1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ZF Slovakia, a.s.

ZF 18Neustále rastieme

ZF Slovakia je súčasťou globálnej skupiny ZF Group, výrobcu automobilových komponentov pre popredné značky vozidiel. Už je to tretí raz, čo je o spoločnosti ZF Slovakia písané v časopise Priemysel Dnes, a okrem technologickej inovácie, špičkových komponentov a výrazného podporovania zamestnancov je hlavnou témou príbehu tohto podniku expanzia.

V roku 2020 majú organizačné jednotky ZF na Slovensku silné zázemie s 3900 zamestnancami naprieč šiestimi samostatnými prevádzkami a minuloročný obrat 804 miliónov eur. Dr. Dietmar Weigt, člen predstavenstva ZF Slovakia zodpovedný za výrobu tlmičov, si našiel čas, aby nás oboznámil s aktuálnym, explozívne sa zvyšujúcim tempom rastu spoločnosti ZF.

ZF Group na Slovensku

Keď sme koncom roka 2017 naposledy hovorili s Dietmarom Weigtom, na Slovensku boli tri výrobné závody ZF – v Leviciach, Trnave (ZF Slovakia, a.s.) a v Novom Meste nad Váhom (ZF Active Safety Slovakia, s.r.o. ). Už vtedy však boli aktuálne plány navýšenia ich počtu, a preto nie je žiadnym prekvapením, že sa tieto plány zrealizovali, či dokonca prekročili. Hlavné sídlo ZF Slovakia je stále v Trnave a pokračuje vo vývoji, výrobe a testovaní spojok, dvojhmotných zotrvačníkov a hydrodynamických meničov. Komárno je satelitným výrobným závodom Trnavy, ktorý vyrába komponenty pre spojky do osobných automobilov. Levice sú naďalej najväčším výrobným závodom zameraným na komponenty podvozka ako sú napríklad tlmiče, guľové kĺby a stabilizátory. Podnik takejto veľkosti má dva satelitné závody, a to v Šahách, kde sa zameriavajú na technológie tlmenia a výrobu vonkajších plášťov tlmičov, ktorými zásobujú výrobné linky v Leviciach. Druhý závod je v Detve so svojimi guľovými kĺbmi, ktorými dopĺňa výrobu levického závodu. Na doplnenie obrazu o Slovensku treba spomenúť aj ZF Active Safety Slovakia, s.r.o., ďalšieho člena skupiny ZF Group, výrobcu riadiacich systémov a elektromotorov pre riadenia s posilňovačom v Novom Meste nad Váhom.

Takže teraz je celkový obraz omnoho širší, ale aké konkrétne zmeny sa udiali od roku 2017? Viac ako 900 nových zamestnancov a tri nové satelitné výrobné závody nie sú zlým meradlom rastu podľa akýchkoľvek kritérií. V roku 2017 predstavoval adaptívny tlmič nový vzrušujúci produkt poháňajúci inováciu v spoločnosti ZF. Ide o technológiu, ktorá predpovedá stav vozovky a zákruty a následne na ne reaguje, pričom zohľadňuje štýl jazdy vodiča (radenie prevodových stupňov a zmeny akcelerácie), aby ponúkla najhladšiu možnú jazdu. Vďaka vysokým investíciám sa srdcom výroby adaptívnych tlmičov skupiny ZF Group v Európe stali závody v Leviciach a Šahách. Spočiatku zásobovala výroba najmä prémiové a luxusné značky automobilov, ale Dietmar Weigt predpovedá čo sa dopytu týka turbulentnú situáciu, pretože adaptívne tlmiče sa začínajú integrovať do automobilov strednej triedy a kompaktných automobilov. V konečnom dôsledku môžu Levice a Šahy očakávať v priebehu nasledujúcich troch rokov ďalšie investície do nových technológií a strojov. Navyše, tohtoročná akvizícia spoločnosti WABCO skupinou ZF Group ešte viac zdôraznila jej zameranie na komerčné vozidlá – obzvlášť na výrobu brzdových systémov, hnacích sústav a bezpečnostných riešení pre nákladné automobily a autobusy.

Digitálna transformácia je tu

Výskumná technologická a poradenská spoločnosť Gartner definuje digitalizáciu ako „využívanie digitálnych technológií na zmenu obchodného modelu a zabezpečenie nových príležitostí na zvýšenie výnosov a tvorbu hodnôt. Je to proces prechodu na digitálne podnikanie“. Nie je preto prekvapením, že spoločnosť ZF so svojou výraznou orientáciou na inovácie v oblasti efektivity, bezpečnosti, autonómnych vozidiel a elektromobility vidí digitalizáciu ako kľúč k budúcnosti. Slovami Dietmara Weigta: „Digitalizácia je spojovacím prvkom. Vďaka širokému a jedinečnému produktovému portfóliu ponúka spoločnosť ZF systémové riešenia, ktoré umožňujú vozidlám vidieť, myslieť a konať. Vďaka tomu je jazda bezpečnejšia, efektívnejšia a komfortnejšia.“

Toto je v podstate stratégia mobility novej generácie skupiny ZF Group, ktorá zohľadňuje štyri kľúčové technologické domény spoločnosti – riadenie pohybu vozidla, integrovanú bezpečnosť, automatizované vedenie vozidla a elektromobilitu. Čo to znamená pre ZF Slovakia? Pri pohľade do budúcnosti elektromobility môžeme predpovedať, že vozidlá budú nielen tichšie, ale aj ťažšie. To znamená väčšie nároky na systémy tlmenia vibrácií a hluku, teda adaptívne tlmiče. „Podobne, keďže sú autonómne vozidlá čoraz viac akceptované, sa budeme zameriavať na vývoj ďalších adaptívnych komponentov podvozka, pretože všetci vieme, že pasažieri sú citlivejší na plynulosť jazdy ako na vodiča; a kde nie je vodič, budeme my všetci pasažiermi,“ myslí si člen predstavenstva ZF Slovakia zodpovedný za výrobu tlmičov.

