1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Slovanet, a.s.

Internet vecí prináša nové šance predstihnúť konkurenciu

Slovanet je jednou z najvýznamnejších výlučne slovenských spoločností pôsobiacich na telekomunikačnom trhu. Je celoslovenským poskytovateľom komplexných telekomunikačných služieb pre všetky zákaznícke segmenty. Svojim zákazníkom poskytuje široké portfólio služieb zahŕňajúcich internetovú komunikáciu, dátové služby či telefonovanie, ale taktiež komplexné cloudové riešenia a služby virtuálnych privátnych sietí. V rozhovore nám spoločnosť Slovanet bližšie predstavil jej zakladateľ, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Peter Máčaj.

Uplynulý rok ste oslávili 20. výročie vzniku. Mohli by ste priblížiť históriu vašej spoločnosti? Aké boli jej začiatky?

Telekomunikačný trh bol v období vzniku Slovanetu ešte veľmi jednoduchý. Na Slovensku v podstate existovali len dvaja mobilní operátori a jeden monopolný poskytovateľ služieb pevných sietí – vtedajšie Slovenské telekomunikácie. Našťastie, vďaka liberalizácii telekomunikačného trhu mohlo vzniknúť niekoľko prvých malých operátorov – providerov, ktorí začali poskytovať najmä pripojenie do internetu. Slovanet v súčasnej podobe vznikol v roku 1999 spojením a premenovaním dvoch takýchto spoločností – ViaPVT Bratislava a PSG Trenčín.

Slovanet začínal najprv pod private equity investorskými skupinami. Neskôr, v roku 2005, sa Slovanetu podarilo nájsť dlhodobejšieho strategického partnera – veľkú softvérovú IT spoločnosť Asseco Slovakia, ktorá vlastnila viac ako 50 %. Zvyšok bol už odvtedy vlastnený skupinou ľudí, ktorí sme Slovanet vybudovali a viedli. Pred niekoľkými rokmi sa nám ako pôvodnému manažmentu podarilo prevziať celú spoločnosť a Slovanet tak má ako jedna z mála väčších telekomunikačných firiem výlučne slovenských vlastníkov.

Čo boli najvýznamnejšie míľniky v existencii spoločnosti Slovanet?

Dôležité míľniky pre Slovanet boli práve tie, ktoré súviseli so zmenami stratégie. Jeden z najvýznamnejších bol rok 2005, keď sme z prepredávania veľkoobchodných služieb iných operátorov začali prechádzať na poskytovanie služieb na vlastnej káblovej, optickej a bezdrôtovej infraštruktúre. Tú sme budovali vlastnými investíciami a získavali najmä akvizíciami menších operátorov. Za tých 20 rokov sme ich postupne prevzali už desiatky. Cesta nášho budovania nezávislosti na prenájme okruhov od tretích strán sa už o krátku dobu ukázala byť správna. Ďalšími významnými míľnikmi boli už spomínané zmeny vlastníkov a okrem nich postupné vstupovanie Slovanetu do oblastí nových typov služieb. Okrem pôvodných internetových a dátových služieb to bolo rozšírenie o hlasové služby, televíziu, a neskôr napríklad výkonné cloudové riešenia alebo najnovší internet vecí (IoT).

Čím je špecifický trh telekomunikačných služieb? Vďaka čomu sa vám už 20 rokov darí úspešne pôsobiť na trhu?

Vo firemnom segmente v posledných rokoch dochádza k cenovej erózii, najmä v rámci štandardných telekomunikačných služieb – fixných hlasových služieb a dátového prepojenia pobočiek vrátane prístupu do internetu. Tieto základné služby sa tak stávajú komoditou podobnou napríklad nákupu energií. Na druhej strane, klienti stále viac potrebujú nové služby s pridanou hodnotou ako kybernetickú bezpečnosť, cloudové riešenia IT a iných telekomunikačných služieb, ale aj špecifické služby z oblasti big data, internetu vecí, priemyslu 4.0 a podobných. V nich zároveň vidíme perspektívnu podnikateľskú príležitosť. Dopyt po nových službách sa preto snažíme nielen napĺňať, ale aj aktívne spoluvytvárať. V náročnom prostredí si chceme zákazníkov získať a udržať tým, že im poskytneme komplexné služby, ktoré im ako celok pomôžu v ich biznise. Nás to zároveň viac napĺňa a motivuje. Doba, kedy firmy s providerom riešili najmä technické otázky typu „akou rýchlosťou ma pripojíte do internetu“ sa už skončila.

Minulý rok vzniklo nové oddelenie inovácií a stratégií. Môžete bližšie vysvetliť, čo je úlohou tohto oddelenia? Akým projektom sa toto oddelenie venuje? Mohli by ste zhodnotiť jeho pôsobenie za rok jeho fungovania?

Práve pre urýchlenie vývoja a nasadzovania nových služieb sme vytvorili nové samostatné Oddelenie inovácií, individuálnych riešení a stratégie. Oddelenie nadviazalo na predchádzajúce aktivity Slovanetu, predovšetkým z oblasti cloudových, IoT a smart riešení. Už po niekoľkých mesiacoch po vzniku spustilo do prevádzky vlastnú modulárnu platformu pre IoT riešenia smartcloud.slovanet.sk. Umožňuje zobrazovať a monitorovať aj veľké množstvá senzorov, vrátane ich zoskupovania podľa geografického rozmiestnenia a ďalších parametrov. Vďaka tomu poskytuje nástroje pre výrazne lepšiu automatizáciu technicko-obchodných procesov, zvyšovanie kvality manažérskeho rozhodovania, znižovanie nákladov atď. Oddelenie inovácií v spolupráci s ďalšími útvarmi neskôr pripravilo aj balíky ucelených riešení na báze internetu vecí. Pripravené sú na mieru vybraným typom zákazníkov podľa odvetvia, ako je napríklad zdravotníctvo, potravinárstvo, facility manažment a podobne. Cieľom koncepcie je neposkytovať zákazníkom len „holé technológie“ ako sieť, senzory či softvér, ale konkrétne prínosy a riešenia ich potrieb.

