1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hyundai Dymos Slovakia, s.r.o.

Hyundai Dymos 17Moderné technológie zvyšujú kvalitu a zlepšujú logistiku

Hyundai Dymos Slovakia, s.r.o., patrí na Slovensku medzi relatívne mladé spoločnosti. Za prvý zlomový bod v jej histórii môžeme považovať rok 2014, kedy bola táto spoločnosť nominovaná na výrobu nastupujúceho modelu KIA Sportage pre žilinskú automobilku. Aktuálne firma zamestnáva viac ako 400 ľudí.

V januári 2014 vedenie automobilky KIA rozhodlo, že výrobu sedačiek pre prichádzajúci nový model KIA Sportage zverí do rúk sesterskej spoločnosti Hyundai Dymos Slovakia, ktorá, tak ako samotná automobilka, je previazaná so skupinou Hyundai Motor Group. Krátko nato, začiatkom roka 2015, prebiehal nábor prvých zamestnancov. Počas leta toho istého roku sa podarilo kompletne nainštalovať všetky technológie a prvé predsériové fázy sa na linkách spustili koncom augusta. V tom čase sa konal aj najväčší boom prijímania nových zamestnancov, pričom sériová výroba sa rozbehla už v novembri. Dovtedy bola výhradným dodávateľom autosedačiek pre slovenský závod KIA spoločnosť Johnson Controls (dnes pôsobí pod názvom Adient), ktorá mala vo svojom portfóliu všetky tri modely, ktoré sa v Žiline vyrábali – teda Ceed, Venga a Sportage. „Ak môžem porovnať tento nábeh výroby s ostatnými nábehmi v iných spoločnostiach, ktorými som v minulosti prešiel,“ hovorí riaditeľ závodu Ing. Roman Pastorek, „bol špecifický tým, že išlo o úplne nový závod a dlhoročne etablovaného zákazníka. U neho už neexistovali žiadne začiatočnícke problémy, nimi sme prechádzali my. Ale tento nábeh bol naozaj enormný. Z nuly sme sa v priebehu dvoch týždňov dostali na 850 vyrobených setov denne, čo bola takmer maximálna kapacita závodu.“

Extrémne strmá nábehová krivka nedávala priestor na žiadne vylaďovanie a skryté problémy. Po prekonaní tejto najnáročnejšej fázy celého projektu sa v priebehu troch mesiacov fabrika a aj výroba stabilizovali. Keďže samotná výroba sedačiek je fyzicky značne náročná, predovšetkým na ruky a prsty operátorov, v priebehu prvých dvoch týždňov veľká časť zamestnancov odišla a tých bolo potrebné nahradiť. Počiatočnú vysokú fluktuáciu môžeme považovať za jeden z najväčších problémov v začiatkoch činnosti nového závodu, kedy sa možno podcenilo množstvo zamestnancov, ktorí neboli zvyknutí na tento druh práce. Za ostatný polrok sa však táto situácia vyriešila aj vďaka opatreniam vykonaným v rámci personálnej politiky. Fluktuáciu sa podarilo skrotiť až na úroveň 3 až 4 %, čo pre daný región znamená vynikajúci výsledok.

Nedostatok pracovnej sily riešili podobne ako mnohé iné okolité spoločnosti, a to v spolupráci s agentúrami, ktoré poskytovali zahraničných zamestnancov. Manažment podniku sa aj pod vplyvom nedostatku pracovnej sily zameral na tzv. Continuos improvement, čo mu do určitej miery umožňuje nahrádzať pracovníkov vyspelou technológiou. Za minulý rok tak inštalovali zopár robotov na niektoré pozície na linkách, kde zabezpečujú pracovné operácie ako napríklad skrutkovanie a prekladanie sedačiek z výrobnej linky na transportnú vetvu.

Vysoké nároky na logistiku

Žilinský závod Hyundai Dymos Slovakia kompletizuje sedačky výlučne pre závod KIA, a to v systéme just-in-sequence, teda komponenty dodáva priamo na montážne linky automobilky v poradí, v akom si sedačky objednáva. Okrem samotných autosedačiek si Hyundai Dymos vyrába aj penové výplne, ktoré sú ich súčasťou, čím sa odlišuje od ostatnej konkurencie. Penové výplne dodáva aj pre svoju sesterskú spoločnosť vyrábajúcu autosedačky v Českej republike pre nošovický závod Hyundai. Vďaka tejto spolupráci sa darí optimalizovať vyťaženosť dostupnej kapacity penovej linky. „Výroba v systéme just-in-sequence so sebou prináša vysoké nároky na logistiku. V porovnaní s inými výrobcami je komplexnosť našej produkcie vysoká. Každé auto môže mať rôzne špecifikácie autosedačiek. My máme v našom portfóliu zatiaľ len jeden model sedačiek – KIA Sportage, ale aj preň je možnosť variability 600 až 700 rôznych špecifikácií s rôznou výbavou a poťahmi. Z toho vyplýva, že aj logistika musí byť do značnej miery prepracovaná,“ vysvetľuje Roman Pastorek.

