1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ANTOLIN TRNAVA, s.r.o.

antolin trnava 18Trnava je centrom odborníkov pre prácu s kožou

Jeden z najväčších dodávateľov automobilových komponentov na svete, španielska skupina Antolin, nedávno rozšírila svoju pôsobnosť na Slovensku prevzatím výrobného závodu v Trnave. O produktovom portfóliu spoločnosti, o realizácii nábehov nových projektov, ale aj o nasýtenosti trhu pracovných príležitostí v trnavskom regióne a výzvach s tým spojených sme sa zhovárali s Ing. Bohuslavom Toráčom a Ing. Darinou Kovačicovou, prokuristami spoločnosti ANTOLIN TRNAVA, s.r.o.

Hoci skupina Grupo Antolin u nás pôsobí už takmer dve dekády, spoločnosť ANTOLIN TRNAVA, s.r.o., vznikla len pred 3 rokmi. Čo viedlo skupinu k rozšíreniu jej pôsobnosti?

Naša spoločnosť vznikla v súvislosti s akvizíciou závodov skupiny Magna Interiors zo strany Grupo Antolin, v rámci ktorej kúpila španielska skupina popri ďalších fabrikách aj závod v Trnave. Hlavným dôvodom prevzatia trnavského závodu boli skúsenosti jeho zamestnancov s prácou s kožou. Pre skupinu bolo zaujímavé produktové portfólio závodu, ako aj portfólio zákazníkov pozostávajúce z prémiových odberateľov ako sú Porsche, BMW či Mercedes. V súčasnosti teda pokračujeme vo výrobnej činnosti Magny Interiors, avšak už pod značkou silného hráča na trhu interiérových komponentov automobilov – Antolin.

Grupo Antolin predstavuje úspešnú skupinu s viac než 13-tisíc zamestnancami pôsobiacimi v 24 závodoch v rámci celého sveta. Čo pre vás toto medzinárodné zázemie znamená?

Ak vezmeme do úvahy, že v podstate každé štvrté auto na svete má interiér od Grupo Antolin, uvedomíme si, že sme súčasťou veľmi silného koncernu, ktorý dokáže ovplyvňovať dianie aj na medzinárodnej úrovni. Sme prakticky v každej značke. Toto zázemie nám umožňuje čerpať inšpiráciu od ostatných závodov skupiny, spoznávať iné spôsoby práce a riadenia. Naši zamestnanci vďaka globálnemu prepojeniu získavajú možnosť rásť nielen odborne, ale aj ľudsky, keďže na dennej báze prichádzajú do styku s medzinárodným prostredím. Skupina má komplexne spracovaný vzdelávací a tréningový program pre rôzne oblasti týkajúce sa výroby. Naši pracovníci participujú na týchto programoch, sú súčasťou medzinárodných projektových tímov, kde zohrávajú dôležitú úlohu v oblasti know-how práce s prírodnou kožou. Široké medzinárodné zázemie pre nás znamená aj finančnú istotu. Antolin je silná skupina, ktorá neustále investuje do rozširovania svojho portfólia a do skvalitňovania služieb, keďže má stálu ambíciu zotrvať v pozícii lídra na trhu automobilového priemyslu. Vďaka tomu máme v otázke financovania absolútnu podporu. Naše finančné zdroje pochádzajú v 100-% výške zo strany materskej spoločnosti, a preto nemusíme riešiť úvery z lokálnych inštitúcií, čo sa premieta aj do pokoja a istoty v rámci podnikania.

V roku 2016 dosiahli tržby vašej spoločnosti takmer 50 miliónov eur. Ako sa vám darilo vlani?

Zatiaľ môžeme hovoriť len o obrate – v roku 2017 boli naše tržby vo výške 60 miliónov eur, čo bolo zhruba o 25 % viac ako bol náš rozpočet na rok 2017. Čo sa týka hospodárskeho výsledku spoločnosti, tieto čísla ešte nemáme uzatvorené, ale výsledkom bude pravdepodobne strata, keďže uplynulý rok bol pre našu spoločnosť rokom obrovských investícií. V súvislosti s nábehom nových projektov sme investovali do strojových zariadení, vybavenia, ale aj obalových materiálov. Najväčší projekt, ktorého nábehu sme sa venovali uplynulý rok a ktorý aj aktuálne zamestnáva veľkú časť našich výrobných kapacít, sa týka výroby kompletných dverí pre vozidlo Porsche Panamera. Ide o prémiovú značku a práca na tomto projekte je veľmi náročná z hľadiska kvalitatívnych požiadaviek – dôraz je kladený na precíznosť vyhotovenia. Produkty tohto projektu tvoria až 42 % z celkového predaja našej firmy.

V uplynulom roku ste spustili sériovú výrobu aj pre ďalšieho zákazníka – skupinu BMW.

Pre BMW vyrábame komponenty do dverových panelov (rúčky, stredové a vrchné obloženia dverí), ide o výrobky pre prémiové modely BMW Mini Cooper a BMW Gran Tourer. Komponenty dodávame nášmu internému závodu v Nemecku, ktorý následne z jednotlivých dielov dvere kompletizuje. K významným prémiovým zákazníkom patrí tiež Mercedes AMG, pre ktorého vyrábame kompletnú prístrojovú dosku aj s centrálnym panelom.

