1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Dopravný podnik mesta Košice, a.s.

Dopravny podnik KosiceS kladným hospodárskym výsledkom

Dopravný podnik mesta Košice, a.s., je najstarším dopravným podnikom na Slovensku. Počas svojej 123-ročnej existencie poskytuje služby mestskej hromadnej dopravy v metropole východu. O jeho činnosti sme sa zhovárali s Ing. Jurajom Hrehorčákom, generálnym riaditeľom spoločnosti.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vykonáva svoju činnosť na báze vlastných zdrojov a dotácií z rozpočtu košickej samosprávy. DPMK prevádzkuje tri trakcie – autobusovú, električkovú a trolejbusovú. Disponuje vozovým parkom s počtom 183 autobusov, 105 električiek a 22 trolejbusov. Spoločnosť vykonáva prepravu na 63 linkách, z toho je 45 autobusových, 15 električkových a 3 trolejbusové. DPMK má však aj ďalšie doplnkové činnosti, ku ktorým patrí napríklad predaj reklamných plôch vozidiel MHD, služby umývacieho centra, individuálne objednanie dopravy, služby ambulancie klinickej a dopravnej psychológie, opravy akéhokoľvek druhu, vzdelávanie a gastro služby.

DPMK sa zaraďuje medzi stredne veľkých zamestnávateľov na území mesta Košice a doterajší vývoj v oblasti zamestnanosti potvrdzuje jeho stabilitu. Priemerný počet zamestnancov bol v minulom roku 1043. Vlani spoločnosť zabezpečovala dopravnú činnosť s priemerným počtom 524 vodičov MHD, z toho bolo 357 vodičov autobusu, 50 vodičov trolejbusu a 117 vodičov električiek. Fluktuácia sa v priebehu roka 2013 a v porovnaní s predchádzajúcim rokom znížila takmer o 30 %. Pre obnovu vozového parku pristúpil DPMK k prvým organizačným zmenám a k 31. decembru 2013 bolo zrušených 25 pracovných miest. Nákup autobusov je financovaný dlhodobým investičným úverom a na jeho splácanie si dopravný podnik musí našetriť z vlastných zdrojov. Výsledkom hospodárenia po zdanení za rok 2013 bol účtovný zisk 19 625 eur. Od roku 2005 tak spoločnosť dosiahla po prvýkrát kladný hospodársky výsledok.

Zabezpečovanie verejnej dopravy vo východnej metropole je iste náročná úloha. Aké najväčšie problémy musíte v súčasnosti riešiť vo vašej práci?

Prednedávnom skončila výmena starých bezkontaktných čipových kariet za nové. Kvôli zvýšenému náporu na našich predajných miestach, kde je možné požiadať o novú Mestskú kartu, sme museli predĺžiť výmenu do konca júla. Pôvodne to malo byť do konca júna 2014. Cestujúca verejnosť tak získala ďalší mesiac na výmenu kariet. Okrem toho sme upravili aj otváracie hodiny predajných miest, ktoré boli okrem pracovného týždňa otvorené aj cez víkend, a to v sobotu.

Pre cestujúcich je z pohľadu verejnej dopravy najdôležitejšia otázka bezpečnosti a komfortu cestovania. Váš podnik investuje nemalé finančné prostriedky do modernizácie vozového parku. Priblížte nám investície tohto druhu.

Dopravný podnik vychádza pri obnove vozového parku zo Stratégie stabilizácie a rozvoja DPMK, ktorá bola schválená na mestskom zastupiteľstve v decembri 2012. Základom tejto stratégie je obnova vozového parku autobusov a električiek v horizonte najbližších 2 až 4 rokov. S jej napĺňaním sa začalo v minulom roku, keď boli dokončené verejné súťaže na nákup autobusov a nákup električiek. Do 30. septembra 2014 bude dodaných všetkých 127 autobusov z kontraktu uzatvoreného so spoločnosťou SOR Libchavy v celkovej hodnote 28,65 milióna eur. Tento nákup je financovaný z úverových zdrojov so splatnosťou 10 rokov. Touto investíciou sa obnoví 70 % vozového parku autobusov a na ďalšie roky sa vyriešia problémy s technickým stavom vozidiel. Jedná sa o ekologické a bezpečné autobusy s normou EURO 5, ktorá má pozitívny dosah na životné prostredie.

Do 30. septembra 2015 bude dodaných aj 28 električiek Vario LF2 plus s dĺžkou 22,5 metra od dodávateľa Pragoimex, a.s., Praha, ktorý uspel vo verejnej súťaži. Celková hodnota kontraktu je 40,57 milióna eur. V tomto roku bude dodaných 10 električiek, zvyšných 18 kusov v priebehu roka 2015. Táto investícia bude spolufinancovaná zo zdrojov EÚ vo výške 95 % z celkovej hodnoty kontraktu, 5 % predstavuje spoluúčasť DPMK. Súčasťou súťaže na nákup 23 električiek bola aj opcia na dodanie ďalších 23 kusov. Z dôvodu nižšej vysúťaženej ceny ako bola cena predpokladaná bolo možné ešte v tomto programovacom období využiť opciu na nákup ďalších piatich kusov. Týmito investíciami sa výrazne zlepší technický stav vozového parku.

