1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Cestná preprava stále naplno nevyužíva svoj potenciál

DHL planeGenerálny manažér špedičnej spoločnosti DHL Freight pre Slovensko a región Afriky hovorí o tom, v čom vidí budúcnosť cestnej prepravy a aký vývoj očakáva v najbližšom období.

Trh cestnej prepravy v Európe je vysoko konkurenčným prostredím a množstvo firiem skončilo v uplynulých rokoch v červených číslach. Ako vidíte rok 2013?

Naše vyhliadky na rok 2013 sú optimistické. Znížili sme náklady vďaka optimálnemu využívaniu a vyťažovaniu vozidiel a zvýšeniu produktivity. Navyše sme sa v rámci našej globálnej stratégie rozhodli zamerať na osem vybraných priemyselných sektorov, pre ktoré ponúkame špecifické služby s vyššou pridanou hodnotou a teda aj maržou. Ide napríklad o automobilový priemysel, elektrotechnický priemysel, maloobchod, farmáciu, energetický a ťažobný priemysel. Samozrejme, nie v každej krajine, kde pôsobíme, sa zameriavame na všetky sektory. Na Slovensku je to napríklad strojárstvo, automobilový a elektrotechnický priemysel. V budúcnosti by sme chceli rozšíriť naše aktivity v oblasti služieb pre sektor FMCG.

Priemerný výnos v pozemnej preprave je dosť nízky. V akej výške sa pohybuje v DHL Freight?

Priemerná marža v cestnej preprave je 1-2%. My tiež spadáme do tohto rozsahu. Avšak je potrebné povedať, že DHL Freight zvýšila svoje globálne príjmy v prvých deviatich mesiacoch minulého roka v porovnaní s predchádzajúcim obdobím o viac ako 1%. Aj v Nemecku, ktoré je našim najdôležitejším trhom, sme dosiahli silnejší rast a celkovo sme rástli rýchlejšie ako trh. To platí pre medzinárodnú zbernú službu, ale aj pre dokládkové a celovozové prepravy.

Aké sú momentálne kľúčové trendy na dopravnom trhu a aký vývoj očakávate?

Trh je stále značne fragmentovaný. Pokles voľných kapacít, najmä pokiaľ ide o vodičov, pre nás stále predstavuje výzvu. Treba však povedať, že cestná preprava ešte stále naplno nevyužíva svoj potenciál. Na rozdiel od leteckej alebo námornej prepravy, kde je samozrejmé, že je preprava súčasťou komplexných riešení dodávateľských reťazcov, v prípade cestnej prepravy je situácia iná. Klienti aj prepravné spoločnosti sa príliš zaoberajú otázkou ceny na kilometer a menej tým, akú úlohu by mala hrať cestná preprava v rámci celého dodávateľského reťazca, ako by mala zapadnúť do logistického konceptu a pomôcť pri zvyšovaní efektivity. V tomto smere rozhodne máme čo dobiehať. Musíme sa naučiť byť viac transparentní a pomôcť klientom pochopiť hodnotu našich služieb pre celý dodavateľský reťazec. Nechceme ponúkať prepravu z bodu A do bodu B, chceme sa profilovať viac ako spoločnosť, ktorá ponúka end-to-end riešenia, je integrovaná do výrobného plánovania, následnej prepravy a pomôže klientom preniknúť na zahraničné trhy. Koniec koncov, kedy získa klient viac? Keď zníži náklady na cestnú prepravu o 1% alebo keď zvýši efektivitu celého dodávateľského reťazca?

Na aký typ zákazníkov sa chcete zamerať v rámci tejto stratégie?

DHL je vo všeobecnosti považovaná za spoločnosť, ktorá sa orientuje len na veľkých zákazníkov. To je pomerne častá a mylná predstava, s ktorou sa stretávame u firiem, ktoré si myslia, že nie sú pre nás dostatočne zaujímavé, ak nie sú top hráčmi na trhu. Pritom viac ako 50% našich príjmov tvoria zákazníci zo segmentu malých a stredných firiem. A navyše, sú to práve malé a stredne veľké firmy, ktoré často krát pozerajú na prepravu a logistiku, len ako na nákladové položky a nie ako nástroj riadenia, ktorý im pri správnom nastavení môže priniesť nielen úspory ale aj dodatočné tržby. Ich prepravné činnosti sú čato krát nekoordinované, majú problémy s prepravnými časmi i celkovou organizáciou prepráv, pretože na rozdiel od veľkých firiem nemajú dostatok personálnych kapacít na organizáciu logistiky. V logistike však všetko so všetkým súvisí a aj na prvý pohľad samoúčelná zmena môže mať výrazný dopad na efektivitu fungovania firmy. Zmena v spôsobe ukladania zásielok do kamiónu, v zvýšení kapacity vozidiel, či zmenšení obalu, môže znížiť nielen náklady na prepravu, ale aj na personál, technológie a administratívu, znížiť objem zásob, skrátiť objednávkové cykly, či premeniť časť fixných nákladov na variabilné. Z tohto dôvodu je práve u menších firiem vysoká pravdepodobnosť, že im spolupráca s logistickou spoločnosťou môže pomôcť zefektívniť ich podnikanie – dokážeme totiž pre nich vytvoriť riešenia, ktoré im pomôžu konkurovať aj nadnárodným hráčom.