Automobilová výroba v čase pandémie

V tomto roku bude zrejme všetko nejakým spôsobom nadväzovať na pandémiu koronavírusu, a s určitosťou ide o obrovský a potenciálne fatálny faktor pre všetkých výrobcov odkázaných na dodávateľské reťazce a pracovníkov na mieste. Zaujímavosťou je, že Dietmar Weigt sa na aktuálnu krízu pozerá s veľkou dávkou hrdosti – na organizovaný a na faktoch založený spôsob, akým spoločnosť ZF zareagovala ako skupina a kolektív. Jasnou známkou tímovej práce a podpory je napríklad to, ako skupina zamestnancov začala s 3D tlačou štítov na tvár pre svojich kolegov na zvýšenie ich ochrany. A nešlo o nariadenie zo strany manažmentu ani o objednávku od zákazníka, ale o pracovníkov zo ZF a súčasne zodpovedných občanov, ktorí prevzali iniciatívu. Odvtedy výroba ochranných štítov na tvár narástla a zahrnula lokálnych zdravotníckych pracovníkov a iných štátnych zamestnancov, a presunula sa z 3D tlače na používanie náradia na vstrekovanie. ZF Slovakia v súčasnosti vyrába ochranné štíty na tvár v tisíckach kusov.

Altruizmus bokom, spoločnosť ZF Slovakia taktiež pocítila vplyv pandémie. Hoci ZF Group poverila internú pracovnú skupinu na boj proti koronavírusu hneď, ako sa objavili správy o pandémii v Číne, apríl 2020 bol najhorším mesiacom spoločnosti vôbec. Obrat sa totiž pohyboval na úrovni 20 až 30 % v porovnaní s obdobím pred pandémiou. Postupne, ako sa rôzne európske krajiny dostávali z nariadeného obmedzeného režimu, sa výroba začala vracať do normálu. Dietmar Weigt očakáva, že bude určitú dobu trvať, kým bude výroba osobných automobilov na úrovni spred krízy. „Obzvlášť čo sa týka podnikov napojených na malé vozidlá až vozidlá strednej triedy.“ V tomto kontexte je výroba adaptívnych tlmičov v ZF Slovakia už naspäť na úrovni pred pandémiou.

S postupným obnovovaním automobilového priemyslu sa ZF Slovakia zameriava na bezpečnosť a ochranu zdravia svojich pracovníkov. Vďaka činnosti poradenskej pracovnej skupiny spoločnosť implementovala mnohé organizačné, technické a individuálne opatrenia na zabezpečenie sociálneho odstupu, nosenia masiek a pravidelnej dezinfekcie. „V čase vytvárania tohto dokumentu (august) sa môžeme pochváliť úžasným výsledkom, že žiadny zo zamestnancov podniku nebol zatiaľ infikovaný koronavírusom,“ podotýka člen predstavenstva ZF Slovakia zodpovedný za výrobu tlmičov a dodáva: „Aby sme sa ale vrátili k predchádzajúcej téme, intenzívnejšie zameranie spoločnosti ZF na digitalizáciu v posledných rokoch znamenalo, že naša spoločnosť bola lepšie pripravená na dopad ochorenia COVID-19 v porovnaní s inými. Keď vírus udrel, digitálne pracovné postupy už boli pripravené a materiál na elektronické učenie bol k dispozícii. Komunikácia a spolupráca na diaľku už boli súčasťou DNA spoločnosti ZF.“

Budúcnosť

Čo prinesie budúcnosť pre spoločnosť ZF Slovakia? Jedným slovom – rast a ešte viac rastu. Trendy, ktoré hýbu automobilovým priemyslom znamenajú, že dopyt po adaptívnych tlmičoch bude len stúpať. Výrobcovia iných komponentov pre vozidlá (súvisiacich najmä so spaľovacími motormi a ich technológiami) si musia poradiť s klesajúcimi objemami. To isté platí aj pre ZF Slovakia. „Napriek tomu dúfame, že naša spoločnosť dokáže vykompenzovať pokles v odvetví spaľovacích motorov (spojky, meniče točivého momentu, dvojhmotné zotrvačníky) rastom v odvetví adaptívnych tlmičov. Hoci to pravdepodobne pôjde ruka v ruke so zvýšenou automatizáciou, cieľom spoločnosti je zvládnuť budúcu expanziu bez poklesu počtu pracovníkov a zameraním sa na know-how a expertízu v organizácii, aby sme naďalej mohli plniť rozvíjajúce sa globálne výzvy v oblasti prepravy,“ uzavrel Dietmar Weigt.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...