1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s.

Volkswagen 2 14Máme žiadaných a kvalifikovaných pracovníkov

Spoločnosť VOLKSWAGEN SLOVAKIA (VW SK) vznikla v roku 1991 a dnes patrí k najvýznamnejším spoločnostiam na Slovensku. Má tri závody – v Bratislave, Martine a Stupave. V Bratislave sa venuje výrobe automobilov, v Martine sa vyrábajú komponenty pre prevodovky, podvozky a motory, a od roku 2014 je v Stupave nástrojáreň, kde pracujú špecialisti vyškolení v nemeckých závodoch.

Tí vyrábajú rôzne nástroje pre automobilovú produkciu, ktoré sa v rámci koncernu exportujú do celého sveta. Renomovaný ekonomický magazín Forbes vyhlásil VOLKSWAGEN SLOVAKIA za najväčšiu firmu roka 2017 na Slovensku. V súčasnosti spoločnosť zamestnáva 10 600 kmeňových zamestnancov v Bratislave a 780 v Martine. O redukcii pracovníkov, robotizácii a novej kolektívnej zmluve hovoríme so Zoroslavom Smolinským, predsedom odborovej organizácie Moderné odbory Volkswagen a členom Dozornej rady VW SK.

Za posledné dva roky muselo zo slovenského VOLKSWAGEN-u odísť približne 3-tisíc pracovníkov. Čo sa udialo v rokoch 2018 a 2019, prečo museli skončiť?

Nič výnimočné sa neudialo, súviselo to s nábehom nových modelov. Po prvý raz v histórii spoločnosti sme pracovali na nábehoch troch SUV vozidiel pre tri rôzne značky súčasne –Porsche Cayenne, Audi Q8 a Volkswagen Touareg. Nábehy si vyžadujú väčšiu pozornosť a viac zamestnancov, preto nábehové strediská prijímali nových ľudí. Len čo sa autá dostali do sériovej výroby, títo ľudia už neboli potrební, pretože skončili aj nábehové strediská. Takže bol to plánovaný krok a produkcia nových modelov sa rozbehla pomerne úspešne. VW Slovakia stále vyrába sériové autá v najvyššej kvalite a najvyššej triede. Z noviniek sú to Porsche Cayenne, Audi Q8 a Volkswagen Touareg, a do výrobného portfólia ešte stále patria Škoda Citigo, Volkswagen e-up! a Seat Mii. Stratégiou vo VW Slovakia je stále flexibilita a pripravenosť na nové produkty.

Môžeme teda vo VW SLOVAKIA očakávať nové produkty? Bude sa v Bratislave vyrábať elektromobil?

Uvidíme. Od roku 2023 by sme mali získať nový model koncernu, ale ešte nič nie je jasné. Pokiaľ ide o elektromobilitu v značke VW, je to pre Nemecko jednoznačne strategická vec. Nemecká kancelárka jasne definovala, že Nemecko bude najväčším výrobcom elektromobilov na svete, a tak sa všetky elektromobily vyrábajú v Nemecku. Nám to prinieslo poznatok, že nemôžeme stále pozerať na cenu auta, pretože výrobná cena v nemeckých závodoch je vyššia ako inde vo svete. Lacnejšie mimonemecké lokality sú nevyťažené, ale Nemecko je vyťažené. A to natoľko, že z VW SK museli ísť zamestnanci na výpomoc do niektorých závodov v Nemecku. Máme tam takmer 700 zamestnancov v troch závodoch – v Emdene, Zwickau a Wolfsburgu. Okrem toho vypomáhajú naši zamestnanci aj v Bruseli. Toto opäť jasne potvrdzuje, že naši pracovníci sú žiadaní, pretože sú kvalitní, kvalifikovaní a vedia sa prispôsobiť rôznym podmienkam. Preto si vážime našich zamestnancov a tlačíme na mzdy, aby odborníci vo VW SK boli dobre zaplatení a nemuseli odchádzať z podniku.

Elektromobilita je dnes témou číslo jeden. Je skutočne najlepším riešením do budúcnosti?

V rámci koncernu bol VW SK prvým závodom, kde sa začalo vyrábať elektrické auto – Volkswagen e-up!. Elektromobilita sa kvôli ochrane životného prostredia veľmi rozvíja, treba ju však hodnotiť realisticky, aby sa nestala veľkou bublinou. Elektromobilita má istú hranicu, je veľmi nákladná. Krajiny nie sú pripravené infraštruktúrou, dobíjacími stanicami, a stále nie je doriešená ani likvidácia batérií, ktoré obsahujú škodlivé materiály. Dôležité je, že aj elektromobilita má svoju kapacitu – ak ju prekročí, bude potrebné stavať elektrárne. Elektromobilita nie je riešením na všetky problémy, na dlhé vzdialenosti sa viac vyplatí hybridný motor. A čo je najdôležitejšie – technológie idú stále dopredu a napríklad v Ázii sa už vyrábajú vodíkové motory. Je možné, že trend sa bude uberať týmto smerom.

