1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Whirlpool Slovakia, spol. s r.o.

Whirlpool 16Nie sme len jednotka. Sme zodpovedná jednotka!

Whirlpool Slovakia má za sebou 23-ročnú históriu, ktorá sa začala akvizíciou časti spoločnosti Tatramat na výrobu práčok. Nová éra priniesla nové príležitosti. Podľa slov súčasného generálneho riaditeľa Michala Majora sa dramaticky zvýšil výstup výroby, prišli inovácie, vzostup technológií.

Whirlpool Slovakia sa stal aj v rámci koncernu silným pilierom výroby zvrchu plnených práčok. Vlani opustilo brány fabriky viac ako 2,3 milióna spotrebičov. Tie putujú k zákazníkom do celého sveta. Dnes patrí Whirlpool Slovakia k najväčším zamestnávateľom na východe Slovenska a exportérom v rámci celého Slovenska. Svoje postavenie lídra si uvedomujú aj s príslušnou mierou spoločenskej zodpovednosti.

Poprad ako vlajková loď vývoja

Špecialitou závodu Whirlpool Slovakia v Poprade sú zvrchu a spredu plnené práčky. Dostať sa na pozíciu korporátneho lídra však nebolo jednoduché. Kým sa závod dostal na súčasnú úroveň, boli preinvestované desiatky miliónov eur. S investovaním sa pritom vôbec nekončí a vedenie plánuje v najbližších rokoch naliať do investícií viac ako 40 miliónov eur. Už dávno však o Poprade neplatí, že by boli len kvalitnou a lacnou výrobou. Z celkového počtu približne 1400 pracovníkov každé ráno prichádza do práce aj 80 vývojárov, ktorých úlohou je diktovať trendy vo vývoji práčok celému svetu. Vývojové centrum Whirlpool Slovakia je skutočným diamantom popradského závodu. „Naše vývojové centrum je na globálnej úrovni. Pracujeme na vývojových projektoch pre Ameriku, Áziu aj Európu. Whirlpool ako taký má dve vývojové centrá. Jedno je v Taliansku a druhé práve u nás v Poprade,“ hovorí o dôležitosti centra Michal Major. V praxi to znamená, že slovenskí inžinieri pracujú aj na zadaniach od čínskych kolegov či pre americké závody a synergia funguje aj v rámci výroby. Nie je žiadnou výnimkou, ak sa napríklad motor práčky vyvinie na Slovensku, vizuál sa vytvorí v Číne, elektronika príde z Ameriky, produkt sa vyrába v Poprade a predáva v Ázii.

„Vývojári u nás pracujú často dlhodobo, majú schopnosť vyvíjať veci a prinášať novinky. Sme jedným z najväčších hráčov na trhu, od ktorého sa očakáva nielen prinášanie inovácií, ale do istej miery aj určovanie trendov. Preto je práca vývojového centra nesmierne dôležitým prvkom,“ hovorí Major.

Slovenskí inžinieri a vývojári sú tak podpísaní aj pod jednou z najkvalitnejších práčok na trhu od Whirlpoolu s názvom Slim compact. Aj najtichšia práčka ZEN má vývojový domov v Poprade. „ZEN priniesol prevratnú technológiu. Bola to jedna z prvých práčok s priamym pohonom. Vibrácie a hlučnosť sú radikálne nižšie. Ide o produkt zacielený na skupinu ľudí, ktorí nemajú veľa času a používajú práčku v noci. To sa oplatí aj pri tarife nočnej elektriny. Zároveň nikto nechce mať hlučné práčky. ZEN symbolizuje ticho a pokoj a presne taká je aj naša práčka,“ predstavuje technológiu generálny riaditeľ. Vo vývojovom centre prakticky neustále pracujú na modeloch, ktoré znižujú spotrebu vody aj elektrickej energie. Pripravujú sa osvieženia dizajnu práčok, ako aj nové platformy. Vývoj je skrátka neodmysliteľná súčasť Whirlpoolu Slovakia.

Naše produkty poctivo testujeme

Popradský Whirlpool opustia ročne viac ako dva milióny práčok. Každá jedna z nich prejde testom kvality a funkčnosti. Okrem výstupnej kontroly v rámci fabriky však fungujú aj špeciálne testovacie laboratóriá, v ktorých sa ročne pretestuje približne 60-tisíc práčok v simulovaných podmienkach, aké môžu nastať priamo u zákazníka. Ich laboratóriá testujú práčky ako fungujú deň, mesiac, rok a 10 rokov u zákazníka. Pod samotným vývojom fungujú laboratóriá, kde sa testujú životné cykly práčok, výkony, hlučnosť, spotreba elektrickej energie, úroveň vibrácií a mnoho ďalších parametrov. Každá práčka je počas testu napojená na špeciálny softvér, ktorý nielen monitoruje priebeh, ale dokáže predpovedať možné následky. Významnou časťou je testovanie záťažových podmienok, ktoré môžu nastať u zákazníka, vrátane rozdielnej tvrdosti vody, tlaku vody, výšky sifónu a pod. „Vieme testovať až 20 typov záťažových faktorov a tieto následne kombinovať. Ak sa pri testoch prejavia nedostatky, okamžite sa odstraňujú. Za posledné tri roky sa kvalita našich práčok práve vďaka podrobným testom zlepšila o 30 %,“ hovorí generálny riaditeľ.

