1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

zssk 17Viac cestujúcich a ešte lepší hospodársky výsledok

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), v uplynulom roku znova zlepšila svoje hospodárenie. Strata sa znížila z 5,89 milióna eur v roku 2015 na 5,15 milióna eur. Pozitívny výsledok z roku 2016 je zároveň o viac ako 300-tisíc eur lepší než predpokladal plán.

Národný dopravca vlani prepravil 65,6 milióna cestujúcich, čo predstavuje nárast o takmer 15 %. ZSSK znížila dlh o 16 miliónov eur, z 357 na 341 miliónov eur a zaznamenala investície vo výške 41,6 milióna eur.

Spoločnosť očakáva zníženie straty aj v aktuálnom roku 2017. „Našou ambíciou a zodpovednosťou je neustále zlepšovať hospodárenie firmy. Veríme, že nová stratégia a celková transformácia spoločnosti ZSSK prinesú pozitívne výsledky v podobe vyrovnaného rozpočtu v roku 2020. Odrazom toho budú výrazne lepšie zákaznícke služby, kvalitnejšia vlaková technika, mobilita na Slovensku a v neposlednom rade aj angažovaní zamestnanci,“ hovorí podpredseda predstavenstva ZSSK zodpovedný za ekonomiku a transformáciu Ing. Patrik Horný.

Od roku 2008 ZSSK investovala do regionálnej dopravy viac ako pol miliardy eur a v nadchádzajúcich piatich rokoch by to malo byť dokonca viac ako 700 miliónov eur určených na jej ďalšiu modernizáciu. Deklarovaním tejto sumy chce podľa Horného spoločnosť „vyjsť z tieňa, pretože len málokto vie, že takéto prostriedky sa investovali aj v minulosti a v súčasnosti sa v tomto trende pokračuje.“ Aktuálne nakupujú množstvo elektrických a dieselových motorových jednotiek pre regionálnu dopravu v hodnote 240 miliónov eur. Potom sú to investície do ich vlastnej infraštruktúry, aby mohli vytvoriť lepšie podmienky pre cestujúcich v podobe technickej a hygienickej údržby pre mestá Bratislava, Košice a Žilina. Na tento účel pripadá približne 100 miliónov eur z fondov EÚ. Veľké investície sa budú týkať aj renovácie starých vozňov, ktoré sa majú obnoviť a budú vyzerať ako nové. Tieto budú používané v regionálnej doprave do vzdialenosti 150 km.

Viezť sa vlakom je lepšie ako autom

Dve z aktuálnych investícií ZSSK sa týkajú zvolenského a žilinského regiónu, ktoré by mohli byť čoskoro vybavené novými modernými motorovými jednotkami v počte 21 a 35 kusov. Hoci zvolenský región ročne obslúži viac ako 3,3 milióna cestujúcich, priemerný vek rušňov a vozňov je vyše 30 rokov. To znamená, že väčšina dnešných miestnych vozňov a rušňov bola vyrobená ešte v 80. rokoch, sú neklimatizované a toalety v nich fungujú takzvaným „prepadom“. ZSSK len nedávno uzatvorila zmluvu so ŽOS Vrútky o dodávke 21 dieselových motorových jednotiek (DMJ) pre zvolenský región. Nové moderné súpravy, z ktorých sedem bude mať sedadlovú kapacitu 160 cestujúcich a štrnásť 110 cestujúcich, budú klimatizované, vybavené Wi-Fi pripojením a elektrickými zásuvkami. V porovnaní s dnešnými sú aj omnoho komfortnejšie, výkonnejšie a rýchlejšie. Prvé pribudnú na zvolenské trate v roku 2018.

