1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

AGRO TAMI, a.s.

agro tamiSme hrdí na naše výrobky zo slovenského mlieka

Nitrianska mliekareň má už vyše 70-ročnú tradíciu. Prvá prevádzka na výrobu mliečnych špecialít vznikla v meste pod Zoborom ešte v roku 1932. Od tých čias sa výroba stále rozširovala. Majitelia firmy a jej právne formy sa postupne menili.

Predposledným majiteľom bola holandská spoločnosť Friesland Foods, ktorá koncom roku 2006 oznámila, že so spracovaním mlieka v Nitre končí a odchádza zo slovenského trhu. Do slovenských rúk prešla spoločnosť opäť v roku 2006, kedy o mliekareň prejavila záujem slovenská podnikateľská skupina, ktorá nakoniec aj firmu vrátane technológie a niektorých tradičných slovenských značiek kúpila. Mliekareň v Nitre je známa výrobou tradičných jogurtov, nátierok, mliečnych dezertov a kyslomliečnych nápojov. V júni 2007 sa zmenil názov spoločnosti na AGRO TAMI, s.r.o., Nitra, a o pol roka neskôr sa následne zmenila právna forma spoločnosti na akciovú spoločnosť. Mliekareň získala za svoje výrobky niekoľko ocenení Značka kvality a Mliekarenský výrobok roka. AGRO TAMI, a.s., nám v rozhovore bližšie predstavil Mgr. Juraj Korman, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti.

Vaša spoločnosť pokračuje v bohatej mliekarenskej tradícii v Nitre. Ako sa darí vášmu podniku dnes?

Za posledných 7 rokov naša spoločnosť „povstala z popola“, nakoľko spoločnosť Friesland Foods v roku 2007 vypovedala farmárom všetky zmluvy na dodávku mlieka. V súčasnej dobe sme druhým najväčším odberateľom mlieka na Slovensku. Denne spracujeme v trojzmennej prevádzke okolo 270-tisíc litrov kravského mlieka do širokej škály produktov. Našou materskou spoločnosťou bola pôvodne Tatranská mliekareň, a.s., neskôr sa AGRO TAMI oddelilo do nezávislej spoločnosti. Vzhľadom na dopĺňajúce sa výrobné programy pokračujeme v rozvíjaní ochrannej známky TAMI na základe licenčnej zmluvy. Tatranská mliekareň vyrába širokú škálu mliečnych produktov, ale zameriava sa hlavne na syry s bielou a modrou plesňou, čerstvé mlieka, trvanlivé mlieka, tvarohy, dezerty a kyslomliečne produkty, ktoré aj spoločnosť AGRO TAMI distribuuje pod značkou TAMI.

Obrat našej spoločnosti bol v roku 2013 71 453 000 eur, čo predstavuje v porovnaní s predchádzajúcim rokom nárast skoro o 12 % (64 026 000 eur). Naša spoločnosť sa zameriava na výrobu mliečnych výrobkov, nátierok, smotany, čerstvého mlieka a UHT mlieka, čomu prispôsobujeme aj skladbu zamestnancov. Ich počet bol ku koncu roka 2013 v priemere 205. Na našom podnikaní sú však závislé ďalšie stovky či tisícky ľudí – farmári a ich pracovné tímy, dopravcovia či obchodníci. Obchodná činnosť spoločnosti je stále zameraná na predaj vlastných výrobkov, medzi ktoré patrí čerstvé mlieko, trvanlivé mlieko, jogurty, mliečne nápoje, dezerty, smotany, nátierky, tvaroh a BIO výrobky.

Ktoré z vašich produktov sú nosnými vo vašom výrobnom portfóliu a ktoré z nich môžeme považovať za výnimočné?

