1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

GeLiMa, a.s.

Gelima 19Sústredí sa na výrobu kolagénu

Slovenský výrobca želatíny z Liptovského Mikuláša, akciová spoločnosť GeLiMa, vyprodukuje ročne 3500 ton želatíny, ktorú vyváža do celého sveta. Každoročný obrat na úrovni 20 až 25 mil. eur očakávajú aj v tomto roku, firmu ťahá dopredu kolagén. Akcie spoločnosti vlastní francúzsky koncern Weishardt. Ide o firmu založenú na rodinných tradíciách a tomu zodpovedá aj prístup k zamestnancom.

„Fluktuácia je nízka a v zásade od nás odchádzajú pracovníci do dôchodku. Snažíme sa správať ľudsky,“ približuje generálny riaditeľ Ing. Dušan Kuchta, s ktorým sme hovorili o histórii aj ďalších zámeroch slovenského závodu.

Výroba želatín v Liptovskom Mikuláši sa začala ešte v roku 1983. Podnik sa transformoval na akciovú spoločnosť v roku 1995. Môžete v krátkosti priblížiť najvýznamnejšie míľniky z jeho histórie?

Pôvodný podnik bol založený v 70. rokoch 20. storočia. Bol vybudovaný na spracovanie kostnej suroviny pre výrobu gleja, kostnej múčky a osseínu, teda nie na výrobu želatíny. Postupne prešiel vývojom, kosti boli spracovávané na rôznych technologických linkách – najprv to bola benzínová extrakcia, potom vodná extrakcia. Neskôr sa začalo s výrobou želatíny. Hovädzia kostná surovina na výrobu želatíny je riziková a dnes je dokonca výroba z tejto suroviny povolená len za dodržania veľmi striktných a sledovaných podmienok. Preto sa začala výroba z hovädzích koží. V roku 1995 vtedajší štátny podnik v rámci privatizácie získala francúzska spoločnosť Weishardt Holding a odvtedy sa traduje história spoločnosti v rámci skupiny Weishardt.

Medzi hlavné míľniky patrí rok 2002, kedy sme stále vyrábali želatínu hovädzieho pôvodu a Európu postihla veterinárna katastrofa pod názvom BSE – choroba šialených kráv. Zákaz dovozu a spracovania hovädzích koží nás veľmi silno zasiahol a podnik sa dostal do mimoriadne nepriaznivej situácie. Paradoxne práve toto naštartovalo významnú investíciu a ďalší rozvoj spoločnosti. Padlo rozhodnutie diverzifikovať výrobu a nesústrediť sa len na jeden typ želatíny. V roku 2003 sme začali skúšať spracovanie rybacích koží a výrobu želatíny rybacieho pôvodu. Od roku 2005 vyrábame želatínu z bravčových koží. Tento smer nám umožnila veľká investícia do výrobnej linky, na ktorej je bravčová a rybacia želatína vyrábaná doteraz. Od roku 2005 do roku 2012 sme vyrábali všetky typy želatíny. V roku 2012 sme výrobu hovädzej želatíny zastavili a sústredili sme sa už len na výrobu želatíny rybacieho a bravčového pôvodu.

Vlastníkom všetkých akcií GeLiMa je francúzsky koncern Weishardt Holding. Čo slovenskému závodu priniesol vstup zahraničného kapitálu?

Ak by v roku 1995 Weishardt nevstúpil do privatizácie, tak by s najväčšou pravdepodobnosťou tento podnik neprežil. Na začiatku boli obrovské problémy s trhom, bolo potrebné investovať, zmeniť výrobu, a to v tom čase nebolo jednoduché. Veľkým prínosom bolo zahraničné know-how, ktoré sme získali, rozvoj a medzinárodná spolupráca. Ale hlavnou výhodou sa stalo zázemie veľkej spoločnosti, takže podnik sa mohol rozvíjať, pretože až do roku 2010 boli naše finančné výsledky negatívne. To by asi neuniesol žiadny slovenský podnikateľ – byť v červených číslach od roku 1995 do roku 2010.

Výrobný program sa postupne menil k rybacej a bravčovej želatíne. Čo je dnes nosným produktom závodu?

Ročne vyrobíme zhruba 3500 ton želatíny určenej na ľudskú spotrebu alebo farmaceutické použitie, pričom výrobný program je dnes rozdelený na želatínu rybacieho pôvodu a želatínu bravčového pôvodu. V rámci skupiny Weishardt sú tri výrobné jednotky a my sme jediný závod, ktorý vyrába aj inú ako bravčovú želatínu. Podiel rybacej želatíny každým rokom stúpa a tento rok bude pravdepodobne zlomový v tom, že až 50 % vyrobenej želatíny bude rybacieho pôvodu. Pre porovnanie, minulý rok sme vyrobili 950 ton rybacej želatíny, takže je to obrovský skok. A tam smerujeme v budúcnosti – v horizonte niekoľkých rokov plánujeme vyrábať len želatínu rybacieho pôvodu. Je to rarita v rámci Európy, geograficky v strede Európy, medzi horami, vyrábame produkt z morských živočíchov. Okrem toho máme ešte jeden veľmi populárny produkt – posledné 3 – 4 roky želatínu rybacieho pôvodu pretvárame na kolagén. Z rybacej želatíny aktuálne asi 60 % smeruje na kolagén a toto číslo bude stúpať. Kolagén sa stáva ťahúňom našej spoločnosti.

