1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SMS, a.s.

SMS 16V najlepšej kondícii za posledné roky

Akciová spoločnosť s pôvodným názov Stavby mostov Slovakia, a.s., bola založená na jar roku 1997 ako jeden z dvoch dcérskych podnikov vtedajšej spoločnosti Stavby mostů Praha (teraz SMP CZ, a.s.). Prvá spoločnosť SM 7 bola zameraná na predpínanie železobetónových konštrukcií a druhý podnik Stavby mostov Slovakia, a.s. , bol vytvorený s prvotným cieľom výstavby mostov na území Slovenska.

Za prvých 10 rokov svojej existencie realizoval najmä opravy a sanácie mostných objektov, ku ktorým neskôr pribudla aj výstavba mostov na významných diaľničných stavbách. Príkladom sú zákazky realizované na úsekoch R2 Figa – obchvat, Mengusovce – Jánovce alebo R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, vďaka čomu si táto stavebná spoločnosť vytvorila dobré meno medzi zákazníkmi aj rešpekt v očiach konkurencie.

Zlomovým bol pre spoločnosť Stavby mostov Slovakia, a.s., rok 2009, kedy dostala príležitosť potvrdiť svoju kvalitu na prvom a doposiaľ jedinom PPP projekte pri budovaní rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – Severný obchvat. Na projekte za viac ako 95 miliónov eur realizovala stavala 24 mostných objektov a 15 protihlukových stien. Aj po ukončení projektu PPP R1 pokračuje v realizácii projektov s celoslovenským rozmerom, či už pre najvyšších verejných investorov ako Národnú diaľničnú spoločnosť, Slovenskú správu ciest, ale aj pre viaceré spoločnosti a organizácie zo súkromného sektora. Od sanácií, rekonštrukcií a inžinierskych stavieb sa postupom času firma presunula až k dopravným, pozemným a vodohospodárskym stavbám. Na tých participuje od 30. apríla 2016 pod zmeneným názvom SMS a.s., ktorý súvisí práve s rozšírením ponuky jej stavebných činností.

Od 1. apríla tohto roka pôsobí vo funkcii riaditeľa spoločnosti a predsedu predstavenstva Ing. Dalibor Novotný. V podniku však nie je žiadnym nováčikom, 4 roky totiž pôsobil v materskej spoločnosti SMP CZ a potom ďalších 10 rokov v jej dcérskom podniku na Slovensku. Tu si prešiel všetkými pracovnými pozíciami – začínal ako stavbyvedúci, neskôr bol vedúcim projektu, výrobným riaditeľom, a istý čas aj obchodným riaditeľom. Dnes tieto pracovné príležitosti neľutuje, pretože skúsenosti z nich môže naplno využiť na pozícii generálneho riaditeľa. „Rád by som pokračoval vo vízii, ktorú sme si stanovili a ktorú sa snažíme naplniť. Týka sa zamestnávania tých najlepších, byť na trhu spoľahlivým partnerom realizujúcim náročné a odvážne stavby, dodržiavania dohôd, realizovania diela v dohodnutej kvalite a termínoch, pri vysokom štandarde bezpečnosti a spoločenskej angažovanosti,“ hovorí v úvode rozhovoru pre časopis Priemysel Dnes Dalibor Novotný.

Prestížne a zaujímavé stavebné projekty

Ako sme už spomínali v úvode, akciová spoločnosť SMS a.s., sa zameriava na dopravné, pozemné a vodohospodárske stavby. Najčastejšie ich realizuje pre verejný sektor, konkrétne Ministerstvo životného prostredia SR a Ministerstvo dopravy SR. „Sme spoločensky zodpovednou firmou, ktorá chce prostredníctvom kvalitne zrealizovaných projektov uľahčovať ľuďom život, budovať infraštruktúru pre rýchlejšie a bezpečnejšie cestovanie, a preto aj takto pristupujeme k účasti na súťažiach,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti SMS a.s., ktorá sa aktuálne podieľa na zaujímavom projekte výstavby nového cestného mosta cez Dunaj medzi mestami Komárom a Komárno. „Ide o spoluprácu Slovenska a Maďarska. Hlavným zhotoviteľom je maďarské združenie H-M Dunaj-híd Konzorcium. Celková dĺžka mosta je 600 m a pozostáva z piatich polí,“ doplnil Dalibor Novotný s tým, že most bol navrhnutý tak, aby pomohol rozvoju oboch miest aj priľahlých regiónov a zároveň uspokojil požiadavky rastúcej nákladnej a osobnej dopravy, od ktorej sa mesto Komárno po jeho dobudovaní odľahčí.

Ďalším dôležitým projektom, tentoraz z kategórie vodohospodárskych a ekologických stavieb, je výstavba kanalizácie a ČOV v obci Valaská neďaleko Podbrezovej. „Stavba je realizovaná už od septembra 2017 v združení pre Stredoslovenskú vodárenskú spoločnosť a financovaná je z európskych zdrojov. Cieľom projektu má byť zlepšenie odvádzania a čistenia komunálnych odpadových vôd v aglomerácii Valaská v okrese Brezno,“ vysvetlil generálny riaditeľ. Súčasťou projektu za 14 miliónov eur je vybudovanie novej kanalizácie a čističky odpadových vôd v obci Hronec a dobudovanie kanalizácie a intenzifikácie ČOV v obci Valaská. Práce na projekte by mali byť ukončené v závere roka 2020.