Našimi nosnými produktmi sú najmä mlieko, nátierky a samozrejme kyslomliečne výrobky v podobe jogurtov či dezertov. Obľube sa tešia nátierky MANA, ktoré sú stálicou na našom trhu a bez nich si už ani nevieme predstaviť dobré raňajky. Deti, ale aj dospelí si radi zamaškrtia na našom Malíčku, ktorý patrí medzi najobľúbenejšie dezerty. Ale naozaj jedinečný produkt na slovenskom trhu je náš dezert TAMI Kúsky tvarohu. Jedná sa o termizovaný jogurtový dezert s tvarohom. Nájdete v ňom, ako napovedá aj jeho názov, celé kúsky tvarohu. Vďaka tradičnému spôsobu spracovania môžete v tomto osviežujúcom dezerte cítiť typickú tvarohovú chuť a zaspomínate si na chutné tvarohové recepty našich starých mám. Mnohí nevedia, že tento výrobok neobsahuje veľa tuku, a tak si ho môžu dopriať aj športovci, ktorí sa potrebujú zasýtiť a nezaťažiť pritom organizmus. V oblasti jogurtov vyrábame ako jediní na Slovensku Živé jogurty, ktoré sú vyrábané „klasickou“ technológiou fermentovania v tégliku.

Popri dlhoročnej výrobe tradičných mliečnych produktov prichádzate na trh aj s novinkami ako napríklad Greek style jogurt. Aké sú vaše ďalšie plánované novinky?

Inovácie sú súčasťou našej firemnej politiky a zákazníkom sa novinky snažíme ponúknuť či už v rozširovaní ochutení existujúcich výrobkov, alebo úplné novinky, ktoré si vyžadujú rôzne inovácie aj v technologických postupoch pri výrobe toho ktorého výrobku. Takou novinkou je aj jogurt gréckeho typu, ktorého predaj sme spustili v lete. Stal sa obľúbeným nielen vďaka vyváženému pomeru primeraného množstva mliečneho tuku a bielkovín v ňom, ale hlavne kvôli krémovej konzistencii a sviežim ochuteniam ako slivka-figa či typický med-vlašský orech. Pre priaznivcov sviežich a ľahkých šalátov sme pripravili „natur verziu“ bez ochutenia, ktorá poslúži ako náhrada majonéz s vyššou energetickou hodnotou.

Kto sú vaši dodávatelia mlieka?

Snahou nášho tímu pracovníkov je hlavne uspokojovať potreby slovenských zákazníkov a dodávať na trh kvalitné slovenské mliečne výrobky, preto mlieko odoberáme výlučne od slovenských farmárov. Chceme poskytnúť zákazníkovi kvalitu zo Slovenska, podporovať slovenskú produkciu a s tým spojenú zamestnanosť. Sme presvedčení, že od kvality mlieka sa vo veľkej miere odvíja aj kvalita finálnych výrobkov, preto si dávame záležať na výbere jednotlivých dodávateľov, aby mlieko spĺňalo všetky nami požadované parametre kvality.

Slovenskí producenti mlieka dlhodobo upozorňujú na nízke ceny mlieka a rentabilitu živočíšnej výroby na Slovensku. Ako vnímate túto problematiku?

Medziročný vývoj nákupu surového kravského mlieka (SKM) predstavoval pokles indexom 0,33 %. Priemerná cena za nákup SKM bola v roku 2013 0,335 EUR/liter a vzrástla medziročne o 13,17 %. Výška nákupnej ceny surového kravského mlieka v posledných rokoch zaznamenala výrazné výkyvy. Predpokladáme, že do konca roku 2015 sa z dôvodu zrušenia mliečnych kvót medziročne navýši produkcia surového kravského mlieka vo vyspelých krajinách Európskej únie, a to môže mať vážny dopad na produkciu a vývoj cien mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku.

Neobávate sa v blízkej budúcnosti nárastu konkurencie prichádzajúcej na náš trh zo zahraničia?

