1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Brovedani Slovakia, s.r.o.

Brovendani 16Pre segment automotive sú naše súčiastky kľúčové

Spoločnosť Brovedani vznikla v roku 1947 ako malý obchodík s priemyselným tovarom v mestečku Pordenone v Taliansku. Z pohľadu spoločnosti bol kľúčový rok 1979, kedy vstúpila do automobilového segmentu a začala dodávať súčiastky pre tie najkvalitnejšie motory a klimatizácie, ktoré dnes poznáme.

V súčasnosti má 5 výrobných závodov v Európe a Severnej Amerike a obrat celej skupiny dosiahol v roku 2014 úroveň 100 miliónov eur. Z tejto čiastky pripadá na slovenský závod v Galante približne 35 miliónov eur. Ten začínal v malom, no systematicky rastie a poľaviť sa nechystá ani v najbližších rokoch.

Presnosť a kvalita na Slovensku presvedčili

Dôvody, pre ktoré na konci roku 2004 vznikla v Galante spoločnosť Brovedani Slovakia, s.r.o., boli jasné. Cieľom bolo rozšíriť pôsobnosť nadnárodného talianskeho koncernu Brovedani aj na východ Európy. V roku 2005 sa začínalo jednoduchými montážnymi operáciami vizuálnej kontroly častí. „Dá sa povedať, že išlo o akúsi zahrievaciu a overovaciu fázu. Na začiatku sme nezačínali s vlastnou výrobou, ale zodpovedný prístup a spoľahlivosť v zverených úlohách dostali do Galanty aj prvé výrobné stroje,“ hovorí finančný riaditeľ Ing. Vladimír Slávik. Zo závodu, v ktorom prebiehala najmä vizuálna kontrola, sa vďaka finančnej injekcii z materskej spoločnosti stal už počas roka 2006 podnik, ktorý rozvinul prvú výrobu samostatných komponentov pre automobilový priemysel.

Na rozdiel od väčšiny automobilových subdodávateľov na Slovensku, ktorí predstavujú montážne závody, je Brovedani Slovakia závodom výrobným – komponenty pre dodávateľov na svojich linkách priamo vyrába. Ide hlavne o hriadele, rotory a tesniace časti do motorov a klimatizácií. „Nároky, ktoré musia spĺňať naše výrobky, sú vysoké. Veď prípustné rozmerové odchýlky, ktoré si môžeme dovoliť, sa tolerujú v mikrometroch (1/1 000 000 m),“ hovorí Vladimír Slávik. V roku 2011 prišlo v závode k ďalšej zmene v podobe rozšírenia, kedy vznikla prístavba e-xistujúcej haly a kapacity sa rozšírili na súčasný stav. V závode dnes pracuje v kontinuálnej prevádzke vyše 100 CNC obrábacích strojov, na ktorých sa ročne vyrobí viac ako 70 miliónov komponentov.

Namiesto rýchlych zmien bazírujeme na precíznosti

Závod v Galante nasleduje stratégiu skupiny Brovedani. Chce byť spoľahlivým partnerom v automobilovom priemysle a poskytovať kvalitné produkty. Netreba však očakávať, že jednotlivé komponenty sa menia z mesiaca na mesiac. Evolúcia komponentov ako súčastí väčších zariadení funguje skôr na báze vysokej spoľahlivosti ako na platforme neustálej zmeny. „Komponenty sa montujú do klimatizácií a do motorov. Tieto časti automobilov sa nemenia zo dňa na deň. Evolučný vývoj v tejto oblasti je dlhodobejší. Nie sú to zmeny porovnateľné napríklad s rýchlosťou akú vidíme v dizajne. To však nahráva aj našim obchodným zmluvám. Tie uzatvárame na dlhšie obdobie 3 až 5 rokov. Pri zavádzaní nového produktu úzko spolupracujeme s našim klientom, ktorý definuje požadované parametre produktu. My navrhneme výrobný proces a technológiu výroby, vrátane strojov, ktoré budeme pri výrobe používať. Celý proces pred začatím výroby aj po úspešnom spustení produkcie je pod stálym drobnohľadom klienta,“ vysvetľuje Vladimír Slávik. Medzi ich klientov patria veľké nadnárodné spoločnosti ako Bosch, Continental, Daimler, Mahle, Sanden, Eaton, Magna, Delphi a ďalšie spoločnosti svetového mena.

