1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ŽOS Trnava, a.s.

ŽOS Trnava 15Stovky železničných vozňov pre Švajčiarsko

Korene súčasnej spoločnosti ŽOS Trnava, a.s., siahajú až do roku 1925, keď si rozvoj železničnej dopravy na území Slovenska vynútil zvýšenú potrebu údržby dopravných prostriedkov a v Trnave tak bola vykonaná prvá revízia na nákladnom vozni. Od konca 60. rokov 20. storočia sa v týchto dielňach opravilo viac ako 10-tisíc nákladných vozňov ročne.

Súčasťou skupiny ŽOS Trnava Group

Spoločnosť je súčasťou skupiny podnikov združených pod značkou ŽOS Trnava Group, do ktorej patria aj ďalšie dva významné závody. Prvý z nich, ŽOS Zvolen, sa zameriava na opravu a modernizáciu diesel-elektrických lokomotív. Srbská spoločnosť GOŠA s veľkou tradíciou vo výrobe osobných vagónov ponúka svojim zákazníkom potrebné know-how a skúsenosti pri výrobe nákladných vagónov a podvozkov. Z hľadiska predmetu činnosti je každá zo spoločností v skupine osobitá, ale prejavuje sa medzi nimi synergia v niektorých oblastiach, ako napríklad nákup materiálu, koordinácia obchodnej činnosti a vzájomné využívanie niektorých výrobných kapacít, predovšetkým pre strojársku výrobu. Od roku 1994 sa pôvodná trnavská opravovňa stala akciovou spoločnosťou ŽOS Trnava, a.s., ktorá sa v súčasnom období prioritne orientuje na opravy všetkých druhov nákladných vozňov bežnej a špeciálnej konštrukcie. Svoje činnosti rozšírila o modernizácie a prestavby nákladných a osobných vozňov, opravy, výrobu nových vozňov a strojársku kooperačnú výrobu pre zahraničných partnerov. „Naša spoločnosť má 90-ročnú históriu a jej tradičnou hlavnou činnosťou boli revízie nákladných vagónov,“ predstavuje ŽOS Trnava jej generálny riaditeľ Ing. Miloš Kyselica. „Od transformácie na akciovú spoločnosť v roku 2004 sa predmet činnosti postupne rozširoval o činnosti revízií osobných vozňov a v posledných rokoch to boli aj modernizácie osobných vozňov. Postupne sme sa vypracovali na vysokú úroveň v oblasti vlastných technických riešení, čím dosahujeme vysokú kvalitu a spoľahlivosť našich produktov a služieb. Našou treťou hlavnou činnosťou je divízia strojárskej výroby, ktorá disponuje modernými kapacitami na výrobu komponentov a zvarencov pre rôzne odvetvia priemyslu a ich opracovanie na CNC riadených strojoch. V rámci nej sa sústreďujeme na výrobu celkov do koľajových vozidiel. V posledných rokoch k tomuto segmentu pribudli aj finálne produkty – nové nákladné vozne s vlastným technickým riešením.“

Úspešní doma i na európskom trhu

ŽOS Trnava spolupracuje s renovovanými spoločnosťami v Európe a medzi jej zákazníkov patria takmer všetky významné domáce i zahraničné spoločnosti v oblasti prepravy a výroby koľajovej techniky. Realizuje tiež novostavby, opravy, modernizácie a prestavby pre potreby ZSSK Cargo, a.s., Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., ako aj pre domácich a zahraničných súkromných vlastníkov vozňov. ŽOS Trnava dlhodobo dosahuje ročné tržby na úrovni 100 miliónov eur a v súčasnosti zamestnáva 1600 pracovníkov. „Našou ambíciou je túto úroveň udržať a samozrejme chceme stále rásť. Na druhej strane sme opatrní, pretože situácia na trhu je takpovediac latentná, bez indikácií rastu,“ načrtáva ďalšie možnosti rozvoja Miloš Kyselica.

Za posledné 2 roky spoločnosť zvýšila počet revízií nákladných vagónov pre zahraničných partnerov. Najnovšie realizuje projekt modernizácie osobných vozňov Bdgteer a montáž vložených vozňov dvojpodlažných elektrických jednotiek v spolupráci so ŠKODA TRANSPORTATION. Spolu s niekoľkými renomovanými svetovými výrobcami rozvíja spoluprácu na výrobe častí vagónov a električiek. Tento rozvoj ide paralelne s investíciami ŽOS Trnava do nových technológií obrábania, merania, zvárania a ďalších dôležitých oblastí.

