1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

ZSSK 16Rozsiahle investície naďalej pokračujú

Národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si v roku 2021 udržal hospodárenie na plánovanej úrovni a hospodárskym výsledkom je zisk vo výške 3 milióny eur.

Spoločnosť vlani zrealizovala svoje investičné zámery s využitím zdrojov z EÚ a štátneho rozpočtu v objeme 123 miliónov eur, pričom tieto finančné prostriedky boli smerované hlavne do vozidiel ZSSK. O rozsiahlych investíciách, ale aj o vodíkových vlakoch sme sa rozprávali s predsedom predstavenstva ZSSK Romanom Koreňom.

Ako v ZSSK vyzerá rok 2021 v konkrétnych číslach?

Vlaky ZSSK najazdili v roku 2021 celkovo 34 miliónov vlakokilometrov a prepravili spolu 45,6 milióna cestujúcich, z toho 31,7 milióna platiacich. V uplynulom roku sme denne vypravili priemerne 1538 vlakov, z toho 218 diaľkových a 1320 regionálnych a prímestských spojov. Rovnako sme navýšili ponuku kapacity miest 1. triedy v tzv. „šesťstovkových“ rýchlikoch R 6xx na približne 417-tisíc miest, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2020 nárast o zhruba 22 %. Medzištátnu prepravu využilo 1,85 milióna cestujúcich, o 18 % viac ako v predchádzajúcom roku. Najčastejšie sa cestujúci prepravili do/z Rakúska. Hoci vlaky národného dopravcu najčastejšie využívajú cestujúci na bežnú dopravu, prevážame aj zvieratá, bicykle, autá, motorky, trojkolky či štvorkolky, prípadne ľudia využili možnosť kuriérskej zásielky. V roku 2021 odviezla ZSSK svojimi vlakmi takmer 48-tisíc psov, viac ako 7700 vozidiel na autovlakoch a 195-tisíc bicyklov, čo predstavuje historicky najvyšší počet odvezených bicyklov vlakmi ZSSK. Medziročný nárast presiahol 26 %.

Ak by ste mali zhodnotiť rok 2021, nakoľko bol náročný a ktorý výsledok považujete za najdôležitejší?

ZSSK sa podarilo udržať hospodárenie na plánovanej úrovni a za rok 2021 sme dosiahli zisk 3 milióny eur. Najviac sa na pozitívnom výsledku podieľalo nižšie čerpanie nákladov a nižšie výdavky na zabezpečenie prevádzky. V oblasti core businessu sme rovnako ako v roku 2020 zaznamenali výpadok vlastných príjmov, a to v dôsledku nižšieho počtu prepravených cestujúcich. V porovnaní s rokom 2019, v období pred mimoriadnou situáciou vyvolanou pandémiou COVID-19, sme prepravili takmer o 41 % menej cestujúcich, s čím súvisí aj výpadok tržieb z prepravy cestujúcich vo výške 48 %, čo predstavuje takmer 43 miliónov eur. Zároveň nás teší, že sme aj napriek trvajúcej koronakríze dokázali dotiahnuť naše investičné projekty do úspešného konca. Minulý rok sme realizovali najväčšiu modernizačnú akciu vozidlového parku v dejinách ZSSK. Na slovenské koľaje pribudli elektrické jednotky v Žilinskom a Trenčianskom kraji, dieselmotorové jednotky v Banskobystrickom, Žilinskom, Trenčianskom a Prešovskom samosprávnom kraji, ozubnicové elektrické vozidlá vo Vysokých Tatrách a osobné vozne (Ampz, Bmpz, Bmz) na diaľkovú dopravu.

Spomenuli ste ozubnicové elektrické vozidlá v Tatrách. Môžete túto investíciu predstaviť?

Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, vo februári nahradilo päť nových moderných vozidiel s hybridným pohonom. Vďaka tomu môžu vozidlá jazdiť nielen na klasickej trati TEŽ Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica, ale aj na ozubnicovej trati OŽ Štrba – Štrbské Pleso. Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich. Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.

