1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

RF, spol. s r.o.

RF sroSme partnermi tých najlepších

Spoločnosť Richard Fritz vznikla v roku 1946 v Stuttgarte. Najprv sa rozvíjala ako veľkoobchod s výrobkami z lisovanej gumy. O 12 rokov neskôr sa začala uberať aj smerom k výrobným aktivitám pre automobilový priemysel.

V nemeckom Besigheime začala produkovať gumené výrobky, ktoré postupne doplnila montáž, kompletizácia skiel pre výrobu automobilov a plastové výlisky. Medzi prvých klientov sa hneď zaradili najluxusnejšie nemecké automobilky Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW. Neskôr k ich klientom začali patriť značky ako Lamborghini, Porsche, Renault, General Motors či Saab. Špičkové automobilky predstavovali nielen vynikajúcich odberateľov, ale zároveň aj lakmusový papierik na potvrdenie spoľahlivosti a kvality spoločnosti Richard Fritz. „V roku 1992 spoločnosť Richard Fritz expandovala na maďarský trh, konkrétne do Aszodu, a v roku 2001 bol založený závod v Malackách na Slovensku,“ hovorí Andrej Hanzlík, finančný manažer, prokurista. Týmto krokom sa začala rozvíjať značka RF aj pod Tatrami.

Slovenský závod pod ochranou svetových krídel

V Malackách závod RF, spol. s r.o., funguje už viac ako 13 rokov. K jeho primárnej výrobe patria tesnenia na bočné a zadné sklá pre viacerých výrobcov automobilov. Presadzuje sa aj výrobou skiel, montážou a kompletizáciou okenných modulov, spojlerov a spracovaním plastových dielcov. „Ročne závod vyrobí takmer 7 miliónov okien pre 33 modelov. Vo výhľade sú nové medzinárodné kontrakty na najbližších 5 až 7 rokov,“ chváli sa Andrej Hanzlík a dáva tak aj vysvetlenie na otázku, či sa nebojí návratu krízy.

Úspech závodu v Malackách stojí aj na podpore veľkej rodiny, ktorá každý deň potvrdzuje svoje postavenie lídra segmentu. Súčasná kondícia je však výsledkom procesu postupného vývoja. Reakciou na situáciu v automobilovom priemysle bola akvizícia nemeckou private equity skupinou Quadriga Capital, ktorá v spoločnosti prebrala kontrolu v roku 2000. Od roku 2013 je majiteľom koncernu turecká spoločnosť Trakya Cam Sanayii A.S., dcérska spoločnosť firmy Sisecam. Zmeny na medzinárodnej úrovni sa dotkli aj Slovenska. „Svojou podporou zabezpečila Trakya Cam Sanayii kontinuálne a stále silnejúce postavenie spoločnosti Richard Fritz na trhu v obstrekovaní skiel pre výrobu automobilov. Skupina Fritz má asi 40-% podiel na voľnom trhu obstreku automobilových skiel v Európe,“ vysvetľuje Andrej Hanzlík a dodáva, že na Slovensku zostáva viac ako 40 % ročnej produkcie závodu v Malackách, v čom sú obsiahnuté aj dodávky JIS pre slovenský Volkswagen. Zvyšok ide na export. Takmer 60 % produkcie smeruje na európske trhy. Najviac produkcie putuje do nemeckých montážnych závodov automobiliek BMW, Mercedes-Benz a Opel.

Kvalita je prvoradá

Podľa slov finančného manažéra je na pleciach závodu veľká zodpovednosť. Plniť požiadavky a spoľahlivé dodávky pre najluxusnejšie automobilky je náročné. „Nároky na kvalitu sa za posledné roky neustále zvyšujú, rovnako sa menia aj nároky na cenu. „Finálni výrobcovia automobilov zavádzajú plánované úspory, nahrádzajú drahšie materiály lacnejšími, zlepšujú logistické koncepty. Rozhodnutia automobiliek bývajú zásadné aj pre naše výrobné procesy,“ opisuje realitu výroby Hanzlík. Donedávna odbyt, centrálny predaj i nákup produkcie riešila vždy materská spoločnosť v Nemecku a slovenská dcéra dostala len hotový produkt, ku ktorému bolo treba nastaviť logistické procesy v spolupráci s ich dodávateľmi. Situácia sa však zmenila. Rozbehnuté výrobné procesy z Nemecka budú teraz prerozdelené do ďalších troch výrobných závodov. Stabilitou závodu to však neotrasie. Práve naopak, podľa vedenia spoločnosti tento krok predstavuje príležitosť a ďalšie možnosti rozvoja. Nový systém prerozdelenia výroby totiž prináša do Malaciek novinky.