Výhodou je pri nových DMJ ich zvýšený výkon, ktorý umožňuje pohon viacerých náprav. Nové DMJ disponujú pohonom štyroch náprav, kým dnešné vlaky v tomto regióne poháňa len jedna náprava. To umožní lepší rozbeh súprav do kopca, ako aj ich brzdenie. Výsledkom bude optimálne využitie traťových úsekov na cestovanie najvyššou cestovnou rýchlosťou, pričom väčšina tratí v regióne umožňuje maximálnu rýchlosť 100 km/h. Ďalším pozitívom je aj ekologický prínos. Okrem nafty sa do nových vlakov pridáva aditívum AdBlue, napomáhajúce rozložiť pri spaľovaní väčšinu škodlivých látok, ktoré dnešné súpravy vypúšťajú do ovzdušia bez ďalšej úpravy. „V číslach sa to možno nezdá veľa, ale tieto vlaky kompletne obsadia oba regióny a budú viditeľné na dráhach. Doteraz v týchto regiónoch ľudia cestovali zastaranými strojmi, ktoré nahradia moderné, tak ako sa patrí na 21. storočie. Využijeme na to európske peniaze, za čo by sme mali byť vďační,“ hodnotí investíciu Patrik Horný a pokračuje: „Našou stratégiou je efektívnejšia práca s vozovým parkom, ale zároveň ho musíme aj obnovovať. Nedá sa efektívne pracovať, keď máme 30-% rezervu ako zálohu pre prípad náhrady za pokazené vlaky. Samozrejme, aj tých 30 % je potrebné udržiavať, aby boli pripravené na použitie. A to je veľmi neefektívne a drahé. Našou stratégiou je teda redukovať starší vozový park a zmodernizovať jeho jadro.“ Na konci roku 2025 by mal byť počet vozňov menší približne o 200 za súčasného zlepšenia opravárenstva. Týmito opatreniami sa docieli stav, keď bude postačovať rezerva len na úrovni 20 %.

ZSSK má takisto v pláne vo väčšej miere nahradiť vagónové vlaky motorovými jednotkami, ktoré sú flexibilnejšie, môžu byť prevezené z regiónu do regiónu, a tým sa dajú lepšie využiť. Cieľom je aj dosiahnutie väčšieho počtu kilometrových obehov. To znamená, že vlaky musia najazdiť dramaticky viac ako doteraz. To všetko za predpokladu, že vlaky nebudú prázdne. Aj preto je nová marketingová stratégia ZSSK zameraná na prezentáciu s ústredným mottom „Viezť sa vlakom je lepšie ako autom“. Do roku 2025 si spoločnosť stanovila cieľ pritiahnuť do vlakov 90 miliónov cestujúcich, čo by znamenalo každoročný nárast o viac ako 5 %. Aj zo skúseností v iných krajinách vyplýva, že ľudia prirodzene prechádzajú do vlakov aj bez veľkých zmien a investícií. O to skôr, ak dopravca dokáže k svojmu základnému poslaniu pridať aj kvalitné doplňujúce služby, na ktoré cestujúci reagujú pozitívne.

Nové obchodné modely vo vlakoch

ZSSK začala od konca minulého roka používať označenie „Národný dopravca“, ale k oficiálnej zmene názvu nedošlo, ten stále ostáva rovnaký. K tomuto kroku dospela nielen z dôvodu potreby diferenciácie značky ZSSK vo sfére železničnej dopravy, teda odlíšiť sa od ZSSK Cargo a ŽSR, s ktorými je mnohokrát zamieňaná, ale aj z potreby zdôrazniť svoju rolu v segmente železničnej dopravy. Úlohou ZSSK je nielen dopravovať ľudí na tratiach, ktoré sú komerčne zaujímavé, ale vykonáva takisto dôležitú funkciu vo verejnom záujme na základe zmluvy so štátom. Denne pritom vypraví v priemere 1445 vlakov. „K názvu sme doplnili národný dopravca, pretože sme chceli jednoznačne povedať, že komplexne pokrývame tento geografický celok. Je to náš diferenciátor, ktorým je naša veľkosť a schopnosť obsiahnuť regióny, optimalizovať nadväznosť spojov. Súvisí to aj s nástupom našej marketingovej kampane a aj prostredníctvom tohto oživenia názvu chceme zlepšiť imidž našej firmy,“ vysvetľuje Patrik Horný a dodáva: „Chceme sa stať platformou. Našich terajších 70 miliónov cestujúcich by sme chceli spoločne obslúžiť novými službami v spolupráci s inými podnikateľskými subjektmi, pretože nie všetko môžeme v budúcnosti vymýšľať a implementovať len my. Túto paradigmu by sme radi zmenili. Chceme prizvať iných podnikateľov, aby priniesli nové obchodné modely v spolupráci s nami. Vyzývame podnikateľov, aby využili ten čas, keď naši klienti sedia vo vlaku.“ Ako príklad uviedol užšie prepojenie s taxi službami a stravovacími modernými prístupmi. Ďalšou možnosťou je tzv. shared economy. Šikovný podnikateľ tak môže vymyslieť obchodný model, keď nechá zarobiť aj samotných cestujúcich, napríklad vypĺňaním rôznych prieskumov a ankiet počas cestovania.

