1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

ZSSK cargo SKS dôrazom na stratégiu modernej spoločnosti

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) spolupracuje na bilaterálnej a multilaterálnej úrovni s cieľom podporovať interoperabilitu nákladnej dopravy v smere východ – západ. Cez spoluprácu s ďalšími železničnými spoločnosťami v inštitúciách EÚ a multilaterálnymi pracovnými skupinami ZSSK CARGO zdôrazňuje budúcu stratégiu modernej spoločnosti.

Na technickú stránku železničnej dopravy sa zameriava v Medzinárodnej železničnej únii (UIC), v rámci jej špeciálnej skupiny RAILDATA sa zaoberá IT službami pre nákladných železničných dopravcov v Európe, v Spoločenstve európskych železničných spoločností a manažérov infraštruktúry (CER) zastupuje záujmy členov na pôde jednotlivých inštitúcií EÚ, v Medzinárodnom výbore železničnej dopravy rieši aplikovanie medzivládneho Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) a štandardizáciu právnych vzťahov medzi zákazníkmi a železničnými podnikmi a na zatraktívnení tranzitu a zahraničného obchodu v nákladnej preprave po Transsibírskej železnici pracuje v Medzinárodnom koordinačnom výbore pre transsibírske prepravy (CCTT).

Železničný trh poznačený krízou

V roku 2018 pocítila ZSSK CARGO dôsledky situácie na Ukrajine. „Ukrajinské železnice (UZ) mali problémy s rušňami jednosmernej elektrickej trakcie na Ľvovskej dráhe od mája do polovice októbra 2018. Spúšťačom bol májový štrajk rušňových čiat v deviatich dôležitých rušňových depách. Zamestnanci odmietali preberať hnacie vozidlá do výkonu z viacerých dôvodov, napríklad pre zlý technický stav po prevzatí z opravy, nízke finančné ohodnotenie a zrušenie výnimky pre skorší odchod do dôchodku. Najhoršia situácia bola na Ľvovskej dráhe susediacej so Slovenskom, ktorá zabezpečuje vozbu nákladných vlakov cez Karpatské priesmyky. Zložitý profil trate charakteristický stúpaním a malými polomermi oblúkov vyžaduje na dopravu jedného vlaku až tri rušne,“ popisuje situáciu generálny riaditeľ ZSSK CARGO Ing. Martin Vozár, MBA.

Dôsledky spoločnosť pocítila na objeme prepravy. „V 1. štvrťroku 2018 sme v porovnaní s rovnakým obdobím 2017 zaznamenali z Ukrajiny do Slovenskej republiky cez obe naše železničné priechodové stanice v Čiernej nad Tisou a Maťovciach nárast prepravy o takmer 500-tisíc ton, čiže vo výške 15 %. Po zvyšok roka 2018 sme sa v objeme prepravy iba prepadávali a v porovnaní s rokom 2017 sme zaznamenali pokles o približne 510-tisíc ton, teda o 3 %,“ uvádza pre ilustráciu generálny riaditeľ.

Kľúčové hutníctvo

Výkony železničných prepravných spoločností sú závislé od stavu hutníctva. Z celosvetového pohľadu ho ovplyvňuje prebytok lacnej čínskej ocele. „Od júna 2019 klesol dopyt po preprave v hutníckom priemysle natoľko, že sme museli prijať krízové opatrenia na minimalizáciu dopadu na hospodársky výsledok. Momentálne preto na Slovensku nepociťujeme nedostatok dopravných kapacít na ukrajinskej strane. Pociťujeme však dôsledky jednostranného, 40-% navýšenia ceny za nájom nákladných vozňov radu U a radu Z v cezhraničnom styku,“ podotýka Martin Vozár. Ako nákladný železničný dopravca reaguje v podobných situáciách? „Pokiaľ nie sú výkyvy v prepravách dlhodobé, ide o prirodzený stav. Naše dopravné a prepravné kapacity sú nastavené na dlhodobé priemery v požiadavkách hutníkov na Slovensku, v Česku či Rakúsku, na dovoz surovín a expedíciu produkcie. V prípade výraznejšieho a dlhodobejšieho výpadku v prepravách pre oceliarsky priemysel, k akému dochádza od mája tohto roka, nasleduje výrazný vplyv na hospodárenie spoločnosti. Tlak pociťujeme intenzívnejšie, ak sa situácia týka viacerých kľúčových zákazníkov.“

Do konca roka 2019 sa hospodárenie ukazuje ako nepriaznivé. „Keďže nám hrozí strata na úrovni minimálne 9 miliónov eur, v júli vedenie spoločnosti prijalo plán opatrení na dosiahnutie plánovaného hospodárskeho výsledku,“ objasňuje Martin Vozár a za nevyhnutné označuje škrty v nákladoch a náhrady vypadnutých príjmov na strane tržieb. „Od augusta šetríme na nákupe služieb, materiáloch na opravy či údržbe budov a pristupujeme k predaju prebytočného majetku. Šetrenie sa týka aj osobných nákladov, ktoré predstavujú tretinu všetkých nákladov firmy. Veľká časť zamestnancov má od augusta skrátený pracovný týždeň o jeden deň s náhradou mzdy 60 %. Toto opatrenie prinesie úsporu okolo jedného milióna eur. Musíme však byť aktívnejší v napĺňaní výnosovej stránky, napríklad cestou prenajímania nákladných vozňov a rušňov pokiaľ záujem na trhu pretrváva, a takto aspoň čiastočne eliminovať výpadok iných tržieb.”

