1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HERN, s.r.o.

HERN 19Komplexná podpora od konštrukcie až po prepravu

V Námestove sídli významná spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou detailov a zvarencov pre traktory, zemné a cestné stroje, kombajny, poľnohospodársku a manipulačnú techniku a ďalšie stroje. Na Orave pritom patrí k najväčším zamestnávateľom s výlučne slovenským kapitálom, ktorého zákazníkmi sú nadnárodné firmy a svetoví lídri v oblastiach svojho pôsobenia. Reč je o spoločnosti HERN, s.r.o., s koreňmi siahajúcimi až do roku 1954.

Podnik ročne vyrobí až 2500 druhov finálnych produktov pre svojich zákazníkov, ktoré sú kompletizované z 15-tisíc rôznych detailov. Široké portfólio komponentov je zaradené do skupín podľa typu použitých technológií, materiálu a náročnosti na výrobu. Posledné obdobie nebolo v závode jednoduché, keďže výrobné procesy skomplikovala pandémia ochorenia COVID-19. A tak ako v ostatných podnikoch, aj v spoločnosti HERN, s.r.o., sa museli nastolenej situácii rýchlo prispôsobiť. Viac nám v rozhovore pre časopis Priemysel Dnes prezradil Anton Madleňák, riaditeľ kvality a ľudských zdrojov.

Rozhovor robíme v čase, kedy nielen Slovensko „žije“ ochorením COVID-19. Ako ste zvládli druhú vlnu pandémie spojenú s lockdownom krajiny? Mali vládne opatrenia dopad aj na vaše výrobné procesy?

Samozrejme, že aj naša spoločnosť bola zasiahnutá nákazou COVID-19, ale v podstate od samého začiatku sme situáciu nepodceňovali a prijímali sme opatrenia, ktoré boli v tom čase prísnejšie ako tie vládne. Preto sme v čase, keď vládne opatrenia začali byť prísnejšie, boli na túto situáciu už pripravení. Čo sa týka samotných opatrení, tie priamy vplyv na výrobný proces nemali. Negatívne pôsobil predovšetkým výpadok časti zamestnancov v období ich ochorenia na COVID-19.

Posledný októbrový víkend priniesol plošné testovanie na celom území našej krajiny. Vaša spoločnosť však prišla s nápadom otestovať všetkých svojich zamestnancov ešte v auguste. Čo vás k tomuto kroku viedlo a aké boli výsledky testovania?

Nápad na plošné otestovanie zamestnancov vznikol veľmi prirodzene už počas leta, kedy prakticky všetky odborné autority upozorňovali na jesenný návrat druhej vlny pandémie. Z toho dôvodu sme situáciu nepodceňovali a prvé dni po celozávodnej dovolenke, teda po návrate ľudí z dovoleniek, sme urobili plošné testovanie všetkých zamestnancov s negatívnym výsledkom. Tento stav bol pre nás veľmi povzbudivý, lebo testovanie prebiehalo RT-PCR metódou. V tom istom čase sme sa zásobili krvnými testami na prítomnosť protilátok k ochoreniu, ktoré sme používali mimo plošného testovania.

Koľkokrát ste od leta pretestovali svojich pracovníkov na koronavírus a s akými výsledkami? Čo všetko si opakované testovanie vyžaduje? Aké dodatočné náklady ste vynaložili na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19?

Organizácia samotného testovania bola spočiatku bez dlhšieho plánu, ale prakticky po dvoch týždňoch sme sa rozhodli, že vhodnejšie bude pravidelné testovanie. Neskôr sa ukázalo toto rozhodnutie ako mimoriadne správne, pretože vďaka opakovanému testovaniu sme prvé prípady nákazy odhalili omnoho skôr ako sa stihla nákaza rozšíriť. Pre zvládnutie logistického a hygienického reťazca pre pravidelné testovanie sme vytvorili skupinu pracovníkov, ktorá sa venovala organizácii, zabezpečeniu odberných miest, manažmentu príchodu zamestnancov a spracovaniu výsledkov z laboratórií. Počas jedného z testovaní sme používali až 5 odberných miest. V novembri nám postačovali dve odberné miesta s kombinovaným odberným tímom.

