1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HUDOS, s.r.o.

Hudos 18Dôveryhodní a zodpovední vodiči tvoria základ prepravy

Na vedenie dopravnej spoločnosti už dávno nestačia len vynikajúce manažérske schopnosti, skúsenosti s riadením personálu a dopravy či kvalitné šoférske zručnosti. Prevádzkovateľ kamiónovej dopravy v sebe veľakrát musí skĺbiť funkciu psychológa, pedagóga, vyjednávača alebo experta na legislatívu Európskej únie. Aké úskalia prináša vedenie spoločnosti zabezpečujúcej medzinárodnú prepravu nám v rozhovore priblížil Ing. Pavol Hudák, majiteľ a konateľ spoločnosti HUDOS, s.r.o.

Spoločnosť HUDOS, s.r.o., pôsobí na trhu kamiónovej dopravy, špedície a logistiky už viac než 22 rokov. Priblížite nám históriu vašej firmy?

Firmu som založil v roku 1995 presne v deň mojich narodenín. Vzhľadom na to, že som vyštudoval dopravu, bola moja podnikateľská voľba jasná. Som skrátka „dopravák“ a nič iné ako dopravu som nikdy robiť nechcel. Začínali sme so šiestimi autami, vo firme bol okrem mňa ešte jeden dispečer, pán Bomba, ktorý pracuje v našej spoločnosti dodnes. Firma postupne rástla. Zlomovým momentom bol rok 1998, kedy sa nám, napriek divokým 90. rokom, podarilo presvedčiť banky, že aj v doprave sa dá seriózne podnikať. Získali sme úver a kúpili prvé Mercedesy. Až do roku 2004 bol rast firmy limitovaný rôznymi prepravnými obmedzeniami, no už v tej dobe sme patrili medzi najväčšie dopravné firmy na Slovensku. Po vstupe do Európskej únie sa firma zdvojnásobila a rastie až do dnešného dňa. Hoci podmienky podnikania boli v začiatkoch firmy veľmi náročné, motivovala nás radosť z dobre vykonanej práce – zákazník, dopravca aj vodič kamiónu, všetci sme mali jeden spoločný cieľ, a to poskytovať kvalitné služby. Žiaľ, mám pocit, že toto sa v poslednom čase zmenilo. Zanikol vzťah medzi zákazníkom a jeho dodávateľom, emócie vytlačili excelovské tabuľky. Všetci sa tvária, že kvalita je samozrejmosť a rozhoduje už len cena, aj keď veľmi dobre vieme, že to tak vždy nie je.

Trh prepravných a špedičných služieb je presýtený najrôznejšími ponukami domácich a zahraničných prepravcov. Aké sú konkurenčné výhody vašej spoločnosti?

My sa držíme klasickej bilaterálnej dopravy. Myslíme si, že toto je hlavný účel existencie prepravných spoločností, aby vo vývoze a dovoze obsluhovali domáce firmy v registračnom štáte dopravcu. Preto vyhľadávame zákazníkov, ktorí začínajú a končia na Slovensku. V roku 2016 až 85 % našich zákazníkov tvorili priamo výrobné firmy, ktoré vedia, že dopravu zabezpečíme kvalitne, a to bez akýchkoľvek sprostredkovateľov či „pseudošpeditérov“. Počas celosvetovej ekonomickej krízy zákazníci prvýkrát pochopili, že cena nie je jediným rozhodujúcim faktorom pri výbere dopravcu. Klienti sa stali opatrnými a aj počas súčasného ekonomického rozmachu kladú popri cene dôraz najmä na záväzky v kapacitách.

Pred krízou boli prepravné zmluvy do istej miery formalitou. Aktuálne sa uzatvárajú kontrakty s najrôznejšími pokutami za nedodržanie kapacít. Práve garantovaná kapacita je hlavnou konkurenčnou výhodou našej spoločnosti, záruka kvantity je totiž jedným z prvkov kvality. Mnohí zákazníci nás oslovujú práve preto, lebo vidia náš vozový park, ktorý nám už otvoril cesty do viacerých tzv. „železných fabrík“, pneumatikárskych spoločností či chemičiek. Konkurenčnou výhodou našej spoločnosti sú aj naši zamestnanci – dôveryhodní a zodpovední vodiči, dispečeri, ktorí hovoria všetkými európskymi jazykmi a tiež arabsky. Náš káder je stabilný, fluktuácia minimálna, vďaka čomu môžeme spoločne rásť v kvalite.

Predstavte nám váš vozový park.

V súčasnosti aktívne prevádzkujeme 180 návesových súprav, u ktorých sa využívajú výhradne ťahače Mercedes Benz v prevedení EURO 6, EURO 5 EEV a EURO 5. Samotných návesov však máme podstatne viac, keďže mnohé sú odstavené priamo u zákazníkov, ktorí tak majú možnosť realizovať nakládku či vykládku podľa svojej potreby. Prevádzkujeme návesy značiek SCHMITZ, KOGEL a SCHWARZMULLER. Objem návesov je 93 alebo 100 m3, kapacita predstavuje 33 až 34 europaliet. Okrem valníkových vozidiel s plachtovým návesom disponujeme tiež vozidlami na prepravu zvitkov či mraziarenskými vozidlami.

