1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ZF Active Safety Slovakia, s.r.o.

ZF Active Safety SK 22Sofistikovaná výroba na vysokej technologickej úrovni

Jeden z popredných svetových dodávateľov technológií a inovatívnych riešení pre automobilový priemysel, koncern ZF, má na Slovensku zastúpenie v šiestich mestách prostredníctvom dvoch právnych subjektov. ZF Slovakia má svoje prevádzky v lokalitách Trnava, Komárno, Levice, Šahy a Detva.

V Novom Meste nad Váhom od roku 2002 pôsobí samostatná spoločnosť, ktorá je od roku 2015 súčasťou koncernu ZF. „Na Slovensku pôsobia dve právne entity, my sme jedna z nich. Existujú medzi nami isté väzby, pretože koncern funguje na princípe zdieľaných centrálnych funkcií, ako sú napríklad nákup alebo riadenie ľudských zdrojov, ale každá entita má svoje vlastné divízne riadenie,“ vysvetľuje konateľ novomestskej spoločnosti Ing. Milan Šesták a dodáva, že závod je orientovaný na osobnú a prevádzkovú bezpečnosť v automobiloch. Podnik v Novom Meste nad Váhom sa zaoberá montážou riadiacich systémov a elektrických posilňovačov riadenia, ktoré distribuuje popredným automobilovým producentom na Slovensku a v zahraničí. S Milanom Šestákom sme sa rozprávali aj o tom, čím je spoločnosť ZF Active Safety Slovakia špecifická.

V tomto roku si pripomínate 20 rokov od svojho založenia. Ktoré momenty v histórii firmy boli rozhodujúce?

V roku 2002 prebehol len zápis do obchodného registra, reálna prevádzka sa začala o rok neskôr výrobou prvých elektrických posilňovačov riadenia. Ďalším míľnikom bol rok 2006, kedy firmu prevzal koncern TRW. Za ďalšie míľniky možno považovať každoročné postupné nábehy výroby a zlomový bol rok 2011, kedy sme začali výrobu Belt Drive riadiacich systémov. Tie prvé sme dodávali pre spoločnosť Ford. Odvtedy sme takmer každý rok pridávali nový projekt. Naše projekty sú špecifické tým, že každý výrobok má svoju vlastnú výrobnú linku. Je vysoko špecifický, a preto sa nedá jednoducho vyrábať na univerzálnom zariadení. Významná zmena prišla v roku 2015. Prevzal nás koncern ZF, ktorý kúpil celú skupinu TRW, a tá sa stala jednou z divízií – divíziou A.

Čo konkrétne tvorí produktové portfólio v závode v Novom Meste nad Váhom?

Sme súčasťou divízie Active Safety, teda aktívna bezpečnosť. Spadá sem výroba brzdových komponentov, ktoré produkujú naše sesterské závody. Náš závod je centrom výroby Belt Drive riadiacich systémov na ovládanie nápravy predných kolies. Je to náš nosný produkt, ktorý dodávame priamo do automobiliek. Okrem toho našim sesterským závodom dodávame posilňovače riadenia, a to aj pre tzv. AKC systém pre ovládanie zadnej nápravy. Ročne vyrobíme približne 1,5 milióna rôznych produktov, ale rozhodujúcim konsolidovaným ukazovateľom sú pre nás tržby. Z pohľadu hodnoty je nosným produktom Belt Drive riadiaci systém, ktorý tvorí aktuálne asi 60 % našich tržieb a tento podiel neustále rastie.

Do ktorých krajín smeruje vaša produkcia?

Našich kľúčových odberateľov predstavujú primárne automobilky v Európe. Našimi najväčšími zákazníkmi sú v súčasnosti Hyundai a Kia. Dodávame tiež pre koncern Stellantis – Fiat do Talianska, ale aj do Mexika pre Chrysler. Ďalším zákazníkom je Renault, ktorému dodávame produkty do závodov vo Francúzsku, Španielsku a Južnej Kórei. Drobné objemy smerujú aj do Argentíny alebo Brazílie. Priamo na Slovensku dodávame výrobky len pre Kiu, ale naša produkcia sa na tuzemský trh dostáva nepriamo, pretože sesterský závod montuje naše diely do riadiacich systémov pre koncern Volkswagen.

Ako by ste zhodnotili uplynulý rok z ekonomického a obchodného hľadiska?

Bol to náročný rok. Súvisí to so situáciou u našich zákazníkov, ktorí zaznamenali veľký prepad. Naše tržby boli približne o 40 % nižšie ako rozpočtovaný objem a tomu sme museli prispôsobovať aj nákladovú štruktúru. Museli sme reagovať hlavne v oblasti variabilných nákladov. Ovplyvnila nás pandémia, ale tá nebola hlavnou príčinou našich problémov. Výrazný dopad na našu produkciu mala polovodičová kríza, ktorá v roku 2021 prispela k prepadu našich tržieb na úroveň 110 miliónov eur.

