1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s.

Volkswagen 2 14Štrajk posilnil tlak na rast platov na Slovensku

V minulom roku zamestnanci bratislavskej automobilky pristúpili k historickému 6-dňovému štrajku. Nielen o jeho výsledkoch a prínose pre zamestnancov sme hovorili so šéfom odborovej organizácie Zoroslavom Smolinským. Ten nám predstavil aj víziu, ako by mala fungovať nová generácia automobilových odborov na Slovensku, ktorá sa v súčasnosti vytvára aj v iných priemyselných podnikoch.

Automobilka Volkswagen Slovakia sa dostala na prvé miesto vo výročnom rebríčku magazínu Forbes Slovensko Top 50 firiem Slovenska 2017. Stala sa tak najväčšou firmou na Slovensku. Ako by ste zhodnotili rok 2017 z pohľadu spoločnosti a dosiahnutých ekonomických ukazovateľov?

Treba povedať, že do roku 2017 vstupoval náš podnik z rekordného roku 2016, kedy dosiahol obrat 7,6 miliardy eur, čo bol medziročný nárast o viac ako 5 %. Rekordné boli aj investície vo výške zhruba 550 miliónov eur, to bolo o tretinu viac ako rok predtým. V Bratislave sa vyrobilo bezmála 400-tisíc áut, v Martine viac ako 33 miliónov komponentov, v Stupave 21-tisíc nástrojov na výrobu áut. Keďže pre rok 2017 ešte nemáme finálne dáta, nemôžem porovnávať, v každom prípade obrovským projektom ostatného roku bola výstavba moderného logistického centra na ploche 125-tisíc metrov štvorcových a príprava nových modelov. Pre nás ako odborárov sú tieto veľké investície spojené s tým, že aj od zamestnancov vyžadujú vyššiu mieru flexibility pri prestavovaní výrobných programov, nábehu nových modelov a nových projektov. A v tomto my bojujeme za to, aby tie podmienky boli pre ľudí únosné, aby nešli na úkor ich pracovného komfortu viac, ako je to nevyhnutné.

V spoločnosti VW sa po mesiac trvajúcej zimnej odstávke opätovne spustila výroba. Časovo náročné prestavby súvisia predovšetkým s prípravou na nábehy nových produktov. O aké nové modely a projekty ide?

Popri výrobe zavedených modelov Touaregov, Audi Q7, mestských VW „up!-ov“, či karosériách pre Porsche Cayenne a prevodovkách sa v ostatnom roku intenzívne pripravovala výroba nového Audi Q8, ktoré sa bude od tohto roku kompletne vyrábať v Bratislave.

So zavedením nových produktov do výroby súvisí aj nábor nových zamestnancov. VW je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku a v minulom roku mal v pláne obsadiť až tisíc voľných pracovných miest. Podarilo sa vám personálnu otázku úspešne vyriešiť?

Samozrejme, naberanie nových zamestnancov je pre odbory vždy výzva, pretože musíme dbať na to, a to je aj predmetom rokovaní s vedením podniku, aby nábor nových zamestnancov, ktorých samozrejme podnik potrebuje a nikto to nespochybňuje, nešiel na úkor postavenia a pracovných podmienok existujúcich zamestnancov. Aby tu nebol niekto pred „starými“ zamestnancami zvýhodňovaný. Toto nikdy nerobí „dobrú krv“ a na toto odbory musia dbať.

V priemyselne rozvinutých regiónoch prebieha na trhu práce intenzívna súťaž o získanie kvalitných zamestnancov. Jedným z možných riešení je aj duálne vzdelávanie. Niektoré spoločnosti na Slovensku sa k tomuto projektu stavajú kriticky, ale Volkswagenu sa darí aj v tejto oblasti. V akademickom roku 2017/2018 bol dokonca spustený prvý ročník duálneho bakalárskeho štúdia. Môžete nám predstaviť tento pilotný projekt?

Myslím, že pre závod ako je ten náš je duálne vzdelávanie absolútne nevyhnutné a my sme ako odborári jeho zriadenie podporovali. Podnikové duálne vzdelávanie, samozrejme, nikdy nebude mať kapacitu pokryť na 100 % potrebu nových kvalifikovaných zamestnancov, ale je veľmi dôležitou súčasťou personálnej politiky. Teda aj spustenie bakalárskeho štúdia je pozitívnym krokom, ktorý podporujeme.

Po turbulentných zmenách v odborovej organizácii VW vznikli súčasné Moderné odbory Volkswagen (MOV). Je vo VW ešte stále aktívne OZ KOVO? Akú pozíciu zastáva vaša odborová organizácia a koľko má v súčasnosti členov?

Toto je trochu konfliktná téma a nechcem veľmi hovoriť za druhých, každý nech hovorí za seba. Na druhej strane treba jasne povedať, a ja som to vždy zastával, že o pozícii, sile a kvalite odborovej práce hovorí počet členov, miera organizovanosti v odboroch. A tu, myslím, rok 2017 jasne preukázal a aj zastabilizoval odborovú situáciu v podniku, keď v našich Moderných odboroch Volkswagen je viac ako 8800 členov a stále prichádzajú noví, čoho dôkazom je, že musíme robiť aj doplňovacie voľby do vedenia. My si robíme svoju každodennú odborovú prácu, sme v permanentnom kontakte so zamestnancami, počúvame ich, prenášame ich požiadavky k vedeniu, a budeme to tak robiť aj naďalej a len takto, veríme, si udržíme dôveru a podporu ľudí v podniku. Inak to nejde, neoklamete to nejakými zákulisnými dohodami či politickým nátlakom, a je to tak dobre.

