1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

DHL Supply Chain

DHL Supply ChainOutsourcing výrobnej logistiky prináša výhody

Postupným vývojom sa spoločnosť DHL prepracovala zo špecialistu na expresnú prepravu na spoločnosť, ktorá prostredníctvom štyroch špecializovaných divízií ponúka komplexné portfólio logistických a prepravných služieb: od cestnej a železničnej nákladnej prepravy, cez námornú a leteckú, až po skladovanie a riadenie dodávateľských reťazcov.

Peter Dubovský, pôsobiaci na pozícii Operations Manager, je jednou z výrazných postáv DHL Supply Chain. V rozhovore nám priblížil nielen pôsobenie divízie Supply Chain v bratislavskom Volkswagene, ale aj činnosť spoločnosti DHL na Slovensku.

Renomovaná spoločnosť DHL je na Slovensku všeobecne známa, ale mnohí z nás možno doteraz netušili, čo tieto tri písmená tvoriace celosvetovo úspešnú značku znamenajú. Názov DHL vznikol zo začiatočných písmen priezvisk zakladateľov Adriana Dalseyho, Larryho Hillbloma a Roberta Lynna. Spoločnosť vznikla v roku 1969 a postupnou expanziou bola pri vzniku nového priemyselného odvetvia – medzinárodnej expresnej zásielkovej služby.

Ako jedna z prvých už v roku 1986 začala poskytovať medzinárodné expresné prepravné služby na území bývalého Československa, a to prostredníctvom partnerskej spoločnosti Čechofracht. Neskôr, v roku 1993, bol založený nový právny subjekt a DHL začala fungovať pod vlastnou značkou. Dva roky nato spoločnosť otvorila vlastné sortovacie stredisko na bratislavskom letisku a o ďalších 5 rokov spustila letecké spojenie medzi Bratislavou a Viedňou. Vďaka strategickej integrácii popredného prepravcu Danzas a odborníka na logistický reťazec Exel sa portfólio služieb DHL aj v rámci Slovenska výrazne rozšírilo a zo špecialistu na expresnú prepravu sa stala spoločnosť, ktorá dnes prostredníctvom spomínaných štyroch špecializovaných divízií ponúka komplexné portfólio logistických a prepravných služieb.

Úctyhodné čísla

Funkciu vedenia skupiny zastáva centrála Deutsche Post DHL. Slovenská časť DHL kopíruje celosvetovú štruktúru spoločnosti a pozostáva z divízií Express, Freight, Global Forwarding a Supply Chain. Svoje služby u nás poskytuje prostredníctvom troch právnych subjektov: DHL Logistics (Slovakia), spol. s r.o., DHL Exel Slovakia, s.r.o., a DHL Express (Slovakia), spol. s r.o. V súčasnosti na Slovensku zamestnáva viac ako 2 400 ľudí a disponuje skladovou plochou, ktorá by zabrala viac ako 50 futbalových ihrísk. Ročne kamiónmi prepraví zásielky o hmotnosti 57 Eifellových veží (570-tisíc ton), odšpedituje takmer 120-tisíc námorných kontajnerov s celkovým objemom viac ako 25 miliónov m3 a jej triediacim strediskom prejde viac ako 2,5 milióna expresných zásielok. Tržby celej skupiny dosiahli v roku 2013 viac ako 55 miliárd eur.

Komplexná logistika šitá na mieru

Skladovanie, preprava tovaru, distribúcia a riešenie dodávateľského reťazca patria do širokej škály logistických možností, ktoré DHL Supply Chain ponúka svojim zákazníkom. Na základe pochopenia požiadaviek zákazníka a stanovenia potrieb jeho firmy a logistiky odborníci navrhnú najlepšie možné riešenia, ktoré budú pre firmu prínosom. DHL Supply Chain sa zameriava na vybrané priemyselné sektory, čo pre zákazníkov znamená, že môžu využívať spoluprácu so špecialistami nielen v oblasti logistiky, ale aj v rámci ich konkrétneho trhu. Odborné know-how vytvára v kombinácii s priemyselnými riešeniami skutočnú konkurenčnú výhodu.

Operácie DHL Supply Chain zaznamenávajú na Slovensku každoročný nárast už od začiatku pôsobenia v tejto krajine. Širokej škále zákazníkov ponúka táto divízia komplexné logistické služby a integrované logistické riešeniaDHL Supply Chain spolupracuje na Slovensku s mnohými známymi celosvetovými značkami z automobilového, technologického, spotrebného, maloobchodného, energetického a výrobného odvetvia. Týmto zákazníkom poskytuje široké portfólio logistických služieb od centrálneho skladovania, distribúcie, až po služby s pridanou hodnotou nielen u nás, ale aj v zahraničí. Okrem základnej zásobovacej logistiky, skladovania alebo činnosti predajnej logistiky poskytuje celý komplex doplnkových služieb ako napr. dokončovanie, pribaľovanie, označovanie cenovkami, fakturáciu a spracovanie objednávok, vrátane podpory predaja a finančných služieb.

DHL v bratislavskom Volkswagene

Divízia DHL Supply Chain vykonáva v našom najväčšom automobilovom závode internú vnútropodnikovú logistiku. „Ide o aktivity ako sú riadenie nákladnej dopravy do závodu, vykládka, kontrola identity materiálu, naskladnenie materiálu, vyskladnenie materiálu podľa výrobného plánu, dovoz materiálu v čase na miesto spotreby, sekvenciu na presne stanovené autá na základe jednotlivých taktov výrobného cyklu, predmontáže pre rôzne úseky výroby, riadenie obalového hospodárstva, nakládka dopravných prostriedkov späť k dodávateľom Volkswagenu,“ približuje vykonávané operácie Peter Dubovský. „Našou stratégiou je napredovať v outsourcingu výrobnej logistiky a pomáhať partnerom na celom území SR. Spoločnosť DHL je partnerom pre rôzne automobilové značky a rôzne výrobné podniky v rámci celého sveta. Je mnoho spoločností, ktoré nie sú rozhodnuté pristúpiť k presunutiu určitého balíka činností na logistického partnera. My sa snažíme našou aktivitou presvedčiť partnerov o pozitívnom dopade na celkovú nákladovosť podniku a riadenie materiálového toku vo vnútornom prostredí za pomoci špičkového logistického partnera,“ zdôrazňuje prínos využitia služieb DHL Supply Chain Dubovský.

