1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

V komárňanskej lodenici spustili na vodu riečnu výletnú loď Albertina

SAM 1 14Komárno – V komárňanských lodeniciach spustili v stredu na vodu lodným výťahom luxusnú riečnu osobnú loď Albertina, ktorá by mala byť dokončená do štyroch mesiacov, potom by sa mala plaviť na európskych riekach.

Loď naprojektovali v kancelárii v Komárne. Motory, vzduchotechniku, interiéry vyrábajú a dodávajú slovenské firmy, pričom slovenskí architekti projektovali aj interiéry.

„Po dva a pol roku plánovania pred poldruha rokom sa začala stavať oceľová konštrukcia a pol roka na to sme začali stavať technológiu - cez hotelovú časť až po poslednú žiarovku - vo vlastnej réžii v priamej spolupráci so 65 dodávateľmi,“ informoval riaditeľ lodnej spoločnosti Riseday Ivan Sivák.

Plavidlo je podľa neho teraz hotové na 85 %, chýba ešte 15 %, ktoré by mali byť dokončené v nadchádzajúcich štyroch mesiacoch. Albertína - nazvaná podľa umeleckej a grafickej zbierky, ktorú založili v Bratislave - má dĺžku 110 metrov, výšku 7,5 metra a šírku 11,4 metra. Má tri plnohodnotné podlažia a štvrtou je slnečná paluba. Poháňať ju budú dva motory Caterpillar s výkonom 1618 kilowattov (kW).

Loď je určená pre 155 pasažierov a 38 členov posádky. Ak sa podarí, v závislosti od vývoja koronakrízy, v júni začať s plavbou po Dunaji, v zmysle cestovného plánu určeného cestovnou kanceláriou, ktorá ju bude mať v prenájme na osem rokov, tak sa tento rok bude plaviť medzi nemeckým mestom Passau a maďarskou Budapešťou, pričom raz týždenne loď zakotví aj v Bratislave. Na budúci rok ešte plán nie je spresnený, avšak zrejme sa bude plaviť na riekach Dunaj, Rýn a Mohan, celkom na území desiatich krajín Európy až po Dunajskú deltu, spresnil Sivák.

„Pôvodný plán bol stavať loď úplne mimo Slovenskej republiky, napokon som veľmi rád, že spolupracujeme s komárňanskými lodenicami, spoločnosťou Strojársky podnik SAM - Shipbuilding and Machinery, ktorá je veľmi ústretová,“ poznamenal riaditeľ.

„Máme tri staršie lode, ktoré úspešne prevádzkujeme posledných desať rokov, odkedy naša spoločnosť Riseday funguje. Táto loď je výnimočná samotným nápadom postaviť po dlhej dobe plavidlo v komárňanských lodeniciach," dodal.

Špecialitou lode je, že trup je vyrobený z dvojitého boku a dvojitého dna na zabezpečenie nepotopiteľnosti plavidla a splnenie špeciálnych priestorových požiadaviek odberateľa. Plavidlo - v tomto prípade jeho trup - bude mať slovenský certifikát, uviedol inšpektor Henrich Illáš z klasifikačnej spoločnosti DNV (Det Norske Veritas) and GL (Germanischer Lloyd).

Lodenice v Komárne založili v roku 1898. Počas Rakúsko-Uhorska v rokoch 1900 – 1918 začali vyrábať aj námorné lode. Do prvej svetovej vojny postavili 25 plavidiel a 8 železničných mostov, 23. apríla 1947 položili základný kameň nových lodeníc. Lode v Komárne stavali nielen pre Československo a Sovietsky zväz, ale aj pre Čínu, Anglicko či Južnú Afriku. Lodenica vyrábala aj súčiastky pre armádu. Po rozpade kombinátu ZŤS v roku 1990 sa stali lodenice samostatným štátnym podnikom. Dva roky nato sa z podniku stala štátna akciová spoločnosť, ktorú následne privatizovali.

11.02.2021 TASR

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...