Kvôli viacerým pozitívnym zamestnancom ste museli v septembri vo vašom závode obmedziť výrobu. Pristúpili ste odvtedy ešte k takémuto riešeniu?

Prvý výpadok zamestnancov bol naozaj v septembri, a to takmer 80 ľudí priamo z výroby. V tom čase však existoval plán zachovania výroby sústredením sa na hlavné uzly kritickej infraštruktúry. Samozrejme, takéto riadenie je len krátkodobé, ale mohli sme kalkulovať s tým, že väčšina zamestnancov sa po 10-dňovej PN vráti naspäť do práce. A v podstate sa to tak aj stalo. V prvom testovaní sme odhalili spolu 120 nakazených, ale zamestnanci mimo výroby mohli pokračovať v práci z domu, keďže boli úplne bez príznakov.

Aký je váš ďalší plán boja s nákazou? Aké poznatky ste si z prvej a druhej vlny pandémie odniesli a ako ďalej tieto informácie zužitkujete?

Spoliehame sa na čo najskorší príchod vakcíny na trh, keďže vakcínu považujeme za jediný skutočný nástroj boja s nákazou. Dovtedy budeme dbať na zdravie našich zamestnancov a budeme na pravidelnej báze sledovať a vyhodnocovať opatrenia, prípadne ich meniť a prispôsobovať potrebám ochrany zdravia zamestnancov. Rovnako ako doteraz budeme úzko spolupracovať s regionálnym hygienikom.

Aké výzvy pred vami stoja v novom roku 2021? Čo bude pre vás prioritou a na čo sa nasledujúce mesiace zameriate?

Možno povedať, že kritické obdobie sme ustáli. Rozhodne veríme, že úspešne a že najhoršie je už za nami. Strata roka 2020 sa však podpíše skôr či neskôr na celkovej produktivite práce a možno aj konkurencieschopnosti. Preto za svoju výzvu do najbližšieho obdobia považujeme „dobiehať zameškané“ – to sa týka výroby, investícií, rozvoja ľudského kapitálu aj spolupráce so zákazníkmi. Všetky svoje aktivity budeme smerovať s posolstvom, že naša spoločnosť zostáva na trhu a bude ešte silnejšia ako doteraz.

Museli ste kvôli pandémii okresať rozpočet vašich budúcich plánov? Chystáte sa niekam v tomto roku investovať, príp. rozširovať výrobu či modernizovať strojový park?

Samozrejme, že každá výrobná spoločnosť závislá na exporte do krajín zasiahnutých pandémiou sa musela prispôsobiť novej a doteraz neznámej situácii. Rovnako aj my považujeme prispôsobenie sa novým okolnostiam za nutnosť k prežitiu. Ťažko povedať, či sme okresali rozpočet na budúce plány, pretože naše plány sme zmenili tak, aby zostali odolnejšie v prípade inej vyššej moci, ktorá by nás mohla zasiahnuť.

Kto sú vaši najvýznamnejší zákazníci? Aké služby im ponúkate a vďaka čomu si vyberajú práve vás?

Medzi našich kľúčových zákazníkov patrí skupina John Deere, Catterpillar, Unicarriers a ďalší. Našou službou okrem samotného výrobku je najmä to, že ho vyrobíme kvalitne, včas a s ľuďmi, ktorým dôverujeme a môžeme im zveriť zodpovednosť vyrábať pre našich zákazníkov. A to všetko aj napriek koronakríze, ktorá nás zasiahla, ale počas ktorej sme dokázali, že vyrábať vieme rovnako kvalitne ako pred ňou.

Čo by ste chceli zdôrazniť na záver?

Aj do budúcnosti pre nás zostane prioritou zdravie našich zamestnancov, bez ktorých by sme nedokázali vyrobiť nič. Sme si istí, že pandémia s príchodom vakcíny zanikne a budeme môcť pokračovať vo vytýčených cieľoch. A dokážeme našim zákazníkom, že sme znova skúsenejší a lepší.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...