Od 1. septembra platí vo VW SK nová kolektívna zmluva. Čo obsahuje a čo je jej prioritou?

Podarilo sa nám kolektívnu zmluvu zastabilizovať na štyri roky. Samozrejme, každý rok sa počíta s navýšením taríf bez ohľadu na to či produkcia bude konštantná alebo bude klesať. Za veľký úspech v kolektívnom vyjednávaní považujem, že zamestnanci vo VW Slovakia majú v segmente automobilového priemyslu najvyššie platy v celej strednej Európe. Naše platy sa vyrovnajú portugalským a sme tesne za španielskymi, takže aj v tomto smere sa pomaly integrujeme do Európskej únie. Ale najväčším úspechom je, čo sa nikomu ešte nepodarilo, že sme všetkým kmeňovým zamestnancom zagarantovali pracovné miesto na 5 rokov. To znamená, že všetci kmeňoví zamestnanci, zamestnaní na dobu neurčitú aj na dobu určitú, môžu pracovať vo VW SK päť rokov. Keď pre kvalifikovaného pracovníka nemáme na nejakom pracovisku prácu, VW SK je povinný nájsť mu zodpovedajúcu prácu na inom pracovisku. Zo sociálneho hľadiska to znamená, že ľudia nemusia mať starosti či dokážu splácať hypotéku, pôžičku, lízing. Som veľmi rád, že sme v tomto priekopníkmi na Slovensku.

Ako sa vám darí zavádzať agendu Industry 4.0? Na koľko percent sú vaše prevádzky robotizované?

Pred tromi rokmi sa vo VW SK realizovala veľká investícia, v rámci ktorej bola postavená jedna z najmodernejších zvarovní na celom svete. Sú tam len roboty a už iba obslužný personál – technici, ktorí sa starajú, aby roboty neboli poruchové a aby boli dobre nastavené. To už sú špecialisti, ktorí sa starajú o robotickú časť. Na montážnych linkách riešime hlavne ergonómiu. Zdravie zamestnancov spadá do oblasti nášho zvýšeného záujmu, takže všetky kritické pracoviská, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť stav zamestnancov, automatizujeme a robotizujeme. Aktuálne percento robotizácie je ťažké presne zadefinovať. Podľa môjho subjektívneho odhadu je spomínaná zvarovňa robotizovaná asi na 90 – 95 %, lakovňa a montáž zhruba na 65 – 70 %. Robotizácia bude pokračovať na pracoviskách, ktoré by mohli škodiť zdraviu zamestnancov, tam budeme požadovať investície do automatizácie a robotizácie.

Na Slovensku už 10 rokov pôsobí Nadácia Volkswagen Slovakia. Čo je jej cieľom a na čo sa sústreďuje?

Naša spoločnosť vníma dôležitosť pomoci rôznym znevýhodneným skupinám ľudí. Preto vznikla verejnoprospešná Nadácia Volkswagen Slovakia. Orientovaná je sociálne a od svojho vzniku podporila viac ako 1550 projektov sumou 5,8 milióna eur. Ťažiskom programov je oblasť výchovy a vzdelávania. Podporuje inovatívne vzdelávacie projekty s dôrazom na vzdelávanie mladých ľudí. Venuje sa projektom pre zdravotne postihnutých ľudí a každoročne realizuje kreatívne projekty pre detské domovy. Nadácia pomáha hlavne našim zamestnancom, prípade polosirotám po našich zamestnancoch. Organizujeme pre deti tábory, dostávajú príspevok do školy a v neposlednom rade sa zaujímame o zdravotný stav detí. Ak je dieťa nášho zamestnanca zdravotne postihnuté, sme nápomocní poskytnúť pomoc.

Nadácia podporuje výučbu nemčiny v materských a na základných školách, financuje projekty zamestnancov, dopravnú výchovu či ekológiu. Najnovším je projekt Vedomostné ostrovy, ktorý odštartoval v roku 2017. Predstavuje formu moderného a inovatívneho vzdelávania na slovenských základných školách. Prináša veľké množstvo vedomostí, materiálov a interaktívnych funkcionalít do všetkých kútov Slovenska. Vďaka vytvorenej aplikácii bol ocenený Národnou cenou kariérneho poradenstva.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...