1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Bekaert Slovakia, s.r.o./Bekaert Hlohovec, a.s.

bekaert 17Podieľame sa na projektoch svetového významu

Globálny líder vo výrobe drôtu a oceľových kordov, belgický koncern Bekaert Group s ročným obratom 5 miliárd eur, aktuálne pôsobí v 120 krajinách a zamestnáva približne 28-tisíc pracovníkov. Najväčší objem dodávok sa týka oceľových kordov, drôtu a rôznych riešení pre automobilový priemysel. Oceľové kordy dodáva prakticky pre všetkých kľúčových hráčov pôsobiacich vo výrobe pneumatík. Každá tretia pneumatika na svete je vystužená kordom Bekaert.

V strednej Európe Skupina prevádzkuje výrobné závody v Českej republike a na Slovensku, kde sú dve prevádzky – v Hlohovci a Sládkovičove. O pôsobení slovenských pobočiek hovoríme s country managerom pre Slovensko Jozefom Filom.

Koncern Bekaert bol založený v roku 1880, na Slovensku sa etabloval v roku 2000. Ako tento proces prebiehal?

Na Slovensku pôsobí belgická skupina už 20 rokov vo výrobných prevádzkach v Hlohovci a Sládkovičove. V hlohoveckom Bekaert závode momentálne sídlia výrobné prevádzky všetkých troch firemných divízií, ktorými sú Steel Wire Solutions (SWS), Rubber Reinforcement (RR) a Special Products (SP). Bekaert Slovakia, dcérska spoločnosť Bekaert Hlohovec, pôsobí v Sládkovičove. Tu sa výrobný závod zameriava na produkciu oceľových kordov, ktoré sa používajú pri výrobe pneumatík osobných a nákladných áut.

Rast firmy v Sládkovičove v rokoch 2001 až 2019 bol rozdelený do niekoľkých etáp. Na začiatku to bolo vybudovanie prevádzky na ťahanie a splietanie drôtu, pričom v rokoch 2002 až 2003 sa závod sústredil na organizáciu výroby. Od roku 2004 do roku 2010 expandovala výroba finálnych produktov – oceľových kordov do pneumatík. V rokoch 2010 až 2013 bola vybudovaná kompletná polotovarová časť a vybavená novými typmi strojov, čo firme umožnilo rozšíriť portfólio produktov a získať nových zákazníkov. V roku 2013 bola dokončená výstavba linky na pätkový pneudrôt, čím sa výroba skompletizovala a spoločnosť začala dodávať zákazníkom všetky potrebné komponenty slúžiace na výstuž pneumatík. Investícia vo výške 40 miliónov eur umožnila expanziu spoločnosti vo všetkých smeroch – v raste počtu zamestnancov, v raste produkcie aj počtu zákazníkov.

V Sládkovičove je Bekaert v súčasnosti najväčším zamestnávateľom. Koľko ľudí zamestnávate v oboch prevádzkach?

Spolu máme okolo 2400 ľudí. Z toho asi dve tretiny, približne 1600 zamestnancov, pracujú v Hlohovci, v závode v Sládkovičove zamestnávame ďalších 800 pracovníkov. V posledných rokoch výraznejšie rastie počet pracovníkov, ktorí majú regionálne a globálne role a poskytujú servis nielen slovenským, ale aj mnohým iným Bekaert závodom na celom svete.

Zaoberáte sa výrobou a spracovaním oceľových drôtov. Odkiaľ spoločnosť nakupuje surovinu na výrobu a akými postupmi ju spracovávate?

Našou základnou surovinou je za tepla valcovaný drôt, ktorý nakupujeme z oceliarní po celom svete. Pre slovenské závody prichádza väčšina objemu z Európy, pričom spracujeme viac ako 250-tisíc ton drôtu ročne. Základné výrobné technológie sú ťahanie za studena a rôzne formy tepelného spracovania a povrchovej úpravy. Vo výrobnom toku môžu potom nasledovať aj ďalšie procesy ako sú rovnanie, zváranie, zlaňovanie, spletanie a tkanie.

V akých priemyselných odvetviach má využitie vaša produkcia? Môžete predstaviť ich konkrétne uplatnenie?

Naše výrobky nachádzajú využitie doslova všade. Dodávame do priemyslu automobilového, strojárskeho, stavebného, poľnohospodárskeho, energetického, výroby spotrebného tovaru a iných. Drôt a pramence z Hlohovca môžete nájsť aj v jednoduchom záhradnom pletive, ale takisto aj v lanách na kotvenie ropných plošín a nesúcich zavesené mosty, v pružinkách inzulínových pier či ložiskách najmodernejších CT zariadení. Finálnych aplikácií sú doslova tisíce.

Hovoríte o lanách nesúcich zavesené mosty – môžete prezradiť, ktoré patria do vášho portfólia?

