1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

U-Shin Slovakia, s.r.o.

u shin 18Do popredia sa stále viac dostávajú smart technológie

Presne 100 rokov uplynie tento rok od nadviazania diplomatických vzťahov medzi bývalým Československom a Japonskom. Dlhoveká skúsenosť hodnotných väzieb, priateľstva a vzájomnej spolupráce prispela za tento čas k rozvoju materiálneho, intelektuálneho a duchovného bohatstva oboch krajín. Na Slovensku aktuálne pôsobí viac ako 60 japonských spoločností, ktoré zamestnávajú približne 13-tisíc ľudí.

Jednou z nich je aj dcérsky podnik celosvetovo pôsobiaceho koncernu MinebeaMitsumi založeného v roku 1951 v Japonsku, ktorý sa zameriava najmä na výrobu elektronických a strojárskych súčiastok. Sídli v Košiciach – Barci a hneď neďaleko tejto fabriky sa nachádza jej ďalšia dcérska spoločnosť, Tier 1 dodávateľ v automobilovom priemysle U-Shin Slovakia. Spomínané 100. výročie slovensko-japonských vzťahov si uctil aj prezident koncernu MinebeaMitsumi, keď do metropoly východu poslal symbolických 100 kusov japonských čerešní sakura, ktorá je národným kvetom Japonska. Polovicu zo sakúr zasadila samospráva v centre Košíc a ďalších 50 stromov bolo vysadených v areáli závodov MinebeaMitsumi a U-Shin Slovakia v košickej Barci vlani v novembri.

Na východ Slovenska pritom viedli kroky japonských podnikateľov aj koncom minulého roka. Do závodu U-Shin Slovakia osobne zavítal viceprezident MinebeaMitsumi, aby pochválil dobre odvedenú prácu manažmentu. „V rámci európskych U-Shin závodov v skupine MinebeaMitsumi sme urobili najväčší pokrok vo výrobných procesoch, hospodárskych výsledkoch aj v oblasti firemnej kultúry. Japonské vedenie preto netajilo svoju spokojnosť,“ pochválil sa hneď na úvod rozhovoru s časopisom Priemysel Dnes generálny riaditeľ U-Shin Slovakia Peter Kretovič. Tento progres sa prejavil aj v tom, že plány, ktoré si košická fabrika stanovila za rok 2019 boli naplnené a rada by v tomto trende pokračovala aj nasledujúce roky. V tejto súvislosti však treba dodať, že podnik počíta so zníženými hospodárskymi výsledkami, nakoľko posledné roky sa niesli v znamení rastu. „Po silných rokoch 2016 a 2017, kedy sa objem predaja pohyboval na úrovni okolo 200 miliónov eur, nás čaká ťažšie obdobie. S týmto sme však v našich plánoch počítali a za tento rok by sme sa chceli pohybovať na úrovni okolo 126 miliónov eur,“ vysvetlil Peter Kretovič a dodal: „V rokoch 2021 a 2022 nás čakajú nové projekty, ktoré by mali priniesť 155 až 160 miliónov eur.“

V Košiciach končia s dverovými vložkami

Výrobná činnosť spoločnosti U-Shin Slovakia pozostáva z troch hlavných produktov, ktoré patria k tzv. vstupným mechanizmom automobilov (Access Mechanism). Prvým produktom sú exteriérové a interiérové kľučky a tzv. brakety (konzoly, ktorými je kľučka uchytená vo dverách). Podľa požiadaviek zákazníka môžu byť kľučky nielen mechanické, ale aj elektronické. Tieto komponenty si v košickom závode aj sami lakujú. Ťahaním kľučky sa dáva do pohybu dverový zámok (latch), čo predstavuje druhú skupinu výrobkov. Tento systém zabezpečuje štyri funkcie – zatvorenie, otvorenie, zamknutie a odomknutie dverí. V jeho vnútri sa nachádza mechanizmus a elektronika, ktorá dokáže dostať dvere do rôznych statusov. Tretím produktom je tzv. lock-set alebo kódovaná dverová vložka, ktorá donedávna tvorila až 25 % z výrobnej produkcie závodu U-Shin Slovakia. Súčasné trendy ale ukazujú, že tento produkt už nebude na trhu potrebný. „Klasické dverové vložky na zamykanie/otváranie dverí postupne nahrádza IoT (Internet of Things/Internet vecí). Ako príklad môžem uviesť mobilnú aplikáciu, ktorou si majiteľ poľahky otvorí auto bez toho, aby musel vôbec vyťahovať kľúč,“ ozrejmil generálny riaditeľ U-Shin Slovakia, ktorá sa na výpadok tohto druhu výrobku posledné roky poctivo pripravovala.

