1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s.

Volkswagen 2 14Vďaka novým investíciám platy v automobilovom odvetví porastú

V bratislavskom závode VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s., položili v decembri minulého roka základný kameň novej montážnej haly, v ktorej sa bude vyrábať Porsche Cayenne. S novou halou tak dosiahne celková rozloha závodu viac ako dva milióny metrov štvorcových.

Po spustení výroby v novej karosárni Audi Q7 a položení základného kameňa karosárne Porsche je to už tretia avizovaná významná investícia v danom roku. Pre Slovensko to znamená nové pracovné miesta v oblasti najmodernejších technológií v krajine. Aj z tohto dôvodu sme položili niekoľko otázok predsedovi tunajších odborov Zoroslavovi Smolinskému.

Vaša spoločnosť je silná nielen vo výrobe, ale aj v sociálnej oblasti. Ako hodnotíte uplynulý rok z vašej pozície predsedu odborov?

Obdobie posledného roku vnímam z tohto uhlu pohľadu veľmi pozitívne. Podarilo sa nám úspešne uzavrieť kolektívnu zmluvu, do ktorej bola zapracovaná väčšina našich požiadaviek. Vyjednávanie a výsledky našich rokovaní hovoria aj o tom, že odbory majú povesť rešpektovaného partnera. Za uplynulé obdobie sa nám podarilo posilniť pozíciu v rámci sociálneho dialógu na všetkých stupňoch riadenia. Podarilo sa nám dohodnúť pracoviská pre zdravotne nespôsobilých zamestnancov, ktorí na základe posúdenia zdravotného stavu nemusia mať obavy o svoju budúcnosť, ale sú preradení do im vyhovujúceho procesu. Myslím, že sa môžeme hrdo nazvať modernými odbormi 21. storočia, ktoré flexibilne reagujú na rôzne vzniknuté situácie, ktoré môžu pozitívne, alebo aj negatívne ovplyvniť našich zamestnancov či samotný chod závodu.
 
Zo Slovenska sa postupne stáva automobilová veľmoc. V roku 2015 ohlásila príchod nová automobilka. Ako vnímate príchod ďalšieho veľkého hráča na trh? Vidíte v koncentrácii odvetvia určité riziká?

Faktom je, že podiel automobilového priemyslu na slovenskom trhu je pomerne vysoký (43 % na priemysle a 26 % na celkovom exporte). V prvom rade však treba povedať, že na Slovensku máme tie najmodernejšie závody a technológie na výrobu vozidiel v celosvetovom meradle. K tomu sú výsledky slovenských závodov v rámci jednotlivých koncernov stabilne najlepšie hodnotené, vďaka čomu sú v každej kríze tie posledné, pri ktorých sa uvažuje nad znižovaním výroby. Automobilky majú obrovskú pridanú hodnotu, pretože okrem toho, že vyššie príjmy zamestnancov v automobilkách zvyšujú domáci dopyt, tvoria u nás ohniská výskumu a vývoja. Automobilky nebránia ostatným odvetviam, aby sa rozvíjali, skôr prinášajú pre ostatné technologické odvetvia motiváciu a inšpiráciu rásť. Je len na nás, ako danú výhodu zužitkujeme.

Bude dostatok pracovných síl pre ďalšiu automobilku na Slovensku?

Momentálne dostatok pracovnej sily je, a aj kvalifikovanej. Tento fakt však už o pár mesiacov nebude pravdou. Tentokrát to nová automobilka nebude mať jednoduché s náborom pracovníkov. Rozmiestnenie veľkých investorov je na Slovensku koncentrované tam, kde je vybudovaná dopravná infraštruktúra, ktorá je výhodná pre investorov. To má za dôsledok, že na západnom Slovensku vznikne deficit kvalifikovanej pracovnej sily a na strednom a východnom Slovensku budú chýbať fabriky. Samozrejme, strategické dobudovanie dopravnej infraštruktúry by výrazne ovplyvnilo aj nárast pracovných miest a teda celkovej zamestnanosti v dotknutých regiónoch.

Ďalším faktorom je nezáujem našich obyvateľov cestovať za prácou. Slovensko sa snaží stavať v politike zamestnanosti do rovnocennej pozície s ostatnými štátmi Európskej únie, avšak potrebné sociálne podmienky pre zamestnancov či dobudovanie spomínanej infraštruktúry chýba. Istotou a potešením pre mňa ako odborára je, že by malo dôjsť k nárastu platov pracovníkov v automobilovom priemysle a zároveň k nárastu platov v nitrianskom regióne. Na celoslovenskej úrovni môžeme očakávať v strojárskom priemysle vyšší rast platov oproti ostatným odvetviam, a to z dôvodu príbuznosti kvalifikácie a snahy podnikov udržať si zamestnancov. Závod Jaguar Land Rover začne produkovať svoje prvé vozidlá v roku 2018 a na plné obrátky začne pracovať pravdepodobne v roku 2019. Zlepšovanie platových podmienok ako priamy dôsledok tejto investície môžeme očakávať v období rokov 2017 – 2020.

