1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SHP Harmanec, a.s.

Prevratné novinky zmenia vnímanie papiera

SHP Group (Slovak Hygienic Paper Group) je nadnárodná spoločnosť združujúca skupinu výrobných a obchodných spoločností z oblasti celulózo-papierenského priemyslu. Zastrešuje 8 spoločností v 6 krajinách Európy s ročným obratom 120 miliónov eur. V štyroch výrobných závodoch SHP Group sa ročne vyrobí 100-tisíc ton papiera.

SHP Group patrí k najväčším producentom hygienických papierov v strednej a juhovýchodnej Európe. Majoritným akcionárom skupiny SHP Group je významná slovenská investičná spoločnosť Eco-Invest, ktorej jediným vlastníkom je Ing. Milan Fiľo. Hlavným stanom celého koncernu SHP Group je závod v Harmanci, ktorý zamestnáva viac ako 500 pracovníkov a manažuje celú skupinu SHP Group. S riaditeľom predaja a marketingu Karolom Ponészom sa Priemysel Dnes rozprával o inováciách, novinkách aj fungovaní papierenského biznisu nielen v slovenskom, ale aj v nadnárodnom meradle. Je málo slovenských spoločností, ktoré prerástli hranice Slovenska a oprávnene sa môžu pomenovať lídrami. Tento post SHP Group potvrdzuje aj novinkami, ktoré predstaví už v najbližších mesiacoch.

SHP Group je známy predovšetkým inováciami. V závode SHP Harmanec ste vybudovali novú a drahú technológiu na výrobu z recyklovaného papiera. Aký je v súčasnosti podiel recyklátu a čo táto technológia priniesla spotrebiteľom?

V Harmanci máme jediný závod zo všetkých ostatných, ktorý spracováva okrem buničiny aj recyklovaný papier. Tomu zodpovedá aj pomer výroby z recyklátu, ktorý sa pohybuje niekde na úrovni 40 %. Ide o náročnú, drahú, ale nesmierne kvalitnú technológiu. Vďaka nej sme nielen efektívnejší, ale aj chránime životné prostredie. Ide o technológiu, ktorá vie spracovať takmer akýkoľvek papier, a my z neho spravíme identický produkt ako z buničiny, no je prijateľný pre životné prostredie. Vizáž recyklovaného papiera je na nerozoznanie od papiera vyrábaného z buničiny. Je kvalitatívne rovnaký, pritom pre koncového spotrebiteľa je recyklovaný papier stále o niečo výhodnejší.

Po kríze ľudia kupovali ten najlacnejší papier, dnes sa situácia mierne mení. V závode sa venujete aj výrobe prémiových toaletných papierov. Ako ich vnímajú slovenskí spotrebitelia? Čo ponúkajú iné v porovnaní so „štandardom“?

Cena je stále mimoriadne dôležitý faktor pri nákupoch rýchloobrátkového tovaru, samozrejme vrátane toaletného papiera. Niet sa čo čudovať, keďže koncoví spotrebitelia sú k takémuto správaniu systematicky vedení neustálym kolotočom zliav a akcií. Ako významný medzinárodný výrobca hygienického papierového sortimentu kladieme mimoriadny dôraz na neustále inovácie práve v sortimente prémiových toaletných papierov. Tento segment má medziročne niekoľkopercentný rast, čo je prirodzené. Prémiové toaletné papiere ponúkajú spotrebiteľom vyšší nárast kvality v porovnaní s nárastom ceny, napríklad voči výrobkom štandardnej kvality, voči najlacnejším jednovrstvovým papierom predávaným obvykle ako sólo rolky.

Čím si vysvetľujete zmenu spotrebiteľského správania a väčšiu náchylnosť investovať aj do prémiových toaletných papierov?

Stále treba priznať, že v každej jednej krajine rezonuje pri kúpe toaletného papiera cena, no nie je už čisto smerodajným artiklom. Spotrebitelia začínajú porovnávať. Naše produkty vnímajú ako spoľahlivé a kvalitné. Mieru spokojnosti testujeme nezávislými agentúrami, kde spotrebiteľské testy v poslednom roku preukázali vysokú kvalitu našich výrobkov. Vieme, že nie sme najlacnejší na trhu, no porovnanie kvality a ceny je na správnej úrovni. Týmto smerom chceme aj pokračovať. Preto sa nám na trhoch na Slovensku, v Čechách, Bosne aj Hercegovine a okolí darí rásť. Okrem kvality je to aj ťah na dizajn. Napríklad náš najnovší toaletný papier Harmony Exclusive má dizajn, ktorý v spotrebiteľských testoch pravidelne boduje.

Z vašich slov sa dá vyčítať, že pripravujete novinky. Dajú sa ešte niekam posunúť hranice v oblasti toaletného papiera a obrúskov?

Možností je veľa. Chystáme novinky vo všetkých segmentoch. Bude sa to týkať vreckoviek, kuchynských roliek aj decor segmentu, teda obrúskov, kde sa môžeme už pochváliť uvedením nového radu luxusných obrúskov v dvoch variantoch. Ku koncu roka 2014 sme pripravili špeciálne vianočné vydanie, kde sme ponúkali atraktívne motívy, ale aj stredové pásy na stoly, takzvané table runners. Priniesli sme tak absolútnu novinku na trh, ktorá bola doteraz dostupná len pre reštaurácie. S tým súvisí aj rad Gala – produkty používané na sviatočné príležitosti. Chceme byť lídrom a chceme ukázať ľuďom, ako mať za prijateľné peniaze luxusne pripravený stôl na rôzne príležitosti.