Vlani ste vo VW pristúpili k historickému 6-dňovému štrajku, do ktorého ste išli s požiadavkou 16-% zvýšenia platov. Ako ste spokojní s vyrokovanými podmienkami?

Predovšetkým sme štrajkom dosiahli viac, ako bolo pred štrajkom zo strany podniku ponúkané, teda zamestnanci na tom vďaka štrajku budú lepšie, a to je podstatné. Myslím, že v podniku, ktorý má priemernú mzdu vysoko nad priemerom v krajine, ale aj vyššie, ako je priemer v sektore priemyslu či konkrétne v automobilkách, vyjednať plus 14,12 % priamo do taríf za 1,5 roka, plus 500-eurový bonus, plus 30 eur príspevok na dopravu, plus zmeny systému odmeňovania, ktoré sú tiež čistým plusom pre veľkú časť zamestnancov, plus ďalšie zlepšenia ako vyššia náhrada pri práceneschopnosti, kompenzačný príspevok či dlhšia dovolenka, je dobrý výsledok. Pričom, okrem priameho dopadu na našich zamestnancov, ktorý je určite prvoradý, netreba podceňovať presah a vplyv nášho štrajku na celkový tlak na rast platov v krajine. Ja som rád, až by som povedal, že som šťastný z toho, že ľudia začínajú čím ďalej tým viac naberať odvahu a pýtajú si za svoju prácu viac. Povedal by som len, že už je najvyšší čas, že nás má predávať kvalita našej práce, aj istá flexibilita, ktorú ľudia na Slovensku vykazujú, a nie lacná práca. Ak k tomuto štrajk vo VW SK prispel, malo to obrovský zmysel. Lebo tento celkový tlak pomáha aj zamestnancom vo VW.

Moderné odbory viedli aj kolektívne vyjednávanie medzi odbormi a spoločnosťami, ktoré pôsobia v areáli Volkswagen Slovakia a zároveň Volkswagenu dodávajú služby. S akým výsledkom?

Áno, ja som rád, že sa nám spoločnými silami podarilo dotiahnuť aj kolektívne vyjednávanie s dvoma spoločnosťami, ktoré v podniku pôsobia, a to s výsledkom, teda kolektívnou dohodou, s ktorou obe strany získali. Je to dôležité aj pre podnik, keďže bez dobrého výkonu týchto firiem a ich zamestnancov by mal problémy celý závod a nebolo by to dobré ani kvôli klíme, atmosfére medzi ľuďmi v podniku. To je pre odborovú prácu veľmi dôležitý barometer kvality práce, vzťahov, komunikácie na pracovisku, a preto som rád, že aj tu sme dosiahli dobrý výsledok, na ktorom je možné stavať.

V Nitre čoskoro spustí výrobu ďalšia automobilka, v ktorej už koncom minulého roka vznikli Moderné odbory Jaguar Land Rover. Tie vznikli aj v Trnave a ďalších mestách. V akom vzťahu sú s MOV? Plánujete užšiu spoluprácu aj do budúcnosti?

Máte dobré informácie. Napríklad v novom závode Land Roveru v Nitre sa tamojší odborári rozhodli ísť svojou cestou a založili si vlastné odbory. Takisto napríklad aktuálne v závode Schaeffler v Skalici, čo je významný výrobca komponentov, budú kolektívnu zmluvu vyjednávať nové Moderné odbory Schaeffler, pretože aj rozhodca určený MPSVaR potvrdil, že majú viac členov ako tradičné KOVO. Teda istá vlna nových odborov v automobilovom priemysle tu je a ja som sa nikdy netajil tým, že akási nová generácia odborov na Slovensku je niečo, čo našej krajine môže len pomôcť. Žiaľ, a nehovorí sa mi to ľahko, ten stav, že tu máme pri výkone ekonomiky na úrovni bezmála 80 % priemeru EÚ platy stále nižšie ako napríklad v Slovinsku, Česku, alebo iných porovnateľných krajinách, je aj vďaka slabej akcieschopnosti tých tradičných odborov, v ktorých sme kedysi boli dlhé roky členom. Žiaľ, v ich vedení prevládli rôzne pochybné záujmy a dohody, ktoré úplne potierali zásady odborovej práce. Za všetko len jeden príklad Samsungu, kde je stále podozrenie, že práve ako „odplata“ za sponzorovanie centrály a vedenia OZ KOVO zo strany fabriky tam odbory mlčali pri naozaj kritických pracovných podmienkach zamestnancov. To sa už nemôže nikdy stať. Odbory sú predsa jediným advokátom potrieb a problémov zamestnancov na pracovisku. Ak toto nerobia, nemajú nárok existovať. Čiže nech je v odboroch nová krv, energia, lebo to bude pomáhať ľuďom na Slovensku. Ja to budem vždy podporovať.

Aká by mala byť podľa vás nová generácia automobilových odborov na Slovensku?

Automobilový priemysel a práca v ňom má svoje špecifiká. Dnes je už vysoko sofistikovaná, vyžaduje vysokú kvalifikáciu, a preto za ňu treba poskytnúť aj adekvátnu odmenu. A to je práca odborov. Ale zásady dobrej odborovej práce sa nemenia. Jednoducho musíte byť v permanentnom kontakte s ľuďmi na pracovisku, počúvať ich, hovoriť s nimi, prenášať ich požiadavky k vedeniu, vedieť ich dostatočne obhájiť, poskytovať právnu podporu, teda inak povedané, musíte žiť so zamestnancami. Inak sa táto práca nedá robiť dobre. Ak máte tento vzťah, máte dôveru ľudí a tvrdo za nich bojujete, potom to funguje. Takže takto by podľa mňa mali fungovať aj nové automobilové odbory, ktoré tu dnes už nespochybniteľne sú. A je dobré, že sú.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...