1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Ředitelství silnic a dálnic ČR

RSD CR 1 14Rozvoj diaľničnej siete prináša rozvoj regiónom

Tento rok sa v štátnej príspevkovej organizácii zriadenej Ministerstvom dopravy ČR nesie v znamení investícií. Tie poputujú nielen do prípravy nových diaľničných stavieb, ale aj množstva opráv na diaľniciach a cestách I. triedy, o ktoré sa Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) zo zákona stará. Zvýšený objem finančných prostriedkov od štátu spoločne s úspešným čerpaním eurofondov tak prináša reálne a viditeľné výsledky, s ktorými sa motoristi denne stretávajú.

„Je to práve kvalitná diaľničná a cestná sieť, ktorá je kľúčová pre budúci rozvoj jednotlivých regiónov v Českej republike. Prioritou ŘSD ČR v oblasti budovania novej infraštruktúry je hlavne napojenie jednotlivých krajov na diaľničnú sieť. Jej kompletné dokončenie je totiž zásadné nielen kvôli spomínanému rozvoju, ale aj pre bezpečnosť a plynulosť premávky a pre zlepšenie životného prostredia,“ uviedol generálny riaditeľ ŘSD ČR Ing. Radek Mátl.

Pre Českú republiku má strategický význam aj prepojenie so susednými štátmi, ktoré generálny riaditeľ považuje za stále nedostatočné. „Aj preto je zo strany ŘSD ČR vyvíjaná maximálna snaha o urýchlenie prípravy úsekov diaľnic D3 a D52, ktoré spoja ČR s Rakúskom. Svojho dokončenia sa v horizonte niekoľkých rokov dočká aj diaľnica D11 umožňujúca napojenie na Poľsko,“ povedal Radek Mátl. Nie sú to však len prihraničné úseky, ktoré budú mať zásadný dopad na kvalitu cestovania. Z fázy niekoľkoročnej prípravy k realizácii sa konečne posunuli aj projekty na D3, D11 či D35, ktorých dokončenie Česko neodkladne potrebuje. „Sprevádzkovanie nových kilometrov týchto diaľnic bude znamenať úľavu pre desaťtisíce obyvateľov obcí a miest (vrátane tých krajských), ktoré zaťažujú premávku na súčasných trasách ciest nižších tried,“ vysvetlil Radek Mátl a doplnil: „Z tohto pohľadu je dôležitá najmä dostavba diaľničného ťahu D35 ako alternatívy k diaľnici D1, čo bude zároveň znamenať ďalšie prepojenie Českej republiky a Moravy.“

V tomto roku už naplno beží výstavba 27 kilometrov dvoch úsekov D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova, ktorých dokončenie mimo obce na súčasnú cestu I/35 pomôže Pardubiciam či Hradcu Králové. Od Hradca Králové na sever až k Jaroměři zasa pokračuje výstavba dvoch úsekov D11 (celkom 22,4 km). V Zlínskom kraji je v plnom prúde dokončenie juhovýchodného obchvatu Otrokovíc tvoreného diaľnicou D55. V Juhočeskom kraji vodiči aj obyvatelia Českých Budějovíc netrpezlivo vyčkávajú na dobudovanie úsekov okolo tohto krajského mesta, ktoré diaľnicu D3 predĺžia o zhruba 20 kilometrov. „V neposlednom rade je zásadnou podmienkou pre fungovanie dopravnej infraštruktúry v Českej republike dobudovanie úseku diaľnice D0 na okruhu okolo Prahy, ktoré hlavnému mestu významne chýba,“ myslí si generálny riaditeľ ŘSD ČR.

Nové opatrenia pri mimoriadnych udalostiach

Ředitelství silnic a dálnic ČR pristúpilo po nepríjemných skúsenostiach z minulej zimy k zefektívneniu procesov pre zaistenie čo najplynulejšej premávky pri mimoriadnych situáciách. Od začiatku zimnej sezóny, teda od novembra, zavádza niekoľko kľúčových opatrení, ktorých cieľom je minimalizovať dopady mimoriadnych udalostí na diaľniciach. Za týmto účelom vznikli napríklad nové odstavné plochy na ôsmich uzatvorených odpočívadlách pozdĺž diaľnice D1, ktoré slúžia k núdzovému odstaveniu kamiónov pri mimoriadnych udalostiach. „Náhle aj avizované prívaly snehu, vznik poľadovice a ďalšie meteorologické javy nepretržite monitorujú pracovníci našich Stredísk správ a údržby diaľnic (SSÚD). Zmeny počasia v zimných mesiacoch majú na premávku podstatný vplyv, ale dôležitým prvkom je v týchto situáciách takisto správanie vodičov a rešpektovanie pravidiel cestnej premávky,“ hovorí Radek Mátl.

V reakcii na zvýšenie efektivity zásahu pri mimoriadnych udalostiach vybralo ŘSD ČR na základe analýzy 13 miest, ktoré možno po konzultácii so zložkami Integrovaného záchranného systému (IZS) použiť na núdzové opustenie diaľnice bez ďalších úprav. Z veľkej časti sa jedná o výjazdy počas povinných prestávok alebo služobných jázd. „Riešenie je primárne určené pre využitie zložkami IZS, ale na základe pokynov veliteľa zásahu možno niektoré miesta výnimočne využiť aj pre osobné autá a autobusy,“ dodal generálny riaditeľ Ředitelství silnic a dálnic ČR, ktoré spúšťa aj pilotný program meniaceho sa dopravného značenia. „To bude naviazané na telematický systém diaľnice D1 medzi km 74 – 104 vpravo a km 140 – 104 vľavo. Systém je založený na princípe líniového riadenia dopravy, ktoré bude plniť funkcie ako sú automatické obmedzenie vjazdu nákladných áut do ľavých jazdných pruhov, okamžitá reakcia systému na dopravnú situáciu a kombinácia dopravných a meteorologických údajov,“ vysvetlil Radek Mátl. Cieľom týchto opatrení je včasné usmernenie dopravného prúdu tak, aby sa zamedzilo vzniku nehody alebo mimoriadnej udalosti.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...