1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Za päť rokov odišlo zo železničných firiem takmer 6000 železničiarov

Train1Bratislava – Z troch štátnych železničných firiem odišlo v priebehu piatich rokov takmer 6000 pracovníkov. Kým na konci roku 2008 zamestnávali spolu viac ako 33.000 železničiarov, v roku 2012 to bolo vyše 27.000 ľudí.

Odborníci úbytok zamestnancov z pohľadu ekonomickej kondície firiem vítajú, odborárom však chýba sociálny program pre prepustených pracovníkov.

Najväčším zamestnávateľom medzi železničiarmi je správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Na konci roku 2012 pracovalo vo firme 14.421 ľudí, v roku 2008 to bolo ešte 17.626 zamestnancov. V poradí druhou najväčšou spoločnosťou v počte ľudí je nákladný dopravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). V podniku pracovalo na konci minulého roka 6822 zamestnancov, v roku 2008 to bolo ešte 10.448 železničiarov.

Jediná železničná firma, ktorej pribudli v porovnaní s rokom 2008 zamestnanci, je Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Dôvodom je však presun opravárenských činností zo ZSSK Cargo na tohto osobného dopravcu a s ním spojený prechod pracovníkov. Ten nastal v priebehu roka 2012. Kým v roku 2008 firma zamestnávala 4983 ľudí, na konci roku 2012 to bolo 5846 železničiarov.

"Nemôžem povedať, že súhlasíme a stotožňujeme sa s tým, ale v rámci ozdravných krokov to bolo opatrenie, ktoré bolo nutné urobiť," zhodnotil úbytok zamestnancov predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Petroci. Zároveň však vyčítal vláde, že nebol prijatý sociálny program pre tých, ktorých sa prepúšťanie týkalo. Ten prisľúbil ešte kabinet Ivety Radičovej v časoch, keď spúšťal revitalizačný program v troch železničných firmách.

S prepúšťaním železničiarov sa pokračuje aj v súčasnosti, no iba u nákladného Carga. Z firmy má do konca tohto roka odísť 500 ľudí. ŽSR v roku 2013 hromadné prepúšťanie neplánujú a osobný dopravca ZSSK plánuje skresávať počty zamestnancov len v rámci prirodzeného úbytku.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) vidí v znižovaní počtu pracovníkov v železničných firmách jednu z možností, ako sa dajú zachrániť. Podobne aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) hodnotí spustenie prepúšťania ako správny krok z pohľadu fungovania spoločností. Nepáči sa mu však, že sa nenaplnili sľuby o umiestnení týchto železničiarov. "Osobne si myslím, že v železničných firmách priestor na znižovanie počtu zamestnancov ešte stále je," dodal Palčák. Presný počet si však netrúfa určiť.

15.05.2013 (TASR - Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...