1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

KEREX, s.r.o.

Kerex 191Cieľom je stabilizovať si miesto na trhu

Popredný výrobca výmenných nadstavieb pre kombinovanú prepravu, spoločnosť KEREX, s.r.o., dosiahla v roku 2019 historicky najlepšie hospodárske výsledky. Obrat vo výške 36,7 mil. eur je doteraz najvyšší v histórii spoločnosti a oproti predchádzajúcemu roku narástol o 14,3 %. Z výrobného závodu v Michalovciach vlani distribuovali viac ako 3100 výmenných nadstavieb pre kombinovanú prepravu.

Sú medzi nimi aj špeciálne typy nadstavieb určené na prepravu dreva alebo univerzálne nadstavby na prepravu kusového či sypkého tovaru. Časť produkcie venuje KEREX aj výrobe špeciálnych kontajnerov, v minulom roku ich vyrobili viac ako tisíc. Plynulý každoročný rast produkcie spoločnosti pribrzdila pandémia koronavírusu, ktorá zastavila prakticky celú ekonomiku. Konateľ spoločnosti Ing. Ján Kerekeš je práve z tohto dôvodu v prognózach na najbližšie dva roky opatrný a skeptický.

Ako sa od nastúpenia pandémie vyvíja situácia vo vašej spoločnosti?

Tento rok bude ťažký pre všetkých. Po jarnom výpadku každý čakal, že trh na jeseň trochu ožije, ale prišla druhá vlna pandémie a situácia je ešte horšia ako na začiatku roka. Západoeurópsky trh, kam smeruje naša produkcia, nefunguje. Komunikácia je zastavená, stretnutia sú zrušené, všetko stojí a čaká, čo bude. Bojíme sa cestovať, situáciu komplikujú karantény. Väčšina ľudí je na „kurzarbeite“, je pre nich výhodnejšie mať 80 % mzdy a nechodiť do práce. Výroba ide v obmedzenom režime, naša produkcia pôjde v tomto roku reálne o 30 % nižšie. Znižujeme ceny na minimum, aby sme si udržali prácu, zamestnancov. Teraz nie je čas na zisk, treba prežiť. Zmrazili sme investície v tomto aj budúcom roku. Musíme ísť do pokojnejšieho režimu. Na druhej strane, som presvedčený, že sa to postupne rozbehne, len treba vydržať.

Kým v niektorých oblastiach v čase krízy nastúpila práca z domu, vo výrobných spoločnostiach to nie je možné. Mnohé poslali zamestnancov domov, niektoré ich dokonca prepustili. Ako je to u vás?

V regióne dávame prácu takmer 400 ľuďom. Máme 240 vlastných zamestnancov, asi 40 živnostníkov, ktorí fyzicky pracujú v našich priestoroch, a v okolí máme ďalšiu stovku ľudí v kooperácii, ktorí pracujú len pre nás. Naším cieľom na najbližšie roky je prežiť bez veľkých dopadov na firmu a hlavne zamestnancov. Ľudí sme ťažko zbierali. Akonáhle ich rozpustíme, keď sa kolektív rozíde, bude sa to neskôr veľmi ťažko dávať znova dokopy. Preto nechceme prepúšťať. Odchádzajú len tí, ktorým končí zmluva a nenahrádzame ich novými.

Rok 2019 bol pre KEREX úspešný z pohľadu získania významných tendrov pre pošty v Rakúsku, Francúzsku a vo Švajčiarsku. Ako sa situácia vyvíja tam?

Aj tu platí to, čo pre všetky európske firmy – každý je opatrný, čaká, čo bude. Na druhej strane, naše nadstavby sa používajú na prepravu online zásielok. Práve v tomto období ešte výraznejšie rastie internetový predaj a dnes online nakupujú aj ľudia, ktorí to nikdy predtým nerobili. To je pre nás istým pozitívom, lebo práve na prepravu týchto tovarov sa používajú naše produkty. To je naša výhoda v tejto komplikovanej situácii. Máme náznaky, že budúci rok by mohol byť úspešnejší, ale teraz je veľmi ťažké čokoľvek predpokladať. Na budúci rok sú vypísané tendre pre nemecké pošty. Zúčastníme sa ich, ale konkurencia je veľká, pretože každý ide dolu s cenou. Tento a budúci rok musíme ísť s cenami dole tak, aby sme získali zákazky a prežili.

Kto patrí medzi vašich hlavných odberateľov? Kam smeruje vaša produkcia?

