1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ČD Cargo má nové veľké plány na podnikanie smerom na Východ

ceske drahy logoPraha – Len malú pozornosť českej tlače vyvolala správa vedenia ČD Cargo, dominantného železničného prepravcu, výrazne expandovať smerom na Východ.

Český rozhlas Plus v komentári uviedol, že táto, kedysi exkluzívna časť Českých dráh, ktorá bola schopná čiastočne kryť stratu z prepravy osôb, sa už pred časom ponorila do červených čísel.

Podľa publikovaných výsledkov vlani prerobila vyše 230 miliónov Kč (8,89 milióna eur), čím vzrástol dlh firmy na vyše 3 miliardy Kč. Ani to jej však nebráni v zámere pokúsiť sa o podnikateľský úspech prostredníctvom dcérskej spoločnosti ČD Interport so sídlom v Prahe.

Denník E15 na internetovom servere písal o založení dcérskej spoločnosti už 21. marca. Hovorca Carga Zdeněk Větrovec povedal, že ide o zasielateľskú spoločnosť, ktorá sa zameria na poskytovanie komplexných logistických služieb automobilkám, najmä na prepravu ich vozidiel a komponentov zo západnej Európy na Východ, predovšetkým do Ruska, kde majú viaceré z nich svoje montážne závody.

ČD Cargo má v novej firme 51-% podiel. Zvyšok patrí Interport Partners Group s centrálou na pražskom Žižkove. Rozhlas spresnil, že patrí zlínskemu podnikateľovi Floriánovi Kudeláskovi. V Haniske pri Košiciach sa nachádza časť jeho nehnuteľností, železničný terminál s priamym napojením na širokorozchodnú sieť Ukrajiny a ostatné územie bývalého Sovietskeho zväzu.

Je zrejmé, že sa nová spoločnosť pokúsi ovládnuť linkové spojenie nákladnej prepravy medzi západnou Európou a Ukrajinou, prípadne Ruskom. Preto je proti plánom na prepojenie českého a slovenského Carga. Podľa rozhlasového komentára sa ich potenciálne možná fúzia tým odkladá na neurčito.

Plán gigantického prenikania Českých dráh na Východ nie je však nijakou novinkou. V júni 2010, krátko po vytvorení vlády Petra Nečasa, vtedajší minister dopravy Vít Bárta hovoril o veľkých reformách železnice. Na tlačovej konferencii podrobne vyložil ich smerovanie a nakoniec povedal: "Prezradím dôležitú informáciu: Moja zásadná zahraničná cesta povedie do Ruska a Poľska".

Z veľkých zámerov ministra Bártu sa nič nerealizovalo, ani velikášsky zámer kúpiť poľské štátne železničné Cargo.

Reštrukturalizačné plány spoločnosti ČD Cargo ešte pred rokom hovorili o preprave ucelených vlakov na úkor malých zásielok. Ich preprava sa mala zrušiť alebo výrazne obmedziť. Vtedy hrozilo presunutie týchto zásielok na kamióny, čo by zaťažilo už aj tak niekedy ťažko priepustné české cesty.

Po zmenách vo vedení spoločnosti, ku ktorým došlo tento rok vo februári, bol schválený podnikateľský plán na roky 2013 až 2017. Obsahuje množstvo opatrení na zlepšenie činnosti spoločnosti ČD Cargo a všetky sa majú uskutočniť bez obmedzenia rozsahu teraz poskytovaných služieb. Podľa rozhlasového komentára by mohlo byť plusom už to, že "aj keď neodľahčí cestnú prepravu, aspoň ju ešte viac nezaťaží".

19.04.2013 (TASR - Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

Súvisiace články:

V ČR prebehla diskusia, či je možná fúzia českého a slovenského Carga

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...