Keďže nové projekty boli veľmi náročné z personálneho hľadiska, značná časť investícií sa dotýkala náboru nových pracovníkov. Ak sa na to pozrieme cez optiku čísel, firma narástla z pôvodného počtu 450 zamestnancov na súčasných 1250 pracovníkov. Vzhľadom k tomu, že sídlime v regióne, kde je veľmi nízka miera nezamestnanosti, získať kvalitných zamestnancov bolo základným predpokladom nábehu nových projektov. Sme radi, že sa nám to podarilo a všetky plánované projekty sú momentálne už vo fáze sériovej výroby.

Vysoká ponuka voľných pracovných miest sa premieta aj do zvýšenej fluktuácie. Aké opatrenia ste podnikli za účelom posilnenia stability pracovnej sily vo vašom závode?

Z výrobného portfólia našej spoločnosti vyplýva silný podiel manuálnej práce, preto je téma stability a kvalifikácie personálu pre nás kľúčová. Naši zamestnanci sa venujú výrobe interiérových prvkov automobilov manuálnym poťahovaním plastových dielov koženým alebo PVC dekorom. Kožu určenú na potiahnutie si v našom závode aj sami striháme a šijeme z nej potrebné diely. Ide o fyzicky namáhavú prácu, ktorá je náročná na detail a precíznosť. Kompletizáciu niektorých komponentov je potrebné dokončiť pridaním plastových dielov, ktoré sa ku kožou potiahnutému dielu pripájajú formou nerozoberateľného spoja. Na tento účel využívame rôzne druhy zvárania plastov v závislosti od druhu materiálov, ktoré je potrebné spojiť a od nárokov na samotnú kvalitu spoja.

Aj z uvedeného dôvodu manuálnej náročnosti práce sme naše aktivity v personálnej oblasti zamerali hlavne na to, aby sme zamestnancom poskytli možnosti relaxu a oddychu, ale aj odborného rozvoja či rastu v hierarchii firmy. Ponúkame parafínové kúpele, ktoré sú situované priamo v našom závode. Zamestnanci môžu počas prestávky, ale aj po skončení pracovnej doby dopriať svojmu telu a rukám takúto formu regenerácie. Zároveň poskytujeme našim pracovníkov poukážky na relaxačné pobyty, organizujeme rôzne spoločenské akcie, ale rozhodujúcim ukazovateľom sú konkurencieschopné platové podmienky. Sme veľmi radi, že sa nám v roku 2017 podarilo implementovať platovú politiku, ktorá je pre našich zamestnancov atraktívnou.

Vzhľadom k tomu, že medzi našimi zamestnancami máme aj veľa matiek s malými deťmi, začali sme tiež rozvíjať spoluprácu s inštitúciami zabezpečujúcimi starostlivosť o deti, či už sú to centrá voľného času, organizácie zabezpečujúce letné tábory a podobne. Pracujeme na prieskume medzi zamestnancami, aby sme zistili ich skutočné a konkrétne potreby, ktorým chceme prispôsobiť aj ponúkané zamestnanecké benefity. Myslíme aj na oblasť rozvoja našich riadiacich pracovníkov. V roku 2017 sme sa zamerali najmä na úroveň líniového manažmentu (majstri a koordinátori výroby), ktorí absolvovali program rozvoja líderských zručností, aby dokázali správne reagovať v situáciách, ktoré môžu byť zásadné pre správnu prácu s ľuďmi. Aj v nasledujúcom období budeme pokračovať v rozvoji trénerských zručností vo výrobe a v posilňovaní tímovej práce.

Prezradíte nám ďalšie ciele a plány vašej spoločnosti do budúcnosti?

Rok 2018 vnímame ako rok stabilizácie našej podnikateľskej činnosti. Keďže nábeh nových projektov a s tým súvisiaci nábor nových zamestnancov sme realizovali už vlani, v tomto účtovnom období sa chceme zamerať skôr na optimalizáciu počtu zamestnancov, ustálenie výrobných procesov, zdokonaľovanie interných procesov a mechanizmov vnútorného auditu a kontroly. Chceme zároveň tvrdo pracovať na budovaní vzájomnej dôvery vo firme a dôvery manažmentu Grupo Antolin v náš trnavský závod. Dôležitou témou pre formovanie kultúry v našej firme je aj posilňovanie tímového ducha a posun smerom od súťaženia medzi oddeleniami k samotnej spolupráci.

Myslíme aj na nové projekty, hoci pre tento rok ich zatiaľ ponechávame v štádiu myšlienky. Črtá sa nám nová produkcia pre BMW, v horizonte najbližších 2 až 3 rokov by sme chceli nadviazať spoluprácu aj s novou automobilkou v Nitre. Aktuálne, z pohľadu know-how našej spoločnosti, máme k dispozícii všetky technológie a sme plne vybavení strojovým zariadením, ktoré zodpovedá našim potrebám. Chceme sa preto aj naďalej venovať rozvoju technológií kašírovania, keďže Trnava je centrom odborníkov pre prácu s kožou a práve naši ľudia sú tí,

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...