Nová kolektívna zmluva

Vo februári sa ZSSK CARGO dohodla so zástupcami zamestnancov na znení kolektívnej zmluvy pre roky 2019 až 2020 a došlo k očakávanému zvýšeniu miezd. „Mzdový nárast bol dohodnutý s účinnosťou od 1. júla 2019 vo forme nárastu tarifných miezd o 50 eur a v roku 2020 s účinnosťou od 1. januára 2020 výlučne prostredníctvom variabilnej zložky mzdy. Nárast objemu mzdových prostriedkov bude predstavovať minimálne 2,5 milióna eur s predpokladom ďalšieho zvýšenia objemu v závislosti od stanovenej minimálnej mzdy v roku 2020. Predpokladaný nárast miezd a benefitov v roku 2019 od účinnosti novej kolektívnej zmluvy predstavuje v priemere na zamestnanca vyše 100 eur, čiže o 10 % viac. Pre porovnanie, v roku 2018 sme dosiahli mzdový nárast 65 eur, čiže takmer 7 %,“ vykresľuje situáciu generálny riaditeľ a dodáva, že napriek legislatívnym zmenám v Zákonníku práce zostali všetky benefity z predošlej podnikovej kolektívnej zmluvy zachované na rovnakej úrovni. „Novinkou od 1. júla tohto roka je poskytovanie pracovného voľna administratívnym pracovníkom, ktorých pozícia nevyžaduje zastupiteľnosť. V rozsahu jedného 7,5-hodinového pracovného dňa si raz za tri mesiace môžu čerpať tzv. sick day. Toto voľno bude neprenosné a bude posudzované ako výkon práce.”

Nová generácia zamestnancov

ZSSK CARGO preklenula problém omladenia zamestnancov zameraním sa na obnovu pracovnej sily v nosných prevádzkových profesiách. „Každoročne realizujeme kurzy rušňovodičov a vozmajstrov. Pre novoprijatých zamestnancov sme zaviedli systém motivácie formou náborových a stabilizačných príspevkov. Priemerný vek zamestnancov ku koncu roka 2018 predstavoval 45 až 47 rokov. Zatiaľ nedošlo k jeho zvýšeniu, čiže v snahe čiastočne nahrádzať zamestnancov mladšími pracovníkmi a stabilizovať situáciu sme úspešní,“ konštatuje generálny riaditeľ.

Mnohí zamestnávatelia v súčasnosti upozorňujú aj na nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. ZSSK CARGO s týmto problémom bojuje rozširovaním vzdelávania na prevádzkovo-technických pozíciách. „Otázku kvalifikácie pracovníkov riešime v súlade s ustanoveniami platnej legislatívy implementovanými v rámci interných predpisov a smerníc. Základným predpisom je Výcvikový a skúšobný poriadok ZSSK CARGO, ktorý pre jednotlivé pracovné činnosti stanovuje absolvovanie odbornej skúšky,“ hovorí Martin Vozár so spresnením, že spoločnosť vypracovala systém v kontexte línie podnikového vzdelávania. „Vzdelávacie aktivity vedie odborne zdatný zamestnanec ako rušňovodič – inštruktor, kontrolór – školiteľ, špecialista pre školenie a kvalitu a ďalší lektori v prevádzkovo-technickej, prevádzkovo-dopravnej či prevádzkovo-prepravnej oblasti. Po absolvovaní andragogického minima školitelia okrem odbornej spôsobilosti disponujú aj kompetenciou na vykonávanie pedagogickej činnosti.”

Po absolvovaní teoretickej a praktickej prípravy a úspešnom vykonaní odbornej skúšky zamestnanec nadobúda odbornú spôsobilosť, ktorú si musí udržiavať. „Ide o ďalší krok v rámci upevňovania odborných vedomostí cestou účasti na povinných školeniach. Systém vzdelávania našej spoločnosti je zameraný na semináre venované oblasti noriem. Keďže ich ovládanie je pre jednotlivé pracovné činnosti nevyhnutné, spolupracujeme s viacerými akreditovanými externými dodávateľmi vzdelávacích aktivít,“ vysvetľuje generálny riaditeľ. Upozorňuje, že nedostatok zamestnancov možno v rôznej miere riešiť zefektívňovaním procesov a zvyšovaním produktivity. „Osobne sa intenzívne venujem analýze využitia technických a ľudských interných zdrojov ZSSK CARGO. Rezervy máme a pripravujeme opatrenia na ich využitie.“ Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Martin Vozár dodáva, že železničná doprava predstavuje veľmi komplexný systém a neplatí jedno zázračné riešenie pre každú profesiu či lokalitu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...