„Kazítka“ by poškodili dobré meno firmy

S častými poruchami spotrebičov po uplynutí záručnej doby sa začínali skloňovať aj takzvané kazítka, ktorých úlohou je výrobok po istej dobe znefunkčniť. Takéto niečo v produktoch Whirlpool zákazník nenájde. Aj v rámci špičkových testov, ktorými práčky prechádzajú, sa simuluje ich životnosť na desiatky rokov. Navyše kazítka by boli príliš krátkozrakým riešením pre svetovú jednotku vo výrobe práčok. „Namontovať kazítka by znamenalo pokaziť meno firmy. Naše produkty ponúkame so životnosťou na 5 aj 10 a viac rokov. Ak raz nahneváte zákazníka tým, že sa mu pokazí spotrebič mesiac po uplynutí záruky, stratí dôveru. My však potrebujeme dôveru zákazníka budovať,“ hovorí o životnosti ich produktov Major.

Dôvera zákazníka je totiž základný pilier úspechu a v rámci rodiny Whirlpool je aj dnes mnoho luxusných značiek, ktoré si potrpia na lojálnosť zákazníka práve vďaka kvalite. Akvizície ďalších značiek pod strechu Whirlpool vníma Michal Major ako pozitívum. Veď nazrieť do kuchyne niekdajšieho konkurenta, spojiť sily, spoločne sa priučiť a zároveň dosahovať väčšie objemy nemôže byť zlá cesta. Napríklad po zlúčení s Indesitom sa Whirlpool stal vo svete číslom jedna. „Sme vo viac ako 200 miliónoch domácnostiach. Pracovníkov je viac ako 100-tisíc a len v Európe vyrábame cez 20 miliónov spotrebičov ročne. Každých pár sekúnd si niekto kúpi spotrebič od Whirlpoolu. To je znak úspechu, dôvery aj sily našej značky,“ hodnotí Michal Major.

Práca pre svetovú špičku je stabilná

Byť lídrom vývoja práčok znamená dostať do závodu vysoko kvalifikované pracovné sily. Je možné získať ich aj v okolí Popradu? Michal Major hovorí, že áno, a aj do Popradu dokážu pritiahnuť ľudí so svetovými schopnosťami. „Spolupracujeme s univerzitami, participujeme na definovaní študijných programov. S Univerzitou Mateja Bela v Banskej Bystrici sme podpísali Memorandum o spolupráci. Z neho vyplýva aj otvorenie detašovaného pracoviska zameraného práve na inžiniering. Tu by sme ešte intenzívnejšie chceli formovať vlastných odborníkov. Vysoká špecializácia práce je zároveň zaujímavá aj pre absolventov zo zahraničia. V Poprade sa totiž nežije zle. Priemerný vek zamestnanca je u nás 38 rokov a priemerná seniorita na úrovni 10 rokov. Aj z toho vyplýva, že ponúkame dlhodobú stabilitu,“ ozrejmuje Major.

Dohody o spolupráci má Whirlpool Slovakia podpísané nielen s vysokými, ale aj s dvomi strednými školami v Poprade, kde sa snažia vytvoriť žiakom prostredie vhodné pre neskoršie zamestnanie vo fabrike. Novinkou by malo byť aj tréningové centrum pre súčasných zamestnancov na zvyšovanie kvalifikácie, ktoré by slúžilo aj novým absolventom. Investícia sa oplatí, keďže len za posledný rok a pol sa zvýšila zamestnanosť o približne 200 ľudí.
Súčasťou práce na všetkých pozíciách je aj možnosť odísť do iných závodov v koncerne. Práve cenné manažérske skúsenosti z iných odvetví vedia priniesť nového ducha a systém riadenia a práce vo výrobe. Zabehnuté svetové know-how a nové trendy sa uplatnia všade.

Jednotka na trhu má vyššiu mieru zodpovednosti

Whirlpool Slovakia sa s príchodom nových platforiem práčok chystá v krátkej budúcnosti aj na optimalizáciu výrobných liniek a pripravuje sa program na zvýšenie energetickej efektívnosti budov. Cieľom je radikálne znížiť spotrebu energií, ktorá už aj tak za posledné tri roky klesla o 20 %. Primárne sa bude v závode investovať do nových produktov, aby spoločnosť pokračovala v budovaní svojej budúcnosti. Tá je pritom spojená aj s budúcnosťou sveta a regiónu. Zodpovednosť jednotky na všetkých kontinentoch sa neprejavuje len v zodpovednosti za kvalitu svojich výrobkov, ale práve v otázke hospodárenia s energiami a podpore regiónu.

Whirlpool Slovakia je riadnym členom Business Leaders Fóra, v rámci ktorého funguje zoskupenie firiem s uvedomením si spoločenskej zodpovednosti. Preto sa Whirlpool Slovakia prezentuje ako aktívny činiteľ na rôznych spoločenských aktivitách. Ročne daruje viac ako 100 spotrebičov sociálne znevýhodneným skupinám ľudí aj inštitúciám, podporuje športové kluby a mládež. „Funguje u nás Komisia spoločenskej zodpovednosti, čo je zoskupenie dobrovoľníkov, našich zamestnancov, ktorí podporujú nielen región Tatier, ale aj celé Slovensko. Čistili sme chodníky v Tatrách aj v meste. Robíme aktivity, aby sme sa tu všetci mali o niečo lepšie,“ uzatvára Michal Major.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...