Takisto sme, najmä na český a slovenský trh, uviedli novinku v podobe toaletného papiera Harmony Exclusive. Pre tých, ktorí preferujú čisto biele toaletné papiere sme pripravili verziu Pure White a pre spotrebiteľov, ktorí chcú na svojej toalete cítiť decentnú, sviežu vôňu byliniek, ponúkame verziu Herbal Parfumes. Osviežujúcu vôňu papiera dopĺňa aj jemný bledozelený vzor na kotúčikoch. Samozrejme, výrobky sú dermatologicky testované a dokonca aj vôňa byliniek nie je nanášaná na papier, ale do dutiniek, takže výrobok spĺňa aj tie najnáročnejšie kritériá kvality a ochrany zdravia.

Môžete priblížiť hlavné rozdiely v líniových radách Harmony a Harmony Professional?

Hlavným rozdielom je miesto použitia produktov. Výrobky produktového radu HARMONY sú určené primárne na používanie v domácnosti a tomu sú prispôsobené aj vlastnosti produktov. Jedná sa hlavne o veľkosť spotrebiteľského balenia, dĺžku papierovej dráhy a rozmery samotného výrobku s ohľadom na použitie v individuálnej domácnosti. Veľmi podstatnú úlohu zohráva dizajn. Myslím tým dizajn obalu – jeho farebnosť a motív na obale, úžitkové vlastnosti obalu – odnosné ucho, „easy open“ perforácia, užívateľsky priateľská priestorová orientácia – skladovanie a preprava. Nezaostáva ani dizajn výrobku ako takého – motív razby, farba papiera, vôňa. Sú to skrátka produkty, ktoré majú pre spotrebiteľa aj významnú estetickú a pocitovú dimenziu.

Produktový rad Harmony Professional je určený na používanie vo verejnom sektore, priemysle, HORECA segmente a na pracovisku. Dominantnú úlohu hrajú úžitkové vlastnosti, estetický aspekt produktu je až na druhom mieste, ale určite nie je nepodstatný. Produkty Harmony Professional sa vyznačujú väčšími spotrebiteľskými baleniami, väčšou papierovou dráhou a špecifickými formátmi zameranými na dosiahnutie požadovaných užívateľských vlastností v profesionálnej sfére. Je to napríklad nízka spotreba a dlhý interval výmeny v kombinácii s vhodným zásobníkom.

Máte rôzne marketingové stratégie a plány na rôznych trhoch? Akí sú zákazníci v iných častiach sveta?

Keďže predávame naše výrobky vo viacerých európskych krajinách, skutočne aj meriame spotrebiteľské správanie a preferencie na našich „core markets“. Samozrejme, v závislosti od meniacich sa potrieb našich koncových spotrebiteľov meníme a prispôsobujeme aj lokálne marketingové stratégie a portfólio výrobkov, aby lokálne čo najviac vyhovovalo a dobre sa predávalo. Je naozaj zaujímavé, že aj keď sa stále pohybujeme v európskom priestore, preferencie spotrebiteľov sa výrazne líšia.

Zmeny sú nielen v zložení papieroviny, v dĺžke papierového návinu či vôni, ale výrazne sa prejavujú aj vo veľkosti balenia, respektíve v počte kusov v jednom spotrebiteľskom balení. Treba pripomenúť, že na trhoch sú rozdiely aj v preferovaní sfarbenia a dizajnov. Preto máme vlastných dizajnérov, ktorí pripravujú dizajn podľa želaní jednotlivých trhov, z ktorých každý je špecifický. Jednoducho chceme byť lídrami, ktorí majú odvahu prichádzať stále s novými nápadmi. Aj takými, ktoré spotrebitelia ešte nikdy nezažili.

Súčasťou prípravy na progres bolo aj spustenie novej linky v Slavošovciach. Môžete o tejto investícii povedať viac?

Táto investícia bola jedna z viacerých, ktoré sme plánovali za posledné roky v súvislosti so stratégiou rozvoja segmentu Decor. Jedná sa o najmodernejšiu technológiu výroby potlačených obrúskov so špeciálnou celoplošnou razbou imitujúcou pocit jemného textilu. Výrobky z tejto linky sme na trh uviedli počas Vianoc ako luxusnú kolekciu na stolovanie v značke Harmony. V ponuke bola ucelená kolekcia luxusných obrúskov spolu s dekoratívnymi stredovými pásmi, ktoré sa dajú použiť aj ako dizajnové podložky pod tanier. Dokáže produkovať papier, ktorý sa vlastnosťami približuje textilu. Táto technológia prináša luxus za prijateľnú cenu a unikátnu kombináciu obrúskov a table runners pre domácnosti v identickom dizajne.
 
Čakajú vás aj ďalšie nové investície? Či už priamo v centrále v Harmanci, alebo iných závodoch skupiny?

Minuloročnými výsledkami sme si získali dôveru akcionára. Ten vlani zainvestoval najviac za posledných päť rokov a dnes vieme, že budúce roky bude investícia minimálne v takomto istom objeme ako roku 2014, teda 5,7 milióna eur. Chceme ďalej investovať aj do zamestnancov a ich rozvoja. Sú kľúčovými pre plánovaný rozvoj úspešného podniku. Takým podnikom chceme byť. Tieto snahy naznačujú, že sa orientujeme a aj budeme orientovať na výrobu tovarov s pridanou hodnotou. K tomu potrebujeme špičkové technológie a rovnako silný marketing, ktorý budujeme. Súčasťou bude aj investovanie do ľudí naprieč celou spoločnosťou.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...