Medzi najnovšie veľké projekty na Slovensku, ktoré naše výrobky (poplastované pramence pre zavesené mosty) doslova „držia nad vodou“, patria dva mosty. Jedným je len nedávno otvorený nový most Monoštor, ktorý spája Slovensko s Maďarskom cez rieku Dunaj pri meste Komárno. Pre zaujímavosť, tento 600 metrov dlhý most je najvyšší na Dunaji. Druhým projektom je železničný most cez Nosickú priehradu, ktorý je súčasťou nového úseku železničnej trate Púchov – Považská Bystrica. Vo svete však dodávame poplastované pramence aj na diela mnohonásobne väčšieho rozsahu.

Môžete niektoré projekty svetového významu konkretizovať?

Naším doposiaľ najväčším samostatným projektom, kde sme dodali takmer 5-tisíc ton pramencov, je most Queensferry Crossing v škótskom Edinburghu, ktorý je najdlhším trojpylónovým visutým mostom na svete. Špirálové pramence vyrobené v Hlohovci od roku 2013 pomáhajú kotviť najväčšie plavidlo na svete blízko Austrálie, ktoré nesie továreň na ťažbu a spracovanie zemného plynu. Zdvíhacie laná vyrobené z nášho drôtu sú nainštalované v najväčšom výťahu pre lode na svete, ktorý je súčasťou najväčšej vodnej elektrárne sveta Three Gorges Dam v Číne. Výťah dokáže zdvihnúť plavidlá do 3-tisíc ton vo vertikálnej vzdialenosti 113 metrov. Momentálne dodávame armovací drôt pre podmorské energetické káble, ktoré budú prenášať elektrickú energiu z najväčšej pobrežnej elektrárne sveta – 89 km od pobrežia Veľkej Británie. Hlohovecké kordy do dopravníkových pásov vystužujú najsilnejší dopravníkový pás sveta na prepravu medenej rudy. Nachádza sa v bani Los Pelambres v Čile. Z našich ACSS drôtov pevnostnej triedy MEGA je vyrobený nadzemný elektrovodný pramenec, ktorý premosťuje 1,5 km dlhú vzdialenosť medzi najvyššími vežami v Beneluxe.

Aký podiel na produkcii predstavuje export a kde končí?

Export tvorí kľúčový objem našej produkcie, pričom okolo 90 % výroby smeruje k našim zákazníkom v Európe. Tu sa však cesta našich výrobkov často nekončí. Napríklad podmorské energetické a dátové káble armované drôtom z Hlohovca ležia na dne oceánov a morí po celej zemeguli. V súčasnosti dodávame dutinový drôt pre dátový kábel spoločnosti Google, ktorý bude kopírovať a cez odbočky dátovo pripájať cele pobrežie Afriky.

Konkurencieschopnosť je dnes základnou otázkou prežitia každého biznisu. Aké opatrenia ste podnikli minulý rok s cieľom posilniť svoje postavenie na trhu?

V našom závode je silno zakorenená kultúra neustáleho zlepšovania sa. Zameriavame sa na všetky oblasti výrobnej dokonalosti s bezpečnosťou zamestnancov na prvom mieste. Zvyšovanie efektivity výroby a zlepšovanie servisu pre zákazníkov sú pre nás kľúčovými v konkurenčnom boji. Spoločnosť sa prioritne zameriava na zvyšovanie konkurencieschopnosti prostredníctvom maximálneho využívania nainštalovaných kapacít a pomocou optimalizácie výrobných a riadiacich procesov. Pre odlíšenie sa od konkurencie je v tomto priemyselnom odvetví tiež zásadná neustála inovácia výrobkov a výrobných procesov, ktorá následne otvára nové možnosti našim zákazníkom. Rok 2019 bol z tohto pohľadu veľmi bohatý. Ako výsledok dlhodobého úsilia sme zaviedli niekoľko nových výrobkov s veľkým potenciálom do budúcnosti.

Nakoľko a ako vaše plány na tento rok ovplyvnila súčasná svetová situácia?

Dopad súčasnej ekonomickej krízy v dôsledku pandémie je v rámci našej spoločnosti rôzny, v závislosti od produktového portfólia jednotlivých divízií. Najviac nás momentálne ovplyvňuje nízka výkonnosť automobilového priemyslu a logicky menšia spotreba pneumatík, do ktorých divízia RR vyrába oceľovú výstuž (kordy). Na druhej strane, divízii SWS sa darí veľmi dobre. Ťažíme z bohatého výrobného portfólia a vysokej technologickej úrovne, ako aj komerčnej flexibility. Kým niektorým priemyselným segmentom sa darí horšie, iným zase veľmi dobre. Rýchlou adaptáciou na aktuálnu trhovú situáciu tak dokážeme do značnej miery kompenzovať vplyv krízy. Spoločnosť Bekaert funguje na Slovensku aj počas koronavírusovej pandémie so sprísnenými hygienickými opatreniami a takmer bez obmedzení.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...