1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

Zeleznic spol cargo 16Spoľahlivý železničný dopravca

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK CARGO) oslávila minulý rok 10. výročie vzniku. Svojou činnosťou nadväzuje takmer na 168-ročnú históriu železníc na Slovensku. Táto štátna spoločnosť je hlavným poskytovateľom železničnej nákladnej prepravy v rámci celého Slovenska.

Minulý rok prepravili 34,73 mil. ton tovaru, denne vypravili približne 300 vlakov a tovar doviezli na vzdialenosť priemerne 197 km. Cieľom spoločnosti je poskytovať spoľahlivé, bezpečné, ekologické a cenovo prijateľné služby železničnej nákladnej prepravy. Minulý rok sa podarilo spoločnosť výrazne oddlžiť a naštartovať rozvojové projekty. „Aj z pohľadu hospodárenia hodnotíme rok 2015 pozitívne, keďže podľa zatiaľ neauditovaných výsledkov očakávame dosiahnutie kladného hospodárenia, a to aj napriek výpadku tržieb v druhom polroku, zapríčinenom znížením prepravy tovaru pre hutnícky priemysel. Na tento rok máme ambiciózne plány, plánujeme dosiahnutie kladného hospodárenia ako aj celkových vyšších výnosov,“ zdôraznil riaditeľ odboru stratégie a rozvoja Ján Simčo.

Založenie dcérskej spoločnosti Cargo Wagon

Najdôležitejšou ekonomickou udalosťou roka pre ZSSK CARGO bolo spustenie činnosti dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, od ktorej si prenajíma veľkú časť nákladných vozňov. Projekt dcérskej spoločnosti Cargo Wagon bol súčasťou komplexného plánu ozdravenia spoločnosti, kde primárnym cieľom bolo zníženie jej dlhu zo 450 mil. EUR (stav k 31.12.2012) na úroveň 30% do konca roka 2016. „To sa nám podarilo v podstate už k 31. decembru 2015 a v tomto roku dôjde k jeho ďalšiemu zníženiu,“ zdôraznil Simčo. Nákladné vozne boli popri rušňoch jediným aktívom, ktorý mohol byť použitý na oddlženie celej firmy. Aj vzhľadom k nízkemu pokrízovému využívaniu nákladných vozňov (takmer 1/3 bez pravidelného použitia na nakládku) sa realizácia predaja a spätného nájmu javila ako optimálna tak, aby ZSSK CARGO mohla zachovať svoju podstatu – byť celosieťovým železničným dopravcom v SR a byť schopná zabezpečovať prepravu tovaru na vysokej kvalitatívnej úrovni pre svojich zákazníkov. Štátny nákladný dopravca predal 66 % akcií svojej dcérskej firmy Cargo Wagon za 7 mil. EUR víťazovi medzinárodného tendra spoločnosti AAE Wagon, a. s., a k tomu predal dcérskej firme aj viac ako 12,3 tisíc nákladných vozňov a to za 216,6 mil. EUR

Peniaze, ktoré získala spoločnosť predajom podielu v dcérskej spoločnosti a za predaj nákladných vozňov, použili na splatenie štátnej návratnej finančnej výpomoci, uhradenie časti bankových úverov a časti dlhov voči Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR). „Od začiatku sme chceli splatiť štátnu finančnú výpomoc v maximálnej výške, pretože po prepade úrokových sadzieb za posledné roky to bol pre ZSSK CARGO najdrahší úver. Aj z tohto dôvodu po zinkasovaní finančných prostriedkov z predaja nákladných vozňov vo výške 216,6 mil. EUR s DPH dňa 10. júla 2015, bola hneď v daný deň realizovaná mimoriadna splátka vo výške 97,72 mil. EUR a dňa 23.11.2015 druhá mimoriadna splátka vo výške 19,5 mil. EUR. Týmto dňom bola návratná finančná výpomoc vo výške celkom 165,97 mil. EUR úplne zaplatená, pričom k tomu na úrokoch ZSSK CARGO zaplatila ďalších 39,92 mil. EUR,“ priblížil postup spoločnosti Simčo.

Rastie preprava po železnici, negatívom závislosť na hutníctve

Je pozitívne, že v pokrízovom období sa reálne preprava po železnici na Slovensku a v okolitých krajinách medziročne zvyšuje a zároveň rastie cezhraničná preprava v rámci EÚ. Negatívom je vysoká závislosť objemov a prepravných výkonov železničnej prepravy na hutníckom priemysle na Slovensku – takmer 66 %. „Tu treba povedať, že hnacím motorom rastu železničnej prepravy v SR je nielen rast ekonomiky, ale aj výška ceny za železničnú infraštruktúru, ktorú poskytuje a spravuje ŽSR. Práve znížená cena za použitie železničnej infraštruktúry (priemerne zo 4 EUR/vlak a km (vlkm) na 2 EUR/vlkm) od roku 2014 spôsobila, že železničná infraštruktúra sa stala nielen cenovo atraktívnejšou pre medzinárodné tranzitné prepravy, ale najmä cenovo porovnateľnou voči spoplatneným úsekom cestnej siete,“ podčiarkol ďalej riaditeľ odboru stratégie a rozvoja spoločnosti.

