1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ZAPA beton SK, s.r.o.

Zapa beton 191Budúcnosť betónu vidí v špeciálnych výrobkoch

Spoločnosť ZAPA beton SK, s.r.o., je popredným výrobcom transportbetónu na Slovensku. Bola založená v roku 2001 ako 100-% dcérska spoločnosť českej ZAPA beton, a.s. Skupina ZAPA beton je súčasťou nemeckého koncernu Dyckerhoff, ktorý patrí do talianskeho holdingu Buzzi Unicem. „Sme zvláštna firma, máme matku v Česku, talianske vedenie a nemeckú kontrolu. Je to dobré spojenie, to musí fungovať,“ komentuje konateľ Ing. Andrej Hrabovský.

Betón je najpoužívanejším stavebným materiálom súčasnosti. V roku 2018 ZAPA beton SK už druhý rok po sebe vyprodukoval viac ako pol milióna kubíkov betónu, čo spoločnosť zaradilo k najväčším výrobcom betónu na Slovensku. „Uplynulý rok bol ekonomicky porovnateľný s rokom 2017. Vnútorne však vnímam rok 2018 ako lepší, pretože začala stúpať cena vstupných materiálov. Znamená to, že keď máme navonok rovnaké výsledky, museli sme byť výkonnejší. Roky 2015 – 2017 boli rokmi rastu, teraz sa pripravujeme na horšie časy,“ hodnotí Andrej Hrabovský.

ZAPA beton SK má aktuálne 17 prevádzok. Podľa konateľa spoločnosti sú dobre rozmiestnené – pokrývajú Považie, ďalšia je v Banskej Bystrici, na východe sú prevádzky v Prešove, Košiciach, Trebišove, Michalovciach a Humennom. Najväčšie prevádzky sú spojené s veľkými stavbami – betonárne Višňové a Dubná Skala stoja priamo na portáloch tunela Višňové. Okrem toho ZAPA beton SK vlastní štrkovne – dve na Slovensku a jednu v Maďarsku. Viac prezradil konateľ spoločnosti Andrej Hrabovský.

Firma ZAPA beton SK sa v posledných rokoch dynamicky rozvíja. V roku 2014 sa uskutočnila reorganizácia spoločností skupiny ZAPA. Čo priniesla pre ZAPA beton SK?

Reorganizácia sa uskutočnila na podnet talianskych majiteľov a priniesla nám hlavne radikálne zoštíhlenie. V roku 2014 ešte doznievala kríza, bolo málo výroby, znižovali sa ceny na trhu. Museli sme zredukovať aj počet zamestnancov, a to dvomi spôsobmi: zvýšili sme kompetencie na jednu osobu a outsourcovali sme služby. V Hranici na Morave, kde sídli naša materská spoločnosť, bolo vytvorené stredisko zdieľaných služieb pre oblasť účtovníctva a financií. Zároveň sme v tom čase zavreli, predali alebo demontovali štyri prevádzky, ktoré neprinášali profit. Mali sme šťastie – keď v roku 2015 prišiel závan ekonomického rastu, boli sme na to pripravení.

Na ktoré významné stavby na Slovensku dodávate betón?

Našimi najvýznamnejšími stavbami v súčasnosti sú dopravné stavby – podieľame sa na stavbe diaľnice D1 pri Žiline – mostov, ciest a dvojrúrového tunela v úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pre taliansku spoločnosť SALINI IMPEGILO. Druhá významná stavba sa začala stavať v roku 2018 – ide o obchvat Bratislavy, kde sme dodávateľom pre spoločnosť D4R7. Sme dodávateľom takmer pre všetky firmy na Slovensku, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

V uplynulých rokoch ste realizovali projekt KOVV – Kvalita a obchod vecou všetkých. Čo vám priniesol?

KOVV bol prvý projekt po veľkých zmenách v roku 2014. Bol to pokus zmodernizovať proces obchodovania a výroby, zjednotiť ich cesty. Našou ambíciou bolo zapojiť do obchodovania vývoj, technikov aj obchodníkov, aby všetci vedeli, že betón musí byť kvalitný a predajný. Projekt sme implementovali a priniesol nám zjednodušené postupy do výroby a obchodu a stal sa súčasťou firmy. Zefektívnil prácu a priniesol istú merateľnosť výroby.

V roku 2017 ste spustili nový projekt NEMO – Nové Evolučné Materiály pre inOvácie. Na čo sa zameriava?

