O vlakovú dopravu na Slovensku majú záujem šiesti súkromní dopravcovia
- Podrobnosti
- Kategória: Doprava
Bratislava – O prevádzkovanie železničnej dopravy na Slovensku majú záujem ďalší šiesti súkromní dopravcovia. K českému RegioJetu, ktorý v marci tohto roku začne vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Komárna, by tak o rok až rok a pol mohol prísť na slovenské koľajnice ďalší súkromný dopravca. Rezort dopravy začal koncom tohto týždňa s potenciálnymi záujemcami prvé kolo rokovaní.
"V piatok doobeda (27.1.) prebehla prvá debata so všetkými potenciálnymi dopravcami, je ich asi šesť," opísal pre TASR generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy Jiří Kubáček. Rokovania budú podľa jeho slov pokračovať ďalšími kolami. Do konca februára chce rezort dopravy poslať záujemcom žiadosť o predbežnú ponuku.
Ministerstvo plánuje prilákať potenciálnych dopravcov, ktorí budú konkurovať štátnej železničnej firme, v prvom rade do regionálnej dopravy. Železničnú sieť na Slovensku tak rozdelilo do deviatich oblastí. V tejto chvíli je podľa Kubáčeka najpravdepodobnejšie, že súkromný dopravca vstúpi najskôr na trať medzi Diviakmi, Hornou Štubňou, Prievidzou, Topoľčanmi, Nitrou a Novými Zámkami. A tiež na trasu, ktorá na ňu nadväzuje, a to z Jelšoviec cez Zbehy do Leopoldova. "Očakávame, že tu by sa mohol naštartovať tento proces ako prvý," skonštatoval Kubáček.
Všetko je však podľa neho ešte iba na začiatku. V prípade železničnej dopravy je proces príchodu nového dopravcu zdĺhavejší. Ľudia si tak na nové súkromné vlaky budú musieť počkať najmenej rok až rok a pol. "Proces je od podpisu zmluvy po nástup dopravcu veľmi dlhý," dodal Kubáček. Dopravca sa musí totiž popasovať aj s otázkou zaobstarania vlakov.
Európske zákony pritom umožňujú štátu vybrať dopravcu priamym zadaním. "No priamym zadaním to robiť nechceme," podotkol Kubáček. Zároveň platí pri výbere dopravcu aj výnimka a súťaž sa nemusí riadiť zákonom o verejnom obstarávaní. Preto rezort podľa jeho slov začal s potenciálnymi záujemcami rokovania, ktoré prebehnú vo viacerých kolách a na základe nich sa dopravca vyberie.
Z celkového objemu železničnej dopravy 30,3 milióna vlakokilometrov, ktorá je financovaná zo štátneho rozpočtu, môžu súkromní dopravcovia obsadiť 35 %. Doteraz na takomto princípe neprevádzkoval železničnú dopravu na Slovensku žiadny dopravca. Až od 4. marca tohto roka začne prvé súkromné vlaky vypravovať RegioJet na trase z Bratislavy do Komárna.
09.02.2012 (TASR - Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Úsek diaľnice pri Ružomberku chcú odovzdať do užív…
Category: Doprava
Ružomberok - Diaľničný úsek pri Ružomberku plánujú odovzdať do užívania motoristom do konca roka 2025. Po kontr…
Najväčší znečisťovatelia vlani znížili emisie CO2…
Category: Hospodárstvo
Brusel/Amsterdam - Najväčší holandskí priemyselní znečisťovatelia dokázali vlani znížiť svoje kombinované emisi…
Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair…
Category: Doprava
Rím/Dublin - Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair pre podozrenie z narušenia hospodárskej súťaže.…
Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej prac…
Category: Automobilový priemysel
Palo Alto - Americký výrobca elektromobilov Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej pracovnej sily. Vyplý…
Dolnokubínsky mestský výrobca tepla vlani ušetril…
Category: Energetika
Dolný Kubín - Dolnokubínsky mestský výrobca tepla Tehos vlani ušetril svojim odberateľom a štátu viac ako 1,3 m…
Pripojte sa: