1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

zssk 17Najväčšia modernizácia v histórii

Záujem o cestu vlakmi na Slovensku dlhodobo stúpa vďaka lepším a častejším spojeniam, finančnej výhodnosti, a v neposlednom rade aj vďaka postupnému ekologickému sebauvedomovaniu Slovákov. V niektorých lokalitách je silným motivujúcim faktorom aj situácia na cestách. Najvyťaženejšie sú trate v okolí významných miest, najmä Bratislavy, Žiliny, Košíc, Nitry, Banskej Bystrice či Zvolena. V rámci diaľkovej prepravy je to tzv. severná trasa Bratislava – Žilina – Košice. Situáciu v železničnej doprave približuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Mgr. Filip Hlubocký.

Počet cestujúcich v uplynulých rokoch výrazne narástol. Čo podľa vás spôsobilo tento trend?

Jedným z dôvodov je zvýšené povedomie o environmentálnych problémoch, ľudia rozmýšľajú čoraz viac ekologicky. Práve železničná doprava predstavuje, najmä na dlhšie vzdialenosti, jednu z najekologickejších alternatív cestovania. Ďalším faktorom je bezplatná preprava, ktorá bola obrovským impulzom investícií do najekologickejšej formy dopravy po rokoch preferovania diaľnic. Vďaka nej sa cestovanie priblížilo širokým skupinám obyvateľstva a jej zavedenie navyše spôsobilo aj enormný dopyt po miestenkách, a tým pádom aj zvýšenie tržieb.

Verejnosť však stále kritizuje kvalitu cestovania. Aký je priemerný vek vozidiel?

Priemerný vek všetkých vozidiel (hnacích koľajových vozidiel + vozňov) je 22 rokov. Momentálne disponujeme 1600 vozidlami, pričom za ostatných 10 rokov bolo renovovaných cca. 500. Aktuálne však prebieha historicky najväčšia obnova vozidlového parku. V rokoch 2016 – 2022 postupne pribudlo a pribudne 255 nových alebo modernizovaných vozidiel. Aj vďaka tejto posilnenej flotile budeme môcť poskytovať služby na úrovni 21. storočia.

Môžete túto modernizáciu bližšie predstaviť?

Aktuálne investície do vozidlového parku dosahujú celkový objem 384 mil. eur. Ide o tri projekty zo zdrojov Európskej únie v objeme 276 mil. eur, ktoré prinesú 30 elektrických vlakov, jeden multifunkčný rušeň a 21 dieselmotorových vlakov. Dodané budú najneskôr do roku 2022 a ich nasadenie plánujeme v Trenčianskom, Banskobystrickom a Žilinskom kraji a na tatranských železniciach. Investície vo výške 108 mil. eur realizujeme z vlastných zdrojov. Ide o 35 nových osobných vozňov série Ampz a Bmpz, 51 zmodernizovaných osobných vozňov série Bmz a 37 renovovaných diaľkových vozňov série Apeer a Bpeer, ktoré sú určené na diaľkovú dopravu. Časť vozňov je už v prevádzke, celá dodávka bude ukončená do roku 2021.

Do konca roku 2021 plánujeme ukončiť aj ďalšie štyri projekty financované s podporou EÚ. Ide o inštaláciu systému ETCS do poschodových elektrických vlakov v objeme 17,4 mil. eur. ETCS je nevyhnutné pre bezpečnejšiu jazdu vlakov a dosahovanie rýchlosti nad 120 km/h. Ďalšie projekty zahŕňajú vybudovanie infraštruktúry na prípravu a kontrolu vozového parku železničnej osobnej dopravy v Nových Zámkoch (40,7 mil. eur), Humennom (27,7 mil. eur) a vo Zvolene (33,1 mil. eur). Takéto moderné strediská zatiaľ na Slovensku nie sú. Projekt zvýši kvalitu čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti.

Hovoríte o vozidlovom parku. Ako je to s modernizáciou železničnej infraštruktúry?

Modernizáciu a výstavbu tratí majú vo svojej kompetencii Železnice Slovenskej republiky. Z nášho pohľadu treba zrekonštruovať trate tak, aby diaľková doprava dosiahla priemernú rýchlosť 140 km/h a regionálna 80 km/h. O takto masívnej modernizácii ale musia rozhodnúť politici a ich voliči. Záujem o vlakovú dopravu však aj napriek stavu tratí kontinuálne stúpa a my sme presvedčení, že železnica je dopravou budúcnosti. Cestujúci sú pripravení vlaky používať, ale musí to pre nich byť výhodné a komfortné. Z našej strany sme aj na takúto modernizáciu pripravení. Mimochodom, desiatky našich vozidiel sú pripravené jazdiť rýchlosťou 160 km/h a vyššou, ale okrem trate Bratislava – Žilina nemajú kde.

