1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

ZSSK CARGO 2 14S nami bude zelená doprava ešte zelenšia

„Počas roka 2021 budeme pozorne sledovať vývoj na železničnom trhu a pružne reagovať na jeho aktuálne požiadavky. Spoliehame sa na vysoko kvalifikovaných zamestnancov, ktorí sú našou najväčšou devízou, a vynaložíme maximálne úsilie, aby naša prepravná spoločnosť zostala dôveryhodným partnerom a významným slovenským zamestnávateľom,“ hovorí na úvod predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) Ing. Roman Gono. Nielen o výzvach, ale aj o povzbudivých úspechoch nám viac prezradil v nasledujúcom rozhovore.

V akej kondícii sa nachádza ZSSK CARGO?

Rok 2020 nebol pre nás priaznivý, ale povestné „odrazenie od dna“ už máme úspešne za sebou. Som presvedčený, že naša spoločnosť je dnes silnejšia, zdravšia a konkurencieschopnejšia. Uvedomujeme si, že náročné obdobie zvládneme len so schopnosťou byť spoľahlivým železničným prepravcom. Preto je naším aktuálnym cieľom konsolidácia spoločnosti s využitím optimalizácie interných procesov, hľadaním vlastných rezerv, a to nielen v oblasti ľudských zdrojov.

Čiže, vidíte svetlo na konci tunela?

V poslednom období nastáva oživenie trhu železničnej nákladnej dopravy, a to najmä v prepravách hutníckych surovín. Na základe aktuálneho vývoja, zvýšenia obchodných aktivít a informácií získaných od našich kľúčových zákazníkov môžeme predpokladať, že počas roka 2021 dôjde k miernemu nárastu výkonov a z nich vyplývajúcich tržieb. Pravda, oživenie trhu prinesie isté výzvy, preto usilovne hľadáme rezervy a pokračujeme vo zvyšovaní efektivity.

Vaša spoločnosť práve prechádza radikálnou transformáciou.

Do nového roka sme vstúpili v transformačnej polohe. Kontinuálny pokles tržieb a neustály rast nákladov musíme zastaviť rozsiahlymi prevádzkovými úsporami v kombinácii s viacerými opatreniami zameranými na posilnenie obchodných aktivít. K ozdraveniu podniku dôjde, ak sa nám najneskôr do dvoch rokov podarí dosiahnuť výšky tržieb a objemy prepráv aspoň na úrovni roka 2019, tzn. prepravíme okolo 30 mil. ton tovaru ročne.

Ako by ste definovali špecifiká konkurenčného prostredia na prepravnom trhu?

Pre železničnú nákladnú dopravu je najväčšou konkurenciou cestná doprava, ktorá dokáže byť operatívnejšia. Jej nevýhoda spočíva v tom, že predstavuje neporovnateľne väčšiu záťaž na životné prostredie. Železničná nákladná doprava bola primárne určená najmä na prepravu hromadných substrátov na dlhé vzdialenosti a v minulosti všetky jej produkty zabezpečovala jedna spoločnosť. Po liberalizácii trhu začali pribúdať noví dopravcovia. Zameriavali sa však výlučne na prepravu tovaru formou ucelených vlakov, čo je z technicko-technologického, personálneho aj ekonomického hľadiska najvýhodnejší systém prepravy. Väčšina z nich si tak vyberala len „hrozienka z koláča“ a všetko ostatné zostávalo na pleciach bývalých, tzv. národných dopravcov. Tí museli zápasiť s vysokými fixnými a mzdovými nákladmi spojenými s veľkým počtom zamestnancov, a preto sa ťažšie prispôsobovali novým podmienkam.

Čo považujete za najdôležitejšie pri úspešnom napredovaní?

Progresívnosť a flexibilitu, čiže schopnosť pochopiť požiadavky zákazníka a čo najrýchlejšie ich zreálniť efektívnym využitím všetkých technických, technologických a personálnych zdrojov.

Ktoré kritériá zohrávajú kľúčovú úlohu?

Najdôležitejším kritériom zostáva prozákaznícky prístup, ktorý klient vycíti už pri prvom kontakte. Ako dopravca s ambíciou byť kvalitným partnerom musíme neustále skvalitňovať služby a zväčšovať ich rozsah. Zákazníci totiž nevyžadujú len konkurencieschopnú cenu, ale aj kvalitatívne ukazovatele ako sú nepretržitosť, bezpečnosť, plynulosť, spoľahlivosť, časovú presnosť, rýchlosť a pod.

V roku 2019 ste získali grant od Európskej komisie na čiastočné krytie nákladov na prestrojenie nákladných vozňov na LL klátiky.

