1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

zssk 17Bezpečnosť cestujúcich je pre nás prioritou

Pandémia koronavírusu, ktorá zastavila cestovanie a uzatvorila obyvateľov vo svojich domovoch, výrazne ovplyvnila Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Národný dopravca musel postupne od marca 2020 zrealizovať celý rad vážnych opatrení: redukovanie počtu spojov, dočasný prechod na sobotňajší grafikon či zrušenie prevádzky vlakov najvyššej kategórie InterCity. To všetko sa podpísalo pod výrazný pokles počtu prepravených cestujúcich a výpadok tržieb. O prijatých opatreniach, dopadoch, ale aj o plánoch do budúcnosti hovoríme s generálnym riaditeľom spoločnosti Mgr. Filipom Hlubockým.

Obmedzenie vlakovej vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy trvalo takmer dva mesiace. Vyčíslili ste už predbežne ekonomické straty v dôsledku prijatých opatrení?

Za marec evidujeme 63-% pokles tržieb z prepravy cestujúcich. V apríli sme v porovnaní s pôvodným plánom zaznamenali výpadok tržieb z prepravy cestujúcich vo výške 82,23 %. Máj predbežne odhadujeme na 82 %, presné údaje budú k dispozícii po účtovnej uzávierke. Výpadok celkových tržieb z osobnej prepravy, po započítaní tržieb aj z výkonov osobných vozňov a pohraničných výkonov hnacích vozidiel ZSSK v zahraničí, dosahuje 84,77 %. Výpadok tržieb z prepravy cestujúcich v plnom rozsahu nie je možné dobehnúť. ZSSK však okrem očakávaných úspor nákladov súvisiacich s redukovanými dopravnými výkonmi prijala ďalšie opatrenia zamerané na úsporu nákladov, ktorými očakávané úspory takmer zdvojnásobíme (+77 %).

Ako ste počas pandémie zaisťovali bezpečnosť a ochranu cestujúcich?

Vo zvýšenej miere sme dezinfikovali všetky železničné vozidlá nad rámec bežného čistenia. Okrem bežnej dezinfekcie toaliet to boli navyše madlá, tlačidlá, kľučky či odpadkové koše. Zabezpečili sme aj úplnú dezinfekciu interiéru vozidiel ozónom, chlórom a polymérovými prípravkami s dlhotrvajúcim účinkom. Od 15. marca sme z prevádzky vyradili všetky reštauračné vozne a až dodnes musí mať cestujúci počas cesty vlakom zakryté ústa a nos ochranným rúškom, inak môže byť vylúčený z prepravy. Apelovali sme na cestujúcich, aby na nákup cestovných dokladov využívali predovšetkým bezkontaktné predajné kanály ako internetový obchod, lístok do mobilu pre bezplatných cestujúcich, SMS lístok a mobilnú aplikáciu Ideme vlakom.

Zamestnávate 6-tisíc pracovníkov, z ktorých mnohí prichádzajú do kontaktu s verejnosťou. Ako ich chránite?

ZSSK zaviedla interné opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti zamestnancov. Tam, kde to bolo možné, umožnili sme pracovať z domu, zrušili sme hromadné školenia, všetky zahraničné služobné cesty, obmedzili tuzemské cestovanie, a obmedzili sme aj nábory a prijímanie nových zamestnancov. Zvýšili sme mieru dezinfekcie našich priestorov – na pracoviskách sme nainštalovali 56 aplikátorov dezinfekcie pre zamestnancov, distribuovali sme 20 309 rúšok, 4309 dezinfekčných gélov a 44 176 párov rukavíc. Medzi všetkých 6-tisíc kolegov sme koncom apríla tiež distribuovali ďalšie štyri rúška a pollitra dezinfekcie na osobu.

Vlakvedúci navyše dostali pokyny, ako sa správať vo vlaku v prípade, že sa v ňom zdržiava osoba s podozrením na koronavírus. Vlakový personál vykonával kontrolu cestovných dokladov len vizuálne a v prípade podozrenia na ochorenie u cestujúceho sa riadili pokynmi pre vlakvedúcich, ktoré im boli zaslané do zariadení iPOP. Zároveň stále platí pre všetkých cestujúcich povinnosť mať vo vlaku na tvári ochranné rúška, prípadne si ústa a nos prekryť šatkou či šálom. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na nákup cestovných dokladov v osobných pokladniciach v interiéroch.

Vzhľadom na dlhodobé zníženie výkonov sa predstavenstvo ZSSK 15. apríla rozhodlo, že 10 % zamestnancov zostane doma na 80 % mzdy a všetci ostatní pracovníci budú doma na 80 % mzdy každý piatok. Týka sa to administratívnych či technicko-hospodárskych zamestnancov, resp. pracovníkov, ktorí nezabezpečujú priamo vozbu vlakov.