Už aj komponenty, ktoré prichádzajú na ich výrobnú linku, musia byť zoradené v správnej sekvencii, nakoľko nie je možné okolo linky rozmiestniť všetky používané typy a špecifikácie. Tak ako postupuje míľovými krokmi vývoj automobilov, inovácie neobchádzajú ani sedačky. Súčasným trendom je znižovanie ich celkovej hmotnosti. Preto sú napríklad kovové časti sedačkových rámov nahrádzané tvrdenými plastmi a podnikajú sa aj kroky na vývoj biopeny, čím by sa obmedzilo používanie syntetických materiálov. Ďalší vývoj smeruje ku zabezpečeniu väčšieho komfortu prostredníctvom ventilačných a výhrevných systémov.

Automatický uskladňovač kompenzuje výkyvy

Najväčšie investície novej spoločnosti smerovali do technológií – do celej penovej linky, assembly linky a do automatického uskladňovača. „V porovnaní s konkurenčnými spoločnosťami je mód výroby v Hyundai Dymos trochu odlišný. Napríklad v spoločnosti Adient sa vyrába presne na základe objednávky. To znamená, že ak karoséria v automobilke prejde určitým bodom, automaticky sa spúšťa výroba autosedačiek. V Hyundai Dymos máme vytvorené vlastné výrobné plány, kde sa na základe určitých predpokladov v hodinových cykloch pripravuje výrobný plán, podľa ktorého sa pripravujú sedačky na výrobnej linke. Tie potom putujú do automatického uskladňovača a následne sa z neho vyskladňujú na základe finálnej objednávky z automobilky. To nám dáva určitú flexibilitu. V prípade kolísania objemu výroby dokážeme tieto výkyvy absorbovať. V čase, keď zákazník spomalí výrobu, my môžeme na linke plynulo vyrábať a sedačky, ktoré neodošleme, uskladníme. Naopak, ak je výroba u zákazníka rýchlejšia ako naša, dokážeme kompenzovať naše dodávky práve z tohto zásobníka,“ prezrádza Roman Pastorek. Kapacita takéhoto uskladňovača pojme až 303 sedačkových kompletov.

Okrem tejto progresívnej novinky v Hyundai Dymos investovali aj do opatrení zvyšujúcich kvalitu. Ide napríklad o Vision systém, ktorý na penovej linke dokáže detekovať prítomnosť správnych komponentov. „Princíp výroby peny pozostáva v nekonečnom dopravníku (akýsi kolotoč), kde sú umiestnené formy,“ hovorí Roman Pastorek a pokračuje: „Do nich sa vstrekuje chemikália, forma sa zavrie a v nej zreje pena. Po uplynutí určitého času sa forma otvorí a vyzretá pena sa z formy vyberie. Okrem chemikálií sa do foriem vkladajú aj ďalšie komponenty, napríklad drobné peny, drôty, kovové výstuže na spevnenie peny a podobne. A práve 3D skenovací systém skenuje každú formu, ktorá sa dostáva na pozíciu penenia. V prípade, že neobsahuje správne komponenty, systém automaticky vypne napeňovanie.“ Tým sa výrazne znižuje chybovosť a plytvanie materiálom.

Strategické rozhodnutie automobilky

Zmena dodávateľa autosedačiek neznamenala priamo pre automobilku KIA zásadnú zmenu v jej činnosti. Hyundai Dymos prebral len jeden z modelov, ktorý sa tu aktuálne vyrába. Ostatné dva sú aj naďalej v kompetencii spoločnosti Adient. Zo strategického hľadiska je rozdelenie výroby autosedačiek medzi dvoch kľúčových dodávateľov dôležitým stabilizačným krokom. To potvrdzuje aj riaditeľ závodu: „V prípade, že by došlo k nečakaným obmedzeniam zo strany jedného dodávateľa, je možné plynulo pokračovať, aspoň krátkodobo, s druhým dodávateľom, ktorý ho dokáže zastúpiť. Čiže tento krok vyplynul zo strategického rozhodnutia spoločnosti KIA. Na druhej strane sme súčasťou jedného koncernu, z čoho vyplývajú aj ďalšie synergické efekty.“

Závod Hyundai Dymos je, samozrejme, závislý od objednávok a od objemu výroby v samotnej automobilke KIA. Rozšírenie jeho výroby je tak možné len v prípade, že uspeje v tendroch na výrobu sedačiek pre ďalší model. Jeho tržby za minulý rok dosiahli úroveň 157 miliónov eur a za toto obdobie dokázal vyrobiť 218-tisíc sedačkových kompletov. Za jeden deň zíde z výrobných liniek 820 kompletov, pričom maximálna denná výrobná kapacita sa pohybuje na úrovni 1080 kompletov. Možnosti a ambície ďalšieho rozvoja tu však sú. Víziou a cieľom celej skupiny Hyundai Dymos, do ktorej patrí aj slovenský podnik, je postúpiť zo 60. na 30. miesto v poradí globálnych dodávateľov v rámci automobilového priemyslu do konca roka 2020. V rovnakom časovom horizonte má koncern v pláne zvýšiť svoj obrat zo súčasných.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...