1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

U-Shin Slovakia, s.r.o.

u shin 18Určujú trendy v oblasti vstupných mechanizmov automobilov

Svetový líder vo vývoji a výrobe prístupových systémov pre automobily a ovládacie panely pochádza z Japonska. Pod značkou U-Shin už takmer storočie poskytuje svojim zákazníkom na celom svete spoľahlivé, konkurencieschopné a inovatívne riešenia. Portfólio tohto koncernu tvorí viac ako 2500 patentov a jedinečné know-how z oblasti mechaniky, optiky a elektroniky, ktoré zúročuje v širokej škále výrobkov akými sú vonkajšie kľučky, vnútorné kľučky, rôzne typy zámkov, západky, elektrické zámky riadenia, spínače, ovládacie panely či bezdotykové a motorizované otváracie systémy.

Treba dodať, že vďaka rozsiahlej sieti vlastných vývojových centier rozmiestnených po celom svete je U-Shin schopný realizovať globálne projekty v rôznych krajinách a dokáže tak efektívne optimalizovať výrobné náklady pri zachovaní kvalitných výstupov.

A ako sa japonská precíznosť presadila v metropole východného Slovenska? U nás bol podnik zaregistrovaný v roku 2004 a prvé výrobné aktivity odštartovali na prelome rokov 2005 a 2006 v prenajatých priestoroch v centre Košíc. Keďže sa spoločnosti darilo, rozhodla sa postaviť novú výrobnú halu neďaleko košického letiska, kde pôsobí dodnes. Tu sa začalo naplno vyrábať na prelome rokov 2008 a 2009. Spoločnosť U-Shin Slovakia pritom až do roku 2013 pokračovala vo svojej činnosti výroby vstupných mechanizmov áut pod francúzskou nadnárodnou firmou Valeo, ktorá pôsobila v rozmanitých odvetviach automobilového priemyslu. Dnes je U-Shin Slovakia najväčším závodom v rámci skupiny Prístupové mechanizmy U-Shin. Okrem výrobnej haly, v ktorej prebieha montáž na manuálnych, poloautomatických aj automatických linkách, tu nájdete plne funkčné administratívne centrum, laboratórium aj vlastné vývojové oddelenie.

Súhra s novým majiteľom

Od 10. apríla tohto roka je novým majiteľom spoločnosti japonská spoločnosť MinebeaMitsumi založená v roku 1951. Gro jej podnikania tvorí výroba elektronických a strojárskych súčiastok. Spoločnosť má napríklad 60-% podiel na celosvetovom trhu miniatúrnych ložísk a zamestnáva viac ako 80-tisíc ľudí. Jej hlavné výrobné závody sa nachádzajú v Thajsku, Kambodži, Japonsku a v Európe. Prvý polrok fiškálneho roka v U-Shin Slovakia, ktorý sa skončil v závere septembra, sa tak niesol v znamení hľadania synergie a súhry s novým majiteľom. „Bolo zorganizovaných množstvo stretnutí, či už u nás alebo v Japonsku, z ktorých vzišlo veľa nápadov ako zvýšiť v našom podniku produktivitu práce, a navrhnutých bolo aj množstvo zaujímavých riešení v zmysle využitia našich komponentov,“ ozrejmil v úvode rozhovoru s časopisom Priemysel Dnes generálny riaditeľ U-Shin Slovakia Peter Kretovič.

Výrobná činnosť firmy U-Shin Slovakia pozostáva z troch hlavných produktov patriacim k vstupným mechanizmom automobilov (Access Mechanism). Prvým produktom sú exteriérové a interiérové kľučky a tzv. brakety (konzoly, ktorými je kľučka uchytená vo dverách). Podľa požiadaviek zákazníka môžu byť kľučky nielen mechanické, ale aj elektronické. Tieto komponenty si v košickom závode aj sami lakujú. Ťahaním kľučky sa dáva do pohybu tzv. latch – dverový zámok, čo predstavuje druhú skupinu výrobkov. Tento systém zabezpečuje štyri funkcie – zatvorenie/otvorenie, a potom zamknutie, respektíve odomknutie/otvorenie dverí. V jeho vnútri sa nachádza mechanizmus a elektronika, ktorá dokáže dostať dvere do rôznych statusov. Tretím produktom je tzv. lock-set alebo kódovaná dverová vložka, ktorá tvorí až 25 % z výrobnej produkcie závodu U-Shin Slovakia. To sa ale postupne mení.

Od roku 2017 totiž dochádza k znižovaniu výrobného portfólia, ktorého výsledkom bude zhruba 6 až 7-% podiel produkcie kódovanej dverovej vložky. Súčasťou tohto downsizingu, ktorý v podniku prebieha práve od nástupu Petra Kretoviča do kresla generálneho riaditeľa, bolo aj zníženie počtu zamestnancov. „V rokoch 2012, 2013 a 2014 sme boli zavalení množstvom projektov, čo znamenalo, že na ich realizáciu sme v roku 2016 mali až 2-tisíc zamestnancov. Naše výrobné priestory sú však kapacitne nadizajnované pre maximálne 1400 ľudí. Takýto stav bol jednoducho dlhodobo neudržateľný,“ zveril sa s problémami, ktoré sa im pomaličky darí odstraňovať Peter Kretovič. K tomu spomenul aj sumu 7 miliónov eur, ktorú musela spoločnosť U-Shin zaplatiť za prémiovú dopravu výrobkov k zákazníkovi ako aj za triedenie výrobkov u zákazníkov kvôli ich vysokej chybovosti. „Toto je už, našťastie, za nami, a dnes sa pohybujeme v sume okolo 300-tisíc eur. Hoci aj toto číslo chceme ešte znížiť.“ Kľúčom k tomu by mohla byť práve spolupráca so spoločnosťou MinebeaMitsumi.

