1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Čínska vláda pokračuje v znižovaní výdavkov na železnicu

railsPeking - Čínska vláda oznámila ďalšie zníženie výdavkov na rozvoj železnice.

Opatrenie súvisí s obavami, ktoré vyvolávajú dlhy podniku s najrozsiahlejšou koľajovou sieťou na svete a s pochybnosťami o bezpečnosť vysokorýchlostných súprav.

Peking vynaloží na rozvoj železnice na budúci rok 65 miliárd USD (49,82 miliardy eur). Dnes o tom na priemyselnej konferencii v hlavnom meste informoval minister dopravy Šeng Kuang-cu. Podľa predchádzajúcich správ mala byť suma na budovanie železničnej infraštruktúry v nasledujúcom roku o 10 miliárd USD vyššia. V roku 2010 sa v krajine na rozvoj koľajovej dopravy vynaložilo 112 miliárd USD.

Číňania rýchlo rozširujú svoju železnicu, ktorej trate dosiahli už 91.000 km. Sú však preťažené osobnými a nákladmi vlakmi. Minister uviedol, že k znižovaniu výdavkov na koľajovú dopravu dochádza preto, lebo sa zvyšujú obavy, či podnik dokáže splatiť svoje obrovské dlhy.

Kritici upozorňujú, že úrady vynaložili veľmi veľké sumy na budovanie tratí pre superrýchle vlaky, ale neinvestovalo sa dosť na zvýšenie kvality lacnejších, pomalších dopravných trás, ktoré slúžia stovkám miliónov chudobných obyvateľov krajiny. Tvrdia, že budovanie tratí pre superrýchliky nie je pre chudobnú krajinu vhodné.

Chyby v budovaní tratí zrejme povedú k poklesu tempa rastu ekonomiky, lebo exportéri z vnútrozemia sa s tovarmi budú dostávaťk morským prístavom dlho a ťažko.

Dlh železnice dosiahol podľa analytikov súkromného sektora asi 300 miliárd USD . Výnosy z prepravy nákladu a predaja cestovných lístkov na jeho zníženie výraznejšie neprispejú. Kto ho zaplatí, zatiaľ nikto nevie, ale čoraz viac odborníkov predpokladá, že "sekeru" uhradia daňoví poplatníci.

Svetová banka tento týždeň v správe uviedla, že čínskeželezničné trate sú najvyťaženejšie na svete. Navrhla Pekingu, aby zreformoval systém určovania cien cestovného štátom a aby umožnil manažérom firmy pružne určovať ceny za prepravu osôb a nákladu. Tým by sa železnica stala výnosnejšou.

Po katastrofe superrýchlika 23. júla, pri ktorej zahynulo 40 cestujúcich, minister Šeng oznámil zníženie cestovnej rýchlosti superrýchlikov. V auguste bolo vyhlásené moratórium na realizáciu nových projektov. Bude trvať až do skončenia analýzy príčinželezničného nešťastia a prijatia opatrení na zníženie možnosti opakovania podobných katastrof.

Koncom júla do stojacej súpravy na trati pri Wen-čou narazil zozadu druhý superrýchlik. Šesť vagónov sa vykoľajilo a štyri z nich sa zrútili z vyše 20 metrov vysokého viaduktu. Viac ako 200 cestujúcich v oboch súpravách utrpelo zranenia.

28.12.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...