1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

BETAMONT, s.r.o.

Betamont 16Inteligentnými riešeniami proti preťaženým kamiónom

Zvolenská spoločnosť BETAMONT, s.r.o., sa zameriava na oblasť železničnej a cestnej dopravy. Slovenská firma s dvomi stovkami zamestnancov aplikuje do svojich produktov najnovšie technické a úžitkové trendy.

Od svojho vzniku v roku 1992 sa prepracovala do významnej pozície na slovenskom trhu a v tejto oblasti sa stala tiež významným exportérom technológie svetových parametrov. Aktívne sa zúčastňuje na budovaní inteligentných dopravných systémov slovenskej diaľničnej siete. V ponuke spoločnosti nájdeme široké spektrum vykonávaných služieb, ako sú zabezpečovanie projekčnej činnosti, rekonštrukcií, opráv a servisu železničnej oznamovacej a zabezpečovacej techniky a inteligentných cestných dopravných systémov (ITS). Viac nám o jej aktivitách prezradil Ing. Rastislav Babica, ITS Division director spoločnosti BETAMONT, s.r.o.

Preťažené kamióny ako vážny problém našich ciest

Stav a životnosť vozoviek ovplyvňuje niekoľko faktorov. Medzi ne patrí predovšetkým ich konštrukcia, vlastnosti materiálov použitých v jednotlivých vrstvách, poveternostné vplyvy, ale tiež zaťaženie samotnou dopravou: rýchlosť, akcelerácia, brzdenie a hlavne hmotnosť vozidiel. Samotné vozidlá sú teda prostriedkom, ktorý priamo vplýva na poškodzovanie vozovky. Na vznik koľají a s nimi súvisiacich nerovností vplýva najmä celková hmotnosť vozidla, ktorá spôsobuje trvalú deformáciu všetkých vrstiev vozovky. Nemalý podiel na vzrastajúcej doprave má nákladná a kamiónová doprava, ktorá je hlavným činiteľom opotrebovania vozoviek, keďže je pôvodcom najväčšieho zaťaženia. S neustálym nárastom nákladnej dopravy sa zákonite zvýšil aj výskyt preťažených vozidiel. Z celosvetových štatistík vyplýva, že nehody spôsobené preťažením nákladných vozidiel majú fatálnejšie následky ako nehody, v ktorých je účastné legálne naložené vozidlo.

Podľa testov organizácie AASHO (American Association of State Highway Officials) prejazd jedného preťaženého kamiónu opotrebováva vozovku rovnako ako prejazd 9600 osobných vozidiel. Ako reálny a názorný príklad poškodzovania ciest nákladnou dopravou môžeme uviesť údaje získané v januári 2010 na úseku diaľnice D1 Horná Streda – Nové Mesto nad Váhom v smere do Žiliny. Z celkového počtu prejdených vozidiel 263 739 pripadalo na nákladnú dopravu 63 420 áut. Z toho preťažených bolo 4398, čo je 6,9 %. Po zohľadnení štatistickej nepresnosti by sa elimináciou všetkých preťažených nákladných vozidiel umožnil prejazd 40 108 800 osobných vozidiel pri zachovaní konštrukčných vlastností vozovky. A podľa štatistík toto číslo zodpovedá počtu osobných áut, ktoré daným úsekom prejdú približne za 22 rokov.

Technológia Measure-in-Motion ® (MIM)

Všetky uvedené fakty potvrdzujú nutnosť zavedenia kontroly dopravného prúdu s cieľom vylúčiť preťažené vozidlá z dopravnej siete. Za týmto účelom sa už postupne realizujú pevné kontrolné stanovištia vybavené inteligentnými dopravnými technológiami, ktoré dokážu spoľahlivo zmerať a identifikovať nadlimitné vozidlá už počas jazdy, a predselekciou tak zefektívniť výber vozidiel pre následné odstavenie na kontrolné stanovište.

Measure-in-Motion ® je modulárny komplexný detekčný systém slúžiaci na meranie parametrov vozidiel prechádzajúcich meracou zónou bez prítomnosti obsluhy. Jeho primárna funkcia spočíva v automatickom vážení vozidiel za jazdy a presnom určení nadlimitného vozidla pomocou snímania evidenčného čísla, fotografie, tvaru a továrenskej značky vozidla.
Základom technológie Measure-in-Motion ® je systém WIM (weight in motion), čo označuje váženie vozidiel v pohybe. Jeho podstatou je meranie hmotnosti pomocou kontaktných senzorov zabudovaných v telese vozovky. Vďaka tomuto systému je možné 24 hodín denne sledovať hmotnosť prechádzajúcich vozidiel a ich jednotlivých náprav bez obmedzenia rýchlosti. Zariadenie dokáže pracovať s odchýlkou váženia 5 % v závislosti od podmienok prostredia.

Riadiaca jednotka MiM pozostáva z jednotiek dynamického váženia a jednotky komplexnej technológie. Na základe vstupných prednastavených údajov selektuje nadlimitné vozidlá, ktoré dokumentuje. Výstupom je fotografia vozidla s dátumom, časom detekcie, zaznamenaným priestupkom a evidenčným číslom. Pri prekročení povolených parametrov technológia naviguje a usmerňuje ďalší pohyb detekovaného vozidla pomocou systému premenných dopravných značiek. Údaje sú okamžite zaslané na prenosný počítač policajnej hliadky a tá vozidlo následne podrobí kontrole podľa platnej legislatívy.

