1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

KEREX, s.r.o.

Kerex 191Rozhodujúce sú kvalita, cena a referencie

Michalovská spoločnosť KEREX  má popredné postavenie v Európe v oblasti výroby výmenných nadstavieb pre kombinovanú prepravu – vlakovú a automobilovú. Tvorí až 95 % produkcie. Firma tento rok vyrobí asi 4-tisíc kusov nadstavieb, zvyšok predstavujú technologické kontajnery. Moderný areál spoločnosti v Michalovciach zahŕňa niekoľko výrobných hál, ktoré sa stavali postupne v štyroch etapách.

Ich celková plocha dosahuje 11-tisíc m2 a sú vybavené mostovými žeriavmi s diaľkovým ovládaním. Celková plocha výrobného areálu okrem hál je 15-tisíc m2. O spoločnosti a jej postavení na európskom trhu hovoríme s konateľom Ing. Jánom Kerekešom.

Za posledných sedem rokov zaznamenáva KEREX nepretržitý rast. Nadviažete na tento trend aj tento rok? Ako ste sa k takýmto výsledkom prepracovali?

Za posledné roky každoročne zvyšujeme produkciu o 20 %. Oproti roku 2015 sme obrat zdvojnásobili. Profitujeme z vývoja spotrebiteľského správania. V Európe sa stále zvyšuje počet zákazníkov, ktorí nenakupujú v kamenných obchodoch, ale objednávajú si tovar prostredníctvom internetu. Všetko je potrebné doručiť. A na toto sa využívajú naše nadstavby po celej Európe. Keď rastie objem prepravy zásielok, rastie aj obrat našej spoločnosti. V roku 2018 obrat predstavoval 31,5 mil. eur, o 5 miliónov viac ako v predchádzajúcom roku, kedy to bolo 24,5 mil. eur. V roku 2019 očakávame opäť vyšší obrat – 35 mil. eur. Nie je to však udržateľné. Nečakáme, že by sa to ďalej zvyšovalo, nejde to. Aj kvôli rastúcej hrozbe krízy to treba trošku upokojiť.

Do ktorých krajín smeruje vaša produkcia? Kto patrí medzi vašich odberateľov?

Našich najstarších odberateľov máme v Rakúsku a Nemecku. V súčasnosti exportujeme asi 50 % našej produkcie do Nemecka, 20 % do Francúzska, 15 % do Rakúska a asi 10 % do Švajčiarska. Zvyšok predstavujú malé zákazky do okolitých krajín. Pomaly sa začína rozbiehať Česká republika, Maďarsko, Poľsko aj Slovensko. Našimi stabilnými odberateľmi sú všetky veľké prepravné spoločnosti, ktoré každý pozná – DHL, GLS, DPD a ďalšie. Aktuálne sme výrazne posilnili našu spoluprácu s poštami – vyhrali sme tender na dodávku pre pošty vo Švajčiarsku, Francúzsku a v Rakúsku.

Aká je vaša pozícia na európskom trhu? Čo je podstatou vášho úspechu?

V tomto segmente je pomerne malá konkurencia. My sme v Európe číslo 2. V roku 2009 sme investovali do zariadenia technológií katodického ponorného lakovania a to nás posunulo medzi dvoch najväčších výrobcov výmenných nadstavieb v Európe. Stali sme sa hlavným dodávateľom veľkých európskych firiem. Vtedy to bola trochu investícia naslepo, ale bol to správny ťah. Dnes by sme sa bez neho nezaobišli. Takže kvalita je prvoradá, ale k tomu treba pripočítať ostatné faktory. Na európskom trhu hrá rozhodujúcu úlohu kvalita, dodávky, cena a referencie. Tie sú veľmi dôležité. My ich máme dobré, a to nám pomáha získavať zákazky. Keďže dlhodobo dodávame pre veľkých hráčov, zvyšuje to náš kredit a našu dôveryhodnosť. Veľmi dôležitý je tiež dlhodobý vzťah so zákazníkom, ktorý si treba vybudovať. Vzťahy so zahraničnými odberateľmi máme dobre zabehnuté. Na začiatku chcú vidieť prevádzku, musia vidieť, či sa dá v daných priestoroch dosiahnuť požadovaná kvalita. Keď sa raz vytvorí dlhodobý obchodný vzťah, majú dôveru. Problémom potom nemusí byť ani zvýšenie ceny. Podstatné je, že zákazník vie, čo môže od nás čakať.

Investíciu do katodického ponorného lakovania ste realizovali s podporou nenávratného príspevku z fondov EÚ. Využili ste túto možnosť aj v iných prípadoch?