Reštrukturalizácia znamená viac práce

Hlavnou zmenou zo strategického hľadiska bude pozastavenie výrobných aktivít v nemeckom závode v Besigheime. Celá pôvodná výroba sa prenesie na jeho dcérske spoločnosti, nevynímajúc ani závod Malackách. „Rozhodnutie posunúť výrobu aj na Slovensko vyplynulo z dlhodobého pohľadu ziskovosti i nákladovosti spoločnosti. Ukázalo sa, že aj v našich slovenských podmienkach vieme vyprodukovať kvalitné produkty a s výrazne menšími finančnými nákladmi,“ hovorí o budúcnosti Hanzlík.

Závod v Malackách neťaží len z vnútorných štruktúr siete. Momentálne je RF v Malackách úspešná aj v získavaní nových projektov v hodnote miliónov eur od dôležitých svetových hráčov na automobilovom trhu, najmä pokiaľ ide o Volkswagen a BMW. „Nové projekty začnú fungovať na prelome rokov 2015 a 2016, treba ich však už v predstihu optimálne nastaviť. Od zadania objednávky od klienta až po sériovú výrobu totiž častokrát uplynie zhruba rok i viac. Jednotlivé projekty od zákazníkov sa musia synergicky dopĺňať tak, aby sa optimálne vyťažili ich výrobné kapacity a výroba plynule fungovala v určitých časových rámcoch. Každý zákazník je pre nás veľmi dôležitý,“ hovorí o budúcnosti Hanzlík. Ako subdodávateľ musia spĺňať nároky a požiadavky automobiliek na 100 %. Je to veľká výzva najmä preto, že hnacím motorom slovenskej ekonomiky je už niekoľko rokov práve automobilový priemysel. Byť spoľahlivým hráčom je životne dôležitým momentom.

Otázka budúcnosti však napĺňa vedenie závodu v Malackách optimizmom. Nielen pre dnes už nakontrahované projekty, ale pre celkovú klímu, ktorá sa zdá byť v pozitívnych číslach. Zo signálov, ktoré dostávajú z trhov a od zákazníkov sa ukazuje, že môžu počítať s rastom produkcie. Rovnaké optimistické vízie majú aj ostatní subdodávatelia. Zatiaľ sa predpokladajú minimálne rovnaké výsledky ako vlani. „Nie je tam žiadny náznak krízy v danom sektore alebo očakávania veľkých výkyvov na trhu. Tieto vyhliadky sú pozitívne a potvrdzujú to aj uplynulé mesiace,“ hodnotí situáciu Hanzlík.

„Áčkový“ rating ostáva prioritou

Optimistická situácia je dôvodom, prečo chce spoločnosť RF pokračovať v pozitívne nastavenom raste. „Dôležité pre nás bude naplniť nové kontrakty k maximálnej spokojnosti klientov a udržať si pozíciu lídra v tomto odvetví. Samozrejme, máme záujem naďalej sa zlepšovať a prinášať našim zákazníkom ešte väčšiu pridanú hodnotu. S tým ide ruka v ruke aj väčšia ziskovosť. Chceme si udržiavať súčasný rating, byť kvalitným „áčkovým“ subdodávateľom, obchodným partnerom a neustále rásť. Po 13 rokoch nášho fungovania sme sa posunuli v procesoch i výsledkoch úplne niekde inde než sme boli na začiatku. A cítime, že ešte môžeme rásť,“ predstavuje očakávania Hanzlík.

Vízia stabilnej práce je istotou aj pre približne 620 ľudí z okolia Malaciek a Bratislavy, ktorí v závode dostávajú prácu. „Dynamika vývoja v našej spoločnosti vytvára stále nové pracovné príležitosti. Spoločnosť ponúka svojim zamestnancom možnosti na získanie nových zručností pre ďalšie uplatnenie sa. Snažíme sa vyberať si do našich radov takých pracovníkov, ktorí sa hodia na danú pracovnú pozíciu a daná práca im vyhovuje, a samozrejme ich aj živí,“ vysvetľuje Hanzlík. Vedenie spoločnosti vie, že napriek robotizácii ostávajú kvalitní pracovníci zdravým jadrom firmy. Istota dobrej práce a zákaziek závisí aj na kvalite ľudských zdrojov a starostlivosti o ne. Len prostredníctvom nich môže byť RF z Malaciek závodom, ktorý si zaslúži postavenie medzi TOP svetovými výrobcami.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...