Predmetnú výzvu sa nám podarilo identifikovať na základe aktívneho monitorovania možností eliminácie nákladov na zabezpečenie plnenia európskej legislatívy v oblasti TSI-hluk. Naše skúsenosti s čerpaním prostriedkov z EÚ boli minimálne, ale vyhrnuli sme si rukávy a pustili sa do práce. Chcem vyzdvihnúť úsilie našich zdatných zamestnancov a vyjadriť tiež vďaku odborníkom z ministerstva dopravy za poskytnutie podpory v podobe odborných konzultácií. Schválenie žiadosti si veľmi vážime a pokladáme ho za významný úspech.

V akej fáze sa nachádza realizácia projektu?

Výkonnej agentúre pre inovácie a siete (INEA), ktorá je poskytovateľom grantu, zašleme do konca marca 2021 report za rok 2020 s pozitívnymi číslami. Vlani sa nám totiž podarilo prekročiť naplánovaný počet prestrojených vozňov. V rámci celého projektu sme ich doteraz prestrojili 1686, čo predstavuje viac ako 82 % z cieľového počtu 2050 nákladných vozňov. Veríme, že už koncom leta celý projekt úspešne ukončíme.

Čo bolo predzvesťou tohto úspechu?

Prestrojovanie vozňov sme odštartovali účasťou na európskom projekte EU-TRAIN, pre ktorý sme poskytli 4 vozne s cieľom overiť nástroje a otestovať LL klátiky na znižovanie hluku. Náš špeciálny vlak podľa schválených plánov jázd prejazdil bez poruchy celú Európu. Počas dvoch rokov najazdil 200-tisíc km v rôznych zemepisných šírkach a nadmorských výškach, nevynímajúc územie Slovenska.

Môžete nám zjednodušene vysvetliť ako prebieha prestrojovanie na tzv. tiché vozne?

Po technickej stránke ide o výmenu liatinového brzdového klátika za kompozitný brzdový klátik typu LL. Prevádzkovaním LL klátikov dochádza pri brzdení k zníženiu hluku zo železničnej dopravy o 10 dB, čo predstavuje 50-% zníženie hluku počuteľného ľudským uchom. Obrazne povedané, prispievame k tomu, aby bola zelená doprava ešte zelenšia.

Nedávno ste rozšírili portfólio o niekoľko noviniek.

V posledných rokoch sa zameriavame na skvalitňovanie služieb, ktoré poskytujeme prostredníctvom našej dcérskej spoločnosti vo Východoslovenských prekladiskách, konkrétne pri zabezpečovaní služieb rozmrazovania a prekládky substrátov pomocou rotačných výklopníkov. Ďalej je to zabezpečovanie prepravných požiadaviek zákazníka počas celej dĺžky prepravnej trasy vrátane zahraničných úsekov a skracovanie času prepravy využívaním jedného rušňa na celú prepravnú trasu, čiže odstránením tzv. preprahov rušňov v pohraničných priechodových staniciach.

Významný potenciál a veľký krok k zachovaniu prepráv formou jednotlivých vozňových zásielok pri udržateľných nákladoch vidíme v produkte, ktorý sme približne pred rokom v spolupráci s naším zákazníkom zaviedli pri preprave dreva. Spočíva vo využívaní medziskladov medzi cestou a železnicou, a tiež vo vytvorení systému zberných staníc, v ktorých sa jednotlivé vozňové zásielky zhromažďujú, aby pokračovali k prijímateľovi ako ucelený vlak.

V spolupráci s ministerstvom dopravy hľadáme možnosti zatraktívnenia vozby vlakov z Číny, či už v dovoze, alebo tranzitom cez Slovensko s prekládkou kontajnerov v Termináli kombinovanej dopravy Dobrá. V súčasnosti realizujeme jeden vlak týždenne v dovoze. Naším cieľom je zvýšiť tento počet na dva vlaky denne, čo zodpovedá našim aktuálnym technicko-technologickým kapacitám s umožnením efektívnejšieho využitia prekládkových kapacít. Samozrejme, pri poskytovaní všetkých služieb zvyšujeme rozsah elektronizácie v styku so zákazníkmi, či už ide o oblasť fakturácie, objednávky vozňov alebo informovanosti o preprave.

V lete 2020 ste zaviedli nový model predaja. V čom spočívajú jeho hlavné piliere?

Od začiatku minulého roka sme intenzívne uvažovali o zefektívnení procesov spojených so zabezpečovaním obchodných, resp. obchodno-prevádzkových činností. K 1. júlu 2020 sme pristúpili k interným organizačným zmenám, ktorých cieľom je zabezpečovanie pružnej reakcie na vývoj na prepravnom trhu z pohľadu nastavenia technológií a kapacít spoločnosti podľa požiadaviek zákazníkov, efektivity vozby a pridružených činností. Vznikla nová sekcia riadenia obchodno-prevádzkových činností, ktorá zabezpečuje koordináciu úsekov obchodu a prevádzky, prípadne ďalších zložiek podľa potrieb prepravy. K pozitívnym výsledkom patrí napríklad nastavenie technológie prepravy ešte pred nacenením kontraktu a jeho samotnou realizáciou, dohľad nad realizáciou prepravy v reálnom čase, zákaznícky servis pre top zákazníkov, vyhodnocovanie všetkých objednávok prepravy, komunikácia obmedzení prevádzky a ďalšie činnosti.