Po inštalovaní prvých senzorov váženia medzi Prešovom a Košicami bolo zaznamenané zníženie množstva preťažených vozidiel na tomto cestnom úseku z pôvodnej hodnoty 20 % na 5 %, čo deklaruje pozitívny prínos technológie. Takýto spôsob kontroly so sebou prináša viacero výhod. Zastavovanie všetkých vozidiel z dôvodu vykonania meraní je plytvanie časom, peniazmi, a má tiež negatívny dopad na životné prostredie. Ak je v dopravnom prúde 10 % preťažených vozidiel, potom s použitím dynamického predselekčného merania sú vybraté pre vykonanie merania len tieto vozidlá a ostatné prechádzajú miestom merania bez obmedzenia. Ministerstvo životného prostredia v americkom štáte Oregon vo svojich testoch zistilo, že keď vozidlá nezastavujú, dochádza v niektorých prípadoch k až o 67 % menšiemu znečisteniu a efektívnosť spotreby pohonných hmôt vzrastie o 57 %.

Množstvo doplnkových funkcionalít

Kvalitu technológie a širokej funkcionality Measure-in-Motion ® potvrdzujú mnohé pozitívne referencie z domova i zahraničia. Spoločnosť BETAMONT dodala na Slovensku už 51 meracích systémov. Tento rok odovzdala do užívania Slovenskej správe ciest päť novozriadených vážnic na úsekoch Pôtor, Mníchova Lehota, Ďulov Dvor, Dvory nad Žitavou a Bučany. Je pravdepodobné a potešiteľné zároveň, že na slovenských cestách budú postupne pribúdať aj ďalšie. S veľkým záujmom sa produkty spoločnosti stretli napríklad v susednom Poľsku, kde bolo inštalovaných 29 staníc, ale aj v iných krajinách ako Kazachstan (11), Bielorusko (12), Rusko (12) a Švajčiarsko (19). Veľmi zaujímavú zákazku realizoval BETAMONT vo Veľkej Británii za účelom ochrany historického mosta New Castle Bridge.

Monitorovací systém Measure-in-Motion ®, ktorý vyvinula vlastnými silami spoločnosť BETAMONT, poskytuje oveľa viac ako len váženie počas jazdy. Systém môže byť obohatený aj o doplnkové funkcie ako zber štatistických údajov, klasifikácia vozidiel, kontrola povolenej dĺžky, výšky a šírky vozidiel, okamžitej rýchlosti, úsekovej rýchlosti a iných parametrov. Optické snímače sú schopné nielen zaznamenať rozmery vozidiel, ale aj ich 3D profil. Zo získaných prehľadových obrazov je možné identifikovať výrobcu, presnejšie určiť továrenský model vozidla alebo vyhladať požadovaný vzor v obraze (napr. diaľničná nálepka). Okrem samotnej kontroly vozidiel je systém schopný monitorovať hluk, emisie, vibrácie a meteorologické charakteristiky.

Využitie a výhody systému

Bohatá funkcionalita otvára systému široké pole pôsobnosti a využitia v cestnej doprave. Implementovaný informačný systém pre spracovanie dopravných údajov umožňuje vytvárať dopravné štatistiky, ktoré sú dôležitými podkladmi pre strategické rozhodnutia v oblasti dopravného plánovania. Stanice Measure-in-Motion ® zefektívňujú odklon preťažených vozidiel v meraných úsekoch a zabezpečujú plynulý výkon kontrolného váženia na určených stacionárnych meradlách, čím veľkou mierou prispievajú k ochrane cestných komunikácií a ich užívateľov. MiM sa s úspechom požíva aj na ochranu mostov, zabezpečenie prejazdnosti a plynulosti dopravy cez horské prechody alebo riadenie dopravy pri mimoriadnych situáciách, ako sú napr. požiar, nehoda, športové podujatie a pod. Významným krokom k väčšej bezpečnosti na cestách sa javí aj úsekové meranie rýchlosti, ktoré táto technológia po integrovaní do komplexného systému dokáže takisto zabezpečiť.

Popri bezpečnosti a ochrane samotných ciest má MiM pozitívny vplyv aj na životné prostredie v podobe zníženia koncentrácie výfukových plynov, zabezpečenia priechodnejších ciest a plynulejšej dopravy. Použitá technológia môže byť zároveň aj pozitívnou motiváciou pre vodičov, ktorí dodržujú legislatívne predpisy a nepreťažujú svoje vozidlá. Zodpovední vodiči tak v konečnom dôsledku šetria svoj čas a nezdržiavajú sa zbytočne pri statických kontrolách. Za prínosný aspekt tohto systému môžeme určite považovať aj schopnosť monitoringu ukradnutých áut a inej trestnej činnosti pomocou priebežnej detekcie evidenčných čísel. Schopnosti systému sa dajú tiež využiť napríklad na sledovanie trasy pri preprave nadrozmerného nákladu, preprave nebezpečných nákladov automatickým rozpoznávaním tabuliek ADR, kontrole diaľničných známok či pri identifikácii vozidiel za pomoci DSRC alebo čipov RFID. Technológia Measure-in-Motion ® je zároveň plne kompatibilná s enforcementovými bránami a riešeniami operátorov mýtnych systémov, čo pre nich do budúcnosti ponúka možnosť použiť alternatívne metódy zberu a vyhodnocovania informácií. Po doplnení mýtnych staníc o MiM systém tak bude možné napríklad vyberať mýto podľa skutočnej prepravovanej hmotnosti.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...