V roku 2015 ZSSK CARGO prepravila 34,73 mil. ton tovaru, čo je takmer o 1,3 mil. ton tovaru menej ako v roku 2014. Výpadok je hlavne dôsledkom prepadu prepravy pre hutníctvo ako aj v dôsledkom situácie na Ukrajine spojenej so sankciami voči Ruskej federácii a odklone niektorých komodít cez územie Bieloruska a Poľska. „ Odhadujeme, že za rok 2015 máme podiel na úrovni cca 75%, čo sa týka prepravených ton a cca 80% v oblasti prepravného výkonu v čtkm všetkého tovaru prepraveného po železnici v SR,“ uviedol Simčo. Spoločnosť minulý rok získala viac ako 1,3 mil. ton nových prepráv vrátane prepráv z cesty, a to najmä v komoditách stavebniny, drevo a uhlie.

Lacná čínska oceľ ovplyvňuje železničnú dopravu aj v EÚ

Riaditeľ odboru stratégie a rozvoja Ján Simčo zdôrazňuje, že hospodárske výsledky firmy by boli za minulý rok lepšie, avšak hlavne druhá polovica roka 2015 bola poznamenaná výpadkom prepráv tovaru, a to konkrétne v dovoze surovín a vo vývoze železa pre hutnícky priemysel. Ten bol spôsobený prebytkom lacnej čínskej ocele na svetových trhoch, čo malo negatívny dopad aj na oceliarne v krajinách V4 a v Rakúsku. Hutníctvo nielen pre ZSSK CARGO, ale aj pre celú železničnú nákladnú dopravu v SR je rozhodujúcim priemyselným odvetvím. Len pre ilustráciu prepravy ZSSK CARGO pre odvetvie hutníctva SR a okolitých krajín v roku 2013 predstavovali 23,5 mil. ton, v roku 2014 viac ako 23,7 mil. ton a v roku 2015 to bolo menej ako 22,3 mil. ton z celkovo prepravených 34,73 mil. ton.

Aktuálny dlh 129,6 mil. EUR, rok 2015 skončili so ziskom

Aktuálne k 31.12.2015 eviduje ZSSK CARGO celkový dlh (bankové úvery, neuhradených záväzkov za použitie železničnej infraštruktúry voči ŽSR, ako aj záväzky z finančného lízingu) vo výške 129,6 mil. EUR a v pomere k vlastnému imaniu (ktoré je k 31.12.2015 vo výške 118,8 mil. EUR) zadlženosť ZSSK CARGO je na úrovni 109,1%. Zatiaľ predbežne neauditované čísla za rok 2015 vravia, že mali celkové výnosy na úrovni 286,9 mil. EUR (z toho tržby z prepravy tovaru a z činnosti nákladných vozňov na úrovni 262,6 mil. EUR) a prevádzkové náklady na úrovni 232,5 mil. EUR. EBITDA za rok 2015 je na úrovni 54,4 mil. EUR, pričom na jej výšku mal vplyv aj predaj nákladných vozňov v polovici roka 2015. V konečnom dôsledku ZSSK CARGO dosiahlo za rok 2015 zisk na úrovni 77 tis. EUR (na individuálnej báze – bez zisku z dcérskych spoločností), pričom plán na rok 2015 bol na úrovni mínus 5,8 mil. EUR.

Potrebujú omladiť prevádzkovo-technických zamestnancov

V súčasnosti má firma celkom 6 tisíc zamestnancov, kde cca 3 700 je viazaných na riadiace, komerčné a dopravno-prepravné činnosti, viac ako 1 100 na servis, resp. opravy a údržbu rušňov a vozňov a ďalších viac ako 1 100 je viazaných na prekládku tovaru a preväzovaní vozňov vo východoslovenských prekladiskách v Čiernej nad Tisou a v Maťovciach. Vážnym problémom je vek zamestnancov v prevádzke, kde už takmer 50% zamestnancov má nad 50 rokov. „To je samozrejme neudržateľné a aj z tohto dôvodu sme začali s cielenou výchovou kľúčových prevádzkovo-technických pozícií, v ktorých dnes máme okolo 3,5 tisíc zamestnancov, hlavne rušňovodičov, kde napr. doba jeho výcviku a školení až po zaradenie do ostrej prevádzky je minimálne jeden rok,“ uviedol riaditeľ odboru stratégie a rozvoja. Ich cieľom je stabilizovať odborníkov a špecialistov aj na stredných pozíciách.

Chcú nové rušne elektrickej a motorovej trakcie

V roku 2016 je výška investícií limitovaná potrebou splácania záväzkov za používanie železničnej infraštruktúry voči ŽSR, ako aj potrebou času na obstaranie rozhodujúcich investícií, ktoré týmto budeme môcť reálne realizovať až v roku 2017. V roku 2016 plánujú preinvestovať takmer 24 mil. eur. Z tejto sumy chcú 11 mil. eur investovať do modernizácie rušňov elektrickej trakcie, do prekládkových technológií ako aj do budov v rušňových depách a rekonštrukciách naftového i olejového hospodárstva a v neposlednom rade aj do vykurovania areálov. V tomto roku očakávajú, že ak sa podarí nájsť dobré financovanie, spustia kľúčové projekty na nákup nových rušňov elektrickej a motorovej trakcie, ako aj nového pracoviska opravovne nákladných vozňov v Žiline Tepličke.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...