V novom modeli sekcie predaja sme vytvorili 5 komoditných skupín. Každá má svojho vedúceho, obchodného manažéra a obchodného zástupcu, čiže daná komoditná skupina dnes rieši prepravy vo všetkých režimoch prepravy a iba pridelené komodity so všetkými zákazníkmi. Týmto sme celý prípravný proces prepravy výrazne zefektívnili.

Na aké oblasti sa zameriate najbližšie?

Budeme vytrvalo pokračovať vo zvyšovaní efektivity a v prevádzaní zmien v prepravných požiadavkách zákazníkov, čiže v inovovaní jednotlivých procesov prepravy. Na niektorých inováciách, ako napríklad na automatizácii prekládky, elektronizácii výmeny dát a dokumentov a ďalších novinkách v oblasti digitalizácie procesov a centralizácie činnosti už naša firma intenzívne pracuje. V roku 2020 sme dokončili montáž monitorovacích zariadení na významnej časti nášho vozňového parku. Nové zariadenia nám umožňujú nonstop sledovanie zásielok v rámci celej Európy. Monitorovanie je účinným nástrojom na efektívne riadenie zásielok a vozňov, ako aj na nastavenie optimálnej údržby a poskytovanie online aktuálnych informácií zákazníkom. V rámci logistického reťazca plánujeme intenzívnejšie využívanie modulárnych systémov.

Okrem bežných prepráv v kľúčových segmentoch nákladnej železničnej prepravy poskytujete aj jednorazové alebo dočasné prepravy nezvyčajných nákladov.

Teší nás, že prepravu mimoriadnych zásielok dokážeme plnohodnotne zabezpečiť. Tomuto segmentu sa venuje špeciálny manažér pre prepravy mimoriadnych zásielok, ktoré si vyžadujú špeciálne technické aj prevádzkové podmienky. Dôvodom na zaradenie zásielky medzi mimoriadne je, ak svojimi vonkajšími rozmermi, hmotnosťou alebo povahou so zreteľom na železničné zariadenia alebo vozne spôsobuje dopravcovi osobitné prevádzkové ťažkosti alebo ohrozenie bezpečnosti prevádzky. Patria sem zásielky, ktoré svojimi rozmermi prekračujú maximálnu nakladaciu mieru platnú na stanovenej prepravnej ceste, zásielky prekračujúce prípustnú hmotnosť pre traťovú triedu danej prepravnej cesty alebo zásielky s vysoko položeným ťažiskom. Ako príklad môžem uviesť zásielky vojenskej techniky, električiek, stavebných strojov, zásielky dlhých koľajnicových pásov a pod.

Podieľate sa na zanechaní nadčasového odkazu ďalším generáciám. Ako jeden z príkladov slúži reštaurátorská oprava železničných rušňov.

Popri našej hlavnej činnosti na úseku služieb železničných koľajových vozidiel sa pravidelne venujeme projektom na záchranu železničnej histórie. Spolupracujeme s klubmi železničných historických vozidiel, ktorým za výhodných podmienok poskytujeme služby údržby a opráv, ako aj predaj či prenájom našich už nevyužívaných starých rušňov. Zároveň im dodávame náhradné diely pre tieto kultové „mašinky“.

Môžete predstaviť niektoré z týchto originálnych, či už zrealizovaných alebo prebiehajúcich projektov?

Pred dvomi rokmi sme uskutočnili náročnú opravu motorového (dieselmotorického) rušňa radu 721, tzv. lokotraktoru, ktorý patrí Železničnému múzeu SR. Tento projekt znalci označili za malý zázrak. Opravu, stopercentnú funkčnosť aj zachovanie autentickosti zabezpečili naši skúsení opravári vo zvolenskom rušňovom depe. Išlo predovšetkým o reštaurátorskú prácu s cieľom obnoviť autentickosť a vyzdvihnúť čaro originálu. V depe v Spišskej Novej Vsi práve finišuje komplexná rekonštrukcia 62-ročného elektrického rušňa, familiárne nazývaného Bobina, ktorého vlastníkom je Železničný klub Tatran. Zamestnanci depa mu v spolupráci s členmi klubu nasadili nové obruče na kolesá, vykonali tlakovú skúšku, revíziu vzduchojemov a ďalšie potrebné úkony, aby emblematická Bobina mohla jazdiť „po svojich“.

Vzhľadom na náročnosť reštaurovania a ťažkú dostupnosť náhradných dielov na historické stroje je veľkou vzácnosťou, ak podobné projekty prebehnú úspešne. Veľká vďaka patrí železničným nadšencom, ako aj našim odborne zdatným zamestnancom. Ich profesionálny prístup spojený so zanietenou snahou zachovať kus železničnej histórie je obdivuhodný a zaslúži si celospoločenské uznanie.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...