Rýchlosť ako konkurenčná výhoda

Železničná spoločnosť Slovensko hľadá spôsoby, ako urobiť prevádzku vlakov rýchlejšou a spoľahlivejšou. Podľa Patrika Horného pre slovenský hornatý kraj nepotrebujeme na zrýchlenie jednotlivých spojov len rýchle stroje, ale predovšetkým vlaky so silnou trakciou, silným zrýchlením a brzdnými vlastnosťami. Tieto vlastnosti umožnia znižovať časové straty práve v kopcovitých úsekoch, a doviezť tak cestujúcich do cieľovej stanice v kratšom čase. Aj preto si ZSSK na skúšobné overenie bezodplatne prenajala moderný rušeň 193 Vectron vyrobený spoločnosťou Siemens Mobility. Vlaky InterCity, na ktorých sa Vectron ukázal, jazdia ako jediné spomedzi vlakov ZSSK na zmodernizovaných častiach trate medzi Bratislavou a Púchovom rýchlosťou 160 km/h. Na čele týchto vlakov obvykle stoja modernizované rušne radu 350, známe aj pod prezývkou Gorila, ktoré sa pôvodne začali vyrábať ešte v 70. rokoch minulého storočia. Cieľom prenájmu Vectrona je v praxi overiť zrýchlenie a ďalšie jazdné vlastnosti tohto rušňa nielen na zmodernizovaných úsekoch, ale napríklad aj na náročnejšej trati v okolí Štrby s veľkým sklonom. Okrem vlakov InterCity budú Vectrony testované aj v rýchlikoch na trase Bratislava – Žilina – Košice. Tie jazdia nižšou maximálnou rýchlosťou (120 km/h), vezú však viac vozňov než vlaky InterCity. Vyšší výkon a lepšie zrýchlenie Vectronu by mohlo umožniť lepšie využívanie viacerých úsekov tratí, keď vďaka jeho sile súprava dosiahne maximálnu rýchlosť oveľa skôr. Vyšší výkon zlepšuje aj brzdné vlastnosti, teda vlak môže začať brzdiť neskôr. Výkon Vectronu dosahuje 6400 kW, kým pôvodné rušne typu 350 disponujú výkonom len 4000 kW.

„Naša spoločnosť nepotrebuje len vymeniť staré za nové,“ myslí si Patrik Horný a na záver dodáva: „Je dôležité priniesť aj nové prvky riadenia celej kapacity. My tomu hovoríme inteligentný manažment kapacít. To znamená využiť takzvaný internet vecí, čo je moderný názov pre senzorické merania situácie vo vozňoch, napojenie na centrálny dispečing opravárenstva a riadenia kapacít. To je náš strategický záujem. Našou stratégiou je nejsť do konkurenčného boja s lepšou cenou, ale cez rýchlosť. Chceme byť príťažliví pre segmenty ľudí, ktorých zaujíma spoľahlivosť cestovania a nadväznosť spojov. Cestujúci v modernej dobe hľadajú iné kvality, a preto im chceme uľahčiť cestovanie. To je niečo iné ako robila naša konkurencia. Tá určite posunula latku v niektorých službách, ale našou ambíciou je zlepšiť prepojenie viacerých spojov, umožniť cestovanie v rýchlejšom čase a s väčšou presnosťou, a dokonca aj s väčšou frekvenciou. V tom máme my, ako veľký dopravca, veľké výhody a možnosti.“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...