovenský priemysel začal aktívne riešiť agendu Priemysel 4.0. Aká je situácia vo vašej spoločnosti?

Naše najväčšie plány sa týkajú optimalizácie toku materiálu. Chceme obmedziť predvýrobu, nevyrábať na sklad, zjednodušiť výrobu. Samozrejme, táto stratégia prinesie zvýšené nároky na perfektný stav foriem a nástrojov, tok materiálov, ale takisto očakávame zjednodušenie plánovania, úsporu komponentov a lepšiu organizáciu výroby. Roboty máme osadené vo viacerých krokoch stroja, prinášajú zlepšenie ergonómie a pracovného prostredia pre operátora, vrátane bezpečnosti pri práci. Naša materská spoločnosť extrémne dbá na bezpečnosť pri práci.

Jednou zo základných požiadaviek automotive priemyslu je ekologický prístup. Môžete priblížiť vaše aktivity v tomto smere?

Všetok odpad triedime a postupujeme spoločnostiam, ktoré ho ďalej spracujú, a rovnako nakladáme aj s dreveným a nebezpečným odpadom. V lakovni využívame farby riediteľné vodou, aby nedochádzalo k znečisteniu formou nebezpečných odpadov. Pri nových projektoch dbáme na používanie vratných obalov. V budove prebehla výmena interného osvetlenia, používame ekologické čistiace prostriedky a repasované tonery.

Aká je vízia vašej spoločnosti?

Základným kameňom fungovania našej spoločnosti je obchodný model ITW – jedinečný súbor znalostí a obchodných postupov, ktorý obsahuje tri kľúčové prvky: 80/20 podnikový proces, udržateľná diferenciácia inovácií a decentralizovaná podniková kultúra. Používaním konceptu 80/20 sa zameriavame na to najdôležitejšie (20 % tvorí 80 % hodnoty) a naopak, menej dôležitým veciam venujeme menej času a úsilia (80 % tvorí len 20 % hodnoty). Každý z nás sa riadi týmto princípom. Tým zjednodušujeme všetko čo robíme a sústreďujeme sa na najdôležitejšie aktivity, ktoré ovplyvňujú ziskovosť firmy. Výsledkom je zníženie komplexnosti, ktorá často vytvára zbytočné výdavky a maskuje to, čo je skutočne dôležité.

Aj v inováciách dodržiavame pravidlo 80/20. V praxi to znamená, že sa sústreďujeme na kľúčových zákazníkov. Čerpáme zo vzájomných vzťahov a spoločne sa zameriavame na dizajn a vývoj nových produktov a komponentov, ktoré riešia ich špecifické problémy.

Snahou korporácie ITW je, aby jednotlivé divízie fungovali ako menšie spoločnosti. Táto osvedčená decentralizovaná kultúra funguje a je našou konkurenčnou výhodou. Jednotlivé podniky ITW sa v celom obchodnom module vyznačujú výraznou flexibilitou. Dokážeme rýchlo meniť a prispôsobovať firemné procesy tak, aby sme sa prispôsobovali potrebám zákazníkov a maximalizovali svoju výkonnosť.

Víziou ITW Slovakia je zamerať sa na jeden hlavný produkt – ventilátor (Air Register), a pre všetky automobilky chceme v budúcnosti v rámci tohto závodu realizovať vysokoobjemové projekty. V minulosti tu bolo veľa produktov a veľa zákazníkov, čo prinášalo problémy v plánovaní či organizácii výroby. Máme preto ambíciu dlhodobo optimalizovať tok materiálu a pripraviť layout tak, aby sme mohli maximálne využiť robotizáciu a automatizáciu vo výrobe. Naším zámerom je maximálne zjednodušiť výrobu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...