Vyžiadalo si preorientovanie sa z výroby hovädzej želatíny na bravčovú a rybaciu technologické zmeny?

Áno a zmena v rámci technológie bola veľká. Hoci želatína na prvý pohľad nemá žiadnu zjavnú odlišnosť, je výrazný rozdiel v príprave a procese výroby medzi bravčovou a rybacou želatínou. Pre rybaciu a bravčovú želatínu sa nepoužíva jedna technológia, tobôž nie pre hovädziu. V čase zmeny to bola dlhá a intenzívna práca s našimi zákazníkmi, ktorých sme pripravovali na to, že končíme s výrobou hovädzej želatíny a snažili sme sa s nimi nájsť riešenia náhrady hovädzej želatíny rybacou alebo bravčovou. Bol to technologický pokus, aby sme dosiahli parametre požadované zákazníkmi. Každá želatína má iné vlastnosti, parametre, ktoré od nás zákazníci požadujú podľa svojho výrobného programu. Potravinári aj farmaceuti majú rôzne požiadavky a špecifikácie, ktoré musíme dodržať.

Komu a do ktorých krajín smeruje vaša produkcia?

Na domáci trh ide minimum našej produkcie. Maximálne 2 % z predaja ostávajú na Slovensku a zvyšok ide do sveta. Ak hovorím do sveta, tak okrem Grónska ide naša želatína všade. Veľmi zaujímavý je pre nás hlavne ázijský trh, kam smeruje väčšina rybacej a kolagénovej výroby. Našimi partnermi sú potravinársky a farmaceutický priemysel. Ak by som mal spomenúť niektorých zákazníkov, tak každý pozná Haribo, Nestlé, Candy Plus, Capsugel či Swisscaps. Rozdiel medzi želatínami pre potravinárstvo a farmáciu nie je, pretože ich vyrábame na jednej linke.

Modernizácia sa uskutočnila v roku 2005. Odvtedy prešlo 14 rokov. Aké sú vaše aktuálne investičné zámery? Súvisia s automatizáciou, prípadne robotizáciou?

Práve teraz pripravujeme obrovskú investíciu – automatickú linku na výrobu kolagénu v hodnote 9 mil. eur. Teraz sa kolagén vyrába v zahraničí, výhľadovo do dvoch rokov však plánujeme tento produkt vyrábať kompletne na Slovensku. Novú linku postavíme priamo v našom areáli. Robotizáciu v tomto odvetví nemôžeme aplikovať, možno maximálne baliacu linku. Skôr automatizácia procesov, lebo tam sa dá ľudský faktor do istej miery nahrádzať IT technológiou z pohľadu riadenia. Plánovaná linka bude vysoko automatická.

Výroba želatíny je energeticky veľmi náročná. Ako sa vám darí znižovať množstvo spotrebovanej energie? Aké riešenia máte pri ochrane životného prostredia?

Do energetiky sme investovali nemalé prostriedky. Naše kotolne prešli v minulosti veľkou rekonštrukciou, dnes máme horáky s veľmi dobrým spaľovaním. To patrí k firemnej stratégii – každý rok sa sústreďujeme na výmenu a obnovu elektrického parku. Pokiaľ ide o životné prostredie, sme podnik ekologicky náročný z pohľadu odpadových vôd. Naša výroba si žiada obrovské množstvo vody, ktorá musí byť dobre odkanalizovaná a vyčistená. Vlastnú čističku odpadových vôd nemáme, ale pravidelne komunikujeme s mestskou čistiarňou vody a neregistrujeme žiadne vážne ekologické problémy. Aj drobné problémy sme vždy riešili rýchlo a nemali sme žiadne veľké havárie. V tomto smere hrá obrovskú úlohu aj preventívna údržba.

Aká je vízia vašej spoločnosti? Čo považujete za najdôležitejšie?

Pre slovenský závod je to výroba želatíny rybacieho pôvodu a transformácia na podnik, ktorý bude vyrábať len želatínu rybacieho pôvodu, a z toho pomerne výrazné množstvo kolagénu. To je pre nás najväčšia výzva pre budúce roky. Zároveň je pre nás dôležité, vzhľadom na firemnú politiku, aby boli zamestnanci spokojní. Všetko ostatné zvládneme.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...