1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

IAC Group (Slovakia), s.r.o.

IAC Group 16Vsádzame na ľudí, ktorí chcú pracovať

K lídrom v oblasti zvyšovania komfortu ako jedného z najatraktívnejších ťahúňov automobilového priemyslu patrí americký koncern IAC Group (International Automotive Components). Okrem európskych pobočiek v Holandsku, Veľkej Británii, Švédsku, Nemecku, Poľsku, Španielsku a Česku je spoločnosť sídliaca v priemyselnom parku Lozorno pri Bratislave ďalším dôkazom, že svetový dodávateľ interiérových a exteriérových automobilových systémov úspešne realizuje zámer pokračovať v expanzii. Situáciu v dcérskom podniku nám priblížil Peter Žatkuľák, generálny manažér IAC Group (Slovakia), s.r.o.

S akými predsavzatiami ste nastúpili na post generálneho manažéra spoločnosti IAC Group (Slovakia)?

Na tejto pozícii pôsobím od roku 2015. Mojou prioritou bolo dostať závod do lepších čísiel, priniesť ďalšie projekty, ktoré by dokázali zlepšiť jeho výkonnosť a zabezpečiť budúcnosť závodu nielen pre investorov, ale aj pre ľudí, ktorí v závode pracujú.

Vaša spoločnosť dodáva komponenty, ktoré zvyšujú obľubu automobilových značiek. Z akých produktov pozostáva váš výrobný program?

Vyrábame interiérové systémy, konkrétne palubné dosky, dverové panely, kufrové obloženia so zameraním na SUV produkty s vyššou pridanou hodnotou, čiže orientujeme sa na luxusnejšie verzie automobilov. Produkty vyrábame od začiatku, to znamená od granulácie po koncovú montáž. Následné zasielanie dodávok prebieha v systéme just-in-time, čím zákazníkom predávame nielen produkty, ale aj servis a logistiku. V týchto líniách robíme pre našich kľúčových zákazníkov, ktorými sú nemecká automobilka Volkswagen a britský výrobca Jaguar Land Rover. Aktuálne pracujeme na rozšírení výroby. Ide o projekty získané práve od Jaguaru plus riešime ďalšie nové produkty, ktorými sme zaujali americký Ford.

Aké sú súčasné trendy vo výrobe interiérových komponentov v oblasti automotive?

Jednou z kľúčových úloh automobilových výrobcov je ponúknuť produkt, ktorý zaujme čo najväčšiu skupinu zákazníkov. Tým je automobil s minimálnou spotrebou paliva, rýchlou akceleráciou a minimálnou hmotnosťou. Novodobé trendy sa týkajú najmä plastových výrobkov, aby odľahčili autá a zabránili tvoreniu väčších emisií. Zníženie váhy dosahujeme odľahčením jednotlivých častí, či už dverových panelov alebo palubných dosiek a používaním lisovaných recyklovaných materiálov. Trendom sú teda recykláty z naturálnych produktov, pričom aj samotní zákazníci trvajú na environmentálnej výrobe. Z donedávna klasických acetónových aplikácií prechádza výroba k modernejším technológiám s používaním vodou riediteľných materiálov.

Aké postavenie má slovenská prevádzka v skupine IAC?

V Lozorne dosahujeme obrat vo výške 140 miliónov eur ročne, preto sme jedným z väčších závodov IAC pre Európu. Okrem Švédska a Anglicka tu daný sortiment Skupina pokrýva najmä produkciou pochádzajúcou od nás a z českých výrobných pobočiek v Hodoníne a Přešticiach pri Plzni, kde sídli české zastúpenie.

Snaha poskytovať vyššiu kvalitu za dostupnejšie ceny si vyžaduje investície. Do akých oblastí ich vaša spoločnosť nasmerovala v poslednom období?

Konštantne pokračujeme v investíciách vedúcim k optimalizácii výroby. Zvyšujeme robotizáciu a automatizáciu s cieľom redukovať časť manuálnej práce. Napredujeme v snahe vyrobiť produkt na prvýkrát v požadovanej kvalite. Investujeme do sofistikovanejších liniek, kde automatizácia nielen podáva, ale aj vyhodnocuje – či už sú to kamerové systémy alebo systémy, ktoré zabraňujú samotnému vyprodukovaniu chybného výrobku.

Predstavte nám vašu zamestnaneckú politiku.