Z realizovaných stavebných projektov, na ktorých spoločnosť SMS a.s., aktuálne participuje, spomeňme ešte plánovanú rekonštrukciu štyroch úsekov cesty II. triedy v dĺžke viac ako 18 km, ktorej obstarávateľom je Trenčiansky samosprávny kraj. Projekt je financovaný z eurofondov, celková výška investície predstavuje vyše 11 miliónov eur. Vysúťažený úsek, na ktorom začala spoločnosť SMS a.s., pracovať v polovici augusta tohto roka, predstavuje cestu č. II/517 Považská Bystrica (most Orlové) – Domaniža – etapa č. 1. Celková dĺžka trasy rekonštruovaného úseku je 3,59 km v hodnote približne 3,8 milióna eur. Jedná sa o most, ktorého momentálny stav je viac ako kritický. Predmetný úsek začína od svetelnej križovatky na moste Orlové a končí za OD Tesco. Jeho súčasťou sú aj mostné objekty. „Najskôr bude uzatvorený ľavý most v smere od Orlového do mesta, na ktorom budeme meniť obrusnú  vozovkové vrstvuy. Po ukončení tejto fázy sa celá doprava prevedie na ľavý most a kompletne sa uzatvorí pravý most, ktorý sa bude rekonštruovať celý. Starý most budeme sanovať, vymení sa zábradlie, zvodidlá, natiahne sa asfaltový koberec a existujúce osvetlenie nahradí nové,“ bližšie vysvetlil dopravné obmedzenia, na ktoré sa musí verejnosť pripraviť, Dalibor Novotný.

Najväčšia rekonštrukcia ciest v BBSK

Momentálne prebieha v Banskobystrickom samosprávnom kraji za posledné roky najväčšia rekonštrukcia ciest druhej triedy v dĺžke až 74 km. Jedná sa o úseky ciest prepájajúcich Tisovec s Červenou Skalou a Tornaľu s Muráňom. V tejto súvislosti sa ešte pred letom stretli zástupcovia spoločnosti SMS a.s., ako zhotoviteľa stavby s predsedom BBSK Jánom Lunterom a starostami obcí dotknutých rekonštrukciou cesty II/531 a II/532. Počas stretnutia bola riešená najmä technológia, ktorá bude použitá pri rekonštrukcii úsekov. „Na väčšine z nich bude prebiehať štandardný spôsob rekonštrukcie krytov vozoviek, no niektoré budú rekonštruované technológiou, ktorá predĺži životnosť ciest o niekoľko rokov minimálne na 20 rokov. Technológia recyklovania za studena bude v Banskobystrickom kraji použitá vôbec ako v prvom zo všetkých krajov,“ ozrejmil Dalibor Novotný.

Princíp recyklácie za studena je okrem predĺženia životnosti ciest aj ekologický, keďže sa spracúva materiál, ktorý je na vozovke aj v súčasnosti. „Práve počas tohto stretnutia boli prezentované, či už výhody a pozitíva tejto technológie, ale aj obmedzenia, ktoré so sebou realizácia samotných prác prinesie. V neposlednom rade sa diskusia týkala aj otázok starostov k termínom a jednotlivým fázam realizácie,“ dodal generálny riaditeľ, ktorého mrzí vyjadrenie niektorých médií na margo tohto stretnutia. Informácie, ktoré v nich zazneli, sa podľa Dalibora Novotného nezakladajú na pravde. „V televízii sa objavili správy o tom, že po obnove ciest druhej triedy v BBSK dôjde k ich prekvalifikovaniu na cesty prvej triedy a úpravy, ktoré momentálne prebiehajú, tomu nezodpovedajú. . To však ani nie je možné, nakoľko by muselo dôjsť k ich rozšíreniu a nielen k úprave povrchu vozovky. Táto investícia by tak nestála plánovaných 8 miliónov eur, ale aspoň    minimálne 80 miliónov eur.“

Vízia pokračovať v nastolenom trende

Akciová spoločnosť SMS a.s., má momentálne veľmi dobre našliapnuté k ďalšiemu rozvoju. Kondíciu podniku zhodnotil jeho generálny riaditeľ takto: „Jednoznačne ide o najlepší stav minimálne za posledné tri roky.“ O aktuálnom pozitívnom vývoji svedčí aj počet získaných a v súčasnosti realizovaných projektov, ich rôznorodosť, a to či už z oblasti dopravných, alebo vodohospodárskych stavieb s kladným hospodárskym výsledkom. s celkovou naplánovanou maržou nad 2 %. Základným cieľom vedenia firmy SMS a.s., je pritom jej stabilita, upevnenie si miesta na trhu a dôveryhodnosť u svojich obchodných partnerov. Predsavzatie a príprava obchodného plánu do budúceho roka sú tak podľa Dalibora Novotného jasné: „Minimálne si udržať aktuálne čísla. Rok 2020 je však rokom volebným. Opätovne bude preto potrebné čakať na chuť vlády investovať a obstarávať, keďže pre nás sú ešte stále rozhodujúci verejní a štátni objednávatelia.“

Na záver ešte dodajme, že spoločnosť SMS a.s., zamestnáva zhruba 90 kmeňových pracovníkov. Za posledné dva roky sa situácia v personálnej oblasti zastabilizovala a v podniku pracujú tí, čo v ňom aj majú chuť pracovať. „Samozrejme, reagujeme na aktuálnu situáciu na pracovnom trhu. Firmy sa bijú o tých najlepších a tí si to dobre uvedomujú. Aj my sa preto snažíme spolupracovať s odborníkmi a podnikáme v tejto oblasti všetky kroky na ich udržanie, pretože vieme, že kvalifikovaných ľudí začína byť nedostatok,“ vysvetlil generálny riaditeľ spoločnosti SMS a.s., ktorá už dlhodobo spolupracuje pri výchove svojich vlastných budúcich zamestnancov so Stavebnou Strojníckou fakultou Žilinskej univerzity a najnovšie rozbieha aj spoluprácu so Strednou priemyselnou školou Jozefa Murgaša v Banskej Bystrici.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...