Výzvy pre druhý fiškálny polrok

O tom, že je slovenský závod U-Shin v japonskom koncerne kľúčovým svedčí aj fakt, že produkty patriace pod vstupné mechanizmy automobilov dodáva nielen pre európsky trh, ale aj mimo neho. K jeho najväčším klientom patria závody Renault a PSA Peugeot vo Francúzsku, ale aj Španielsku, v rámci Slovenska je to Volkswagen Group, konkrétne bratislavský závod Volkswagen Slovakia, PSA Peugeot v Trnave, a v rámci strednej Európy poľský a taliansky Fiat, rumunská Dacia, nemecké BMW a Audi v Maďarsku. Druhý polrok fiškálneho roka prináša podľa Petra Kretoviča výzvy v podobe nových produktov pre týchto zákazníkov. „Nedávno sme sa zúčastnili na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, kde sme mali vlastný stánok aj auto, na ktorom sme predstavovali tie najmodernejšie trendy z oblasti vstupných mechanizmov automobilov. Konkrétne sa jednalo o vyskakovacie kľučky (flash handle), ktoré nie sú na vozidle na prvý pohľad vidieť,“ vysvetlil generálny riaditeľ, podľa ktorého sa napríklad takéto kľučky dajú vysunúť pomocou mobilného telefónu a celkovo sa dostať do auta vďaka kódu poslaného napríklad formou SMS.

Podľa Petra Kretoviča predstavujú takéto produkty veľkú výzvu v rámci elektroniky a zároveň sú to systémy známe ako IOT (Internet of Things/Internet vecí). „Tak ako sme si kedysi nevedeli predstaviť, že auto otvoríme inak ako kľúčom, nevieme si tak celkom predstaviť, že čochvíľa už budeme auto otvárať povedzme iba mobilom,“ povedal generálny riaditeľ, ktorý je presvedčený, že na otvorenie a zamknutie dverí či naštartovanie auta bude stačiť bezkontaktná technológia. Od mechatroniky sa tak segment automotive posunie k elektronizácii. V úvode budú tieto smart technológie využívať zrejme prémiové značky vozidiel, ale časom sa stanú štandardnou výbavou každého vozidla. „Už teraz pracujeme na viacerých projektoch pre päť konkrétnych áut, ktoré chcú elektronické vstupné mechanizmy plne využiť vo svojich modeloch. Z pochopiteľných dôvodov ich však zatiaľ nechcem menovať,“ prezradil aspoň niečo málo z interných informácií spoločnosti Peter Kretovič.

Novinky nielen v personálnej oblasti

A na ktoré oblasti sa U-Shin Slovakia zameria od nového roka 2020? V prvom rade to bude posilnenie elektronizácie zberu a vyhodnocovania dát z jednotlivých výrobných zón. Postupným odstránením papierového vypisovania záznamov z výkonnosti výroby – zaškolení zamestnancov – stabilite strojov či nástrojov – o kvalite, spoločnosť očakáva zvýšenie produktivity prace a zároveň je to ďalší krok k znižovaniu environmentálnej záťaže samotnou prevádzkou spoločnosti, ku ktorej sa zaviazala začiatkom roka 2019 (medzičasom inštalovala v celom závode LED osvetlenie, eliminovala značne energetické straty, ktoré vznikali výrobným procesom a pod.).

Osobitné postavenie v spoločnosti ma práca v rámci personálnej politiky. Peter Kretovič totiž od svojho nástupu do funkcie presadzuje princíp spoločného podieľania sa na chode podniku. Aj z tohto dôvodu sa pravidelne stretáva so stredným manažmentom, kde sa spoločne preberajú aktuálne ciele a ich výsledky, ale aj príležitosti a hrozby budúcich období. Dôraz sa kladie na otvorenú komunikáciu. Generálny riaditeľ spoločnosti si tak často vypočuje nielen rady, ale aj kritiku a podľa toho koná.

Najbližšie by chcel zaviesť oceňovanie výrobných pracovníkov podľa matice zručnosti (schopnosti zamestnancov ovládať a pracovať kvalitne a efektívne na viacerých výrobných strojoch a linkách). Zároveň chce v podniku udržať také prostredie, aby ľudia chodili do zamestnania radi a cítili sa tam dobre. Nezabúda však ani na svojich obchodných partnerov a zákazníkov, pre ktorých chce byť aj naďalej spoľahlivým. Azda najväčšou výzvou do blízkej budúcnosti bude dosiahnuť na pozíciu lídra v rámci európskych závodov koncernu U-Shin MinebeaMitsumi Group.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...