Spomenuli ste, že každý výrobok má vlastnú výrobnú linku. Ako to ovplyvňuje vaše investície?

Pôsobíme v prenajatých priestoroch a primárne investujeme do technológií – nových výrobných liniek. Všetky naše investície priamo súvisia s novým biznisom. Aj v tomto roku plánujeme investície do nových výrobných liniek a automatizácie. Náš každoročný objem investícií sa pohybuje od 5 do 10 miliónov eur.

S akým časovým predstihom plánujete novú výrobu?

Od získania zákazky pre klienta po nábeh sériovej výroby trvá zavedenie nového projektu približne dva roky, ale závisí to aj od zákazníkov. Mali sme prípady, kedy sme to zvládli aj za pol roka, ale to sa môže stať len v prípade, ak dokážeme využiť existujúcu technológiu. Štandardne, ak musíme zabezpečiť novú výrobnú linku, to trvá od jedného do dvoch rokov, kým sa na výrobu pripravíme. Len príprava linky môže trvať rok. Keďže potrebujeme predstih minimálne dva roky, teraz pripravujeme projekty na roky 2025 – 2028.

Podporuje pravidelná modernizácia technológií vyšší podiel automatizácie a robotizácie?

Máme 10 výrobných liniek a všetky sú do značnej miery automatizované, obsluhujú ich výrobní pracovníci, manuálna montáž je na novších linkách výnimkou. Používame roboty, ale aj kolaboratívne roboty (koboty) – to je smer, ktorým sa uberáme. Naším cieľom je každoročne redukovať počet obslužných pracovníkov o 5 až 10 vďaka automatizácii. Po naštartovaní cielených aktivít sme na dobrej ceste k naplneniu cieľa. Aktuálne máme 550 zamestnancov a smerujeme k zvyšovaniu pridanej hodnoty na pracovníka.

Čím je vaša spoločnosť špecifická?

V porovnaní s inými výrobnými podnikmi v regióne sme firmou na mimoriadne vysokej technologickej úrovni. Nie sme typická montážna hala. Povaha našej práce vyžaduje oveľa väčšiu schopnosť prispôsobiť sa novým trendom. Aktuálnou témou je pre nás dátový manažment, kybernetická bezpečnosť produktov a práca na technológiách podporujúcich koncept elektrického riadenia „steer by wire“. Sofistikovanosť našej výroby a zavádzanie kybernetickej bezpečnosti, agilita v reagovaní na zákaznícke požiadavky, to nás odlišuje od iných výrobných firiem, ktoré hľadajú zamestnancov na trhu práce.

Sústreďujete sa na prácu s mladou generáciou – potenciálnymi zamestnancami. Nakoľko sú vaše aktivity úspešné?

Spolupracujeme so školami, podporujeme učňovské školy v regióne podporou súťaží a talentov, sme otvorení možnosti organizovania exkurzií, je možné absolvovať u nás učňovskú prax. V našom závode máme zavedený inštitút Talent Pool. Na konkrétnych projektových zadaniach staviame obsadzovanie pracovného miesta potenciálnymi kandidátmi z externého prostredia. Po ukončení projektu a prezentácii výsledkov príležitostne ponúkame úspešným účastníkom trvalé zamestnanie. Takto revitalizujeme stav našich inžinierskych síl. Záujem je však čoraz nižší. Kedysi sme mali dostatok uchádzačov, avšak v poslednom období je problém namotivovať ľudí, aby išli popri škole pracovať. Talent Pool dnes využívajú skôr ľudia, ktorí sa chcú dostať do dobrej firmy. Prijmú časovo ohraničenú pozíciu „talentpoolistu“ s víziou začlenenia sa do pracovného tímu.

Aké sú vaše zámery do budúcnosti?

Chceme posúvať naše štandardy k moderným produktom a metódam ich výroby. Neustále musíme rozširovať a obnovovať výrobu. Máme množstvo technologických výziev, ktoré si vyžadujú vyššiu úroveň spôsobilosti našich ľudí. Nové produkty si vyžadujú vyššiu úroveň bezpečnosti – to sú požiadavky našich zákazníkov. Veľkou výzvou pre nás bude technológia „steer by wire“ – elektrické ovládanie riadenia auta „cez kábel“. Popri tom smerujeme k napĺňaniu cieľov trvalej udržateľnosti v oblasti energetiky, tvorby CO2 a environmentálneho správania.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...