Prostredníctvom účasti v projektoch s podporou EÚ sme do našej prevádzky implementovali aj ďalšie technológie. Obstarali sme zariadenia na spracovanie plechu – všetko CNC stroje. Momentálne máme šesť CNC zariadení – ide hlavne o vysekávačky, ohýbačky a laserové stroje na vypaľovanie plechov, teda technológie, bez ktorých by sme nevedeli fungovať. Tieto zariadenia nám poskytujú potrebnú rýchlosť aj efektivitu. V súčasnosti máme rozpracovanú ďalšiu investíciu, ktorú chceme obstarať ešte v tomto roku. Ide o špeciálny stroj na laserové vypaľovanie – bez presného vypaľovania súčiastok to dnes nejde. Umožní nám znížiť podiel našich kooperácií. Táto technológia laserového páliaceho stroja vytvorí podmienky pre výrobu nových plechových súčiastok, ktoré sme doteraz sami vyrábať nedokázali.

Dôraz teda kladiete na vyspelé technológie. A čo robotické pracoviská? Aké sú vaše zámery v oblasti robotizácie?

Doteraz sme sa vo výrobe sústredili predovšetkým na poloautomatické pracoviská. Roboty sú veľmi náročné, a to nielen po finančnej stránke. Ich zavedenie je nevyhnutnosťou, treba sa však na to dôkladne pripraviť. Nedá sa bezhlavo robotizovať. Tento rok vyrobíme asi 4-tisíc kusov nadstavieb a dostali sme sa do bodu, kedy kvôli rentabilite začíname uvažovať o zavedení robotov. Budúci rok plánujeme spustiť pilotné robotické pracovisko v našej firme, na ktorom sa naučíme pracovať. Zavádzanie robotických pracovísk má význam vtedy, keď ich je viac. Jedno osamotené robotické pracovisko za 80-tisíc eur nemá zmysel. Potrebuje totiž programátora a manipulanta, ktorý to bude obsluhovať. Keď však programátor obslúži 10 robotov, to už je efektívnejšie. Robotickému pracovisku musí predchádzať dôkladná príprava. V každom prípade, budúcnosť u nás bude patriť robotickým pracoviskám.

Takže robotizácia je prakticky nevyhnutná z dôvodu nedostatku kvalifikovaných pracovníkov?

Áno, na našom pracovnom trhu je akútny nedostatok zváračov. Na inzerát sa nám prihlásia traja alebo štyria, vezmeme jedného. Ak by sme potrebovali napríklad 20 zváračov naraz, nemáme šancu. Problém je, že školy zváračov nevychovávajú. Mladí chlapci z priemyselných škôl vedia rezať, brúsiť, vŕtať, ale nie zvárať. Mali sme inzerát, že záujemcom zaplatíme zaučenie, preškolenie a poskytneme prácu. Reakcia bola nulová. Našťastie, nemáme zásadný problém, pretože máme pomerne nízku fluktuáciu. V súčasnosti priamo pre nás pracuje vyše 300 zamestnancov – máme 240 svojich a asi 80 na živnosť. K tomu máme zhruba 100 ďalších pracovníkov v kooperácii. Spolupracujeme s firmou, ktorá priamo v našom areáli zamestnáva Ukrajincov a tiež s firmou v Maďarsku. To znamená, že aktuálne dávame prácu asi 400 pracovníkom. Ale musíme sa pripraviť na budúcnosť, pretože už teraz je problém s ľuďmi, ale neskôr bude ešte väčší. Robotizácia je nevyhnutná.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Jedným z cieľov firmy je zavádzať nové výrobky, rozširovať odbyt na trhy ďalších európskych krajín a stabilizovať si svoje miesto na trhu. Preto vždy hľadáme ďalší výrobný program, ktorý by sme mohli zaviesť. Rozvojovým zámerom sa treba venovať, keď všetko ide dobre a navonok nič netreba. Keď sa firme nedarí, je stres, problémy, vtedy nevymyslíte nič. Novú výrobu treba pripravovať, keď je pohoda, čas, pokoj a peniaze. Tak to aj teraz robíme – pripravujeme pre firmu nový ťažiskový bod, ideme diverzifikovať. S jednou nemeckou firmou ideme opäť robiť návesy a prívesy, ktoré sme vyrábali už v minulosti. K spolupráci ich pritiahla naša linka na katodické ponorné lakovanie. Prípravné práce sme už začali, v pláne máme výstavbu ďalšej veľkej haly. No a musíme do výroby postupne nasadiť roboty. To sú úlohy, ktoré nás čakajú v najbližšom období.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...