V decembri minulého roka ukončili štúdium vo vašom systéme duálneho vzdelávania podľa nemeckého vzoru prví absolventi. Aké sú prvé poznatky z tejto formy vzdelávania a aký prínos z toho plynie pre vašu spoločnosť?

Duálne štúdium je výborným príkladom spolupráce medzi firmou a verejným sektorom. Sme si vedomí toho, že je nevyhnutné zabrať v oblasti vzdelávania mladých ľudí, obzvlášť v automobilovom priemysle. Verejný sektor na náš dopyt po vzdelávaní tohto typu odpovedal veľmi kladne a sú pripravení spolupracovať. Výsledky našej spolupráce sú viditeľné už teraz. Centrum duálneho vzdelávania a aj certifikačné centrum vzdeláva mladých ľudí v potrebných kvalifikáciách, ktoré sú žiadané na trhu práce. Absolventi môžu u nás v prípade záujmu prakticky ihneď nastúpiť do zamestnania.

V minulom roku vo svetovej verejnosti zarezonovali problémy automobilky v oblasti emisií. Do akej miery sa táto kauza týka spoločnosti VOLKSWAGEN SLOVAKIA a ako ovplyvňuje slovenský závod?

Bratislavského závodu by sa primárne nemala kauza emisií nijako dotknúť. V krízovom období sme intenzívne rokovali s vedením nielen nášho lokálneho závodu, ale aj priamo s vedením koncernu Volkswagen na Svetovej koncernovej rade. Napriek krízovému obdobiu sa nám podarilo v rámci kolektívneho vyjednávania navýšiť tarifné platy zamestnancov o 2,3 %. Zamestnanci sú chránení odborovou organizáciou. V prípade poklesu produkcie máme uzatvorené rôzne koncernové dohody, ktoré chránia zamestnanosť v rámci celého koncernu VW. Zároveň investície do nášho závodu doposiaľ neboli nijako revidované. Bratislavský závod patrí medzi jeden z najspoľahlivejších v rámci koncernu Volkswagen, takže by bolo od vedenia nelogické obmedzovať jeho rast a výrobu. Nemalým podielom na výsledkoch nášho závodu sa pričinili práve naši zamestnanci, ktorým za to patrí uznanie.

Vaša spoločnosť okrem samotnej výroby vyvíja na Slovensku veľké úsilie v oblasti ochrany životného prostredia. Aké projekty ste v tomto smere realizovali v roku 2015 alebo pripravujete do budúcnosti?

Vo VOLKSWAGENE SLOVAKIA máme oddelenie životného prostredia, ktoré sa venuje rôznym projektom. Pre mňa osobne patrí medzi najpútavejšie chov rakov v našej čističke odpadových vôd. Projektmi na ochranu životného prostredia sa zaoberá aj naša Nadácia VW, prostredníctvom ktorej občania Devínskej Novej Vsi čistia lokálne lesy. Úcta k životnému prostrediu je už vštepovaná aj na základnej škole v Devínskej Novej Vsi v rámci projektov pre najmenších, ktoré Nadácia VW plne podporuje.

Aké sú plány a ciele vašej odborovej organizácie do budúcnosti?

Mojím prioritným cieľom je pokračovať v zastávaní záujmov zamestnancov, a teda pokračovať v práci pre odbory Volkswagen. Som hrdý na prácu, ktorú sme doposiaľ vykonali. Naše odbory sú rešpektované u nás v koncerne, ale aj v širšom spoločenskom rámci. Chceme rozširovať to, čo robíme. Naše skúsenosti z kolektívneho vyjednávania a v ochrane zamestnancov odovzdávame ostatným odborovým organizáciám s odporúčaním, aby sa nebáli stáť si za svojím a vyjednávať o adekvátnych pracovných podmienkach. Tým, že sme nadobudli určité skúsenosti a dosiahli želané výsledky, je to pre nás aj príklad spoločenskej zodpovednosti. Cítime, že ochrana zamestnancov nedosahuje všade takú úroveň, aká by mala byť trhovým štandardom. Naším cieľom je okrem neustáleho zlepšovania postavenia našich zamestnancov pomáhať aj ostatným odborom a podporovať zamestnancov na celom Slovensku.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...