1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

PORR, s.r.o.

PorrStavebníctvo stojí na ľuďoch

Spoločnosť PORR, ktorá na Slovensku ponúka komplexné stavebné služby, dosiahla vlani obrat 153 mil. eur, čo je takmer o 60 mil. eur viac ako v roku 2018. Významné posilnenie pozície v slovenskom stavebníctve jej umožnilo minuloročné zlúčenie so spoločnosťou ALPINE SLOVAKIA a dôležité zákazky a partnerstvá najmä so subjektmi samosprávy. Spoločnosť rozšírila organizačnú štruktúru o samostatnú divíziu malých projektov a asfaltových technológií. „Stavebníctvo je o ľuďoch, a preto sme na slovenskom trhu úspešní vďaka zamestnancom, transparentnosti, korektným vzťahom s obchodnými partnermi a zázemiu skupiny PORR,“ zdôrazňuje generálny riaditeľ spoločnosti Ing. Pavel Zuzula.

Vaša spoločnosť pôsobí na slovenskom trhu od roku 1991. Ktoré projekty z uplynulých desaťročí patria medzi tie najvýznamnejšie?

Za takmer 30 rokov nášho pôsobenia na slovenskom trhu sem patrí modernizácia úseku železničnej trate Trenčianska Teplá – Beluša a mnohé pozemné stavby, napr. administratívno-obchodný komplex Eurovea, sídlo Slovenskej sporiteľne či Elektráreň Malženice. Naša spoločnosť je členom skupiny PORR, ktorá má 150-ročnú tradíciu v oblasti stavebníctva, počas ktorej vybudovala nespočítateľné kilometre ciest, diaľnic, mostov, tunelov, metra a železničných dráh, a postavila a opravila obrovské množstvo úžasných historických, moderných či technologických budov po celej Európe a na Blízkom východe. No najdôležitejším projektom a kapitálom firmy sú tzv. PORR-áci, čiže naši ľudia. Preto minulý rok firma oslavovala svoje 150. výročie nie s významnými zákazníkmi a partnermi, ale so svojimi zamestnancami a ich rodinami.

Ste súčasťou rakúskej skupiny PORR. Aké z toho plynú výhody a nevýhody?

Skupina PORR je európska stavebná spoločnosť s vedúcou pozíciou vo všetkých aspektoch hodnotového reťazca výstavby. Skutočnosť, že sme súčasťou podniku, prináša skupinové výhody a silné sieťové efekty. Ako súčasť skupiny PORR sa môžeme dlhodobo spoliehať na jej vedúce postavenie na európskom trhu, stabilné finančné zázemie, skúsenosti, technológie, zdieľanie informácií, zdrojov a know-how. Výhodou skupiny PORR je, v porovnaní s inými porovnateľne veľkými spoločnosťami, že napriek jej veľkosti je to stále rodinná firma s plochou organizačnou štruktúrou, kde sú si zamestnanci a najvyššie vedenie blízko. Na druhej strane byť súčasťou skupiny PORR znamená rešpektovať a dodržiavať jej pravidlá.

PORR má široké portfólio stavieb – pozemné stavby, projekty infraštruktúry v cestnej, mostnej, železničnej a elektrárenskej výstavbe. Ktorý segment je najvýznamnejší?

Momentálne sa koncentrujeme na inžinierske stavby s víziou znovu obnoviť svoju tradíciu pozemných stavieb. V inžinierskych stavbách zastrešujeme veľké diaľničné a železničné stavby strategického významu, no vyniká aj naša divízia malých a asfaltových projektov. V rámci zlúčenia so spoločnosťou ALPINE SLOVAKIA sme zároveň získali obchodný podiel v spoločnosti Slovenské Asfalty. Klenotom skupiny PORR je patent na výstavbu železničných tratí na pevnej jazdnej dráhe, tzv. slab track, ktorý má množstvo výhod, a preto veríme, že budeme mať možnosť využiť ho aj pri toľko potrebnej obnove železničných tratí na Slovensku.

Môžete predstaviť najvýznamnejšie zákazky skupiny PORR v súčasnosti na Slovensku?

Aktuálne sú to naše kľúčové infraštruktúrne projekty pre štát, konkrétne Diaľnica D1 – Bratislava – Trnava, križovatka Triblavina, Diaľnica D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a najväčší PPP projekt v Európe – Diaľnica D4 a Rýchlostná cesta R7, ktorej veľká časť bola otvorená v júli. Prostredníctvom divízie malých projektov staviame alebo sa podieľame na realizácii dopravných a vodohospodárskych stavieb v Bratislave, ale aj v mnohých obciach ako sú Tornaľa, Cífer, Očová, Zvolenská Slatina či Nový Život.

Ako vaše tohtoročné plány ovplyvnila pandémia koronavírusu? Aký dopad očakávate na vašu spoločnosť?

