1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Kedy Slovensko objaví výhody betónových vozoviek?

road constructionRohožník – Takmer polovica dĺžky rakúskych diaľnic a rýchlostných ciest má betónový povrch. Stavajú ich aj Nemci, Belgičania, Francúzi, Česi, Slovinci, Poliaci a Maďari. Slovensko zatiaľ na svoju prvú betónovú cestu iba čaká.

A to aj napriek tomu, že vďaka dlhej životnosti a nízkym nákladom na údržbu a opravy sú cementobetónové povrchy v horizonte 30 rokov o 40 - 60 % lacnejšie. Navyše, na rozdiel od asfaltu sa cement i betón vyrábajú na Slovensku. Ich výstavba by teda znamenala vyšší ekonomický stimul pre domácu ekonomiku. A to má priamy pozitívny vplyv na verejné financie – tak z krátkodobého, ako aj z dlhodobého pohľadu.

Betónové cesty sú navyše vďaka tvarovej stálosti a svetlejšej farbe bezpečnejšie, prispievajú vďaka nižšiemu valivému odporu k úspore paliva, ako aj k plynulejšej premávke, keďže znižujú riziko nehôd a nie je potrebné ich tak často opravovať. V prípade nutnosti opráv je vďaka technologickému pokroku možné na cementobetónových vozovkách obnoviť dopravu už po 12 hodinách.

Takmer 40 rokov stará technológia na Slovensku neslávne známej českej diaľnice D1 medzi Brnom a Prahou sa nedá porovnať s modernými spôsobmi výstavby. Veď napríklad aj rakúska A6 od Bratislavy smerom na Viedeň je z betónu, čo si však máloktorý vodič uvedomuje.

Je na Slovensku a jeho predstaviteľoch, či a kedy objaví výhody betónových vozoviek. Za súčasného stavu ekonomiky by iste stálo za to brať betónové vozovky, ale aj prevádzkové náklady diaľnic a rýchlostných ciest do úvahy. Či už tým, že sa budú požadovať ponuky aj v alternatíve cementobetónového povrchu alebo posudzovaním návrhov nielen z pohľadu okamžitých investičných nákladov, ale aj z pohľadu dlhodobej hospodárnosti.

21.09.2012

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...