1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Podomoví predajcovia elektriny idú často za hranicu únosnosti

pylon_smalBratislava - Slovenské obce a mestské časti sú podľa spoločnosti Západoslovenská energetika (ZSE) už mesiace vystavené ofenzíve podomových predajcov alternatívnych dodávateľov elektriny.

V snahe o uzatvorenie novej zmluvy na dodávku elektriny používajú títo predajcovia spôsoby a praktiky, ktoré u zákazníkov vyvolávajú obavy o finančnú a osobnú bezpečnosť.

Stovky zákazníkov sa obracajú na ZSE s prosbou o vysvetlenie faktov, ktoré im podomoví predajcovia tvrdia v snahe uzavrieť novú zmluvu na dodávku elektriny. Pýtajú sa, čo majú robiť, ak dodatočne po podpise novej zmluvy na dodávku elektriny zistili, že boli oklamaní.

"Stretávame sa s takýmito praktikami už vyše roka, ale počas tohto leta sa počet sťažujúcich zvýšil. Ponuka alternatívnych dodávateľov elektriny má v podaní ich najatých predajcov charakter 'poľovačky' na nič netušiaceho zákazníka," povedal hovorca spoločnosti ZSE, a.s., Ján Orlovský.

Spôsob tovarovej ponuky, ktorý podomoví predajcovia používajú, nemá nič spoločné so slušnosťou, poctivým podnikaním a už vôbec nie s dobrými mravmi hospodárskej súťaže. "Za najväčší podvod týchto predajcov možno považovať ich zavádzajúce a klamlivé vystupovanie v mene ZSE, či konanie pod rúškom tvrdenia, že sú nástupníckou firmou tradičného dodávateľa elektriny," uviedol Orlovský.

Prezentované výhody však nikde nespomínajú poplatky, ktoré nové zmluvy v sebe skrývajú. Pre zákazníka môžu znamenať, že "úspora" sa zmení na čistú stratu. Ide napríklad o poplatky za upomienky v prípade omeškania platby, predčasné odstúpenie od zmluvy alebo tzv. energetické poradenstvo.

Predajcovia tiež tvrdia, že dokážu ponúknuť cenu elektriny nižšiu, ako je tá dnešná na obdobie 2 až 5 rokov. Kto ale trh s elektrinou pozná, vie, že pre domácnosti určuje tzv. maximálnu cenu elektriny Úrad pre reguláciu sieťových odvetví raz do roka. Cena tak platí iba na nasledujúci rok.

ZSE sa dištancuje od pochybných praktík neférových predajcov a odporúča svojim zákazníkom - odberateľom elektriny, aby si v súvislosti s návrhom na zmenu dodávateľa elektriny podrobne preštudovali obchodné podmienky zmluvy na dodávku elektriny a zamerali sa aj na odkazy pod čiarou a formulácie písané drobným písmom.

Okrem toho je dôležité preveriť, či nový dodávateľ elektriny nemá v zmluve zohľadnené aj iné poplatky za uzatvorenie, respektíve vypovedanie zmluvy a dôkladne si preštudovať podmienky výpovede zmluvy. Na základe zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji je možné písomne odstúpiť od zmluvy do 7 pracovných dní od podpísania zmluvy pri podomovom predaji, a to aj bez uvedenia dôvodu.

Najčastejšími spôsobmi zavádzania zo strany podomových predajcov je, že sa prezentujú ako nástupnícke firmy tradičných dodávateľov a ponúkajú zľavu na elektrinu v zásade vo výške do 15 %, a to na 2, niekedy až 5 rokov, alebo zatajujú ďalšie poplatky a sankcie, napríklad deaktivačné poplatky, ktoré môžu byť až 100 eur alebo niekoľkonásobne vyššie sankcie pri zaslaní upomienky, ako majú tradiční dodávatelia elektriny.

Podomoví predajcovia neuvádzajú fakt, že z celkovej sumy za spotrebu elektriny sa možná zľava týka iba dodávky samotnej komodity, teda elektriny, ktorá tvorí približne polovicu celkovej ceny. To znamená, že ak priemerná domácnosť platí okolo 360 eur ročne za elektrinu, zľava sa týka len sumy 180 eur a pri 10-% je to teda úspora 18 eur/rok, čo je suma, ktorá sa dá usporiť aj zefektívnením spotreby.

25.08.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...