1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Z dvoch mostov cez Ipeľ môže byť jeden,ale drahší, ako boli pôvodné dva

bridgeNitra – Výstavba nových mostov cez Ipeľ sa komplikuje. Podľa pôvodných plánov mali byť na juhu Nitrianskeho kraja postavené dva. Jeden medzi slovenskou obcou Chľaba a maďarskou dedinou Ipolydamásd a druhý medzi Pastovcami a Vámosmikolou na maďarskej strane. Financie na stavbu majú ísť z fondov Európskej únie. Takzvaným lídrom projektu je maďarská strana. Tá najnovšie prišla s návrhom, aby sa postavil iba jeden most pri obci Chľaba. Zástupca maďarského prípravného tímu Gábor Kardos to svojim slovenským partnerom oznámili na dnešnom rokovaní zastupiteľstva Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK).

Podľa predsedu NSK Milana Belicu je príprava výstavby zdĺhavá a skrýva v sebe množstvo rizík. "My máme záujem o to, aby ľudia most mali, ale je nutná partnerská dohoda, v ktorej musí byť ustanovené kto vypracuje projekt, kto bude niesť zodpovednosť a kto ho bude riadiť a množstvo ďalších vecí. Takáto zmluva nám z maďarskej strany stále nebola predložená, takže dnes ani nemáme o čom rozhodovať," skonštatoval Belica. Predseda NSK upozornil aj na zmeny v pôvodnom projekte. Z nich vyplýva, že sa nový most pri obci Pastovce nepostaví a premostenie neďaleko Chľaby si vyžiada väčšie náklady. "My most chceme. Už rokujeme o ňom päť alebo šesť rokov, ale nie za každú cenu. Za cenu rizík, ktoré by tento kraj, a samozrejme, aj daňových poplatníkov stáli obrovské náklady. Takže ja, pochopiteľne, musím zastávať taký postoj, že most áno, ale v pôvodných parametroch, a samozrejme, že to musí schváliť zastupiteľstvo," skonštatoval.

Podľa pôvodných zámerov mali byť postavené cez Ipeľ dva mosty, za ktoré by slovenská strana prostredníctvom fondov EÚ zaplatila 1.940.983 eur. Spolufinancovanie kraja by pri tom bolo vo výške 97.099 eur. Zo zmien navrhnutých maďarskou stranou vyplýva, že by sa postavil iba jeden most pri Chľabe. Slovensko by však prispelo sumou 4.105.338 eur. Z toho by bolo spolufinancovanie NSK vo výške 205.266,90 eura. Belicovi sa takéto riešenie nepozdáva. "Pôvodne tam boli navrhnuté jednoduché mosty, ktoré spájali oba brehy. To sme chceli aj my a vyslovene som žiadal, aby výstavbu nepredražovali. Dnes je situácia taká, že z dvoch mostov, ktoré mali byť postavené v Pastovciach a Chľabe, je iba jeden most a ten je drahší ako predchádzajúce dva. Tak tomu už naozaj nerozumiem," skonštatoval Belica.
Kardos dnes prisľúbil, že návrh partnerskej zmluvy pošle maďarská strana na Úrad NSK už na budúci týždeň. Belica však pripomína, že vyjednávanie o zmluvných podmienkach sa môže pretiahnuť a výstavba mosta sa už v programovom období 2007 až 2013 nemusí stihnúť. "Je dôležité, aby všetko bolo transparentné a čisté. Nemôžeme riskovať, že pre nejaké pochybenie budeme musieť vrátiť peniaze, prípadne nám ich Brusel vôbec nevyplatí a budeme musieť celú výstavbu zaplatiť zo svojho rozpočtu. Tá čiastka štyri milióny eur je taká veľká, že by to mohlo kraj položiť," zdôraznil Belica.

Poslanci NSK dnes preto informáciu maďarskej strany vzali iba na vedomie a ďalším postupom sa nezaoberali. Zároveň svojho partnera požiadali, aby NSK predložil zmluvu o spolupráci a s ňou aj ďalšie dokumenty potrebné na výstavbu mosta cez Ipeľ.

12.10.2012 (TASR - Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...