1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

LEONI Slovakia, spol. s r.o.

Leoni 19Ideme ďalej!

Po náročnom prvom štvrťroku je výroba v trenčianskom závode LEONI plne obnovená, pri niektorých projektoch dokonca s vyšším objemom produkcie ako bolo pôvodne plánované. Slovenská pobočka nemeckého koncernu LEONI rozširuje nielen výrobu káblových zväzkov pre elektromobily, ale aj výrobu elektrických komponentov pre veľké automobilové značky.

„Do závodu prichádzajú nové investície a rozrastá sa oddelenie výskumu a vývoja, ktoré pôsobí v trenčianskom aj ilavskom závode LEONI,“ hovorí riaditeľ odštepného závodu Trenčín Ing. Miroslav Šulek. Ten v rozhovore pre Priemysel Dnes prezradil aj množstvo ďalších zaujímavých informácií z prostredia spoločnosti a jej významnej trenčianskej pobočky.

LEONI Slovakia, spol. s r.o., pôsobí na Slovensku v piatich lokalitách. Na aký typ výroby sa špecializuje ten váš, trenčiansky závod?

Závod je v regióne známy už viac ako 25 rokov výrobou káblových zväzkov pre veľké, svetovo známe automobilky. Zmeny vo vývoji automobilového priemyslu sa, samozrejme, dotkli aj nášho trenčianskeho závodu a výrobné portfólio sme pred niekoľkými rokmi rozšírili aj o výrobu elektrických komponentov a plastových výrobkov. Trenčiansky závod LEONI predstavuje jednu z najdôležitejších pobočiek skupiny LEONI, ktorá sa zameriava na výskum a vývoj a ich prepojenie na sériovú výrobu.

Ako uvádzate, nie ste len výrobným podnikom, ale stali ste sa aj dodávateľom komplexných dodávok služieb pre svetové automobilky. Čo si pod tým môže čitateľ predstaviť?

Náš podnik prešiel za roky pôsobnosti v Trenčíne niekoľkými pozitívnymi zmenami a neustále napreduje. Svojim zákazníkom ponúkame komplexný servis od vývoja až po výrobu prototypov. Pre lepšiu predstavu to laicky môžeme povedať aj takto: prácu začínajú dizajnéri z vývojového oddelenia, ktorí prídu prví s „náčrtom“, ako by káblovka mohla vyzerať. Po dlhej komunikácii so zákazníkom a finálnych úpravách v 2D alebo 3D programoch sa kolegovia z výroby pustia do zhotovenia prototypu, a následne prichádza uvoľnenie projektu do výroby a začne sa so sériovou produkciou. V našom závode funguje toto prepojenie medzi jednotlivými oddeleniami veľmi dobre a aj vďaka tomu vieme ponúknuť našim odberateľom tie najkvalitnejšie služby.

S ktorými automobilkami spolupracujete? Máte stabilné portfólio klientov alebo ho neustále rozširujete?

Sme dodávateľom hneď niekoľkých veľkých automobiliek ako VW Group, Daimler, BMW, Porsche, DAF, MAN či Scania. Tímy dizajnérov sa podieľajú na projektoch aj pre zákazníkov ako sú Bentley, PSA či Lamborghini. Niekoľko zo spomínaných zákazníkov s nami spolupracuje viac ako 25 rokov, čo je len potvrdením našej kvalitnej práce.

Akým trendom podlieha výroba káblových zväzkov a ako na vaše podnikanie vplýva nastupujúca éra elektromobility?

Najnovší trend vo vývoji automobilového priemyslu je vývoj a výroba elektromobilov. Plne elektrické autá prišli medzi ľudí a stávajú sa čoraz populárnejšími. Oblasť elektrovýroby vnímame pozitívne a vidíme v nej veľký potenciál. Do takejto výroby elektrických áut sme aktívne zapojení aj my. Výrobe vysokonapäťových káblov pre plug-in hybrid autá a elektrické e-UP-y sa venuje samostatné oddelenie, ktoré sa stále rozširuje. Naši zamestnanci odvádzajú naozaj výbornú prácu a objednávky zo strany zákazníka nám v poslednom období rástli.

Často skloňovanou témou posledných rokov je prechod na Industry 4.0. Ako k priemyslu novej generácie pristupujete v Trenčíne?