Medzi našich zákazníkov patria veľké nadnárodné spoločnosti, prakticky všetky veľké prepravné firmy. Či spomeniem globálneho lídra, spoločnosť DHL, alebo GLS, DPD, TNT. Významnými partnermi sú pre nás spomínané pošty vo Francúzsku, Švajčiarsku a v Rakúsku. Vyhrali sme tam tendre vypísané štátom, dali sme dobrú cenu, preverili si nás a výsledkom sú tendre na niekoľko rokov. Gro našej produkcie, približne 40 %, smeruje do Nemecka. Do Francúzska a Rakúska po 20 %, asi 5 % ide na švajčiarsky trh a zvyšok distribuujeme do okolitých krajín, predovšetkým do Poľska. Je to veľká krajina s dostatočným trhom a veľkými logistickými centrami. Slovenský trh má u nás zanedbateľný podiel, približne 2 %, nie sú tu totiž veľké logistické firmy.

Môžete percentuálne rozdeliť vaše produktové portfólio?

Podstatnú časť našej produkcie predstavujú nadstavby. Tie tvoria až 90 % našej výroby. Kontajnery predstavujú asi 10 %. Minimalizujeme ich a snažíme sa ísť do náročnejších výrobkov.

Do akých? Vašou ambíciou bola diverzifikácia produktového portfólia, aby ste zvýšili svoju konkurencieschopnosť. Podarilo sa vám tento zámer zrealizovať?

Ide o návesy a prívesy pre nákladné autá, ale výrobu ešte len postupne rozbiehame. Zatiaľ je ich podiel na výrobe mizivý. Začali sme vyrábať pre najväčšieho výrobcu návesov v Európe, firmu Schmidt. Začalo sa to postupne rozbiehať, ale momentálne stojí odbyt aj komunikácia. Ale verím, že to preklenieme. Vidíme aj ďalšie možnosti rozvoja. V budúcnosti sa chceme viac zamerať na výrobky s vyššou pridanou hodnotou, kde je väčší podiel ľudskej práce.

Pohybujete sa v európskom priestore, kde je veľká konkurencia. V Európe ste vo svojom segmente dokonca číslom 2. Čo vám pomáha byť konkurencieschopný?

Spomeniem zásadnú vec – predávame pod vlastnou značkou. Na Slovensku nie je veľa firiem, ktoré by v celej Európe predávali pod vlastnou značkou. Je to silný moment. Všetky firmy kooperujú, robia pre niekoho, dajú tam cudziu značku, ale my predávame pod vlastnou značkou. To je prvý moment. A ten druhý je meno. My sme si meno budovali dlhé roky. Zákazníci si vyžadujú dobré referencie a my máme referencie od silných a významných firiem. Napríklad DHL je veľmi silná referencia. Zákazníci chcú vidieť firmu, kde sa vyrába, dôležitý je aj servis. Ten musí byť zabezpečený v celej Európe. Veľké firmy si nás vyskúšali, vedia ako pracujeme, poznajú našu výrobu, naše produkty aj spoľahlivosť. Samozrejme, nezanedbateľná je aj cena. Tá musí byť o trošku nižšia, alebo taká istá ako u konkurencie, hoci nie vždy rozhoduje. Ak je cena približne rovnaká, často si zákazník vyberie firmu, ktorú už má vyskúšanú po stránke kvality, životnosti a servisu.

Patrí medzi výhodu aj lacnejšia pracovná sila?

To už dávno neplatí. Nepomáha nám v konkurencieschopnosti, jej podiel nie je až taký výrazný. Potrebujeme rovnaký materiál a technológie. Ak niečo ušetríme na trochu nižšej mzde, výhoda sa stratí pri započítaní nákladov na transport napríklad do Nemecka.

Čo tvorí podstatu spoločnosti KEREX? Môžete spomenúť zásadné princípy firmy?

Je to najmä neustála a korektná komunikácia so zákazníkmi. Našou ambíciou je plniť ich špeciálne požiadavky v rámci našich technických a kapacitných možností. Neustále sa snažíme zvyšovať kvalitu a životnosť našich výrobkov. Chceme byť porovnateľní s európskou konkurenciou, a preto venujeme veľkú pozornosť zavádzaniu nových technológií a zvyšovaniu produktivity práce. Pre našich zákazníkov zaisťujeme kvalitný servis a ďalšie služby. Máme záujem neustále ponúkať nové výrobky, rozširovať odbyt na ďalšie európske trhy a stabilizovať si svoje miesto na trhu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...