Jeho cieľom je doplniť ponúkaný sortiment o výrobky, ktoré sú užšie prepojené s potrebami zákazníka. Hlavným krédom projektu NEMO sú špeciálne výrobky, ktoré majú urýchliť a zjednodušiť prácu na stavbe. Rastúce mzdové náklady nás nútia rýchlejšie, jednoduchšie a s menším počtom ľudí zvládať procesy na stavbe. V špeciálnych výrobkoch vidíme budúcnosť betónu, priestor, aby sa betón a iné produkty začali vyrábať inak. Máme približne 10 základných špeciálnych výrobkov, ktorými dokážeme komplexne obslúžiť celú stavbu. Napríklad MILKMALT, ktorý slúži na vyplnenie priestorov. Druhou novinkou je kombinácia architektonického a ekologického betónu ZAPA DROP, ktorý má vynikajúce odvodňovacie vlastnosti a možno ho použiť ako finálnu vrstvu pre chodníky či parkoviská, pretože prepúšťa vodu.

Sme hrdí na to, že máme špeciálny produkt pre akékoľvek aplikovanie a ak nie, vytvoríme špeciálny produkt na mieru. Špeciálne výrobky v súčasnosti tvoria 20 % našej produkcie, ale chceli by sme sa prehupnúť cez 30 %. Štatistiku nám v súčasnosti vylepšuje striekaný betón, jeden zo špeciálnych výrobkov, ktorý využívame na stavbe tunela. Tento rok štartujeme na Slovensku vlastné technologické semináre pre odbornú verejnosť, kde budú naši ľudia prednášať o novinkách zo sveta betónu a technologických novinkách.

Ste najväčším producentom transportbetónu na Slovensku. Čo je podstatou vášho úspechu?

Myslím, že podstatou je kvalitný servis a plnenie sľubov. Vždy som chcel, aby sme boli zákazníkovou prvou voľbou. Ak niekto vyhrá súťaž, nech si ako prvé spomenie na ZAPU – nie sú síce najlacnejší, ale sú najlepší. Asi preto sa nám podarilo vyhrať veľké projekty, sme schopní projekt skutočne zrealizovať. Napríklad na tuneli Višňové máme dve betonárne, ktoré idú nonstop v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne. Našou výhodou tiež je, že máme pod kontrolou dve hlavné zložky betónu – cement a kamenivo.

Koľko pracovníkov zamestnávate? Nemáte problém s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov?

Máme asi 120 pracovníkov. Aj my asi 2 – 3 roky registrujeme problém získania pracovníkov. Je to regionálne rozmiestnené, hlavne okolie Bratislavy má vyššie očakávania. Je ťažké motivovať zamestnancov, pomáhame si tým, že sa snažíme zabezpečiť zaujímavý sociálny program. Súčasťou zmien v roku 2014 bola zmena odmeňovania zamestnancov prostredníctvom ich variabilnej zložky – KPI. Delíme sa so zamestnancami o pozitívny výsledok hospodárenia (EBITDA), ale treba tomu dať ešte čas, kým si na to ľudia zvyknú.

Neoddeliteľnou súčasťou každého producenta je dnes proekologická stratégia a bezpečnosť pracovníkov. Aké riešenia máte v tejto oblasti?

Bezpečnosť pri práci sa v poslaní firmy dostáva na prvé miesto. Naším zámerom je, aby sa zamestnanci cítili bezpečne, chceme eliminovať pracovné úrazy na nulu. Máme špeciálny motivačný program pre pracovníkov. Samotná ekológia je v tomto roku pre nás témou číslo dva. Výroba transportbetónu nemá veľký vplyv na životné prostredie. Najdôležitejšie oblasti sú hluk, vibrácie, ovzdušie a nakladanie s odpadmi. Dôležité je redukovať znečistenie vody, a tým zlepšovať kvalitu odvádzaných odpadových vôd. Máme vypracovaný plán pre všetky betonárne, ako ich dostať bližšie k zelenej výrobe. Je to veľká úloha a máme na to vyčlenené finančné prostriedky. Využívame najmodernejšie dostupné technológie a technické zariadenia pre zabezpečenie bezprašného a bezodpadového výrobného cyklu na jednotlivých betonárňach.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Minimálne tri roky po sebe sme najväčším výrobcom transportbetónu na Slovensku a radi by sme si toto líderstvo udržali. Myslíme si však, že trh s betónom sa musí vyvinúť. Musíme sa pripraviť, že cena betónu bude rásť. Stav je už neudržateľný. Neustále sa zvyšujú ceny vstupných surovín, špeciálne ceny cementu kvôli poplatkom za CO2, pritom cena betónu je nižšia ako pred krízou. Stále sme nedosiahli cenu betónu z roku 2008. Našou ambíciou je zvyšovať podiel špeciálnych výrobkov v ročnej produkcii, pretože zjednodušujú prácu a prinášajú architektonickú kvalitu. Mimoriadne dôležitou témou, ktorou sa v ZAPA beton SK budeme v najbližšom období zaoberať, je efektivita dopravy.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...