Spájame sa pre výhody

Skupina Brovedani sa štruktúrou riadenia nijako významne nelíši od iných nadnárodných spoločností. Všade tam, kde sa ukazuje výhodná možnosť synergie, či už v oblasti uzatvárania strategických kontraktov, alebo objednávania vstupných materiálov, uplatňuje centralizáciu, ktorá zabezpečuje činnosti pre jednotlivé závody. V rámci Brovedani sú to tri závody v Taliansku, jeden v Mexiku a jeden práve v Galante. „Obchod a nákup je centralizovaný. Uzatváranie kontraktov je v réžii materskej spoločnosti, ktorá následne s ohľadom na dosiahnutie čo najväčšieho využitia výrobných kapacít rozdeľuje jednotlivé zákazky na konkrétne závody,“ vysvetľuje Slávik. Centralizácia však nebráni, aby sa niektoré kompetencie prenášali do jednotlivých závodov, hlavne v oblastiach úzko spätých s výrobou. Aktuálne v skupine Brovedani prebiehajú zmeny práve v tejto oblasti a výsledkom má byť viac kompetencií pre jednotlivé závody. Hlavne v oblasti project developmentu, ale aj obchodu.

Kvalifikovaná pracovná sila na Slovensku stráca dych

Jedným z hlavných motívov, keď Brovedani kládla základný kameň závodu v Galante, bola kvalifikovaná pracovná sila. Slovensko stále patrí ku krajinám zručných rúk s odborným vzdelaním a relatívne nízkymi nákladmi na cenu práce. Z toho ťaží aj talianske Brovedani, ktoré do Galanty prinieslo technologickú vyspelosť a zariadenia, ktoré v súčasnosti predstavujú konkurenčný náskok. Podľa slov Vladimíra Slávika však dnes Slovensko jednu z konkurenčných výhod stráca. Technológie sa dajú dodať kdekoľvek na svete, no Brovedani, ako aj ďalší zamestnávatelia v automobilovom segmente, ktorí na Slovensku pôsobia, majú čoraz väčšie starosti s obsadzovaním technických pozícií. Nie je preto žiadny neobvyklý jav, ak pracovníci do slovenských závodov prichádzajú aj zo zahraničia. „Dennodenne bojujeme s hľadaním kvalifikovanej pracovnej sily. Najväčšiu časť našich výrobných pracovníkov tvoria operátori výroby, ktorí zvládajú základnú obsluhu našich strojov. Takýchto spolupracovníkov si dokážeme dnes ešte pomerne promptne zabezpečiť. Horšie je to však s technickými pozíciami, ktoré si vyžadujú vyššie vzdelanie, kde sa okrem obslužných zručností vyžaduje aj odbornejšia práca – nastavenie strojov, nastavenie logiky a nadväznosti jednotlivých operácií. To sú už ľudia, ktorí musia mať vyštudovanú vysokú školu s technickým zameraním. Na Slovensku tieto pozície, žiaľ, už skoro nenachádzame,“ hovorí finančný riaditeľ. Aj preto už spolupracujú so strednými školami a rozmýšľajú nad zámerom rozvinúť spoluprácu aj s vysokými školami v rámci projektu duálneho vzdelávania. V poslednej dobe sa dokonca Brovedani začína ohliadať po kvalifikovaných silách v zahraničí, keďže nie je schopná si zabezpečiť kvalitných kandidátov v rámci Slovenska.

Na nových projektoch pracujeme aj dnes

Brovedani pôsobí v automobilovom priemysle ako dodávateľ v druhom rade (TIER 2). Nemá teda priamo uzatvorené kontrakty s automobilkami a komponenty primárne dodáva subdodávateľom (TIER 1). Jednou z vízií do budúcna je posilniť na Slovensku obchodné oddelenie a vyhľadávať vlastných klientov. Bude to logické vyústenie situácie, keďže od svojho vzniku závod v Galante neustále rastie. V roku 2006 mala spoločnosť približne 60 zamestnancov a obrat na úrovni 3 milióny eur. Dnes dosahuje obrat na úrovni 35 miliónov eur a zamestnáva 350 ľudí. „Automobilový trh sa po fáze poklesu udržuje na rastovej vlne a jeho ďalší vývoj vnímam pozitívne. Naše kontrakty sú dlhodobé a neočakávam, že by mal v blízkej budúcnosti nastať zásadný obrat,“ hovorí s optimizmom finančný riaditeľ.

Súčasťou našich vízií je aj ďalšie rozširovanie výrobných kapacít. V tomto roku plánujeme preinvestovať 4 milióny eur a uspokojiť tým rastúce požiadavky našich klientov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...