Hoci meno vašej firmy sa spája predovšetkým s dopravou, svojim zákazníkom poskytujete aj ďalšie služby. O aké činnosti ide?

Naša firma je zameraná na dopravu, preto sú všetky naše doplnkové služby priamo prepojené s dopravnou aktivitou. Našim klientom ponúkame logistický servis spojený so skladovaním, k dispozícii máme 2-tisíc m2 skladovacích priestorov a viac ako 1500 m2 opravárenských hál. Naša dcérska spoločnosť HUDOS Service, s.r.o., je autorizovaným servisným strediskom Mercedes Benz, SCHMITZ Cargobull, SCHWARZMULLER a KOGEL a poskytuje kompletné záručné opravy motorových vozidiel a pneuservis s 24-hodinovou servisnou službou. V areáli spoločnosti sa nachádza aj čerpacia stanica pohonných hmôt a umyváreň nákladných vozidiel, ktorá okrem automatickej linky s vysokotlakovým čistením podvozkov ponúka možnosť ručného umývania vysokotlakovým systémom.

Aktuálne zamestnávate 250 pracovníkov, rady svojich zamestnancov však stále dopĺňate. Aká je vaša personálna politika?

Celoeurópsky nedostatok kvalifikovaných pracovníkov pociťuje už aj naša spoločnosť, a to napriek tomu, že máme veľmi nízku fluktuáciu zamestnancov. Naša spoločnosť má záujem iba o dobrých vodičov, výberové kritériá máme nastavené veľmi prísne. Vodič je totiž jeden z najdôležitejších článkov celej našej činnosti. S nespoľahlivým vodičom nie je možné budovať dôverný vzťah so zákazníkom. V poslednom čase je však veľmi ťažké zohnať dobrých vodičov, keďže mnoho z nich už odišlo do zahraničia. Dôvodom nie sú lepšie platové podmienky, cenovo sme na tom podobne, ale vodiči sú k odchodu motivovaní vysokými sociálnymi dávkami a rodinnými prídavkami poskytovanými v zahraničí. Voči takýmto podmienkam sa nám veľmi ťažko konkuruje. Druhý problém spočíva v nelegálnom zamestnávaní. Mnoho vodičov robí kamiónovú prepravu na živnosť, a to napriek tomu, že takáto živnosť neexistuje. Vodič kamiónu môže byť len zamestnancom. No nikto to neskontroluje.

Na základe požiadaviek vašej spoločnosti bol vyvinutý osobitný monitorovací systém prepravných vozidiel. Čo všetko dokáže sledovať?

Tento systém sme postupne vyvíjali počas celej existencie našej spoločnosti a je pre nás nenahraditeľný. Systém monitoruje pozíciu vozidiel, kontroluje pracovný čas vodiča, vďaka čomu vieme organizačne zabezpečovať prepravu. Zároveň poskytuje informáciu o stave paliva v nádržiach v reálnom čase a napomáha k optimalizácii trasy vozidla. Informácie zo systému sprístupňujeme aj našim zákazníkom za účelom overenia pozície tovaru. Monitorovací systém je pre nás tiež hlavným zdrojom obrany v prípade, ak je vodič nespravodlivo napadnutý zo strany dopravnej polície. Práve vďaka nášmu systému sme už vyhrali viacero sporov, kedy bolo konštatované, že pokuta uložená nášmu vodičovi bola nedôvodná, respektíve neprimerane vysoká.

Čo čaká spoločnosť HUDOS, s.r.o., v najbližšom období?

V biznise vo všeobecnosti platí, a dopravný segment nie je výnimkou, že firma buď rastie, alebo upadá. Zotrvávať na rovnakej úrovni skrátka nie je možné. Aktuálne zažívame opätovný ekonomický rozmach, dopyt narastá, problém je však s ľuďmi. Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily sa týka celej Európy a my tento problém nevieme ovplyvniť. Ďalší aspekt, ktorý má silný vplyv na našu podnikateľskú činnosť, je otázka daní. Ale opätovne ide o problém, ktorého riešenie nie je v našich rukách. Je potrebné si uvedomiť, že pokiaľ podnikateľské podmienky na Slovensku neumožnia našim firmám konkurencieschopné prevádzkovanie podnikateľskej činnosti, mnohé spoločnosti budú nútené k presťahovaniu sa do iných krajín. To však nie je scenár, podľa ktorého by sme chceli pokračovať v našej činnosti, práve naopak, radi by sme pôsobili na slovenskom trhu aj ďalších 22 rokov. K tomu je však potrebné, aby nám kompetentní vytvorili také podnikateľské prostredie, ktoré nám umožní rovnocenne súťažiť aj so zahraničnými firmami.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...