Aktuálne u nás pracuje cez tisíc zamestnancov. Žiaľ, vo sfére zamestnaneckej politiky máme čo doháňať. Situáciu komplikuje skutočnosť, že počas nabiehania na veľké projekty je nábor pracovníkov zložitý. Náš región sa vyznačuje nízkou nezamestnanosťou a veľkou konkurenciou medzi zamestnávateľmi. Toto prostredie prináša značný tlak na potenciálnych zamestnancov, ktorý sa odzrkadľuje na vysokej miere fluktuácie. Počas prvých troch mesiacov, čiže počas tréningu, od nás odchádza približne polovica novoprijatých pracovníkov. Ľudia striedajú prácu, vyjednávajú si lepšie podmienky, čo je však pochopiteľné. Našou prioritou je motivovať ich, aby u nás zostali. Benefitové programy máme namierené na pracovníkov, ktorí sú s nami dlhšiu dobu. Dosiahnuté dobré výsledky následne premietame do 13. a 14. bonusu.

K dlhodobým problémom firiem patrí nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Pociťuje ho aj vaša spoločnosť?

Vnímame ho ako najväčšie mínus. Využívame tretie krajiny, aby sme zastrešili miesta, kde nám chýbajú ľudia. Snažíme sa preferovať pracovníkov z nášho kultúrneho prostredia, pretože sa viac osvedčili z hľadiska vedomostí. Nehovoriac o samotnej komunikácii, keď s pracovníkmi iných národností dochádza ku komplikovanej situácii v prípade, že nerozumejú jazyku či odlišnostiam našej kultúry. Ponúkame benefity, hľadáme zamestnancov, no samozrejme funguje zákonitosť, že ak ich nájdeme, ubudnú niekde inde. Jedinou možnosťou ako zamestnať viac Slovákov zostáva vytvoriť lepšie podmienky a pritiahnuť ich zo zahraničia späť na Slovensko.

Ako prispievate ku zvyšovaniu odbornosti budúcich pracovníkov?

Snažíme sa investovať do študentov. So Strednou odbornou školou v Holíči sme prediskutovali aktualizáciu školských vzdelávacích programov a vyslovili sme požiadavky na zmenu niektorých predmetov či učebných odborov. Rozvíjame programy venované budúcim inžinierom a bakalárom, ktorí si u nás robia záverečné práce. Spolupracujeme so Slovenskou technickou univerzitou a jej Materiálovotechnologickou fakultou so sídlom v Trnave. Budúcim absolventom umožňujeme privyrobenie si s možnosťou zamestnať sa. Na inžinierskych pozíciách máme 4 graduantov, ktorí momentálne prechádzajú tréningovým procesom. Vo všeobecnosti pre nás platí zásada, že vsádzame na ľudí, ktorí chcú pracovať.

Čo im slúži ako najväčšia motivácia?

Mladí absolventi majú víziu zostať u nás, ale musíme im ukázať potenciál rastu. V rámci nových projektov dostávajú veľkú šancu. Žiaľ, ani touto cestou sa nedarí adekvátne vyvážiť nedostatok pracovnej sily. Keďže žijeme v malej krajine, musíme spolupracovať s ostatnými štátmi ako sú Maďarsko, Ukrajina či Srbsko. Veľmi dobré skúsenosti sme mali so študentmi z Indie, ktorí k nám pricestovali v rámci krátkodobej stáže. Práve Indiu využívame na dizajnové záležitosti či výkresové dokumentácie. Podobné medzinárodné prostredie vytvára špecifickú atmosféru. Je obohatením pre kmeňových zamestnancov, ktorým slúži ako prirodzený stimul.

V súčasnosti sa skloňuje problematika trvalo udržateľného rozvoja. Ako sa podieľate na ochrane životného prostredia?

Najväčšou prioritou v tomto roku bolo pre nás minimalizovanie zmetkov, ktoré končia na skládkach. Zredukovanie spočívalo v istých výrobných zmenách a investíciách do technológií, ktoré neprodukujú v nadmernom množstve, a tiež v následnom spracovaní zmetkovitosti. Nie všetky firmy dokážu tento druh materiálu odkupovať, preto vyvíjame úsilie aj v tejto línii. Vyhľadávame spoločnosti, ktoré vedia náš vyhodený produkt spracovať a použiť ho v inom odvetví, napríklad pri budovaní ciest so zvukovými bariérami.

Aké ciele si kladiete do ďalšieho obdobia?

Nabehnúť plynule na nové projekty, stabilizovať personál, ktorý máme k dispozícii, a dosiahnuť výnosy, ktoré zabezpečia stálosť našej spoločnosti.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...