Lukratívne zákazky zo Švajčiarska a Macedónska

Od samého začiatku transformácie spoločnosti bolo jej stratégiou postupné rozvíjanie podielu zahraničných výkonov, čo sa aj darí napĺňať. V segmente revízií nákladných vagónov tvorí zahraničný podiel zákaziek asi 80 %. V strojárskej výrobe je celá produkcia určená na export a divízia osobných vagónov má najväčší podiel tuzemských výkonov. V roku 2014 spoločnosť uspela v dvoch zahraničných súťažiach. Prvý projekt zahŕňal výrobu 150 kusov kontajnerových a skriňových vozňov pre Macedónske železnice, ktorých realizácia a odovzdanie prebehli v rokoch 2014 a 2015. Druhý veľký projekt na dodávku 480 kusov vozňov pre švajčiarsku spoločnosť SBB sa uskutoční v tomto a budúcom roku. V súčasnosti sa realizuje prvá fáza a na skúšobnom okruhu sa testujú 3 prototypy. Rozbehnúť by sa mala aj ich sériová výroba. „Tieto zákazky sú pre nás významné z viacerých pohľadov. Navrhujeme tu vlastné technické riešenia, vďaka čomu sa neustále zlepšujeme a získavame skúsenosti vo výrobe. Zároveň musíme spĺňať vysoké nároky na kvalitu. Na jednej strane je to veľmi náročný proces, no na strane druhej nás motivuje fakt, že dokážeme plniť vysoko postavené požiadavky zákazníkov. To nás posúva ďalej,“ vysvetľuje Kyselica.

Rozvoj železničnej dopravy na Slovensku

V rozhovore s generálnym riaditeľom sme sa dotkli aj témy ďalšieho rozvoja železničnej dopravy u nás a v Európe. Aj z jeho slov vyplýva, že snahu o nárast osobnej a nákladnej železničnej dopravy na úkor cestnej dopravy badať už aj na Slovensku. Vďaka dostupným finančným prostriedkom z eurofondov sa darí postupne omladzovať vozový park v podobe nových elektrických a dieselových lokomotív či modernizovať staré klasické vagóny. „Trend v západných krajinách Európy, ktoré sú pred nami oveľa ďalej, smeruje k logickému prepojeniu infraštruktúry parkovísk a časovému nastaveniu spojov, čím sa vytvára efektívne prepojenie železničnej a mestskej prepravy. Treba však doplniť logistiku a infraštruktúru tak, aby z pohľadu zákazníka pri porovnávaní s cestnou dopravou vyšlo využitie železničnej dopravy výhodnejšie z hľadiska času, komfortu a ceny. Rozvoj tohto odvetvia dopravy má pre nás ako firmu nezanedbateľný význam, pretože súbežne so zvýšenými potrebami železničnej dopravy očakávame zvýšený dopyt aj po našich službách, ako sú kvalitné revízie, servis a modernizácie,“ dopĺňa Kyselica.

Aj z tohto pohľadu by sa trnavská spoločnosť nemusela obávať o svoju budúcnosť a nedostatok zákaziek v ďalších rokoch. Veľkou výhodou je jej tradícia, množstvo referencií u zahraničných zákazníkov, predovšetkým zo západnej Európy, a overená úroveň kvality. I tieto tromfy dostali ŽOS Trnava na pozíciu lídra na Slovensku. Iné podnikateľské subjekty v okolitých štátoch ako Česká republika, Maďarsko a Poľsko sú konkurenti, avšak ŽOS Trnava stavia svoju budúcnosť na dosahovanej kvalite, strategickej polohe a dlhoročných obchodných vzťahoch s doterajšími stabilnými zákazníkmi.

Plány do budúcnosti

Tradičná a hlavná činnosť spoločnosti ŽOS Trnava spočívala v revízii nákladných vagónov a ostáva platformou firmy aj do budúcnosti. „Máme vytvorené široké portfólio zákazníkov a prostredie v tomto odvetví je pre nás stabilnejšie. Ďalšie dva segmenty sú premenlivejšie v závislosti od konkrétnych obchodných príležitostí. Našou stratégiou je zostať významnou spoločnosťou na trhu v tradičnej činnosti, t.j. v revíziách nákladných vagónov, osobných vozňov, výrobe komponentov a dielcov pre významné spoločnosti v oblasti koľajových vozidiel. Chceme sa etablovať na trhu ako výrobca nových nákladných vagónov s ponukou vlastných technických riešení. Spoliehať sa iba na revízie už nestačí a musíme ísť ďalej. Preto chceme posilňovať našu pozíciu aj v oblasti vývoja a inovácií,“ deklaruje plány spoločnosti jej generálny riaditeľ.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...