Pripomíname, že za posledných 30 rokov nebola na Slovensku postavená ani jedna nová trať. Pritom zastarané pomalé trate, frekventované, no neelektrifikované úseky, jednokoľajky, „úzke hrdlá“ v železničných staniciach a pri významných uzloch podľa hrubého prepočtu našich odborníkov zvyšujú potrebný počet našich vozidiel o 20 – 30 %. Veľmi často sa z dôvodu 30-ročného podinvestovania vyskytujú obmedzenia traťových rýchlostí práve pre nepriaznivý stav infraštruktúry, keď je prevádzková rýchlosť znížená dokonca na 10 km/h. Takýto stav evidujeme na trati Zvolen – Šahy, kde bola obnovená železničná doprava osobných vlakov.

Bratislavčanom a denne dochádzajúcim cestujúcim by pomohlo zokruhovanie infraštruktúry či stanica Filiálka, v Košiciach napríklad zdvojkoľajnenie trate Kysak – Prešov. Zároveň netreba zabudnúť na celú južnú trasu, ktorej veľká časť je neelektrifikovaná alebo jednoducho extrémne zastaraná. Výrazným posunom vpred by bolo aj vybudovanie trasy medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom, ktoré by dokázalo skrátiť čas jazdy medzi Nitrou a Bratislavou o zhruba polovicu, na približne 50 minút.

Železničná doprava je efektívna a ekologická. Venujeme jej podľa vás na Slovensku dostatok pozornosti?

Vymeniť auto za vlak je vždy správne rozhodnutie a významne to vidieť najmä z pohľadu produkcie CO2. Vlak oproti autu usporí takmer 90 g CO2/osobokilometer, čo je naozaj markantný rozdiel. Napríklad na ceste Prešov – Košice – Prešov jeden človek ušetrí takmer 6 kg CO2, pri ceste z Trnavy do Bratislavy a späť až vyše 8 kg CO2. Ak by sa spočítal ekologický prínos bezplatného cestovania študentov a seniorov a ich prínos k rastu platiacich cestujúcich vďaka „zadarmistom“, zavedením či posilnením vlakom (cca. 30-tisíc vlakov ročne navyše oproti roku 2014), získali by sme také ohromujúce číslo ušetrených emisií, že by to vydalo na malú medailu pre každého pravidelného cestujúceho. Železničná doprava však trpí problémami, ktoré vyplývajú z 30 rokov trvajúceho silného podinvestovania. Boríme sa s nimi každý deň a je našou povinnosťou ich vyriešiť, respektíve presvedčiť politikov, aby podporili ekologickú hromadnú dopravu, ktorá je podľa mňa dopravou budúcnosti.

Po celom Slovensku jazdili v lete špeciálne turistické vlaky. Aký bol o ne záujem?

Len s Košice Región Turizmus sme od februára do októbra 2019 prepravili piatimi špeciálnymi expresmi vyše 5-tisíc cestujúcich. Som rád, že toto partnerstvo prinieslo svoje ovocie a umožnili sme ľuďom, aby ekologickým spôsobom navštívili pekné miesta na východnom Slovensku. Podobnej spolupráci sme otvorení aj v budúcnosti. Momentálne analyzujeme a vyhodnocujeme vlaňajšiu sezónu, aby sme mohli určiť smerovanie tej budúcej, keďže by sme radi pokračovali v tradícii expresov či cykloexpresov v rôznych slovenských regiónoch.

Nakoľko sa medzi zákazníkmi ujal nákup cestovných lístkov cez elektronické médiá?

Hoci najväčší počet lístkov sa stále predáva v pokladniach na poslednú chvíľu, elektronické médiá v súčasnosti zažívajú veľký boom. Cestujúci majú stále vo väčšej obľube nákup cestovných dokladov cez náš nový responzívny e-shop a naša nová mobilná aplikácia Ideme vlakom, ktorá je dostupná pre systémy Android aj iOS, si tiež našla svojich záujemcov. Online predaj cestovných lístkov vďaka tomu neustále stúpa a napríklad v októbri bolo dokonca vyše 43 % všetkých dokladov predaných online.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Ešte v roku 2016 sme v predstavenstve schválili dlhodobú stratégiu, ktorá hovorí, že v roku 2030 by sme mali prepravovať viac ako 100 miliónov cestujúcich a budeme sa sústreďovať na služby umožňujúce dopravu door-to-door (preprava bicyklov, požičiavanie elektrokolobežiek, prepojenie s autobusmi a taxíkmi a pod.) tak, aby sme boli konkurencieschopní autám aj autobusom. Kľúčové v tomto však budú politické rozhodnutia o investíciách do koľajovej infraštruktúry a o zotrvaní dnešnej podpory tohto najekologickejšieho spôsobu hromadnej dopravy.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...