Za bežných podmienok spoločnosť denne vypravila 1538 vlakov. Aká bola situácia počas pandémie koronavírusu?

Počet vypravených vlakov klesol až o tretinu. Aktuálne sa celková obsadenosť vo vlakoch ZSSK odhadom pohybuje na úrovni 20 až 30 %. Avšak vybrané vlaky regionálnej a diaľkovej dopravy v čase špičky či piatkové a nedeľné vlaky na trase Bratislava hl. st. – Košice bývajú v najfrekventovanejších úsekoch obsadené aj na 100 %. Čísla cestujúcich i predajov nám opäť pomaly rastú. V júni sme na trať vrátili aj vlaky InterCity, ktoré spájajú Viedeň a Košice. Zlomom bolo zvýšenie počtu denne vypravovaných vlakov z pandemických 1015 na 1396 (denný priemer celého týždňa), ku ktorému došlo 10. mája po opätovnom obnovení vnútroštátnej prepravy. Predpokladáme, že rast počtu cestujúcich a tržieb bude až do riadneho spustenia škôl, ktoré zahustia cesty a dajú ďalší impulz na medziregionálne presuny, relatívne mierny.

Od 10. mája ste po takmer dvoch mesiacoch čiastočne obnovili vnútroštátnu dopravu. Veľa ľudí má však stále strach cestovať verejnou dopravou. Akými opatreniami chcete zabezpečiť ochranu zdravia cestujúcich?

Cestovanie je také bezpečné, ako sa správame. Ak budeme všetci vybavení rúškami a nebudeme cestovať v prípade, že sme povinní zostať v karanténe, resp. ak máme nejaké príznaky, tak bezpečné bude. Od začiatku bola pre nás bezpečnosť našich cestujúcich absolútnou prioritou a robíme pre ňu všetko, čo je v našich silách. Lenže snaha zvýšiť ochranu zdravia personálu a cestujúcej verejnosti by bola úspešná len spolovice, keby sa na nej nepodieľali aj naši klienti. Prosím, buďme aj naďalej ohľaduplní, trpezliví a držme spolu.

ZSSK od začiatku prepuknutia pandémie v maximálnej možnej miere všetkými prostriedkami zabezpečuje, aby vlaky spĺňali najvyššie štandardy hygieny a bezpečnosti. Stará sa o vzduch v klimatizácii, dezinfikuje vnútro vozňov a rušňov nad rámec bežného „predkrízového“ čistenia, dohliada na bezpečie personálu. To všetko pre pohodlnú a bezpečnú cestu zákazníkov. V súvislosti so spomalením šírenia nového koronavírusu dlhodobo propagujeme motto „Ideme vlakom zodpovedne – spolu to zvládneme“. Jeho cieľom je budovať vzťah medzi ZSSK a cestujúcimi, ktorý je založený na obojstrannej ohľaduplnosti a vzájomnom rešpekte. Zodpovedný prístup k ceste vlakmi podporili aj členovia skupiny S Hudbou Vesmírnou.

Aké opatrenia prijmete na zvýšenie záujmu o vlakovú dopravu? Na čo sa sústredíte v najbližšom období?

Cestovný ruch a doprava sa nevrátia na rastovú krivku len tak. Ja však verím, že železničná doprava je schopná napomôcť pri rekonvalescencii krajiny po kríze. Náš rast posledných rokov bol postavený na rastúcej ekonomike, s ktorou súviseli služobné cesty, dopravné zápchy aj zvýšené cestovanie za rekreáciou. Toto sa zo dňa na deň zázrakom nevráti. Nábehová krivka bude postupná, pomalá a bolestivá. Určite bude zvádzať ekonómov k znižovaniu vlakových frekvencií, čo by znamenalo znižovanie atraktivity vlakovej prepravy pre cesty do a z práce. Nie som politik a nebudem nikomu radiť, akú cenu má ušetrená tona CO2 (ročne ich v ZSSK „ušetríme“ 716 811 ton). Viem, že svet sa netočí len okolo lokomotív a financovať treba aj zdravotníctvo či dôchodky. Ale verím, že investície do rýchlejších koľajníc a pohodlnejších vlakov budú mať zmysel pre ľudí, ekonomiku štátu a životné prostredie aj po súčasnej kríze. Práve pokrízové obdobie by sa možno mohlo stimulačne využiť na prípravu a realizáciu infraštruktúrnych rozvojových projektov, ktoré sa nám v čase rastu začnú razantne vyplácať.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...