Samozrejme, trh je veľmi živý organizmus, ktorý sa rýchlo vyvíja. Zahraničné výrobky môžu byť zaujímavé cenou, i keď ani to nemusí byť vždy pravda. Nízka cena sa však môže odraziť na iných aspektoch. Buď nie je dlhodobo udržateľná, čo môže byť pre dodávateľa likvidačné, alebo sa zhorší kvalita výrobku. To je v našej spoločnosti neprípustné. Ako som už uviedol, sme čisto slovenská firma, a konkurovať sa snažíme hlavne kvalitou, ktorá pochádza z poctivej práce slovenských farmárov a nás ako spracovateľov mlieka, ku ktorého spracovaniu pristupujeme šetrne, s orientáciou na zákazníkove potreby.

Okrem Slovenska uspeli vaše produkty aj v zahraničí. Do ktorých krajín ich vyvážate?

Naším cieľom je dodávať čerstvé výrobky pre slovenských zákazníkov, ale zaznamenávame dopyt po našich výrobkoch aj v zahraničí. Z medzinárodného trhu sme zastúpení v najväčšej miere v Českej republike s našimi výrobkami pod značkou TAMI a aj pod privátnymi značkami obchodných partnerov. Ďalej nasleduje Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Bulharsko, kam dodávame výrobky pod privátnou značkou našich odberateľov.

Zapojili ste sa do projektu Školské mlieko. Čo je jeho podstatou a čo tento projekt prináša spotrebiteľovi a vašej spoločnosti?

Základnou myšlienkou Európskeho školského mliečneho programu (SMP) je podpora zdravého vývoja detí, k čomu prispieva aj konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov. Vďaka finančnej podpore z EÚ a z národných zdrojov je tak všetkým vzdelávacím inštitúciám, ktoré na Slovensku zabezpečujú výchovno-vzdelávaciu činnosť pre deti MŠ, ZŠ a SŠ, daná príležitosť zapojiť sa a tým umožniť deťom prístup k mlieku a mliečnym výrobkom. Ich kvalita zároveň musí spĺňať prísne kritériá stanovené nariadením Európskej komisie.

Spoločnosti AGRO TAMI a Tatranská mliekareň podporujú túto myšlienku, preto sú už 10 rokov poskytovateľom tohto programu. V priebehu prvých dvoch rokov sa zapojilo asi 150 subjektov. Vďaka propagácii je v súčasnosti do programu SMP zapojených už 1 100 subjektov, ktoré majú na výber zo sortimentu viac ako 20 výrobkov. Spoločnosť Tatranská mliekareň má v rámci všetkých poskytovateľov v SR najväčšie, približne 20-% zastúpenie.

Aké sú vaše ďalšie ciele a plány do blízkej či vzdialenejšej budúcnosti?

Žiaden podnik, ktorý chce napredovať, sa dnes nezaobíde bez investícií. Vzhľadom k rozrastajúcej sa výrobe sme v poslednej dobe zainvestovali do novej plničky kyslomliečnych výrobkov, ktorej výkon je približne 14-tisíc kusov za hodinu. Vďaka nej dokážeme zásobovať väčšie množstvo obchodov a dostať sa tak bližšie k zákazníkovi.
Rozširovaním produktového portfólia sme potrebovali zväčšiť aj kapacity skladovacích priestorov, preto sme sa rozhodli v našom areáli zrekonštruovať priestory a získali sme tak nový sklad obalov, ktorý je od októbra v plnej prevádzke.

V priemere investujeme 2 až 3 milióny eur ročne do obnovy a rozvoja výrobných technológií.
V našej spoločnosti staviame na kvalitných pracovníkoch, na ich vedomostiach, na kvalitných technológiách, a v neposlednom rade sa spoliehame na naše vynikajúce produkty, ktoré si udržiavajú priazeň domácich i zahraničných spotrebiteľov. Sme hrdí na náš slovenský pôvod a kvalitu, ktorú chceme aj do budúcnosti stále vylepšovať a našimi výrobkami uspokojovať potreby našich zákazníkov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...