1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Americké automobilky prijímajú nových ľudí, a to rýchlejšie ako iné odvetvia

faurecia-plant-sterling-heights-miDetroit - Automobilka Volkswagen (VW) otvorila minulý mesiac nový závod v americkom štáte Tennessee, v ktorom našlo prácu 2000 ľudí. Honda prijíma 1000 nových zamestnancov v Indiane, aby pokryla dopyt po svojom modeli Civic, a General Motors (GM) hľadá 2500 pracovníkov v Detroite na montáž Chevy Volt.

Dva roky po skončení najhoršej recesie v USA od Veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch 20. storočia automobilový priemysel opäť naberá zamestnancov, a to rýchlejšie ako iné odvetvia či federálna vláda.

Tempo náboru je zvlášť výrazné, pretože ľudia majú ešte v čerstvej pamäti hrozbu kolapsu troch najväčších automobiliek v USA. V roku 2009 museli GM a Chrysler požiadať vládu o finančnú pomoc a ochranu pred veriteľmi. Predaj áut sa vtedy prepadol na 30-ročné minimum.

V júni 2009 pracovalo v automobilovom priemysle v USA 623.000 ľudí, čo bolo najmenej od začiatku 80. rokov. Dnes je ich o 12 % viac, takmer 700.000. Okrem toho, zvyšovanie produkcie automobiliek vedie k rastu výroby, a tým aj zamestnanosti v subdodávateľských firmách.

V USA sa v roku 2009 predalo celkovo 10,4 milióna osobných a nákladných áut. Vlani to už bolo 11,6 milióna vozidiel a tento rok sa očakáva, že odbyt dosiahne 13 miliónov áut.

Tempo náboru v automobilovom priemysle, kde za dva roky od júna 2009 pribudlo 12 % nových pozícií, vysoko prevyšuje rast zamestnanosti v celom hospodárstve, ktorý v rovnakom období dosiahol rast len 0,2 %.

Pri normálnom zotavovaní ekonomiky z recesie je motorom ožívania hospodárstva výstavba nových domov, ktorá prináša pracovné miesta. Ale ceny nehnuteľností sa ešte nespamätali z krízy a stále klesajú. V stavebnom priemysle tak od júna 2009 ubudlo 8 % alebo 474.000 pracovných miest.

Nárast počtu nových zamestnancov v automobilovom priemysle je tak oproti prepúšťaniu v stavebníctve stále malý. Má však pozitívny vplyv na ekonomiku. Okrem firiem, ktoré vyrábajú autosúčiastky, totiž prispieva k tvorbe nových pracovných miest aj v reštauráciách, v ktorých sa robotníci stravujú. Analytici odhadujú, že jedno nové miesto v automobilke dá v USA prácu ďalším deviatim ľuďom - od výrobcov autodielcov až po stravovacie zariadenia.

11.07.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...