Udalosti spojené s pandémiou ochorenia COVID-19 majú rozličné vplyvy na naše stavby a ich finančný a časový dopad nie je momentálne možné s presnosťou kvantifikovať. Naším prvoradým záujmom je dokončenie diel v požadovanej kvalite a dodržanie všetkých zmluvných povinností voči objednávateľom aj subdodávateľom, pričom dbáme na dodržiavanie primeraných preventívnych opatrení na ochranu zdravia a bezpečnosti personálu na stavbách i v kanceláriách. PORR a naši zamestnanci čelia náročným situáciám, aby udržali najmä veľké diaľničné stavby strategického významu v chode, hoci táto mimoriadna udalosť nepochybne spôsobuje nepredvídateľné situácie, finančné straty, prerušenia prác, dodávok materiálov a prestoje. Tým, že práce pokračujú, PORR podporuje úsilie Vlády SR o zachovanie ekonomiky vrátane zamestnanosti. Vzhľadom na vzniknutú situáciu by sme uvítali priamu pomoc – preplatenie zvýšených nákladov zo strany štátu. Napríklad vlády v susednom Rakúsku či Česku promptne vydali a aplikovali metodiku na stanovenie paušalizovanej výšky finančnej a časovej kompenzácie za vzniknuté podmienky, čím sa odbúrala zbytočná byrokracia, predišlo sa sporom a zamestnanci stavebných firiem a štátu sa môžu sústrediť na samotnú výstavbu.

Je dôležité, že COVID-19 nám umožňuje nahliadnuť dopredu a poukazuje na obrovskú potrebu transformácie v stavebníctve s ohľadom na technológie budúcnosti – digitálne sieťové riešenia, hodnotový reťazec výstavby a nový obchodný model založený na dátach. Pre nás v PORR-e je digitalizácia každodennou realitou. Vďaka digitálnym metódam a technológiám zefektívňujeme pracovné postupy, sprehľadňujeme procesy, znižujeme náklady, zbavujeme ľudí rutinných úloh a tým ich uvoľňujeme na iné úlohy. Okrem toho si PORR vytvára rozhodujúce výhody na trhu prostredníctvom využitia integrovaného plánovania, zvýšenej modularizácie a sieťových zariadení.

Pracujete pre verejných aj súkromných klientov, realizujete PPP projekty. Môžete ich porovnať?

Predovšetkým – nerobíme rozdiely medzi verejným a súkromným zákazníkom, malým či obrovským projektom. Naše služby a náš prístup, naše know-how a odhodlanie dosiahnuť najlepšie výsledky je vždy maximálne. Rovnako ako všetky seriózne stavebné firmy na Slovensku by sme privítali efektívnejšie verejné obstarávania bez zbytočných prieťahov a roky očakávaný dlhodobý záväzný plán výstavby dopravnej infraštruktúry. Spomalenie v prvom polroku spôsobené zmenou vlády a ochorením COVID-19 má za následok, že aktuálne sú stavebné firmy na slovenskom trhu hladné po zákazkách, čo prináša neprimerane nízke ceny v súťažiach.

Ešte väčším dlhodobým a neriešeným problémom sú firmy, ktoré napriek neexistujúcim porovnateľným skúsenostiam na Slovensku a otáznym referenciám zo zahraničia súťažia o stomiliónové zákazky a s extrémne nízkymi cenami vyhrávajú, hoci nemajú záujem ani kapacitu takéto zákazky realizovať. Takéto neodôvodnené „tlačenie“ cien dolu pod hranicu realizovateľnosti môže mať za následok likvidáciu predovšetkým malých a stredných podnikateľských subjektov a živnostníkov, ktorí len s ťažkosťami prežili nedávnu degeneráciu slovenského stavebného trhu. Pevne však veríme, že trh a štát si čoskoro s týmito výzvami poradí.

V súlade s celosvetovými trendmi kladiete veľký dôraz na udržateľný ekologický prístup k stavebným činnostiam. Aké konkrétne riešenia máte pri ochrane životného prostredia?

Ako medzinárodná stavebná spoločnosť po generácie staviame a formujeme životné prostredie – s ľuďmi a pre ľudí. Vplyv našich obchodných aktivít na spoločnosť a životné prostredie je veľmi rôznorodý kvôli vysokému využitiu energie a zdrojov, a preto vyžaduje globálne, na budúcnosť orientované myslenie. Zásady trvalo udržateľného riadenia spoločnosti sú zakotvené v našej stratégii udržateľnosti, ktorá bola vyvinutá v konzultácii s predstavenstvom a podľa potreby sa prispôsobuje. Túto stratégiu zhmotňuje aj fakt, že slovenský PORR je už druhý rok členom v schéme Európskej únie pre environmentálne manažérstvo a audit. Osobitne kladieme dôraz na kontinuálne vzdelávanie našich zamestnancov v otázkach trvalo udržateľného rozvoja.

Čo vás čaká v blízkej budúcnosti?

V prvom rade je to úspešné dokončenie aktuálne realizovaných diel. Po konečnom vyhodnotení súťaží sme pripravení a nedočkaví začať realizovať dva nové veľké projekty – R3 Tvrdošín – Nižná a obchvat Šale. V rámci zhotoviteľskej štruktúry jedného zo združení sa zúčastníme na súťažnom dialógu pre dokončenie projektu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a budeme sa zaujímať aj o ďalšie infraštruktúrne projekty, ktoré prinesie trh. Projekty výrobní asfaltových zmesí vo vytypovaných oblastiach Slovenska nám umožnia ďalší rozvoj v oblasti výstavby a obnovy asfaltových krytov a sústredíme sa na rozvoj našich kapacít v oblasti cementovo-betónových krytov. V spolupráci s našou materskou spoločnosťou budeme pokračovať v snahe o implementáciu riadenia stavebných celkov prostredníctvom 3D modelovania.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...