Éra robotizácie a automatizácie je jednoducho tu a vnímame ju ako súčasť života každej modernej výrobnej spoločnosti, akou LEONI bezpochyby je. Roboty sa stali neoddeliteľnou súčasťou našich výrobných liniek, napríklad na výrobu elektrických komponentov pre automobilový priemysel. Roboty na týchto linkách hlavne manipulujú s vyrobenými komponentmi, no pri niektorých špeciálnych výrobných postupoch sú používané aj na samotnú montáž. Ak by túto prácu mali robiť ľudia, potrebovali by sme omnoho väčšiu plochu a najmä vyšší počet ľudí, ktorí by pracovali v navzájom nadväzujúcich pracovných krokoch a výrobok by posúvali z pracoviska na pracovisko až do finálnej podoby. Proces by bol zdĺhavý, nehovoriac o ľudskom faktore, ktorý pri obrovských množstvách úkonov prináša nekvalitu a chybovosť. Stroj dokáže pracovať nepretržite a navyše dokáže poskytnúť veľa potrebných dát o procese a produkte.

Ako ste zvládli kritické obdobie počas celoštátneho lock-downu z dôvodu pandémie? Ako sa koronavírus odrazil na vašich tržbách či nových zákazkách?

Vypuknutie pandémie zamiešalo karty vo všetkých odvetviach priemyslu, automotive nevynímajúc. Zázemie našej materskej spoločnosti, nemeckého giganta LEONI, ktorý držal ochrannú ruku nad svojimi dcérskymi spoločnosťami, nám pomohlo prežiť najťažšie obdobie. Zastavenie výroby veľkých automobiliek znamenalo stop aj pre ich dodávateľov. Náš závod bol v marci a apríli nútený, podobne ako mnohé iné fabriky, zastaviť svoje výrobné linky. Gro strát spôsobených výpadkom produkcie znášala naša materská spoločnosť. Dnes je výroba v trenčianskom závode LEONI plne obnovená. Pri niektorých projektoch dokonca s väčším objemom produkcie ako sa pôvodne plánovalo.

Kam smerovali v poslednom období vaše najvýznamnejšie investície? Ovplyvní pandémia vaše tohtoročné investičné plány?

Po obnovení produkcie prišli do nášho závodu nové projekty, ktoré si vyžadujú nemalé investície. Už v tomto roku rozbiehame nový projekt Antenna&Ethernet pre zákazníka Daimler. Projekt závodu priniesol investície do novej výrobnej linky v hodnote viac ako 2 milióny eur. Rozrastá sa tu aj výroba káblových zväzkov pre elektromobily rôznych značiek. Plánovaný je nárast produkcie elektrických komponentov pre automobilový priemysel, čo v budúcom roku prinesie investície na úrovni cca. 7 miliónov eur.

Pôsobíte v regióne, kde je pracovný trh nasýtený a nájsť kvalifikovaných zamestnancov nie je jednoduché. Ako získavate nových zamestnancov a čo ponúkate tým súčasným, aby ste si ich udržali?

Čo sa týka podmienok a nasýtenosti na pracovnom trhu, čelíme výzve, ale snažíme sa hľadať riešenia a nástroje, ako si pomôcť. Spolupracujeme s vysokými školami, snažíme sa absolventom hlavne technických odborov ukázať, že LEONI je moderná spoločnosť s vynikajúcim zázemím, či už z pohľadu technického vybavenia alebo z pohľadu know-how. Sme dobrou voľbou začínajúcich inžinierov pre budovanie ich profesionálnej kariéry. Spolupracujeme aj so strednými školami, kde sme zapojení do systému duálneho vzdelávania. Máme študentov napríklad skladového hospodárstva, ktorí u nás majú možnosť aplikovať svoje poznatky v praxi a okrem toho si aj privyrobiť. V rámci priamych výrobných pracovníkov využívame aj pomoc zo spoločností tretích strán. Čo sa týka udržania si súčasných zamestnancov, máme pomerne dobre rozpracovaný systém odmeňovania a širokú škálu nepeňažných benefitov, ktoré zamestnanci využívajú.

Kde by ste chceli vidieť vašu spoločnosť v strednodobom horizonte? Aké sú vaše ciele v najbližších rokoch?

Budeme sa, samozrejme, uchádzať o nové projekty hlavne v oblasti výskumu a vývoja, ktoré by našej spoločnosti priniesli nové investície. Chceli by sme naďalej rozširovať naše kompetencie pre poskytovanie služieb pre zákazníkov s vyššou pridanou hodnotou, nakoľko naši pracovníci majú skúsenosti na vysokej úrovni. Z roka na rok sa rozrastá naše Centrum zdieľaných služieb (SSH, Shared Service Hub) so svojím oddelením R&D, ktorého úlohou je pracovať na projektoch v oblasti výskumu a vývoja, a to pre celú spoločnosť na nadnárodnej úrovni. A budeme sa aj naďalej veľmi snažiť, aby boli naši zamestnanci dlhodobo spokojní so svojím zamestnávateľom a aby im v našej veľkej LEONI rodine bolo jednoducho dobre.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...