Vlani na jeseň ste začali so stavbou troch stredísk technicko-hygienickej údržby. Čo všetko táto investícia zahŕňa a aký je jej časový harmonogram?

ZSSK plánuje vybudovať špičkové moderné strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene, aké zatiaľ na Slovensku nie sú. Od projektu si sľubujeme zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav. Výstavba sa začala v septembri 2021 a trvanie výstavby odhadujeme na 20 mesiacov. Hlavnú časť investície pokryjú prostriedky z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Rozpočet na výstavbu THÚ Humenné predstavuje 36 miliónov eur. Výstavba začala v septembri a predpokladáme, že nové stredisko začneme využívať v apríli 2023. Predpokladané finančné náklady na výstavbu strediska v Nových Zámkoch prevyšujú 50 miliónov eur. Stredisko by malo byť dokončené v júni 2023, rovnako ako stredisko THÚ vo Zvolene. Tu predpokladáme rozpočtový náklad takmer 41 miliónov eur.

S čistením súvisí aj ďalší projekt. V dôsledku pandémie začala ZSSK vývoj autonómneho zariadenia, teda robota na dezinfekciu interiéru. Podarilo sa vám v tomto projekte pokročiť?

Začiatkom roka 2021 sme získali grant na projekt Bezpečná mobilita v rámci pandémie spôsobenej ochorením COVID-19: bezpečná prevádzka a využitie prostriedkov osobnej železničnej dopravy. Jedným z cieľov projektu je vývoj robota, ktorý dokáže sám prechádzať vozňami a dôkladne dezinfikovať interiér. Pokiaľ máme informácie, na Slovensku ani v okolí takéto robotické zariadenie nevyužíva žiaden operátor železničnej dopravy. Projekt by sa mal ukončiť v júni 2023. Výsledkom budú priemyselné vzory funkčných nadstavieb na dezinfekciu vagónov pre osobnú dopravu. Budú základom pre komerčný výrobok schopný prevádzky v najnáročnejších podmienkach. Následne sa bude môcť prikročiť k ich nasadeniu v našich strediskách THÚ, vrátane tých najmodernejších v Nových Zámkoch, Humennom a vo Zvolene, ktoré plánujeme postaviť do konca roku 2023.

Ministerstvo dopravy SR sa koncom roka 2021 zaviazalo poskytnúť ZSSK financie na nákup elektrických poschodových vlakov. Ako to vyzerá s realizáciou?

Ide o siedmu časť projektu Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII v hodnote 77 miliónov eur. Jeho predmetom je dodanie štyroch nových elektrických poschodových jednotiek najneskôr do novembra 2023.

Stále viac sa hovorí o vodíkových vlakoch. Je na Slovensku ich nasadenie reálne?

ZSSK sa hlási k cieľom zásadného znižovania emisií, a to nielen skleníkových plynov, ale aj emisií hluku pri železničnej prevádzke – najmä v husto zastavaných územiach, a práve preto by naším prvým krokom k napĺňaniu tejto stratégie malo byť nasadenie vodíkových vlakov. Ide o elektrické vlaky s vodíkovými palivovými článkami. Počíta sa s nimi najmä v regionálnej železničnej doprave, kde je problematická návratnosť plnej elektrifikácie tratí. Všetci rozhodujúci výrobcovia vyvíjajú nové trakčné vodíkové jednotky a tiež sa intenzívne venujú prestavbe existujúcich moderných jednotiek z dieselového pohonu na pohon palivovými článkami. Elektrické vlaky napájané vodíkovými palivovými článkami sú za predpokladu využitia zeleného vodíka úplne bezemisné. Ak všetko pôjde podľa predpokladov, skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v druhej polovici tohto desaťročia. Týmto krokom by malo prísť k zníženiu hluku súprav minimálne o 30 % a ročne by sme mali usporiť až 6-tisíc ton CO2. Európska komisia má svojimi politikami za cieľ do roku 2030 znížiť cenu vodíka minimálne o 60 % a efektivita v prospech vodíka sa tak bude ešte zväčšovať.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...