Outsourcing a vzájomná spolupráca

Podľa Dubovského outsourcing výrobnej logistiky prináša zákazníkovi množstvo výhod. Ako prvú uvádza flexibilitu logistického partnera. Prispôsobenie sa zmenám je devízou v dobre fungujúcej spoločnosti, pričom logistika je postavená na princípe neustálych zmien a schopnosti flexibilne reagovať na požiadavky. Ďalej je to úspora nákladov v celkovom materiálovom riadení, transfer know-how logistického partnera a vysoká produktivita práce. Nové IT technológie a iné technologické novinky sa implementujú rýchlejšie na základe už spomínaného transferu know-how z iných fungujúcich podnikov. „Niekto môže tvrdiť, že bez pomoci samotného podniku dokáže optimalizovať materiálové toky. Podľa môjho názoru a na základe vlastnej dlhodobej praxe to považujem za nemožné realizovať. Informovanosť, strategické ciele, dlhodobá vízia spoločnosti, to sú atribúty, ktoré vstupujú do plánovania operatívnych procesov. Bez zapojenia zákazníka to nikdy nebude mať dlhotrvajúci profit, prospech pre obe strany. Aktívna zapojenosť oboch partnerov posúva celý komerčný vzťah na úplne inú úroveň,“ vystihuje podstatu svojej práce Dubovský a ďalej pokračuje: „Spolupráca je hlavným pilierom dobre fungujúceho vzťahu. Nielen v manželstve je nutnosť komunikovať a zdieľať informácie, ale aj v obchodnom vzťahu medzi podnikom a logistickým partnerom. Logistický partner nedisponuje informáciami o plánovaných strategických zmenách vo výrobnom pláne. Záleží na podniku, ako chce formovať spoločnú spoluprácu, teda či je za plánovanie zodpovedný logistický partner, alebo je spolupráca dohodnutá len na báze spolurealizácie. Ja osobne preferujem spoluprácu pri tvorbe výrobného plánu. Tu sa jedná naozaj o dobre fungujúci vzťah založený na spoločnej dôvere. Tvorba spolupráce je dlhotrvajúci a nikdy nekončiaci proces. Je to súbor mnohých stretnutí a spoločných plánov, výber rôznych alternatív a rôznych simulácií. Tu je možnosť pre logistického partnera ukázať, ako môže fungovať transfer know-how smerom do vnútropodnikovej logistiky.“

Z toho vyplýva, že zákazník nielenže môže ovplyvňovať jednotlivé logistické procesy, ale je to hlavne on, kto udáva stratégiu a rozmer pre dané obdobie. Outsourcing výrobnej logistiky je partnerstvo, kde obaja partneri majú dôležité slovo v plánovaní logistického procesu, ale to rozhodujúce je vždy na strane zákazníka. Logistický partner môže pripraviť rôzne alternatívy v zmenách procesov, ale tie sa implementujú až po následnom odsúhlasení na strane zákazníka. 

„Čiastkové procesy sa dajú meniť veľmi rýchlo, ale veľké investičné projekty sa plánujú vždy v spoločných nastaveniach na základe konkrétnej požiadavky. Zákazník je oboznámený s procesom dosahovania cieľov, tak, ako to je detailne dohodnuté v spoločnom kontrakte. Tak môže zákazník kedykoľvek vstupovať do celého vzťahu a spolupodieľať sa na tvorbe
optimálneho prostredia, či už s ohľadom na pracovníkov, alebo s ohľadom na celkový materiálový tok a prostredie logistiky,“ dodáva Dubovský. Vďaka prepracovaným kontrolným mechanizmom sa zákazník nemusí obávať poklesu kvality, keď určité činnosti nevykonávajú jeho zamestnanci. V prípade dobre nastavenej spolupráce je zákazník neustále informovaný o činnosti logistického partnera.

Vízia spoločnosti a ďalší rozvoj

Ako predstavitelia spoločnosti deklarujú, ich víziou je vyčarovať úsmev na tvárach zákazníkov. Z reakcií ich klientov môžeme dedukovať, že toto predsavzatie sa im zatiaľ darí realizovať. „Aktívne oslovujeme zákazníkov s novými návrhmi. Na tieto účely máme pripravený program First Choice, čiže Prvá voľba. Chceme byť teda prvou voľbou pre našich zamestnancov, zákazníkov, šéfov aj investorov. Snažíme sa preto naše procesy neustále vylepšovať a v rámci programu First Choice na to využívame komponenty ako napríklad Process Improvement, ktoré sú šité špeciálne na logistiku. Disponujeme skupinou ľudí, ktorí chodia z prevádzky do prevádzky a neustále niečo zlepšujú. Nejde iba o zapojenie manažmentu, ale aj zamestnancov, aby videli, že ich niekto počúva. Vďaka tomu sa neustále zlepšujeme a naši klienti to vnímajú. Máme tu poriadok, spokojných ľudí, ambiciózny tím a spokojných zákazníkov. To všetko vytvára najlepšie zázemie pre ďalší rozvoj,“ uzatvára Peter Dubovský.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...