Ku koncu roka mal Slovanet v pilotnej prevádzke spustené projekty tohto typu už pre niekoľko desiatok významnejších zákazníkov. Aj vďaka tomu predpokladáme v priebehu roka 2020 nárast počtu zariadení pripojených do IoT siete na viac ako 30-tisíc oproti necelým 10-tisíckam ku koncu roka 2019. Medzi naše zatiaľ najúspešnejšie riešenia patrí systém inteligentného riadenia odpadového hospodárstva vďaka systému bezdrôtových senzorov monitorujúcich stav odpadových kontajnerov, ktorý klientom prináša úsporu až v desiatkach percent, alebo riešenie pre sledovanie mikroklímy skladovacích priestorov.

Môžete v skratke predstaviť hospodárenie vašej spoločnosti?

Sme spoločnosť s približne 250 zamestnancami a naše tržby sa v posledných rokoch pohybujú v horizonte okolo 40 až 50 miliónov eur ročne. Ich najväčšou zložkou sú dátové služby a virtuálne privátne siete, ktoré zabezpečujú spoľahlivé prepojenie pobočiek klientov a ich počítačov a informačných systémov. Druhou najväčšou oblasťou sú samotné internetové služby. Zatiaľ relatívne malým, ale najrýchlejšie rastúcim segmentom (desiatky percent ročne) sú riešenia na báze internetu vecí. Do roku 2015 sme sa viac zameriavali na extenzívny rast, odvtedy sa však orientujeme viac na zvyšovanie prevádzkového zisku, predovšetkým s cieľom zabezpečiť zdroje pre pravidelné investície do nových technológií a tým aj dlhodobo udržateľného rozvoja.

Kto sú vaši najvýznamnejší zákazníci?

Okrem viac ako 65-tisíc domácností, ktoré firme prinášajú takmer štvrtinu tržieb, je to predovšetkým firemný segment kompletného spektra od živnostníkov po veľké korporácie. Patria medzi ne spoločnosti z rôznych oblastí priemyslu, služieb, obchodu, ale aj finančníctva a štátnej sféry. Spomedzi najvýznamnejších firemných klientov môžem spomenúť len ako príklad všetky tri zdravotné a ďalšie komerčné poisťovne, spoločnosti Falck, Medirex, viaceré regionálne siete COOP Jednota, spoločnosti Wienerberger, Fpt Slovakia, Decodom, Renault Slovensko a mnohé ďalšie.

Ako sa za posledné roky zmenil telekomunikačný trh? Kam si myslíte, že sa bude uberať v blízkej budúcnosti? Ako s ním plánujete držať krok?

Na Slovensku je tento trh relatívne konsolidovaný a stabilizovaný, s približne siedmimi významnými hráčmi vrátane Slovanetu. Je tu silne konkurenčné prostredie s tlakom na zvyšovanie pridanej hodnoty a pokles jednotkových cien. Nutnosťou pre prežitie operátorov sa stáva odlíšenie od ostatných inovatívnymi technológiami a riešeniami. Preto aj v Slovanete hľadáme nové aj nezvyčajné služby s pridanou hodnotou, ideálne také, s ktorými prídeme ako jediní alebo aspoň prví. Takto sme napríklad už pred tromi rokmi začali budovať siete a riešenia pre Internet vecí a dnes ostatní operátori len začínajú riešiť otázky a problémy, ktoré my máme už dávno za sebou. Podobne sme prišli aj s vlastným unikátnym riešením cloudových IT služieb, s ktorým stále dokážeme poskytnúť najvyšší výkon na trhu. Hľadaniu a zavádzaniu inovácií sme prispôsobili aj organizačnú štruktúru, zainvestovali sme do ľudí, do testovacích pracovísk a zariadení. Snažíme sa nielen sledovať trendy vznikajúce vo svete, ale hľadať aj vlastné nápady a partnerov pre ich využitie.

Aké máte plány do budúcnosti? Čo by ste chceli dosiahnuť v krátkodobom a dlhodobom horizonte?

Za kľúčovú oblasť zamerania do budúcnosti považujeme nové produkty ako sú cloudové riešenia, internet vecí, big data a špecifické riešenia ako smart metering, manažované Wi-Fi siete atď. To všetko sú služby, ktoré nielen využívajú telekomunikačnú infraštruktúru, ale zákazníkom poskytujú pridanú hodnotu, ktorá im pomáha v ich misii a biznise, aby boli úspešní. V rámci dostupného kapitálu sa už dlhodobejšie snažíme využívať stratégiu organického rastu kombinovanú s akvizíciami iných firiem. V našej aktuálnej strednodobej stratégii sa zameriavame na rast prevádzkového zisku EBITDA so stanovenými míľnikmi a projektovými piliermi na niekoľko rokov dopredu. V dlhodobejšom horizonte chceme byť stále medzi piatimi najväčšími operátormi, medzi ktorými si nás zákazníci budú ceniť pre našu flexibilitu a rodinno-koučovský prístup, a v konečnom dôsledku pomoc s úspechom ich vlastného biznisu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...