1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Predseda NSK stále považuje výstavbu nového mosta cez Ipeľ za rizikovú

bridgeNitra - Nad výstavbou nového mosta cez rieku Ipeľ aj naďalej visia otázniky.

Kým maďarská strana trvá na tom, že stavbu mosta medzi obcou Chľaba v okrese Nové Zámky a maďarskou dedinou Ipolydamásd stihne začať ešte v roku 2013, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica je presvedčený, že tento zámer v sebe skrýva veľké riziká. Spoločný maďarsko-slovenský projekt má byť financovaný z prostriedkov Európskej únie (EÚ). Podľa Belicu nie je dostatočne pripravený na to, aby sa stihol ešte v programovom období 2007-2013. Upozornil na zmeny v zámere, podľa ktorého mali pôvodne Ipeľ premostiť dva mosty. Maďarská strana, ktorá je lídrom projektu, však jeho obsah zmenila. Namiesto dvoch mostov by sa tak mal postaviť iba jeden, za sumu prevyšujúcu cenu pôvodných dvoch premostení.

 

Belica upozorňuje na to, že Brusel by s takýmito zmenami nemusel súhlasiť. Pripomenul tiež, že maďarská strana dodnes nemá majetkovo-právne usporiadané pozemky, nie sú pripravené verejné obstarávania a neexistuje ani žiadna zmluva medzi partnermi, ktorí majú most postaviť. "Dohodli sme sa na tom, že pokiaľ nebude partnerská dohoda, pokiaľ nebude jasné, kto bude zodpovedať za projekt a akou časťou, tak nie je o čom ďalej rokovať. To znamená, že ja som jasne povedal maďarskej strane, že dobre, ak si veríte a zadefinujete to tak, že ten most dokážete postaviť bez rizík časových a vecných, tak my sme ochotní dať päťpercentné spolufinancovanie. Ale zodpovednosť by sme niesli len za týchto päť percent. Oni to akceptovali, povedali že dajú odpoveď na túto otázku v priebehu pár dní. No dodnes sme nedostali žiadnu odpoveď, takže čakáme," skonštatoval Belica.

Podľa jeho slov v sebe projekt skrýva mnohé riziká, ktoré by pri unáhlenej výstavbe mohli viesť k chybám a pre ne by mohol Brusel žiadať vrátenie peňazí, ktoré na most EÚ poskytla. "Ja som za to, aby sa ten most staval, ale aby sa staval až v budúcom období, keď sa ujasnia všetky tieto problémy. Ja obyvateľom Poiplia ten most doprajem, ale veď oni sami hovoria, že nechcú žiadne megalomanské stavby za strašné milióny, ale jednoduchý most, ktorý tam mali, ktorý slúžil na bežný cezhraničný styk. Aby sa mohli navštevovať, prípadne aby tam mohlo prejsť nejaké osobné auto," povedal Belica. Podľa jeho slov je teraz na rade maďarská strana, ktorá sa má vyjadriť, či prevezme na seba všetky riziká za výstavbu mosta, alebo nie.

Podľa pôvodných zámerov mali byť postavené cez Ipeľ dva mosty, za ktoré by slovenská strana prostredníctvom fondov EÚ zaplatila 1.940.983 eur. Mali stáť medzi obcou Chľaba v okrese Nové Zámky a maďarskou dedinou Ipolydamásd a Pastovcami v okrese Levice a Vámosmikolou na maďarskej strane. Spolufinancovanie kraja by pri tom bolo vo výške 97.099 eur. Zo zmien navrhnutých maďarskou stranou vyplýva, že by sa postavil iba jeden most medzi obcou Chľaba a dedinou Ipolydamásd. Slovensko by však prispelo sumou 4.105.338 eur. Z toho by bolo spolufinancovanie NSK vo výške 205.266,90 eura.

08.12.2012 (TASR - Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...