A toto všetko je už zahrnuté v cene prepravy?

DHL Freight nie je a ani sa nechce profilovať ako spoločnosť, ktorú si klienti vyberú iba kvôli nízkej cene. Určite nie sme najlacnejší na trhu a našu značku staviame na kvalite služieb a know how, ktorým operujeme.
Tlak na ceny zo strany klientov však pretrváva. Prenášate ho teda na vašich dodávateľov dopravných služieb?
Najprv by som chcel poznamenať, že dopravcovia sú pre nás veľmi dôležitou súčasťou reťazca služieb a my aj naši zákazníci ich potrebujeme. V posledných dvoch rokoch sme boli svedkami výrazného nárastu cien pohonných hmôt i ďalších nákladov, súvisiacich s cestnou prepravou, no tlak na ceny nepoľavuje a ceny reálne klesajú. S tým súvisia aj početné krachy dopravných firiem, ktorých sme boli svedkami v posledných 3-4 rokoch. My sa snažíme v prvom rade budovať dlhodobé partnerstvá a chceme, aby sa naši dodávatelia dokázali na trhu udržať– ponúkame im podporu pri financovaní vozidiel či riadení nákladov a staviame na korektných pracovných vzťahoch, ktoré sú výhodné pre obe strany

Ako dokážete zabezpečiť stabilnú kvalitu služieb na strane vašich dodávateľov?

Rovnako ako naši konkurenti, aj my sme už dávnejšie zaviedli systém bonus-malus. Koniec koncov, všetky články reťazca musia byť schopné dodávať kvalitu požadovanú zákazníkmi. A nejde tu len o finančnú motiváciu, je to aj o vzájomnej diskusii, rešpektovaní a poznaní potrieb a problémov jednej aj druhej strany. Napríklad informácia od vodiča ohľadne toho, prečo sa nedarí doručovať zásielky do určitej oblasti včas, nám môže pomôcť vylepšiť naše služby a zvýšiť tak spokojnosť na strane klienta

Aké sú strategické ciele DHL Freight v najbližších dvoch až troch rokov?

Chceme sa zamerať na kvalitu služieb a stať sa v tomto smere špičkou na trhu. Chceme rásť rýchlejšie ako naši konkurenti, čo nám v konečnom dôsledku umožní posilniť našu ziskovosť. Nemusíme byť najväčší. Musíme len byť prvou voľbou pre našich zákazníkov. A tiež chceme byť atraktívnym zamestnávateľom a priťahovať šikovných ľudí. Pretože keď sú spokojní naši zákazníci a naši zamestnanci, tak sa úspech v obchodnej oblasti určite dostaví.

Ktoré tri dôležité rozhodnutia vás čakajú v najbližšom čase?

Po prvé, máme v úmysle minimalizovať tlač rôznych dokumentov a kde sa dá, prejsť na elektronické postupy. Po druhé, máme v úmysle poskytovať informácie o uhlíkovej stope na všetkých faktúrach, a to čo najskôr. A za tretie, chceme všetkým zákazníkom priradiť ich vlastného kontaktného partnera, ktorý bude zodpovedný za ich firmu v celej Európe a bude špecialista v danom odvetví. Okrem toho budú mať zákazníci kontaktného partnera aj v top manažmente, a s ním budú môcť riešiť prípadné problémy. Našou najvyššou prioritou sú zákazníci a my chceme posilniť naše vzťahy s nimi.

Aké príležitosti vidíte na trhu cestnej prepravy v období najbližších rokov? Aké služby a ktoré destinácie budú podľa vás zaujímavé?

Zaujímavé budú určite inovatívne služby s vysokou pridanou hodnotou, outsourcing a preprava na trhy rozvíjajúcich sa ekonomík – Stredný a blízky východ, ako aj krajiny CIS.
Ako bude podľa vás pokračovať vývoj na trhu kapacít dopravných služieb?
Vývoj bude kolísavý,“ vyčkávací“ a trh bude zameraný na krátkodobé zvýšenie efektivity kapacít v dôsledku neistoty na trhu.

15.05.2013

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...