O smart technológiách v segmente, v ktorom je košický závod ako doma, už čo to napovedal autosalón vo Frankfurte nad Mohanom. Koncom septembra 2019 sa na ňom zúčastnili aj zástupcovia spoločnosti U-Shin Slovakia. Popri takých veľkých hráčoch akými sú firmy Magna alebo Bosch mali aj oni možnosť prezentovať sa vo vlastnom stánku. Pozitívne ohlasy si získali vďaka vystavenému protomobilu s futuristickými riešeniami, ktoré vystihovali podstatu IoT. „Na tomto aute sme predviedli napríklad vyskakovacie kľučky (flash-handle), ktoré nie sú na prvý pohľad na vozidle vidieť. Dvere sa napríklad otvárali prostredníctvom zaslanej SMS, akonáhle vodič auto opustil, to sa zamklo. Zatvoriť sa dali tlačidlom na zavretie dverí, čiže mechanické produkty boli v plnej miere nahradené elektronickými,“ vysvetlil Peter Kretovič s tým, že tieto smart technológie sú na trhu stále viac žiadanejšie. Podľa jeho slov už nebudú len súčasťou luxusných vozidiel, ale aj štandardných automobilov. Ako príklad uviedol v súčasnosti bežne dostupné automatické otváranie kufra, ktoré bude aplikované aj na predné a zadné dvere áut.

Pod palcom majú už aj maďarský závod

Negatívom, ktoré Peter Kretovič dlhodobo vnímal a pre spoločnosť U-Shin Slovakia znamenalo isté brzdenie v raste, bola nedostatočná resp. žiadna vertikálna integrácia. Čo to znamená? Jednoducho to, že košická fabrika musela ešte donedávna nakupovať materiál na svoju výrobu od firiem v Európe a nie z vlastných radov. To by sa ale malo zmeniť, keďže pomerne nedávno prebrala pod svoje krídla závod v maďarskom Kisbéri, ktorý takisto vlastní koncern MinebeaMitsumi. „Bol som oslovený priamo manažmentom MinebeaMitsumi, aby som urobil rovnaký pokrok v Maďarsku, aký sa nám podaril u nás v Košiciach. Tam, kde sme my boli chválení, v Kisbéri pohoreli, a preto treba nastaviť nové smerovanie tohto závodu,“ ozrejmil generálny riaditeľ, ktorý prezradil aj to, že filozofiou MinebeaMitsumi je vytvárať súťaživé prostredie medzi jej závodmi, ktoré má viesť k vyššej konkurencieschopnosti a samotnom zlepšovaní sa.

Koncern MinebeaMitsumi očakáva od košického závodu akúsi synergiu s jeho ostatnými dcérskymi spoločnosťami. Rozmenené na drobné, U-Shin Slovakia bude lepšie uspokojovať potreby svojich zákazníkov, keď bude spolupracovať s dodávateľmi Tier 2 a Tier 3 z radov závodov MinebeaMitsumi. „Máme na výber dve možnosti. Prvou je tá, že počkáme na to, čo bude trh žiadať, a potom do tohto rozbehnutého vlaku naskočíme, alebo vyskúšame ponúknuť trhu niečo, čo by sa neskôr ukázalo ako veľmi žiadané. A práve druhú možnosť razí vedenie MinebeaMitsumi,“ povedal Peter Kretovič s tým, že v prípade krátkodobých cieľov sa zamerajú na spoluprácu v rámci obchodného oddelenia, dizajnu a developmentu, a s ostatnými závodmi koncernu budú zdieľať „best practices“.

Opatrenia v časoch pandémie

Dopady šírenia ochorenia COVID-19 sa nevyhli ani závodu U-Shin Slovakia. V čase písania článku sú dvere košickej fabriky zatvorené a väčšina zamestnancov má nariadený home office vrátane generálneho riaditeľa. Ten definoval situáciu ako zložitú, ale v istom zmysle majú v Košiciach šťastie v nešťastí. Majú totiž diverzifikovaný predaj. Nie sú teda odkázaní na jedného zákazníka, ktorého výpadok by mal pre nich fatálne následky. „Aktuálne dodávame pre 23 zákazníkov (automobiliek) a máme zhruba 130 „shipping pointov“, teda naše produkty posielame do celého sveta. Niektoré automobilky fungujú, iné sú zatvorené, ale zatiaľ máme pre koho dodávať,“ bližšie vysvetlil Peter Kretovič.

Prezradil aj to, že do konca júna majú vypracovaný najhorší možný plán v prípade, že by sa pandémia šírila svetom ešte aj v tej dobe. Otáznik však visí nad samotným dopytom po autách, pretože generálny riaditeľ nepredpokladá, že by sa po oživení ekonomiky naplno rozbehol predaj áut v takom rozsahu, ako tomu bolo pred pandémiou. Dovtedy sa budú spoliehať na pomoc štátu a výroba bude zatiaľ nastavená na 40 %.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...