Okrem toho sme tento rok zabojovali aj o zdroje z eurofondov na nákup nových trolejbusov. V rámci Operačného programu Životné prostredie, prioritná os 3: Ochrana ovzdušia a minimalizácia nepriaznivých vplyvov zmeny klímy, operačný cieľ: 3.1 Ochrana ovzdušia, sa DPMK uchádza o príspevok na nákup trolejbusov v rámci tejto výzvy. Vzhľadom na objem finančných prostriedkov určených pre túto výzvu bude možné žiadať o ná-kup 4 až 5 trolejbusov. Spolufinancovanie predstavuje 5 %.
 
Pristúpili ste v ostatných rokoch k modernizácii a investíciám aj do iných oblastí, ktoré sa netýkajú priamo vozového parku?

Od januára 2013 DPMK začal vydávať pre cestujúcu verejnosť bezkontaktné čipové karty 2. generácie z dôvodu prelomenia bezpečnosti kariet prvej generácie a ich zneužívania. Ide o veľmi náročný logistický proces, počas ktorého je potrebné vymeniť karty pre viac ako 80-tisíc držiteľov. Tento proces by mal byť ukončený v priebehu tohto roka. Týmto sa vlastne začal v praxi realizovať projekt Košice – Mestská karta, ktorý umožňuje držiteľom karty okrem cestovania využívať zľavy na nákup tovarov a služieb mestských podnikov a komerčných subjektov. Vydávaním kariet 2. generácie dochádza k dovŕšeniu realizácie „upgradu“ vozidlového informačného, riadiaceho a odbavovacieho systému.

Od februára 2013 môžu cestujúci košickou MHD využívať v 20 nízkopodlažných autobusoch voľný internet. Táto služba zároveň umožňuje vysielať aj on-line spravodajstvo prostredníctvom LCD monitorov pre lepšiu informovanosť cestujúcej verejnosti. Z ďalších významných aktivít je potrebné spomenúť verejnú súťaž na nákup montážneho vozidla, opravu križovatky Trieda SNP/Ipeľská a opravy havarijných stavov v prevádzkových budovách DPMK.

Aké väčšie projekty ste realizovali v nedávnom období, alebo sa chystáte realizovať v budúcnosti?

Ďalším zo zámerov, ktoré sa začnú realizovať v tomto roku, je projekt modernizácie električkového depa, ktorý počíta s výstavbou novej haly ťažkej a ľahkej údržby. Projekt by mal byť spolufinancovaný zo zdrojov EÚ vo výške 95 %, spolufinancovanie DPMK predstavuje 5 % z hodnoty kontraktu. Na realizáciu tohto projektu by malo byť vyčlenených takmer 40 miliónov eur. V priebehu 1. polroka 2014 bude spracovaná technicko – ekonomická štúdia projektu. Následne by mala byť vyhlásená súťaž na spracovateľa projektovej dokumentácie pre územné a stavebné konanie. Predpokladáme, že projekt by sa mohol začať realizovať na jeseň 2015.

Z ďalších investícií očakávaných v tomto roku je potrebné spomenúť nákup dvojcestného vozidla Renault Duotram, ktoré je určené pre jazdu a prácu na ceste a ďalej pre jazdu a prácu na električkovej dráhe s otvoreným koľajovým zvrškom, ktoré sa osvedčilo pri rekonštrukcii koľajových tratí. Nákupom tohto, v poradí už druhého vozidla, by mali byť pokryté potreby na údržbu trolejových vedení.

Aké sú vaše plány a ciele do budúcnosti?

Prevádzkovanie mestskej hromadnej dopravy si vyžaduje nemalé finančné prostriedky jednak na zvýšenie kultúry a bezpečnosti, jednak na samotnú prevádzku a údržbu. Je nevyhnutné, aby finančné prostriedky boli vynakladané efektívne a aby bola zabezpečená udržateľnosť týchto investícií. Predchádzajúce vedenia DPMK zanedbalo obnovu vozidlového parku. Obnova za posledných 5 rokov bola nedostačujúca. Táto skutočnosť bola príčinou jedného zo zásadných problémov DPMK, a to vysokej nákladovosti opráv a údržby vozového parku, a tým finančnej nestability spoločnosti. Rizikom ďalšieho finančného vývoja je nízke základné imanie a vlastné imanie spoločnosti. Vzhľadom na výšku odpisov v najbližších rokoch bude nevyhnutné navýšiť majetok spoločnosti. Investície, ktoré sa pripravovali v roku 2013 a budú realizované v roku 2014 a 2015, zásadným spôsobom zmenia situáciu v DPMK.

Cieľom doterajších a budúcich opatrení je modernizácia technického stavu vozidiel a tratí, zvýšenie bezpečnosti a komfortu cestovania a vrátenie cestujúcich do prostriedkov hromadnej dopravy.

V horizonte najbližších 2 až 4 rokov je potrebné obnoviť vozový park a dosiahnuť počet 200 autobusov a 90 električiek, čo je množstvo postačujúce na pokrytie výkonov požadovaných verejnosťou a zároveň obnoviť 34 kilometrov električkových tratí. Naplnením týchto parametrov dosiahne DPMK stav, pri ktorom bude efektívne plniť požiadavky v zmysle Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme s mestom Košice.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...